XS 750

Altijd moeilijk; afscheid nemen van een motor..ik ken het.
Geeft toch een stukje bevrediging als degene die (na betalen..) ermee wegrijdt dit met een grote grijns doet.

Bij mij resulteert zo'n lege plek in de garage altijd weer met kriebels om naar iets anders uit te kijken..op de één of andere manier geldt ook bij mij de formule 'N + 1" als ideaal..
(met 'N' het aantal motoren in bezit)..
Heb een garage van 6 x 3 waarin op dit moment drie motoren staan, waarvan eentje met zijspan..
En ja: ben ook alweer bezig met een volgend projectje..
 
Ben bezig de AWO goed te krijgen, blijft op de één of andere manier elektrische problemen houden...


@Wim: ik was vandaag bij een oude voertuigendag en liep tegen een bekende XS aan: "Huh..? Dit is toch dat ding van Wim?"
Blijkt dat degene (plaatsgenoot van me) die mijn 'Caféracert' heeft gekocht ook jouw 'lopende '79-er' heeft gekocht...
De wereld is klein.. _O-

EDIT: nooit handig online te vermelden wat er bij jou te halen valt...
 
Laatst bewerkt:
Dan is mijn XS alvast in gebruik genomen. Want de motor ging hier weg op de aanhanger en is dus in het Oosten des lands weer op weg gezet en in gebruik genomen.

Heb je toch "mijn" XS in werkelijkheid gezien. Want ik verwacht niet dat deze nu al is verbouwd.... (opgeknapt, dan wel omgebouwd tot caféracer of iets anders).

Wil volgend jaar wel met een driepitter naar Achterveld komen (al zijn de vakanties hier in huis nog niet gepland).
 
Overigens is mijn verzameling aan het krimpen ;) . Van de zomer stonden er 5 motoren en een los frame (VF750S, XS750 1979, XS750 café, XS850, Fazer en een leeg frame met onderdelen (LEGO-project op basis van XS750 special framé).

Als vrijdag het lege frame opgehaald is heeft mijn garage nog maar drie "bewoners" te weten mijn Fazer600 (woonwerk), mijn caféracerachtige XS750 en een XS850 in bewerking (heeft nog niet gelopen).

En ja, ik ben ook weer aan het kijken/zoeken/denken wat ik hierna te sleutelen ga plaatsen in mijn "man cave" _O-
 
Ik heb Erwin gesproken, en hem eigenlijk afgeraden hier de zaag of slijptol in te zetten...dat was aanvankelijk wel zijn plan inderdaad.
Het ding ziet er gewoon goed uit, ander achterspatbordje en zijkapjes erop en je hebt gewoon weer een knappe vrij originele fiets.
Zijn ze in Duitsland wel gek op, en laten Erwin en ik nu vrij regelmatig in Gildehaus te vinden zijn... ;)
 
Dat andere spatbord (lees niet doorgeroest aan de zijkant) heb ik hier liggen _O-

Zijkapjes heb ik niet. Heb al moeite genoeg om voor mijn 850 goed plastic te regelen (is ondertussen wel gelukt). Mijn 850 wordt niet origineel. Wordt er een met afwijkende kleuren, de buddy die erop zat (opnieuw bekleed origineel). Daarbij heeft de fiets een 750 tank (17 liter) en dus niet de 24 liter tank die volgens mij op een 850 hoort.


Weet wel dat de fiets waar jij het nu over hebt (XS750 1979) niet volledig origineel is. Motorblok is een 2D, terwijl het rijwielgedeelte een E is. Maar je hebt geheel gelijk als je zegt dat de fiets origineel oogt (en daarbij ook nog eens lekker rijdt).
 
Weet ik, had ik al gezien..(E/2D).
Maar het blokje loopt ontzettend mooi, en heeft nauwelijks carterdruk.
Dus een gezonde basis.
 
Heeft blok heeft wat olieverbruik. Er is wat te uit de uitlaat als je achter de motor rijdt als er geschakeld wordt.

Maar dat is oplosbaar met regelmatig peilen en wat bij te vullen.

Doch dat is voor de volgend berijder/bezitter.
 
Denk dat als je de motor laat draaien zonder olievuldop je ook een redelijk idee krijgt van de carterdruk (wel de motor niet laten lopen als je de peilstok verwijderd :+ , anders heb je kans dat de peilstok vermalen wordt in de primaire ketting).

Voor de rest valt er te melden dat het frame (met kenteken) wat bedoeld was voor mijn Lego- project is van eigenaar veranderd. Dus is hiermee mijn doelstelling om het aantal motoren in mijn garage terug te brengen tot drie gelukt *O*

Ik heb dus weer meer sleutelruimte :Y

En nu maar hopen dat ik ook niet last heb van het syndroom dat TripleXS aanduidde met "N+1".
Dat betekent niet meer rondneuzen op marktplaats, veilingkijker, speurders etc. want anders...... :+
 
Denk dat als je de motor laat draaien zonder olievuldop je ook een redelijk idee krijgt van de carterdruk (wel de motor niet laten lopen als je de peilstok verwijderd :+ , anders heb je kans dat de peilstok vermalen wordt in de primaire ketting).

Voor de rest valt er te melden dat het frame (met kenteken) wat bedoeld was voor mijn Lego- project is van eigenaar veranderd.
En blij mee :Y *O* , bedankt Wim!
Dus is hiermee mijn doelstelling om het aantal motoren in mijn garage terug te brengen tot drie gelukt *O*

Ik heb dus weer meer sleutelruimte :Y

En nu maar hopen dat ik ook niet last heb van het syndroom dat TripleXS aanduidde met "N+1".
Dat betekent niet meer rondneuzen op marktplaats, veilingkijker, speurders etc. want anders...... :+
 
Welkom bij de club, Boskawouter! Wat ga jij er allemaal mee doen??

Bedankt Haga-San!

Voorlopig ga ik er denk ik vooral veel over struikelen :+
full


Na het afhalen van de losse delen (en het volgen van de eerste les XS'en voor dummies) bij Wim kon ik 's avonds natuurlijk niet naar bed voordat ik e.e.a. even losvast in elkaar had gestoken. Tegen middernacht was daar dan eindelijk gelegenheid voor en dus als resultaat op de foto; het XS750 special frame, Wim's afgedankte XS850 wielen en eigenlijk onbruikbare 'standard' vorkpoten (pitting) voorzien van een set clipons die ik nog had liggen.

Ik heb ook een tros special vorkpoten meegekregen om eens te kunnen onderzoeken of die (de binnenpoten) op een of andere manier te combineren zijn met de standard onderpoten. Anders moet ik dus nog op zoek naar wat beters.

Doel is uiteindelijk een caféracer te bouwen; voor nu heb ik de stijl in gedachten a la de groene van Kornfed (degene die nu te koop staat) / de 900 van Pieterklaas, zo'n kontje dus. Al zag de 'caferacerachtige' achterkant van Wim er ook niet verkeerd uit...
Ik zit nog helemaal niet in het XS wereldje, maar we gaan eerst maar eens op zoek naar een 17L tank en een bruikbaar blok, carbs en voorbochten. Mijn eerste indruk na wat zoeken is dat die tanks niet al te dik gezaaid zijn, ze worden blijkbaar ook op de XS650's gezet?

We gaan het meemaken en er zal t.z.t. wel het nodige aan vragen gesteld worden in het verzameltopic (is toch XS750 deel3?)

Mocht er iemand wat in de weg hebben liggen dat ik nog nodig ga hebben dan ben ik natuurlijk altijd te bereiken O-)

:W
 
Bedankt Haga-San!

Voorlopig ga ik er denk ik vooral veel over struikelen :+
[afbeelding]

Na het afhalen van de losse delen (en het volgen van de eerste les XS'en voor dummies) bij Wim kon ik 's avonds natuurlijk niet naar bed voordat ik e.e.a. even losvast in elkaar had gestoken. Tegen middernacht was daar dan eindelijk gelegenheid voor en dus als resultaat op de foto; het XS750 special frame, Wim's afgedankte XS850 wielen en eigenlijk onbruikbare 'standard' vorkpoten (pitting) voorzien van een set clipons die ik nog had liggen.

Ik heb ook een tros special vorkpoten meegekregen om eens te kunnen onderzoeken of die (de binnenpoten) op een of andere manier te combineren zijn met de standard onderpoten. Anders moet ik dus nog op zoek naar wat beters.

Doel is uiteindelijk een caféracer te bouwen; voor nu heb ik de stijl in gedachten a la de groene van Kornfed (degene die nu te koop staat) / de 900 van Pieterklaas, zo'n kontje dus. Al zag de 'caferacerachtige' achterkant van Wim er ook niet verkeerd uit...
Ik zit nog helemaal niet in het XS wereldje, maar we gaan eerst maar eens op zoek naar een 17L tank en een bruikbaar blok, carbs en voorbochten. Mijn eerste indruk na wat zoeken is dat die tanks niet al te dik gezaaid zijn, ze worden blijkbaar ook op de XS650's gezet?

We gaan het meemaken en er zal t.z.t. wel het nodige aan vragen gesteld worden in het verzameltopic (is toch XS750 deel3?)

Mocht er iemand wat in de weg hebben liggen dat ik nog nodig ga hebben dan ben ik natuurlijk altijd te bereiken O-)

:W
nice!
Post je updates eens in het XS deel 3 topic ja, dan hoeven we Wim zijn topic niet verder te vervuilen ;)
je hebt mail, ik heb nog wel een tankje liggen...
 
Ach, ik ben ooit begonnen met mijn topic in een periode dat er blijkbaar niet veel gedaan werd met de XS750-modellen '(

Dus op dat moment "groen als gras" qua XS-en heb ik een topic opgestart met de ontzettende voor de handliggende naam "XS750" :+

En wat bleek na een tijdje, er was natuurlijk al een topic geweest met een dergelijke naam :$
En ik heb hiermee voor de nodige verwarring gezorgd _O- (onbedoeld maar toch best wel grappig achteraf) .
Dat er dan wel eens iets over XS-en die niet van mij zijn in mijn topic terechtkomt, tjsa dat neem ik dus voor lief (en ben er soms best iets wijzer van geworden ;) ).

Voor allerlei overige XS-zooi, ik ga pas ruimen als de XS850 goed loopt en er enigszins fatsoenlijk uitziet (de twee contramoeren voor de achterbrug heb ik overigens wel gevonden).
 
Omdat het vandaag de laatste maand is dat nog gereden mag worden op oldtimers jonger dan 40 jaar, heb ik dus mijn XS750 1977 uitgelaten (of heeft de motor mij uitgelaten.. :P ).

Rit door het Westland en Midden Delfland. Motor loopt goed al merk ik wel dat de koppeling niet heel erg goed (moet nog wel even checken of de kabel goed staat).

Onderweg gelijk maar een foto gemaakt met het mooie zonlicht van vandaag :Y
full
 
En nog eentje met tegenlicht ;)

En dan gelijk maar een quizvraag: waar is deze foto genomen ?
full
 
Is goed gelezen, doch zo was de vraag natuurlijk niet bedoeld :+

Je moet meer in de geografische sferen denken. Oftewel terug naar de zesde klas lagere school (of zoals nu gebruikelijk is groep 8 van de basisschool topografie ;) ).

Als tip: rechtsonder is er iets te zien, wat een groter gewicht heeft dan de Eifeltoren en qua lengte zeker zo groot is. En daarbij heeft het te maken met water...
 
Terug
Bovenaan Onderaan