Voorrem reparatie... wat meteen nog meer?

Michiel85

MF veteraan
10 dec 2007
9.467
0
Baarn
Hoi allemaal,

Vrijdag gaat mijn motor, Kawa ZZR600 uit '94, voor een controle terug naar de dealer waar ik deze ongveer 2mnd geleden 2e hands gekocht heb. Ik ben niet tevreden over de voorrem... nu kan dat als beginnende motorrijder misschien wat lastig te concluderen zijn, maar voel me er niet prettig bij dus dan maar zekere voor onzekere nemen dacht ik zo ;)

Rede dat ik niet tevreden over de voorrem ben is als volgt:
Wanneer de motor een tijdje stil heeft gestaan (paar uur of enkele dagen... maakt niet uit) is deze bijna niet voor of achteruit de krijgen. Het lijkt alsof de voorrem(men) tegen de schijf nog aandrukt terwijl ik de rem helemaal niet ingeknepen heb. Waarschijnlijk heeft dit te maken met vuile zuigers of iets in de trend van... zodat deze niet goed terug komen zodra de rem los gelaten wordt. Wanneer ik er even op gereden heb, een 10-tal meters is nog niet voldoende, dan is het probleem weer verholpen... dit zal waarschijnlijk komen doordat alles warm geworden is en daardoor wat soepeler.

Verder merk ik dat het voorwiel niet stabiel blijf wanneer ik mijn voorrem krachtig gebruik... Dit zal wel los staan van bovenstaand verhaal, maar toch ;)


Mijn vraag is nu... aangezien mijn motor toch vrijdag terug gaat voor een controle van de voorrem, wat is handig om eventueel meteen mee te laten nemen in de controle? Ik snap dat het lastig is om dat te zeggen over een motor waar je zelf nooit op gereden hebt ofzo, maar wellicht zijn er bepaalde dingen waar ik als beginner niet op zou komen om ook na te laten kijken.

Alvast bedankt!
 
Dat van die vast zittende rem heb ik ook eens gehad. en inderdaad vuile zuigertjes.
remklauw eraf --> zuigertjes eruit en schoonmaken--> alles terugzetten--> remvloeistof erin -->klaar is kees
 
Dat van die vast zittende rem heb ik ook eens gehad. en inderdaad vuile zuigertjes.
remklauw eraf --> zuigertjes eruit en schoonmaken--> alles terugzetten--> remvloeistof erin -->klaar is kees
Dat vermoeden had ik al ja... alleen laat ik het nu nog maar even doen aangezien het toch nog onder garantie valt en zelf geen idee heb hoe en wat ik moet doen / de juiste gereedschap ervoor (nog) niet heb ;)
 
Dat vermoeden had ik al ja... alleen laat ik het nu nog maar even doen aangezien het toch nog onder garantie valt en zelf geen idee heb hoe en wat ik moet doen / de juiste gereedschap ervoor (nog) niet heb ;)


zijn je slangen van je remmen al eens vervangen.
denk het niet,dus gooi er even nog 70 euro tegen aan er leg er stalen remleidingen op moet zeggen je hebt veel meer gevoel met het remmen.
 
zijn je slangen van je remmen al eens vervangen.
denk het niet,dus gooi er even nog 70 euro tegen aan er leg er stalen remleidingen op moet zeggen je hebt veel meer gevoel met het remmen.
Voor zover ik weet niet... heb nu 'gewoon' van die standaard rubber(??) remleidingen. Ik heb even het 1 en het ander over stalen remleidngen gelezen (staal omvlochten). De voordelen zijn mij wel duidelijk, maar heeft dit ook nadelen (behalve de extra kosten :P ) en zijn er nog verschillende soorten in te krijgen?
 
Kosten van staalomvlochten remleidingen vallen mee (vergelijk het eens met een kuipreparatie), ziet er cool uit en remt uitstekend. Als de klauwen toch uit elkaar moeten is dat een goed moment de slangen te vervangen, hoeft er maar 1x nieuwe remvloeistof in. Enig nadeel dat ik kan bedenken is dat er geen remdruk in de slang verloren gaat, waardoor je bij heel lomp in het remhendel knijpen de zaak eerder blokkeert dan met oude rubberen leidingen. Daar staat tegenover dat je meer gevoel hebt, dus rem je met iets meer gevoel dan kan je makkelijker tegen het blokkeerpunt aanzitten dan met rubber.

Greetz, Noud
 
Voor zover ik weet niet... heb nu 'gewoon' van die standaard rubber(??) remleidingen. Ik heb even het 1 en het ander over stalen remleidngen gelezen (staal omvlochten). De voordelen zijn mij wel duidelijk, maar heeft dit ook nadelen (behalve de extra kosten :P ) en zijn er nog verschillende soorten in te krijgen?


merken : hel
goodridge


kijk even op je slangen staat een datum op.
nadeel kan je zien dat je remmen veel sneller aangrijpen omdat staal niet uitzet,en je gewone leidingen eerst een beetje uitzetten.
je kan er niet harder door remmen,maar omdat je remmen eerder aangrijpen[omdat ze niet uitzetten] kan je wel eerder tot stilstand komen,en je hebt meer gevoel.
 
Kosten van staalomvlochten remleidingen vallen mee (vergelijk het eens met een kuipreparatie), ziet er cool uit en remt uitstekend. Als de klauwen toch uit elkaar moeten is dat een goed moment de slangen te vervangen, hoeft er maar 1x nieuwe remvloeistof in. Enig nadeel dat ik kan bedenken is dat er geen remdruk in de slang verloren gaat, waardoor je bij heel lomp in het remhendel knijpen de zaak eerder blokkeert dan met oude rubberen leidingen. Daar staat tegenover dat je meer gevoel hebt, dus rem je met iets meer gevoel dan kan je makkelijker tegen het blokkeerpunt aanzitten dan met rubber.

Greetz, Noud
Die 70 euro zoals hierboven beschreven werd is een goede richtprijs? En er zijn geen verschillende typen ofzo? Verder is het toch zo dat je bij normale remleidingen deze om de 5(??) jaar moet vervangen om de vervorming ervan te voorkomen... hoe zit dat bij staal omvlochten? Is dat eenmalige aanschaf?
 
Laatst bewerkt:
Ik laat het controleren door de dealer doen waar ik deze motor ook gekocht heb... kan deze normaal gesproken hier zelf aankomen? Of is het voordeliger/handiger om zelf deze leidingen aan te schaffen en door hun te laten monteren?

Ik heb voor twee schrijfremmen en achter 1. Neem aan het het dan meteen handig is om zowel voor als achter te laten vervangen?

Zag in dat setje op ebay twee leidingen in een pakje zitten... Ik zal dan deze nodig moeten hebben om alle drie de leidingen te vervangen? http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...tToStoreCat&refwidgettype=cross_promot_widget
 
Ik laat het controleren door de dealer doen waar ik deze motor ook gekocht heb... kan deze normaal gesproken hier zelf aankomen? Of is het voordeliger/handiger om zelf deze leidingen aan te schaffen en door hun te laten monteren?

Ik heb voor twee schrijfremmen en achter 1. Neem aan het het dan meteen handig is om zowel voor als achter te laten vervangen?

Zag in dat setje op ebay twee leidingen in een pakje zitten... Ik zal dan deze nodig moeten hebben om alle drie de leidingen te vervangen? http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...tToStoreCat&refwidgettype=cross_promot_widget


dit is alleen voor voor,je moet dan voor achter apart bestellen.
achter heb ik zelf niet gedaan,rem haast nooit met achter
je kan beter 2 delig voor bestellen,makkelijker te ontluchten

achter

http://cgi.ebay.de/Spiegler-Stahlfl...3830148QQihZ016QQcategoryZ49795QQcmdZViewItem
 
Laatst bewerkt:
hmm... net even aan de telefoon gehad:

set voor alleen voorrem 100 euro
set voor zowel voor als achter 125
Voor het monteren ervan wordt een half uurtje gereken, dus dat komt op een 150 euro voor zowel de voor als achterrem. Toch wel weer 'een beetje' geld er vanuit gaande om alleen even de remmen, onder garantie, te laten controleren...

Nog maar even over nadenken. Moet wel voor morgen middag beslissen, want hij moest ze wel bestellen
 
hmm... net even aan de telefoon gehad:

set voor alleen voorrem 100 euro
set voor zowel voor als achter 125
Voor het monteren ervan wordt een half uurtje gereken, dus dat komt op een 150 euro voor zowel de voor als achterrem. Toch wel weer 'een beetje' geld er vanuit gaande om alleen even de remmen, onder garantie, te laten controleren...

Nog maar even over nadenken. Moet wel voor morgen middag beslissen, want hij moest ze wel bestellen


als je het kan betalen,gelijk doen moet zeggen is niet duur.
er zit toch wel nieuwe remvloeistof bij,dan is het niet duur.
 
als je het kan betalen,gelijk doen moet zeggen is niet duur.
er zit toch wel nieuwe remvloeistof bij,dan is het niet duur.
Het bedrag valt wel mee... ben alleen hard aan het sparen voor een rondreis door Australie van 6mnd aan het einde van dit jaar. En daarvoor is iedere euro welkom :P Maargoed, er vanuitgaande dat ze de olie niet gaan recycelen met het vervangen van de leidingen is dit ook mooi mee genomen ja ;)
 
Het bedrag valt wel mee... ben alleen hard aan het sparen voor een rondreis door Australie van 6mnd aan het einde van dit jaar. En daarvoor is iedere euro welkom :P Maargoed, er vanuitgaande dat ze de olie niet gaan recycelen met het vervangen van de leidingen is dit ook mooi mee genomen ja ;)


veel succes met je beslissing,wel even laten weten of je het hebt gedaan

en das mooi een reisje veel plezier
 
Laatst bewerkt:
set voor alleen voorrem 100 euro
set voor zowel voor als achter 125

Heb je een quote gekregen voor 3 leidingen voor? Als je namelijk twee direct vanaf de rempomp neemt is het goedkoper. Let er ook op dat je meteen een set hebt met een beschermende kunststofomhulling om het rvs vlechtwerk.

En als de klauwen er toch af moeten is extra werk rekenen voor de leidingen beetje dubbelop, je dealer heeft al een marge op de set zelf.
 
Heb je een quote gekregen voor 3 leidingen voor? Als je namelijk twee direct vanaf de rempomp neemt is het goedkoper. Let er ook op dat je meteen een set hebt met een beschermende kunststofomhulling om het rvs vlechtwerk.

En als de klauwen er toch af moeten is extra werk rekenen voor de leidingen beetje dubbelop, je dealer heeft al een marge op de set zelf.
Wat bedoel je daarmee? Ik gaf aan dat ik wellicht meteen de remleidingen wilde laten vervangen voor een staal omvlochten versie. Hij kwam toen zelf dat ze 2 versies hadden... 1 voor alleen de voorrem en 1 voor zowel voor als achter. Verder niet in details getreden, want ik zou ook niet weten wat ik zou moeten vragen / met die info zou moeten doen :$

Voorrem moet inderdaad toch al uit elkaar, de achterrem niet. Dus het werk daarvoor is 'extra'.

Die kunststofomhulling zit dus OM het staalwerk heen? Is dat normaal standaard of speciale versie van de stalen remleidingen? Dat zou ik nog even moeten navragen dan straks. Denk dat ik het wel laat doen... is het meteen goed! Stiekem ook ff snel gekeken of het salaris al binnen was... *O* *O* :P
 
Het omhulsel kun je in allerlei verschillende kleuren krijgen, ja ook kawa groen....
Ik zou het voor dat geld zeker laten doen, het remt toch net iets fijner. Achterrem zou ik dan weer niet doen, omdat je in je hand toch iets meer gevoel hebt dan in je voet.....

..je trapt al gauw te hard op de achterrem, met als resultaat slippend achterwiel....niet goed voor de banden en niet goed voor de gemoedstoestand van de berijder.....
 
hmm... net even aan de telefoon gehad:

set voor alleen voorrem 100 euro
set voor zowel voor als achter 125
Voor het monteren ervan wordt een half uurtje gereken, dus dat komt op een 150 euro voor zowel de voor als achterrem. Toch wel weer 'een beetje' geld er vanuit gaande om alleen even de remmen, onder garantie, te laten controleren...

Nog maar even over nadenken. Moet wel voor morgen middag beslissen, want hij moest ze wel bestellen


Je kan ook voor je zelf controleren of de remleiding die er nu op zit vervangen moet worden.

Je pakt de remleiding onder stevig vast en met je anderen hand knijp je stevig de handrem in,voel je dat de remleiding uitzet dan is die aan vervanging toe.

succes.
 
Wat bedoel je daarmee? Ik gaf aan dat ik wellicht meteen de remleidingen wilde laten vervangen voor een staal omvlochten versie. Hij kwam toen zelf dat ze 2 versies hadden... 1 voor alleen de voorrem en 1 voor zowel voor als achter. Verder niet in details getreden, want ik zou ook niet weten wat ik zou moeten vragen / met die info zou moeten doen :$
Je kunt twee leidingen direct van de rempomp naar de remmen hebben, of een enkele leiding vanaf de rempomp die zich dan later splitst in twee (voor links en rechts). De tweede optie is iets duurder (en in theorie gevoeliger voor lekkerij) omdat je een extra koppelstukje nodig hebt.
Die kunststofomhulling zit dus OM het staalwerk heen? Is dat normaal standaard of speciale versie van de stalen remleidingen? Dat zou ik nog even moeten navragen dan straks. Denk dat ik het wel laat doen... is het meteen goed! Stiekem ook ff snel gekeken of het salaris al binnen was... *O* *O* :P
Ja, er zit een kunststof buisje omheen, zodat het kuipwerk e.d. beschermd blijft, dat is niet bij alle merken standaard geloof ik.
ik heb ze ook net besteld voor de voorremmen, achter gebruik ik toch niet! ben benieuwd naar het nieuwe gevoel..
:^
Achter heeft wat mij betreft ook weinig zin.
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag worden zowel voor als achter de remleidingen vervangen. Ga voor ik na mijn werk ga langs om mijn motor af te geven, in te tussentijd krijg ik een leenmotor mee en na mijn werk kan ik mijn eigen motor weer ophalen :)

Mijn huidige zijn opzich niet aan vervanging toe, maar met de controle van de remmen en het vervangen van de leidingen ben ik weer zeker van een prima remsysteem :]
 
Gisteren hebben ze alleen de voorrem na gekeken en schoongemaakt. De remleidingen waren nog niet binnen, volgende week opnieuw langs...

De motor remt wel weer stukje beter!
 
Terug
Bovenaan Onderaan