Waarom zijn er geen ligmotorfietsen?

RobinHood

geblokkeerd account
24 sep 2009
587
0
hoi!

toen het nog mooi weer was zag ik af en toe mensen op ligfietsen rondrijden.
toen ik ze zo zag rondrijden dacht ik bij mezelf, "hey die lui hebben minder luchtweerstand dan andere 'normale' fietsers."

Hetzelfde geldt voor conventionele motoren.

Maar dat is toch eigenlijk raar? In de motorsport zoekt men altijd manieren om sneller en harder te gaan.

Waarom bestaat er dan nog geen ligmotorfiets?


rollsroyce.jpg


kijk dit is een ligfiets met een aerodynamische kuip erom gebouwd en die man (jos sluijsmans) haalt naar eigen zeggen een topsnelheid van bijna 70km/h.

Op mensenkracht! Die aerodynamica moet geweldig zijn.

In die kuip past makkelijk een motorblok. Kun je nagaan hoe hard je kan gaan met 1000CC achter je kont.

En volgens mij zit het ook nog eens relaxed. zo achterover. Ipv. de 'sport' houding die je op normale motoren moet aanhouden. In die ligfiets heb je 100% steun in je rug.

kan je volgens mij uren mee rondtoeren.


Ik vraag me dus echt af, waarom bestaan er nog geen ligmotorfietsen?
Er moet een praktische reden zijn ofzo lijkt me....maar ik kan er geen bedenken...
met deze dingen kan je toch ook gewoon de bocht nemen...ligfietsers doen het ook.


Wat is julie mening?
 
Je bent slecht zichtbaar als zo laag bij de grond zit. Probeer maar eens een bocht op snelheid te nemen als al het gewicht op de achterkant rust en meeste motor rijders zullen het niet bepaald mooi vinden.
 
Dat vragen deze mensen zich ook al jaren af:

Best Feet Forward | FF Web


Overigens schijnt het zo te zijn dat er tijdens de Tour de France ooit een keer een ligfiets heeft meegedaan en dat die dingen bij het wielrennen sindsdien verboden zijn en dat dat een van de redenen is dat ze niet zoveel op de markt zijn.
 
Laatst bewerkt:
In de motorsport gaat het al snel genoeg, je kunt echt niet met onbeperkte snelheid die bocht door. Verder kun je nog minder snel de bocht om als je zo laag en breed bij de grond zit, omdat je niet ver genoeg kunt overhellen (praatje over middelpuntsvliedende kracht enzo). Het is dus tamelijk onpractisch en zou hooguit bij dragracing een voordeel hebben.
 
Lijkt me duidelijk, dan is motor rijden niet meer gevaarlijk maar 100% dodelijk :X
 
Laatst bewerkt:
Damn wat gaan die weken snel.

Dacht ff dat het maandag was blijkt het alweer vrijdag te zijn *O* Weekend


:W
 
Alleen nog even het stuur naar achter buigen, seat verlengen en tadaa, een ligmotor :+
apehanger.jpg
 
Laatst bewerkt:


zoiets? of ..

klik hier

dat je slechter zichtbaar bent is mischien waar , maar omdat je zelf ook een stuk lager zit heb je ook zelf minder zicht.

Er zijn wel een aantal eigenbouwsels te vinden op internet. Zoek maar ff op "recumbent motorcycle" of "feet first motorcylcle"

een Akira achtig iets (Akira = Japanse tekenfilm waar een 'lig'motor in voorkomt) vind ik er nog wel leuk uitzien, de rest gewoon lelijk

Edit: je kan ook zelf zo'n Akira motor bouwen met een kit. Was ergens te koop in Japan maar kan de site niet zo snel vinden
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus jaren ligfiets gereden ,of is 't geligfietst.
Gaat hard ja en dat slecht zichtbaar zijn valt wel mee hoor , het is meer dat andere weggebruikers zo verrast reageren op je verschijnen dat ze je aanstarend voor je mieter rijden .
Door de stand van je hoofd is echter iedere tegenligger met verlichting aan een crime .
Je kijkt dus vol in de lampen .
En omdat de constructie lang is gaat sturen traag , in verhouding dan he .
Slalommen met ligfiets is niet alles.
 
full

Dit is een ombouw om een BMW
Dat soort dingen bestaat al jaren, maar ja het slaat niet erg aan he.
Ligfietsen ook niet trouwens. Je bent slecht zichtbaar en je krijgt rugklachten.
 
ik wil niet l*llig zijn maar ligmotorfietsen bestaan al. wordt ook wel eens buikschuiver genoemd. liggen betekend niet per definitie dat je dan op de rug moet liggen
als voorbeeld.
Suzuki_GSX-R600_2007_01_1024x768.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan