Vreemd Bougie probleem

Murky

Die hard MF'er
21 jul 2004
912
0
Na alles te hebben vervangen (zekeringskastje + Spannings regelaar) Doet mijn yamaha fz iets heel vreemds.

Als ik alle bougies los heb gedraait (ik wou ze testen) en ze weer in hun draad gestoken, gebeurt het volgende:

Ik hou bougie 1 tegen een kaal stukje frame, hij vonkt.
ik hou bougie 2 tegen een kaal stukje frame, hij vonkt.
Ik hou bougie 3 tegen een kaal stukje frame, vonkt ook!

Ik hou bougie 4 tegen een kaal stukje frame, en je raadt het al, hij vonkt niet.
Nu heb ik bougie 4 in het draad van bougie 3 gestoken. en dan vonkt hij wel. De bougie is dus niet stuk.

Het vreemde is, waaneer ik mijn motor aanzet (door middel van mijn sleutel) geven alle bougies een vonkt (mits ze tegen een kaal plekje worden gehouden. OOK BOUGIE 4. Als ik hem dan vervolgens weer wil starten, geeft bougie 4 geen vonk!! hoe kan dit?! :?

morgen maak ik foto`s van wat er kapot was :) het is me gelukt om weer aan de praat te krijgen! BEDANKT JONGENS
 
Laatst bewerkt:
Hmm net me bougie dop me kabel gechecked. niks kunnen vinden. Wat er gebeurt als ik hem aan zet is:

1 seconde lang een volle dikke, echt dikke brede vonk in bougie 4, daarna 0,5 niks, en dan nog een klein vonkje. Als ik hem start, geen vonk uit bougie 4.

zou het aan mijn zekeringen kunnen liggen? dat deze te zwaar zijn?
 
Nope dat is het ook niet. Nog even over die rare vonk cycles. Als ik mijn start knop indruk, dan geeft hij 1 vonkje, en dan is hij dood. contact weer uit. even wachten, contact weer aan, dan komt die hele vonk cycles. op de start knop dauwen, 1 vonkje..... dood... :?
 
hmm, ik denk niet dat de bobine kapot is. ik heb 2 bobines, en uit elk komen 2 draden, ook die van bougie 3. deze zou dan toch ook niet moeten vonken?
 
Meet de bougiedoppen eens na.
Ze moeten volgens mij net als de FZR, rond de 10Kohm zitten.
Wissel anders eens de doppen onderling.Als het probleem dan ook een cilinder verschuift dan weet je dat het in de dop zit.

Frans
 
Ik heb de doppen verwisseld, en het leverd gen verschil op.
Wat misschien wel handig om te weten is, is dat bougie kabel 1 en kabel 4 uit de zelfde bobine komen. Nu komt er dus als ik het contact omdraai, een hele sterke vonk van bougie 1 af.

Zou het dan zo kunnen zijn dat er iets in de bobine kapot is, waardoor hij alle stroom afgeeft aan bougie 1? (direct na het omdraaien van het contact)

*Het zou dus niet zo kunnen zijn dat er 1 van de 4 zekeringen te hoog is* (bijv.: 15A in plaats van 8A)
 
Ik heb de doppen verwisseld, en het leverd gen verschil op.
Wat misschien wel handig om te weten is, is dat bougie kabel 1 en kabel 4 uit de zelfde bobine komen. Nu komt er dus als ik het contact omdraai, een hele sterke vonk van bougie 1 af.

Zou het dan zo kunnen zijn dat er iets in de bobine kapot is, waardoor hij alle stroom afgeeft aan bougie 1? (direct na het omdraaien van het contact)


misschien domme opmerking.

Maar kan je dan de bobines niet ff omwisselen. als zich het probleem niet meer bij bougie 1 of 4 voordoet, maar bij 2 of 3 dan is je bobine dus de boosdoener.
 
Ik kan er niks aan doen, maar ik heb dit stukje text wel 5X nagelezen, maar ik begrijp onvoldoende wat je nu eigenlijk wilt zeggen.


Het vreemde is, waaneer ik mijn motor aanzet (door middel van mijn sleutel) geven alle bougies een vonkt (mits ze tegen een kaal plekje worden gehouden. OOK BOUGIE 4. Als ik hem dan vervolgens weer wil starten, geeft bougie 4 geen vonk!! hoe kan dit?!
 
Ik kan er niks aan doen, maar ik heb dit stukje text wel 5X nagelezen, maar ik begrijp onvoldoende wat je nu eigenlijk wilt zeggen.


Het vreemde is, waaneer ik mijn motor aanzet (door middel van mijn sleutel) geven alle bougies een vonkt (mits ze tegen een kaal plekje worden gehouden. OOK BOUGIE 4. Als ik hem dan vervolgens weer wil starten, geeft bougie 4 geen vonk!! hoe kan dit?!

Minder zuipen man :+
 
Minder zuipen man :+

Nóg minder :? 8-) :+

1: Het vreemde is, waaneer ik mijn motor aanzet (door middel van mijn sleutel)

geven alle bougies een vonkt (mits ze tegen een kaal plekje worden gehouden. OOK BOUGIE 4.

'Ns ff kijken, je kunt de motor "aanzetten" met een sleutel, door ff met een ringsleutel aan de kruk te draaien.

Je kunt ook bedoelen dat je de motor met je sleutel op contact zet en de motor rondstart, met de bougie's eruit (hij houdt ze immers tegen massa) , maar daarintegen kun je de motor dan ook niet echt "aanzetten" (starten voor werkelijk te laten lopen)

Ook kan hij bedoelen dat hij de motor alleen op contact zet, zonder de motor rond te starten, ook dán kan het zijn dat een of meerdere bougie's vonken.




2: Als ik hem dan vervolgens weer wil starten, geeft bougie 4 geen vonk!! hoe kan dit?!

Kan hij in de verbrandingskamer kijken :? , óf bedoelt hij rondstarten met de bougie's eruit :? , óf loopt de 4e cylinder niet, en neemt hij klakkeloos aan dat de het ontbreken van een vonk de oorzaak is :?
 
Laatst bewerkt:
Ik kan er niks aan doen, maar ik heb dit stukje text wel 5X nagelezen, maar ik begrijp onvoldoende wat je nu eigenlijk wilt zeggen.


Het vreemde is, waaneer ik mijn motor aanzet (door middel van mijn sleutel) geven alle bougies een vonkt (mits ze tegen een kaal plekje worden gehouden. OOK BOUGIE 4. Als ik hem dan vervolgens weer wil starten, geeft bougie 4 geen vonk!! hoe kan dit?!

Dat er gewoon te weinig spanning overblijft om hem onder druk te laten vonken...

Frans
 
Terug
Bovenaan Onderaan