Wat heb jij vandaag aan jouw motor gedaan?! Part 5!!!

Condens kan zeer hard gaan.
Zonnetje erop en dan slaat het als het afkoelt in de nacht neer als water op de koude oppervlaktes.

Je ziet dat ook heel goed bij overkappingen in de herfst wanneer het in de nacht flink afkoelt. Warme laag aan de buitenzijde en koele kant aan de binnenzijde van een overkapping. Vervolgens condenseert het dak aan de binnenzijde.
Verwacht dat zoiets is gebeurd met de tank.
Zet je de motor compleet vol weg? Want dan zou je nog zo'n flesje kunnen doen wat water oplost in de benzine en daardoor (minder goed natuurlijk) mee verbrand.
Het was een onverwachte winterslaap anders had ik hem zeker vol weggezet. Maar normaal gesproken rij ik wel het hele jaar door (woon/Werk) behalve met sneeuw en ijzel en dan is het altijd starten lopen. Motor staat sinds 6 jaar buiten ivm een andere motor/project:') en 2 of 3 jaar geleden ook al eens zoveel water er uit gehaald. Toen dacht ik dat het afwateringspijpje in de tank opengeroest was die heb ik toen dicht gekit.

Blijkbaar gaat dat condenseren veel sneller dan ik dacht.

Vandaag met nieuwe bougie's en verse V-power was het starten en lopen*O*
 
Het was een onverwachte winterslaap anders had ik hem zeker vol weggezet. Maar normaal gesproken rij ik wel het hele jaar door (woon/Werk) behalve met sneeuw en ijzel en dan is het altijd starten lopen. Motor staat sinds 6 jaar buiten ivm een andere motor/project:') en 2 of 3 jaar geleden ook al eens zoveel water er uit gehaald. Toen dacht ik dat het afwateringspijpje in de tank opengeroest was die heb ik toen dicht gekit.

Blijkbaar gaat dat condenseren veel sneller dan ik dacht.

Vandaag met nieuwe bougie's en verse V-power was het starten en lopen*O*
Zelf rijd ik zodra de gevoelstemperatuur boven de 5 graden komt en dat gebeurd gelukkig nog wel 1x in de 2/3 weken in de winter. Dus hier staat de motor altijd met een volle tank te wachten in de schuur en de accu er uit als het echt opeens gaat vriezen.

Maar condens kan heel snel gaan vooral als iets niet gevuld zit. Je zal het waarschijnlijk ook terug kunnen zien aan (vlieg)roest in de tank als deze in staal is uitgevoerd. Heel veel is er niet tegen te doen volgens mij, want het is nou eenmaal één van de koudste punten van de motor die ook het meest zal opwarmen als de zon er wel op staat.
Als je plant om hem niet te gebruiken kan je hem het beste vol weg zetten met goede benzine en die tank benzine is dan meestal nog te redden na een maandje of 4.
Anders moet je hem helemaal leeg neerzetten, benzinekraan dicht en zorgen dat het condens niet verder kan naar de carburateurs of injectoren.
Dan hoef je alleen de tank leeg te pompen en weer te vullen.
 
Garage waar mijn motor staat gestald is ook vochtig.
Zelfs na de winter nooit probleem met condens.

Oplossing is om tank tot in de vuldop vol te gooien met premium-benzine. (ethanol-zooi trekt altijd vocht aan)
Weinig oppervlak benzine met buitenlucht. Tank zit al vol en kan dus nix meer bij.
 
"Je zal het waarschijnlijk ook terug kunnen zien aan (vlieg)roest in de tank"

Dat is het goede nieuws, toen ik de motor kocht in 2004 had ik roest in de tank en het filter van de reservestand lag ook nog eens los in de tank.
Bij de eerste keer omschakelen naar reserve dus ook roest in de carburateurs.
Ik heb toen gelijk de tank gecoat met tank cure.
Wat er ook nu weer uit kwam aan benzine en water was mooi schoon.
De benzine stook ik op in mijn oude autootje.
 
Zo, lekker bezig geweest, samen met zoonlief
Begonnen met de voorband om de velg te leggen, Job done
Vervolgens bezig met de remklauw houder van de naaf, hier moesten de naald lagers uit, zat glas parel stof in
Mijn kleinste binnen lager trekker, die ik gister had besteld, is dus veel te groot 1 1/2 van de 3 poten paste door het gat
Plan B
Dop 19 paste op de buiten ring, dus naar het andere schuurtje, en de boel in de bankschroef, rustig met beleid ene lager tegen het andere, en dan beide door drukken, 1e viel eruit, tweede volgde soepel
Schoon gemaakt, en de nieuwe lagers er in geperst, dit wel van 2 kanten
Terug naar de andere schuur, en daar de rubber (met metalen ring) seal erin gezet

Wilde het in elkaar zetten, pak het andere deel van de naaf, fuck, ook 2 lagers, 1 gewoon, met stof kap, ander weer een naaldlager
Gewone was geborgd met een segerring, die tang heb ik, maar 1 van beide zijden zat vast, en wilde niet bewegen
Nogal wat gepruts later (oa met een dunne torx schroevendraaier in het gat heen en weer wiebelen) beide zijden los, en na “een goed gesprek” segerring eruit
Terug naar mijn vriend, de bankschroef, en deze heeft ook even “gesproken” met beide lagers, die besloten dan ook dat het beter was eruit te komen
Morgen beide ff nieuw bestellen
Naaf huis ligt nu te weken in lampolie, oude vet eraf en schoon weken

Als de lagers binnen zijn, kan ik die er weer in persen, kunnen we de voorraad in elkaar zetten met ruim nieuw vers vet

Doel voor vandaag was voorvork terug in elkaar, >>>Doel niet gehaald, zoals zo vaak bij mij
Lag dit keer aan lagers die ik moet bestellen, maar toch,……
Lekker bezig geweest
 
Misschien binnenkort nog een weerstand je er tussen solderen. Maar na een heleboel gepruts en meten werkt het eindelijk.
 
Verder van de Z800 ook stuurtje vervangen oude was krom. Koppeling en remhandle vervangen. Ik kreeg alleen de schakelaaraan de linker zijde niet meer gemonteerd, had niet gezien dat er gaatje in het originele stuur zat waar een pinnetje in valt 8)7dus nu nog maar eens kijken of ik gat in nieuwe stuur ga boren of het pinnetje verwijder.
Kentekenplaatsteun aangepast x2.
Ondertussen van de ER6-N kvs reservoir vervangen. Schade aan beugel aan het herstellen.
IMG_20240313_130659530_HDR.jpg
IMG_20240313_130731262.jpgIMG_20240312_193124583.jpgIMG-20240313-WA0012.jpegIMG-20240313-WA0014.jpeg
 
“Het is maar een eentje”. Het gaat helemaal nergens over natuurlijk, maar ik zou er ook stevig van balen!
 
Proberen de RDW zelf te bereiken en zeggen dat ze valse gegevens hebben gekregen, je hebt een foto als bewijs toch?
Aan de andere kant past het 1tje wel goed bij je nummer gelukkig, 123
 
Verse korte kentekenplaathouder, enorm verschil tov het origineel.
 

Bijlagen

  • 20240313_200616.jpg
    20240313_200616.jpg
    763,9 KB · Weergaven: 0
😡🤬
Kentekenplaat weg gebracht naar plaatselijk automaterialenhandel voor omwisseling. Krijg ik dit.
Per ongeluk verlies geregistreerd. Ow ja, sorry maar registratie bij RDW is onomkeerbaar.
Ben je klaar mee.

Mijn gedachte is altijd: "Wat een OEN" die z'n papieren (of plaat) is kwijtgeraakt.
Dan heb je ook nog sukkels die er zelfs een kleine 4 bij hebben staan.
Het zegt ook (bijna) iets over de eigenaar die met een 1-tje (of 2-3-4) rijdt. Warhoofd???

In principe zal ik niet snel een voertuig kopen met een toevoeging op de kentekenplaat.
Dat HOEFT niets te betekenen, maar ik heb geen zin om dat mss zelf te moeten gaan ondervinden. (of niet)
Dus een 1-tje is voor mijn NOGO.
 
Dat HOEFT niets te betekenen, maar ik heb geen zin om dat mss zelf te moeten gaan ondervinden. (of niet)
Dus een 1-tje is voor mijn NOGO.
Wat zou dat dan voor negatiefs kunnen betekenen ,zo'n toevoeging op je plaat? Overigens, binnenkort kun je misschien wel een persoonlijk kenteken aanschaffen, ben je van dat 1tje ook weer af 🤓
 
Wat zou dat dan voor negatiefs kunnen betekenen ,zo'n toevoeging op je plaat? Overigens, binnenkort kun je misschien wel een persoonlijk kenteken aanschaffen, ben je van dat 1tje ook weer af 🤓
Maken ze vast persoonlijk kenteken met een 1tje.

Maar het is wel bewezen dat een handelaar gemiddeld € 750.- minder biedt voor een auto met een 1tje, zelfs nog minder met een hoger cijfer.
 
Maken ze vast persoonlijk kenteken met een 1tje.

Maar het is wel bewezen dat een handelaar gemiddeld € 750.- minder biedt voor een auto met een 1tje, zelfs nog minder met een hoger cijfer.
Waarom een persoonlijk kenteken met een 1tje? Da's toch onnodig, want het kenteken wordt dan toch geheel anders?
 
Ben je klaar mee.
Een 1-tje is voor mijn NOGO.
Wat zou dat dan voor negatiefs kunnen betekenen ,zo'n toevoeging op je plaat?
Maar het is wel bewezen dat een handelaar gemiddeld € 750.- minder biedt voor een auto met een 1tje,
@Rode Raket Antwoord gegeven!
De handelaar waardeert dat 1-tje dus met een aftrek van €750
Want die weten ook dat veel kopers geen zin hebben in die toevoeging.
 
Terug
Bovenaan Onderaan