wel of niet doen? advies graag

Klaphekje

Die hard MF'er
10 sep 2002
320
0
Tilburg
Hallo allemaal.. ik ben in onderhandeling met een van onze oosterburen voor een motor. nu weet ik alleen nog niet zeker of ik het wel of niet moet doen, hebben jullie doorslaggevende argumenten om het wel of niet te doen. Ik vind het type motor erg mooi een zx6r is leuker maar gelijk ook 2 keer zo duur. en dat laat mijn bankrekening niet toe.

nou de motor in kwestie:

een zzr600 uit 1990 met 26.000 km op de teller. verder aldus zeggen in uitstekkende staat. voor en achterband zijn 1000 km geleden vervangen.
de vraag prijs was 2500€ en ik zit nu op 2200€
de motor heb ik gevonden op mobile.de

2 piccies.

motor1.jpg

motor2.jpg
 
Tja, op de foto\'s ziet er prima uit maar dat zegt niets natuurlijk.
Heb je al een proefrit gemaakt.
Hebben ze eeen onderhoudsboekje van de motor.
Nou zo zijn er nog wel meer dingen waar je op moet letten, ik denk dat de M-F ers je nog meer tips zullen geven.
Laat je niet te snel verleiden door het uiterlijk. ;)
 
Tja, op de foto\'s ziet er prima uit maar dat zegt niets natuurlijk.
Heb je al een proefrit gemaakt.
Hebben ze eeen onderhoudsboekje van de motor.
Nou zo zijn er nog wel meer dingen waar je op moet letten, ik denk dat de M-F ers je nog meer tips zullen geven.
Laat je niet te snel verleiden door het uiterlijk. ;)

de persoon die ik aan de telefoon heb gehad klonk erg vriendelijk. maar heb gemerkt dat mijn duits toch wat moeizamer gaat dan verwacht. Ik ga volgende week kijken met een vriend die ook een zzr rijdt uit dat jaar. neem wel gelijk spullen mee om hem eventueel mee te nemen. maar onderhouds boekjes endergelijk ga ik zeker op letten een andere vriend van me (hetismij) heeft er 2 maanden ook een uit duitseland gehaald. sleep hem ook wel ff mee (hetismij bij deze :P ). maar ik zal zeker goed opletten. thx alvast
 
de persoon die ik aan de telefoon heb gehad klonk erg vriendelijk.
Tuurlijk doet hij vriendelijk , de goeie man wel het beestje natuurlijk verkopen en poen vangen *D
Blijf zakelijk en ga niet opletten of de persoon nou vriendelijk of nerveus of verdacht doet.
Je zal niet de eerste zijn die een aanschaf doet omdat meneer zo aardig en eerlijk lijkt over tekomen.
De historie van de motor is heel belangerijk ivm met schade , onderhoud en reparaties aan de motor.
Goe idee om je vrienden meet tenemen, als je een profrit maakt check door met een gangetje of het stuur loste laten of hij niet van zijn lijn uitwijkt.
succes ermee
 
Hier nog wat tips!!!!
O-)


De koppeling

Vloeiend
Een koppeling moet ten allen tijde vloeiend aangrijpen.
Wegwippen
Als je vertrekt, laat dan de koppeling heel langzaam opkomen. Bij een goede koppeling mag de motorfiets niet plots wegwippen. Is dat het geval, dan zijn je platen al behoorlijk versleten.
Slippen
Om te testen of de koppeling slipt, rijdt je eerst de motor warm. Op een heel lang recht stuk schakel je aan een lage snelheid naar de hoogste versnelling; Het motorblok zal dan hele lage toeren draaien. Geef dan vol gas. In eerste instantie zal de motor het moeilijk hebben met accelereren. Naamate hij in toeren klimt zal het vlotter en vlotter gaan. Op een gegeven ogenblik zullen alle pk\'s vrijkomen. Dan barst het motorblok van vermogen en gaat hij sleuren aan de koppeling. Als de koppeling versleten is, zal ze op dat moment beginnen slippen. Je zult de wijzer van de toerenteller met een rotvaart de hoogte in zien schieten, en dit zonder dat de motorfiets merkbaar versnelt... Dit zijn de symptomen van een slippende koppeling. Die moet vervangen worden.
Schakelen

Vloeiend
Het schakelen moet vloeiend gaan. Meestal is de overgang van neutraal naar eerste vergezeld van een luide klak, maar alle andere overgangen moeten vlot, gemakkellijk, zonder haperen en stil gaan.
De wegligging

Factoren
Banden, frame, remmen, voorvork, wielen, etc. hebben een belangrijke invloed op de wegligging. Iemand met rijervaring heeft snel door of het koosjer is of niet. B.v. Ik heb ooit even met een oude K75S gereden. Die stond te koop en ik zocht een tweedehands machine. Het was mijn eerste keer dat ik met een BMW reed. Na vijf minuten, twee bochten en drie keer remmen had ik door dat er iets serieus verkeerd mee was. Niet stabiel, niet zuiver sturen, zwakke remmen. Bij hard remmen trok de machine naar links. Bij een beetje doorvragen zei de eigenaar me dat het ooit een lesmotor was geweest. Koop dus nooit een oude lesmotor...
De remmen

Trillen
Al rijdende rem je achtereenvolgens met de voor- en achterrem. Tijdens het remmen mag het hendel of de pedaal niet trillen. Als dat trilt, wil dat zeggen dat de remschijven krom zijn. De remblokken worden dan aan hoog tempo heen en weer geduwd en dat resulteert in het pulseren van de hendel of het pedaal.
Sponzig
Het rempedaal en remhendel mogen ook niet sponzig aanvoelen tijdens het remmen. Indien dit wel het geval is, kan het hendel met weinig kracht tot bijna tegen het stuur geduwd worden. Dan moeten de remleidingen ontlucht worden.
Uitwijken
De motorfiets mag niet naar rechts of links neigen tijdens het remmen. Dat wijst op slechte remmen, een krom frame, een kromme voorvork, vorkbenen die niet evenveel olie bevatten, etc etc
 
Lijst controle punten als de motor stilstaat :]

Wat kun je controleren als de motorfiets stil staat...

Koud motorblok??

Motorblok moet koud zijn
Het eerste dat je doet als je bij de verkoper aankomt, is voelen of de motor koud is. Dat is zeer belangrijk. Dan start een motor het moeilijkst en hoor je alle geluidjes het best. Eens de motor warm en goed gesmeerd is, klinkt een motor meestal véél beter dan als hij koud is. Start de motor nog niet, dat houden we voor het laatste.
Algemene staat van motorfiets?

Vuil of proper
Als de verkoper zelfs de moeite niet doet om zijn motorfiets te kuisen als hij te koop staat....
Roest
Veel roest wijst op een vochtige parkeerplaats of vele ritten in de regen.
Zwaar geoxideerde aluminium onderdelen
Zware oxidatie wijst op een zwaar leven in veel regen en ontoereikend onderhoud.
Barstjes
Vertonen de kunststof onderdelen barstjes rond de bevestigingspunten? Barstjes wijzen op een te vast aandraaien van de schroeven.
Afgebroken bevestigingspunten
Kunststof onderdelen zijn heel kwetsbaar aan de bevestigingspunten. Alleen een zorgzame behandeling en onderhoud kan breuken verhinderen. Dit kan er ook op wijzen dat de motorfiets omgevallen kan zijn.
Glans en kleur
Delen die opvallend meer glans hebben of een licht andere tint kunnen nieuw zijn. Controleer of de motorfiets omgevallen is.
Staat van de reminstallatie?

Kan het remhendel diep ingetrokken worden?
Dit kan wijzen of lucht in de remleidingen.
Is de remolie kleurloos of amberkleurig?
Amberkleurige remvloeistof moet direct worden vervangen want ze is verouderd en bevat water wat de remcapaciteiten slecht beïnvloed.
Remleidingen
Kun je alleen maar controleren op hun algemene staat
Remklauwen
Zijn moeilijk te controleren zonder demontage. Wat hieraan belangrijk is, is of de remzuigers gemakkelijk heen en weer bewegen. Dat kan alleen maar gecontroleerd worden na demontage van de remklauwen.
Remblokken
Ze moeten nog voldoende dik zijn, anders mag je er direkt nieuwe installeren. Ze mogen ook niet verglaasd zijn, want dan verliezen ze hun remmende werking. Dat kan alleen gecontroleerd worden na demontage.
Remschijven
Neem de remschijven tussen duim- en wijsvinger en wrijf erover van binnen naar buiten (volgens de straal dus). Je mag geen langsgroeven of ribbels voelen. Dat wijst op onregelmatige slijtage en is nefast voor de levensduur van je remblokken. Contoleer de dikte van de schijven. Als de schijf aan de buitenste 2 à 3 millimeter, waar de blokken niet op ingrijpen, veel dikker is dan op het remoppervlak, dan mag je aannemen dat de schijven versleten zijn, of binnenkort aan vervangen toe zijn.
Remwerking
Zie dynamische elementen.
Velgen en banden

Velgen
Mogen geen deuken vertonen of een slag hebben. Spaken mogen niet krom zijn, ontbreken of te los aangedraaid zijn. Alle spaken moeten goed aangespannen zijn. Sla met een schroevendraaier tegen alle slagen en luister of ze allemaal hetzelfde klinken. Klinkt een spaak dof dan is ze te los, klinkt ze mooi helder dan is ze goed aangespannen.
Banden
De banden moeten voldoende profiel hebben (minimum 2 mm vooraan, 1 mm achteraan) anders mag je direkt nieuwe kopen. Er mogen geen barstjes in het rubber zitten, want dan zijn de banden al te oud en is het rubber aan het versterven. Type en maat moeten overeenkomstig de velgmaten zijn.
Wiellagers
Ze mogen niet versleten zijn Draai de wielen rond als ze van de grond zijn. Dit moet kunnen zonder vreemde bijgeluidjes van de lagers en mag niet haperend of stroef verlopen. Vergeet niet dat de remblokken steeds lichtjes tegen de schijven aandrukken en de draaibeweging een beetje zullen afremmen. Er mag geen speling zijn. Het wiel moet muurvast zitten rond zijn as (if you know what I mean...)
Het balhoofd

Algemeen
Het balhoofd is het scharnier waarrond de voorvork draait. Meer specifiek is het een as met bovenaan en onderaan lagers. Dit kunnen kogel- of naaldlagers zijn. Heel de voorvork draait op die lagers. Hierop mag geen speling zijn want dat betekent speling op heel de voorvork. De lagers mogen ook niet in slechte staat zijn. Dat heeft een negatief effect op de stabiliteit en het stuurgedrag van de motorfiets.
Speling op het balhoofd
Om te kontroleren of er speling op het balhoofd zit, zijn er twee mogelijkheden. Eén : het voorwiel moet van de grond zijn zodat de voorvork vrij kan bewegen. Ga op je hurk voor de motor zitten en neem de vorkbenen met beide handen vast. Schud met al je macht de voorvork van voor naar achter. Als er speling op zit, zul je voelen dat de voorvork naar voor en achter wat kan bewegen. Let wel, de vork bestaat uit onder- en bovenbenen. Tussen die twee kan ook speling zitten en dat voelt bijna hetzelfde aan. Vergis je dus niet. Twee: zet je op de motor, duw hem met het voorwiel tot tegen een muur. Druk nu uit alle macht een aantal keer tegen het stuur naar de muur toe. Is er speling op het balhoofd, dan zul je voelen dat je voorvork een beetje van voor naar achter kan bewegen.
De rondheid der lagers
is zonder demonteren moeilijk te controleren, maar toch bestaat er een trukje. Zet de motorfiets zodanig dat het voorwiel van de grond is. Beweeg het stuur enkele keren heel voorzichtig van volledig links naar volledig rechts en terug. Deze beweging moet uniform vlot gaan. Er mag nergens een punt zijn waar het wat stroever of vlotter gaat. Dit betekent namelijjk dat de lagers hier en daar wat ingedrukt zijn, wellicht door ooit verkeerd te zijn aangespannen
De voorvork

Voorvorkkeerringen
Deze dichtingen houden de voorvorkolie in de voorvork. Als de verchroomde vorkpoten ( = de binnenvorkpoten) pitting hebben (= putjes van opgespatte steentjes), dan is de kans groot dat er bij het veren olie uitlekt. Rem Als er rond de binnenvorkpoten een olierand te zien is dan wil dit zeggen dat de voorvorkkeringen lekken. Deze moeten dan vervangen worden. Bij erge pitting zal dit euvel alleen maar verholpen kunnen worden door nieuwe binnenvorkpoten te monteren!
Vorkbenen
Beide vorkbenen moeten recht zijn. Haast niet te controleren zonder demonteren. Enig hulpmiddel : er mee gaan rijden en zien of het stuur scheef staat, of puur visuele controle. De demping mag natuurlijk niet kapot zijn.
De achtervork

Lagers
Plaats de motorfiets met het achterwiel van de grond. Ga naast de motorfiets staan. Neem één kant van de achtervork vast. Trek en duw uit alle macht. De vork mag niet meebewegen, anders zit er speling op de lagers. Deze kunnen niet afgesteld worden en zijn dan wellicht aan vervanging toe.
De vering

Dempen en veren
De vering moet natuurlijk veren, maar moet ook kunnen dempen. Dus als je de veren een paar keer goed induwt, moet de veerbeweging supersnel uitgedempt zijn. Een grondige controle kan alleen maar door gespecialiseerde bedrijven.
De verlichting

Controleer
Kleinlicht
Dimlicht
Grootlicht
Richtingaanwijzers
Achterlicht
Stoplicht


De batterij

Bij onderhoudsvrije (=ondoorzichtige) batterijen kun je niets controleren.
Bij accu\'s met een doorzichtige buitenwand kun je de vloeistofniveau\'\'s controleren. Die moeten tussen het minimum en maximumniveau liggen.
Met een speciaal toestelletje kun je ook meten of de vloeistof nog genoeg zuur bevat, maar daar ligt meestal het probleem niet. Het grote probleem komt meestal pas boven als de motor lang heeft stilgestaan of wanneer het buiten heel koud is. Dan geraakt de batterij heel snel uitgeput.
De aandrijving

Er bestaan vier soorten aandrijving
Cardan
Riem
Ketting in gesloten oliebad
Open ketting
Cardan, riem en ketting in gesloten oliebad
zijn het minst slijtig, onderhoudsvrij en duurzaam. Weinig gebruikt.
De open ketting
De open ketting gaat het minst lang mee, is heel onderhoudsintensief, maakt het meeste lawaai en wordt het meeste gebruikt...
Controleer de staat van de tandwielen. De tanden moeten mooi symmetrisch zijn. Haaietanden duiden op een ketting die al véél te lang meegaat. Vergeet niet dat het voortandwiel het meeste slijt. Dit is meestal alleen maar te controleren door demontage van een zijdekseltje.
Controleer ook of de tanden zijdelingse slijtage hebben. Dat duidt op een scheef geplaatst achterwiel. Men zegt dat het \"niet correct spoort\". Dat is eenvoudig te corrigeren door het achterwiel wat bij te stellen.
Als het achterwiel van de grond is, draai het dan een aantal keer rond. Controleer ondertussen nauwgezet de spanning van de ketting. Als de ketting in de ene positie te strak gespannen is, en in een andere positie te los, dan is de ketting versleten en moet ze vervangen worden.
Ketting en tandwielen moeten altijd tezamen vervangen worden (net als batterijtjes van een elektrisch toestelletje) Ga achter de motor staan en neem enkele schakels van de ketting vast. Het moeten schakels zijn die op het achterkanwiel liggen. Als deze schakels van het kanwiel weggetrokken kunnen worden (dus als de ketting los op het kanwiel ligt), dan is de ketting versleten. Vervangen !
Het motorblok

Zonder demontage is het onmogelijk om een volledige en exacte staat op te maken van het motorblok. Maar er zijn elementen die je wel al iets kunnen vertellen.

Olielekken
Bij deze test is het belangrijk dat de motor koud staat. Alle olie zit dan onderaan, de onderdelen worden de eerste minuut nauwelijks gesmeerd en omdat er nog niets is uitgezet, zal alles wat meer \"rammelen\" dan bij een warme motor. Bij een Ducati ligt het wat moeilijker, want daar rammelt alles wat meer dan bij Japanse machines. Bekijk het blok en kijk of er nergens langs de naden \"vettige\" vlekken te zien zijn. Dit is wellicht olie die langs de pakkingen naar buiten komt. Gebeurt dit in heel lichte mate, dan spreekt men van het \"zweten\" van het motorblok. Als je echter duidelijk kunt zien dat er meer dan een beetje olie uitkomt, dan zit je met een lekkende pakking (in schoon vlaams: de zjwein). Geen goed teken. Start de koude motor, houdt je gestrekte hand aan de uitlaatmond. Hou die daar een klein minuutje. Bekijk je handpalm. Merk je dat die vol hele fijne oliedruppeltjes zit, dan is dat een teken dat de motor inwendig al goed versleten is. De zuigerveren zijn niet in staat om de olie tegen te houden en via de verbrandingsruimte vliegt de olie mee naar buiten.
Luister aan het kleppendeksel. Als je heel veel luid tikken hoort, dan kan het zijn dat de kleppen gesteld moeten worden.
De compressie meet je heel eenvoudig met een compressiebougie Je moet daarvoor dan wel de bougies uit het blok schroeven. Zo\'n test leert je in welke staat de afdichting van de verbrandingskamer verkeert. Eerste indruk OK? Wel, dan gaan we rijden...
 
Hey smoke, of je kan heeeel snel typen of je had dit al ergens staan. :P
Wel uitgebreide controlelijstje :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan