Vraagje over de ketting

k4GSX-R750

Die hard MF'er
5 jul 2007
487
1
Ridderkerk
Als ik mijn motor op de achterbok zet en de motor start hoor ik niks maar als ik em in ze 1 zet en de koppeling iets op laat komen begint de ketting lichte klappen te maken, ik heb dit ook als ik gewoon rij, ik voel het ook licht aan m'n linker voetsteun als ik rustig in ze 1 rij. weet iemand wat dit kan zijn?? ik wil de 26e naar assen voor een circuitdag maar ik vraag het me af of het slim is om zo te gaan rijden..
 
Ik heb net geprobeerd om de ketting te spannen maar dat wil niet echt goed lukken, maar volgens mij staat ie wel goed, misschien kan ie nog iets strakker. En ik weet niet hoe oud de ketting is.
 
Dat is wel vreemd check de spanners,hoe ver hij gespannen is misschien op het eind,check speling in het midden van de ketting ik weet niet precies bij dit type maar iig zal het ca 15mm zijn wat hij op en neer mag bewegen.check of alles goed vast zit.
 
Ook even het achterwiel iets tegengehouden als hij stationair loop? Voor zo ver ik weet "klapt" de ketting altijd een beetje als je de motor onbelast op de bok laat draaien. :)
 
zou heel goed kunnen dat ie versleten is hoor, ik heb de bike ongeveer 5 maanden geleden gekocht (niet bij een dealer) en ik heb geen idee hoelang die ketting er al op zit. er staat nu ongeveer 35000 km op de teller en misschien zit ie er al vanaf het begin onder.
 
Dit is een heel normaal verschijnsel, je hebt ( in de meeste wegmotoren) een vliegwiel in je koppelingshuis ingebouwd, dit zorgt er voor dat de krukas over je dode punt heen komt, en " mooi"zonder schokken gaat lopen... omdat je daar nog bijna geen vermogen en dus ook geen koppel hebt...
nu is dat totaalgewicht van je vliegwiel( vervanger) berekend op een onbelaste motor.
nu start je de motor, en laat je het achterwiel draaien, en dit gaat dus meedraaien op een stationaire lopende motor, dus gaat aan je krukas trekken...
De krukas wil dat onbelaste wiel vooruitduwen, dus spant ie even de ketting..
Het wiel wordt niet tegengehouden, dus zwiept vooruit, en remt dus weer de krukas. Die haalt de snelheid van het achterwiel weer in, en geeft je wiel weer een zwiepert, en zo gaat dat steeds verder....

Bij lage toeren in lage versnellingen gebeurt eigenlijk hetzelfde, dus gaat een ketting soms klapperen, omdat je blok soms langzamer draait dan je motor loopt....

Goed afstellen, en synchroniseren wil nog wel eens helpen...
 
Dat een ketting een beetje klappert is normaal.
Zelfs een bijna nieuwe ketting is al onregelmatig opgerekt.
Dit betekent dat je ketting op sommige stukken iets langer is geworden dan op andere stukken.
Zet hem maar eens op de bok, kijk naar de speling van de ketting, draai het wiel een halve slag rond en je zult zien dat de ketting nu een andere spanning heeft.
Ketting spannen doe je dus ook altijd op het strakste punt van de ketting. :)
 
Dat een ketting een beetje klappert is normaal.
Zelfs een bijna nieuwe ketting is al onregelmatig opgerekt.
Dit betekent dat je ketting op sommige stukken iets langer is geworden dan op andere stukken.
Zet hem maar eens op de bok, kijk naar de speling van de ketting, draai het wiel een halve slag rond en je zult zien dat de ketting nu een andere spanning heeft.
Ketting spannen doe je dus ook altijd op het strakste punt van de ketting. :)

dat is niet altijd, als je uitgaande as scheef is, of je de achteras scheef monteerd.
 
(in precipe wel, probeer is wat uit, draai de velg steeds een kwartslag, voel ff en dan weer een kwartslag als je dan verschil voelt in spanning, moet je bij het stuk waar de meeste spanning zit
de linker kant een beetje losser draaien. en dan weer de velg met kwart slagen rond draaien, als er dan geen spannings verschil is vast zetten.)
voor als je geen schuifmaat heb O-)

en wanneer is de spanning van jou ketting 2 tot 3 cm?
als je er op zit? of als hij op de bok staat ?
 
Laatst bewerkt:
Dat een ketting een beetje klappert is normaal.
Zelfs een bijna nieuwe ketting is al onregelmatig opgerekt.
Dit betekent dat je ketting op sommige stukken iets langer is geworden dan op andere stukken.
Zet hem maar eens op de bok, kijk naar de speling van de ketting, draai het wiel een halve slag rond en je zult zien dat de ketting nu een andere spanning heeft.
Ketting spannen doe je dus ook altijd op het strakste punt van de ketting. :)



Dat zeg ik gamma :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan