Yamaha FJR deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
80dkm beurt... In ieder geval wordt gedaan: kleppen stellen, alle remblokken vervangen, nokkenasketting vervangen en verder wat afstelwerk aan de vering op eigen verzoek. Hopen dat het hierbij blijft. De bandjes blijven de winter er nog op liggen. Was te goed (lees 75% ) om te vervangen...
 
Ik heb afgelopen zaterdag een GS1200 adventure gehuurd om eens een goed vergelijk te kunnen maken, en om me te orïenteren voor de toekomst, maar ik ben alleen maar meer aan het twijfelen geslagen. Als Yamaha nou eens met een fatsoenlijke upgrade zou komen voor onze trots, maar daar lijkt hiet op.

De twijfel is in ieder geval niet verdwenen. De GS is opvallend lichtvoetig, en zeer makkelijk berijdbaar. Na een hele dag rijden had ik toch wel degelijk last van het licht hellende zadel, je zakt namelijk naar de tank toe en dat gaat pijn doen op den duur. Ook pakt ie erg makkelijk op en heeft veel bottom power.

Aan het eind van de dag weer overgestapt op mijn FJR, wat direkt opviel is dat het dan ineens allemaal weer wat zwaar aanvoelt (terwijl ik juist iedereen liep te verkondigen dat dat wel meevalt). Maar de FJR is verder minstens zo comfortabel, zeker het zadel en de positie van je armen. Ook is het weer heerlijk om te voelen wat voor power je onder je kont hebt als je eventjes de gashendel beroert. Daarbij valt de GS in het niet. Na een paar kilometer op mijn FJR was de hele dag hosanna voor de GS weer een beetje afgezwakt. Moeilijk, moeilijk, moeilijk.

Al zal iedereen wel vinden dat ik gek was om het überhaubt te vergelijken, aangezien er toch geen betere fiets is dan de FJR :)
 
Ik heb ook erg getwijfeld tussen een FJR en een GS. Ik vind de 1200 een stuk mooier al dan de 1150, maar ik voel me nog te jong om op zo'n BMW te rijden. Het verstelbare ruitje van de FJR is ook een groot pluspunt en het vermogen verschilt inderdaad ook best wel (misschien een beetje appels met peren, maargoed).
Het grote pluspunt van een GS is wel dat je benen een veel minder grote hoek maken waardoor ze minder snel moe worden (in mijn geval dan).

Ik be erg blij dat ik voor een FJR heb gekozen in ider geval. Heb er nu voor en achter Roadsmarts op liggen waardoor rotondes e.d. weer een feest worden (daarvoor BT020 en daar word ik niet al te blij van).
 
Ik heb ook erg getwijfeld tussen een FJR en een GS. Ik vind de 1200 een stuk mooier al dan de 1150, maar ik voel me nog te jong om op zo'n BMW te rijden. Het verstelbare ruitje van de FJR is ook een groot pluspunt en het vermogen verschilt inderdaad ook best wel (misschien een beetje appels met peren, maargoed).
Het grote pluspunt van een GS is wel dat je benen een veel minder grote hoek maken waardoor ze minder snel moe worden (in mijn geval dan).

Ik be erg blij dat ik voor een FJR heb gekozen in ider geval. Heb er nu voor en achter Roadsmarts op liggen waardoor rotondes e.d. weer een feest worden (daarvoor BT020 en daar word ik niet al te blij van).

Heb je je zadel al in de hoogste stand staan?

Zelf heb ik van de zomer een stuk in de ardennen gereden op een GS1150. Zelf werd ik daar niet zo heel erg blij van. De houding vond ik niet super goed, en het bokkige karakter onderin ook niet. Maar niet te spreken van die flipflop-knipperlichten :+ het zal wennen zijn, maar de Feej vond ik persoonlijk ook een stuk lekkerder sturen. Op slechte stukken weg was het trouwens wel een verheerlijking.

Wel viel het op dat de GS hoger zit, maar dat ik wel met mijn voeten bij de grond kon (bij de Feej niet). Na inspectie bleek het zadel een stuk smaller te zijn.

De vriend die op mijn Feej reed (ik op zijn GS) meldde dat hij niet wist dat de Feej een vario-stand had. Hierbij doelde hij op de 3e versnelling, eenmaal daar hoef je niks meer te doen :')
 
Als jullie twijfelen tussen een FJR en een GS, waarom probeer je dan de nieuwe Super Tenere niet eens 'n keertje?
 
59600 km, nieuwe achterband 160 EUR
Er zat nog wat profiel op, maar met het slechte weer vertrouwde ik het niet zo


Voor EUR 160 een nieuwe band? Incl grote beurt? Waar was dat dan?

Ik was voor een 80K beurt plus band EUR 830 kwijt.... En na afloop exact hetzelfde probleem met de knippers als hierboven genoemd, bij mij was het ook de witte stekker.
 
Je kan hem altijd laten verlagen, heb ik ook gedaan
Klopt, maar hij had hem juist verhoogt als ik het goed begrijp, which is why? Stiekum toch een GS-adept?

Voor off-road gebruik heb je geen GS nodig, want een FJR doet het prima:

full


;)
 
Ik ben maar 1m82 maar ik heb relatief vrij lange benen, dus ook op de GS kon ik met gemak met beide voeten op de grond. De FJR (model 2008) heb ik in de hoogste stand staan en dat zit voor mij eigenlijk ideaal.

Nooit problemen gehad met de hoek waarin mijn benen staan oid. Bij de GS kreeg ik na een tijdje een beetje gevoelloze handen doordat ik voor mijn idee mijn armen iets te hoog moest houden. Kan zijn dat het zadel iets te laag stond voor me, en dat daardoor mijn armen eigenlijk iets te laag stonden ten opzichte van het relatief hoge stuur.

En eigenlijk denk ik nu ook weer "wat zeik ik eigenlijk", die FJR is een superfiets, qua comfort, qua power, qua toereigenschappen, qua looks, qua bijna alles. Maar een update binnenkort zou welkom zijn, zeker om mijn aandacht bij het model te houden voor eventuele toekomstige aankopen.

Ik heb graag een niet al te oude fiets onder mijn kont, maar om nou 20K neer te leggen voor exact dezelfde motor waar ik twee jaar geleden nog 18K voor betaalde vind ik niet echt reëel.
In direkt vergelijk met de GS vielen me een aantal dingen op: de GS schakelt en koppelt heel licht, de FJR is daar wat stugger en zwaarder in. De windbescherming op hogere snelheid is op de GS (adventure) zo goed als perfect; daar valt zelfs met de makkelijk verstelbare (standaard) ruit op de FJR nog veel meer uit te halen.

En zaken als handelbaarheid bij lage snelheid en korte bochtjes is iets waar ik echt verbeteringen verwacht. Voor de rest is de FJR een van de meest stabiele fietsen (misschien wel de meest stabiele) die er is, en daar laat nou juist de GS veel liggen, voor turbulentie is de BMW bijvoorbeeld zeer gevoelig.

In lange bochten op hogere snelheid kan je de FJR letterlijk als een rots neerleggen zonder een centje pijn, bij de GS voelt dat allemaal wat losjes aan en heb je veel minder feedback van met name je voorwiel.

Qua remsysteem heeft de BMW dan toch weer een streepje voor, al kan het als je een FJR gewend bent ook iets té direkt aanvoelen, dan maar liever wat harder knijpen denk ik dan.

En qua bottom power lijkt de BMW ook iets sneller op te pakken, maar dat gold wat mij betreft met name alleen voor de eerste twee versnellingen, daarna is de gearing iets minder agressief en wint de FJR het (ook meetbaar) en trek je nog rustig in zijn 3 bij een stoplicht weg. Dat hoef je bij de GS niet te proberen want dan slaat ie af. En qua topvermogen, tsja, dat lijkt me duidelijk.

Kortom, ik ben geen steek opgeschoten :P

Nee hoor, voorlopig blijf ik nog met zeer veel plezier rijden op mijn Yamaha!
 
Klopt, maar hij had hem juist verhoogt als ik het goed begrijp, which is why? Stiekum toch een GS-adept?

Voor off-road gebruik heb je geen GS nodig, want een FJR doet het prima:

[afbeelding]

;)

Goed opgelet ;)

Geen GS-adept, een GS zadel is smaller en daardoor 'relatief lager'. Mijn redenen voor het verhogen:
1a. Zadel in hoge stand; Knie positie en positie achter ruit
1b. Zadel in hoge stand; Positie achter kuip ruit
1c. Zadel in hoge stand; Positie 'op' stuur. Door hogere heup, een iets voorover geleunde houding op stuur.
2. Stijvere achter en voor veer (HyperPro); Advies van HP, van Bas, nog nooit aan getwijfeld. Merk zelf een beter stuurgedrag en meer grondspeling.
3. Kortere dogbones; Hogere achterkant, hierdoor a) meer grondspeling b) betere geometrie mij belasting (rij altijd met koffers).

Persoonlijk denk ik dat moderne fietsen allemaal 'goed' rijden, maar dat het meer in 'the eye of the beholder' ligt. En dan met name in de details van het rijden. Als je een tijdje met een fiets rijdt, dan gaan de details opvallen. Bij mij bijvoorbeeld het verschil tussen rijden met en zonder koffers. Of het gemis van grond speling.

De FJR is in basis een uitstekende fiets. Maar op deze punten kan een fabrikant als Yamaha (of wie dan ook) geen fiets neerzetten die perfect is voor alle berijders.

Dat is mijn 10ct.
 
Waar lees je dat ik ook een grote beurt heb laten doen?
Is enkel de achterband (BT020) hoor. :)
Tja, niet eigenlijk. Meer de kmstand.... (bijna) 60000 was bij mij ook een grote beurt, zonder kleppen stellen dan.

En over de discussie van GS vs FJR.... De FJR is gewoon veel mooier.
 
Hallo FJR-ders,

Ik ga woensdag naar Hyperpro.
Komen progressieve voorveren en een andere buitenveer achter op.

Schijnt echt een verbetering te zijn.

Iemand ervaring hiermee?


Groet'n
Wim aka snicker
 
Hallo FJR-ders,

Ik ga woensdag naar Hyperpro.
Komen progressieve voorveren en een andere buitenveer achter op.

Schijnt echt een verbetering te zijn.

Iemand ervaring hiermee?


Groet'n
Wim aka snicker

Ja, niet denken gewoon doen. Laat gelijk je achterkant verhogen.
 
Zoek een motor met grote tank en zuinig.

Kan mij iemand vertellen wat het gemiddelde benzineverbruik is van de fjr 1300.

Ik rij nu een xj 900 diversion ,met normaal woonwerk verkeer,rij ik tussen de 1 op 17 tot 1 op 20.

Gebruikt de fjr 1300 veel meer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hang er allemaal nogal vanaf hoe je ermee rijdt, maar volgens mij verschilt het verbruik van een FJR niet zoveel met dat van jouw Diversion. Gemiddeld rij ik 1 op 16 à 17 bij sportief gebruik. Alle remmen los in de bergen: 1 op 15. 's Winters in de sneeuw en andere glibberige ellende: 1 op 18 à 19. 1 op 26 kan ook, maar dan kun je imo net zo goed thuisblijven.
 
Laatst bewerkt:
Zoek een motor met grote tank en zuinig.

Kan mij iemand vertellen wat het gemiddelde benzineverbruik is van de fjr 1300.

Ik rij nu een xj 900 diversion ,met normaal woonwerk verkeer,rij ik tussen de 1 op 17 tot 1 op 20.

Gebruikt de fjr 1300 veel meer?

Ik rij gemiddeld 1:15-16
 
Hoezo? Wat is jouw verbruik dan?

Mij hoor je niet klagen hoor. Over het algemeen rij ik veel stadsverkeer, en in weekenden redelijk sportief.

Het is een SPORTtour, geen tuf-ding.
Mijn verbruik:

Hang er allemaal nogal vanaf hoe je ermee rijdt, maar volgens mij verschilt het verbruik van een FJR niet zoveel met dat van jouw Diversion. Gemiddeld rij ik 1 op 16 à 17 bij sportief gebruik. Alle remmen los in de bergen: 1 op 15. 's Winters in de sneeuw en andere glibberige ellende: 1 op 18 à 19. 1 op 26 kan ook, maar dan kun je imo net zo goed thuisblijven.
en verder, afgelopen weekend: terugreis Eifel - Leiden, koffers erop, bagage, kruissnelheid 150-160 km/h met een uitschietertje 200+ ... gemiddeld verbruik was 1 op 19.3!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan