X-Max accu

Lau1958

MF'er
28 mrt 2010
54
15
Overveen
Hebben meer x-max rijders zoiets gehad: Nieuwe X-max mei-2010 2.500 Km mee gereden vorige weekend nog. Haal hem vandaag uit de garage en wil starten niks....
Dashbord licht wel op, maar startmoter draait bijna niet rond, veel klik geluiden maar verder niets.

Hoe kan zoiets? Misschien per ongeluk op contact sleutel op parkeerlicht laten staan?
Heb hem nu aa de lader staan zal morgen weer eens proberen.
 
Hoe lang is het geleden tussen laatste rit en dat de motorscooter niet wilde starten?
En hoe lang zijn jouw ritjes? Bij korte ritjes kan de accu niet opladen en als het buiten kouder wordt, werkt dat ook niet mee (al is het nog niet echt koud genoeg om capaciteit te verliezen).

Parkeerlicht zou kunnen, maar dat moet je meteen merken de eerste keer dat je de sleutel er weer in steekt. Ik neem aan dat hij vandaag wel zal starten, immers zit de accu dan weer vol.
Maar daarna is het even bijhouden... kan je dynamo zijn, kan je accu zijn of de duur van je ritjes. Of iets anders. :+
 
Hoe lang is het geleden tussen laatste rit en dat de motorscooter niet wilde starten?
En hoe lang zijn jouw ritjes? Bij korte ritjes kan de accu niet opladen en als het buiten kouder wordt, werkt dat ook niet mee (al is het nog niet echt koud genoeg om capaciteit te verliezen).

Parkeerlicht zou kunnen, maar dat moet je meteen merken de eerste keer dat je de sleutel er weer in steekt. Ik neem aan dat hij vandaag wel zal starten, immers zit de accu dan weer vol.
Maar daarna is het even bijhouden... kan je dynamo zijn, kan je accu zijn of de duur van je ritjes. Of iets anders. :+

edit: fout gelezen
 
Laatst bewerkt:
Je hebt toch garantie ? Op naar de dealer.

Die zal waarschijnlijk controleren of er een lekstroom loopt; dat kun je zelf ook als je wilt. Koppel daartoe de massa van de accu los of haal hem er helemaal uit. Met een multimeter op Ohmbereik kun je nu de weerstand tussen beide aansluitkabels meten. Die moet (bijna) oneindig zijn.
Verder kun je eenvoudig controleren of de accu wel bijgeladen wordt. Met dezelfde multimeter maar nu op DC Voltbereik kun je de accuspanning meten terwijl je de motor gas geeft op de middenbok. Die spanning moet opklimmen richting 14 Volt.

Als dat beide goed is raakt toch de accu zelf verdacht. Dat kan gebeuren, zo'n ding kost niet de wereld en jou al helemaal niet (garantie...).
 
Na meer dan 24 uur op een optimate geladen te zijn startte mijn X-Max weer!
Tja het zijn korte ritjes, daar is het natuurlijk een kleine scooter voor. Anders had ik wel de smakelijke T-Max gekocht.Dus korte ritjes zou in mijn mening geen probleem moeten zijn voor zo'n scooter voor woon werk verkeer.
Ik zal het in de gaten houden. Maar mijn vorige moter verkocht vanwege accu problemen, daar zit ik nu dus niet op te wachten.
 
Maar wat noem jij korte ritjes? Ik had ook een 250cc scooter, maar reed daar meestal toch wel 30km enkele reis mee, dat vind ik een kort ritje. Maar voor een reis van 200km had ik ook mn hand niet omgedraaid op dat ding.

Bij brom/snorscootertjes gaan de accu's ook met grote regelmaat snel kapot, omdat de ritjes ook veelste kort zijn om goed op te laden. Vaak is het dan elk jaar zelfs een nieuwe accu, omdat ze met een goeie laadbeurt niet eens meer te redden zijn.

Doe anders even een check met de multimeter zoals Hybride omschrijft. En anders is je oplossing om gewoon eens in de zoveel tijd even je accu aan de lader te hangen. Reed je met je vorige motor ook enkel korte ritjes? :)
 
30Km en meer zijn bij mij al lange toertochten :-)
Ja ik ben nu eenmaal een mooi weer en gemaks rijder, dus wel korte ritjes, 10km enzo. In de zomer wel regelmatig woonwerk, 25 km.
Zal inderdaad eens gaan meten zoals voorgesteld. Heb nu alles voorbereid om hem makkelijk aan de Optimate te hangen dus kan hem nu tussendoor ook amkkelijk aan de beademing hangen.
grt
 
Bij mij ging de accu ook kapot. na het opladen deed hij het weer 3 dagen. In de waalhaven voor 40 een nieuwe gehaald. bij een motor zaak betaal je 70 of 80. maar dan zijn ze natuurlijk heeeel veel beter
 
Je hebt toch garantie ? Op naar de dealer.

Als dat beide goed is raakt toch de accu zelf verdacht. Dat kan gebeuren, zo'n ding kost niet de wereld en jou al helemaal niet (garantie...).

Bij mijn Majesty ging ook ooit de accu stuk binnen twee jaar, maar volgens de dealer viel dat niet onder de garantie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan