xr600 nokkenas verwijderen Hoe?

Beemer 1200

MF veteraan
18 okt 2005
3.547
0
Gelderland
Kan iemand mij vertellen hoe ik te werk ga met de kettingspanner van de nokkenasketting
moet hij eraf ? en hoe breng ik hem weer onder spanning?
Die bout buiten op het blok draait wel rechts om maar kan hem niet meer terugdraaien!
Groeten Wiljan
full
 
het is een lager wat maar 1 kant op draait...hij mag alleen naar voren kunnen draaien en niet naar achter.

Draai het imbusboutje bovenop los, trek de spanner-as eruit en klaar. (Dus gewoon met een tangetje op dat ribbeltje vastpakken en RATSSS eruit)

Terugzetten wordt een stuk moeilijker :)

dan moet je even een spijkertje (wat ro zegt eigenlijk) afvlakken en met een draadje de spanner onder spanning houden en dan pas de ketting over het nokkenastandwiel knallen.
Spijkertje van ong. 5 cm lang, puntje erafhalen en in het gaatje bovenop de spanner steken (honda verkoopt er speciale tools voor...). Dan het spijkertje wat nu als hefboom fungeert naar voren duwen zodat je spanner maximaal naar achteren gaat. Eventueel (als je geen humane slaafjes hebt) met een elec. draadje vastzetten aan je uitlaattapend ofzo. Dan kun je rustigaan je nokkenas weer terugleggen (tandwiel op nokkenas hangen, maar niet vastzetten. Dan ketting over nokkenas hangen. Nokkenas met lagers in je kop leggen en dan reverse steps van het verwijderen van de as. (zie onder, want mijn posts worden altijd verkeerd opgebouwd/geedit). Dus als de as in de kop ligt, ketting over het nokkenastandwiel leggen, tandwiel vastskruwen en dan de spanning van je spanner afhalen.

Denk goed aan het controleren van je oliestroom naar je kleppendeksel als je hem weer gaat starten :)

edit: aangezien je de nokkenas eruit wilt hebben.
Zodra je de spanner eruit hebt moet je even de imbusjes van je nokkenastandwiel loshalen, en het nokkenastandwiel naar je toe trekken (jouw positie bij bovengetoonde foto), dan valt ie een mm of 2 naar beneden waardoor je de ketting van het tandwiel af kunt halen en de nokkenas eruit kunt trekken
als de ketting in je blok valt moet je even pielen met wat draad maar je haalt de cilinder er toch af (neem ik aan...mij lukt het niet om anders de zuiger te vervangen).

Verder even opletten hoe je de zuigerveren neerzet (met ong. 120 graden tussen de slotjes) maar dat zit vaak wel bij de instructions die bij de zuiger zitten.

Je kunt als je er zin in hebt een extra bout achter je spanner zetten, zodat als je spanner het ooit een keer mocht begeven (door trillingen) en je veer (van 3 euro) wat slapjes is, je niet meteen 1000 euro kopschade hebt. Kwestie van een helicoiltje. ALs de search het deed kon je mijn topic zoeken... moet nu met dat andere ding, maar als je op extra en spanner zoekt dan vindt je em vast wel in offroad.

edit 400 ofzo:
Let goed op de lagers van je nokkenas, je ziet op de foto al dat er van minstens 1 lager een kant dicht is. Waarschijnlijk is het één volledig open lager, en het andere lager (wat je op de foto ziet) is het 1 kant gesealde lager.
De plaatsing is erg belangrijk, zorg dat de dichtgemaakte kant aan de kant van je distributie zit met de dichte kant aan de buitenkant (dus precies zoals op de foto). Als je het niet goed doet loop je de kans dat je nokkenas geen olie krijgt en dat levert zoals iedereen weet schade op.

Edit 5400 |( :

timing van je nokkenas....blablabla neem aan dat je wel weet hoe dat moet anders begin je sowieso niet aan het vervangen van een zuiger.
 
Laatst bewerkt:
het is een lager wat maar 1 kant op draait...hij mag alleen naar voren kunnen draaien en niet naar achter.

Draai het imbusboutje bovenop los, trek de spanneras eruit en klaar.
Terugzetten wordt een stuk moeilijker :)

dan moet je even een spijkertje (wat ro zegt eigenlijk) afvlakken en met een draadje de spanner onder spanning houden en dan pas de ketting over het nokkenastandwiel knallen.

Denk goed aan het controleren van je oliestroom naar je kleppendeksel als je hem weer gaat starten :)

edit: aangezien je de nokkenas eruit wilt hebben.
Zodra je de spanner eruit hebt moet je even de imbusjes van je nokkenastandwiel loshalen, en het nokkenastandwiel naar je toe trekken (jouw positie bij bovengetoonde foto), dan valt ie een mm of 2 naar beneden waardoor je de ketting van het tandwiel af kunt halen en de nokkenas eruit kunt trekken
als de ketting in je blok valt moet je even pielen met wat draad maar je haalt de cilinder er toch af (neem ik aan...mij lukt het niet om anders de zuiger te vervangen).

Verder even opletten hoe je de zuigerveren neerzet (met ong. 120 graden tussen de slotjes) maar dat zit vaak wel bij de instructions die bij de zuiger zitten.

Kijk daar hebben we wat aan
Super bedankt allemaal en verdere tips worden zeer op prijs gesteld, wan't het is voor mij de eerste keer en het Engels in het boek ben ik ook geen held mee! :?

Groeten Wiljan
 
Kijk daar hebben we wat aan
Super bedankt allemaal en verdere tips worden zeer op prijs gesteld, wan't het is voor mij de eerste keer en het Engels in het boek ben ik ook geen held mee! :?

Groeten Wiljan
wehehe zie edit van mn vorige reply
_O-

het is dus wel je eerste keer.

Dan zal ik de timing even uitleggen.
Op je vliegwiel staan een aantal streepjes. Bij een van de streepjes staat een T, wat inhoudt dat ie dan op zn bovenste dode punt zit.

Draai dus de beide doppen (grote en kleine) uit je ontstekingsdeksel en draai de krukas net zo lang totdat je het T streepje ziet in het gaatje (moet gelijkvallen met het sneetje in je deksel).

Dan moet je de nokkenas met de nokken naar beneden (!) erinknallen en dan staan er 3 streepjes op je nokkenastandwiel (zie je op de foto).
Het middelste streepje moet naar boven, de andere 2 zullen dan gelijklopen met je cilinderkop. Als het T streepje goed staat en de streepjes op je nokkenas gelijklopen met je kop schroef je het tandwiel terug op de nokkenas (het gaat om de streepjes dus als je de nokkenas íets zult moeten verdraaien dan is dat goed..nokkenas kan maar op 2 manieren op het tandwiel vast en zolang de nokken naar beneden liggen (ze kunnen niet allemaal naar beneden liggen he ;) maar naar beneden wijzen)...dan zit je nokkenas niet verkeerd.

ben vast weer iets vergeten maar dat komt dan wel.

ja zie je wel..
kleppenstellen:

wéér het T streepje goedzetten, dan heb je 2 mogelijkheden. De zuiger staat op het bovenste dode punt in zijn compressieslag (of net na die slag eigenlijk ;) )
óf hij staat aan het eind van zn uitlaatslag.

Je kunt de kleppen alleen stellen als alle kleppen dichtzitten...dus aan het eind van de compressieslag.

Kijk dus of je wat speling voelt als je het T streepje goedzet.
Als je op alle tuimelaars wat speling voelt zit je goed, voel je alleen op de inlaattuimelaars speling dan moet je de krukas even 360 graden draaien. Nog een keer de speling controleren.

Nu kun je gaan stellen...simpel zat...uitlaatspeling moet 0,12 mm zijn en inlaat 0,10mm...
Gewoon voelermaatje tussen het schroefje en de subrocker (teveel tuimelaars in die hondakoppen '( ) en meet de speling...bijstellen, vastzetten zonder dat de speling weer verandert en een beetje met de krukas spelen en het nog een keer controleren.

Dat met alle kleppen doen en alles een paar keer controleren of het écht goed staat (ik heb vaak dat opeens de speling weer anders is op een of andere manier...dus controleer het echt een paar keer).
Dan ist klaar :)

en dan dus als je het hele blok weer in elkaar hebt zorgen dat je frame olie bevat, de bovenste banjobout (die in je kleppendeksel gaat) van de olieleiding naar je kop loshalen en een paar keer kicken.
Er zou olie uit moeten komen...gebeurt dit niet, blijven kicken net zolang tot het wel gebeurt.

Blijf je uren kicken dan zou je onderhand moeten snappen dat er iets niet klopt...er zit dan lucht in je oliepomp ...als dat gebeurt post je het maar, dan wordt er wel uitgelegd hoe je dat moet ontluchten want dat kost me nu iets teveel tijd.

NIET STARTEN als er geen olie uit die leiding komt.
En als je em start, draai dan heel even de banjobout weer los om te kijken of de olie er keihard uitkotst...gebeurt dit niet..meteen de motor stilleggen..anders kun je je blok weer openhalen om voor hele boel centjes de boel te vernieuwen.

dat is dus écht belangrijk.

als je toch aan het klussen bent, draai dan met 17 of 19 (weet ik niet meer uit mn hoofd -O- ) onderaan je frame je zeefje los.
Het frame is je olietank (dat weet je)... en de boel wordt onderaan je blok in gezogen. het is belangrijk dat ie genoeg olie krijgt en onderin je frame zit dus een metalen zeefje wat na 10-20 jaar flink wat rotzooi verzameld heeft. Draai dit zeefje eruit (denk even na welke kant je op moet draaien...) en spoel het goed schoon in water/benzine of wat dan ook (water eigenlijk beter niet...diesel is mss het beste)...

kun je meteen je frame even doorspoelen (grote stukken krijg je namelijk nooit door dat zeefje heen).

zorg trouwens dat je niet gaat kicken of wat dan ook als je blok geen olie aan kan zuigen, dan zuig je lucht in je oliepomp en dat ontluchten wordt je na een tijdje ook zat.
 
Laatst bewerkt:
wehehe zie edit van mn vorige reply
_O-

het is dus wel je eerste keer.

Dan zal ik de timing even uitleggen.
Op je vliegwiel staan een aantal streepjes. Bij een van de streepjes staat een T, wat inhoudt dat ie dan op zn bovenste dode punt zit.

Draai dus de beide doppen (grote en kleine) uit je ontstekingsdeksel en draai de krukas net zo lang totdat je het T streepje ziet in het gaatje (moet gelijkvallen met het sneetje in je deksel).

Dan moet je de nokkenas met de nokken naar beneden (!) erinknallen en dan staan er 3 streepjes op je nokkenastandwiel (zie je op de foto).
Het middelste streepje moet naar boven, de andere 2 zullen dan gelijklopen met je cilinderkop. Als het T streepje goed staat en de streepjes op je nokkenas gelijklopen met je kop schroef je het tandwiel terug op de nokkenas (het gaat om de streepjes dus als je de nokkenas íets zult moeten verdraaien dan is dat goed..nokkenas kan maar op 2 manieren op het tandwiel vast en zolang de nokken naar beneden liggen (ze kunnen niet allemaal naar beneden liggen he ;) maar naar beneden wijzen)...dan zit je nokkenas niet verkeerd.

ben vast weer iets vergeten maar dat komt dan wel.

Dit heb ik tot nu toe allemaal goed gedaan
de eerste keer dat ik het vliegwiel op t had, hadden niet alle kleppen speling en bij de volgende keer op t hadden ze wel speling, dit is dus de compressieslag en moet het goed staan!nokken liggen netjes naar onderen (althans 2)
Goede uitleg Man
Ik had nog niet eerder van het forum gebruik gemaakt, maar dit werkt geweldig! :Y
 
Dit heb ik tot nu toe allemaal goed gedaan
de eerste keer dat ik het vliegwiel op t had, hadden niet alle kleppen speling en bij de volgende keer op t hadden ze wel speling, dit is dus de compressieslag en moet het goed staan!nokken liggen netjes naar onderen (althans 2)
Goede uitleg Man
Ik had nog niet eerder van het forum gebruik gemaakt, maar dit werkt geweldig! :Y

ach..ik weet wat ik fout deed...zorg dat jij het niet doet ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan