Yamaha XJ 750 Seca slaat na 30 seconden steeds af......???!!

HenkieA

MF'er
7 nov 2003
180
2
Hemrik
Hallo meer technisch geschoolde mede motor-forumers,

Ik heb een elec. gitaar geruild voor een ouwe Yamaha XJ 750 Seca uit 1982.
Ziet er nog best redelijk uit, maar het zou leuk zijn als ik er ook op zou kunnen rijden.

Wat is het probleem:
Hij start meestal wel, loopt dan ook vrij mooi stationair, maar elke keer na ongeveer 30 seconden slaat ie af. Probleem zit in de ontsteking, hij krijg wel gewoon benzine.
Wie heeft enig idee waar ik die storing moet zoeken ?

Ik heb er al wel 1 keer een km of 5 op gereden, toen bleef ie wel gewoon lopen en reed verder prima. Ik dacht....mooi, probleem vanzelf opgelost, maar helaas. De volgende dag was spontaan de storing weer terug.

Wie kan er wat zinnigs over zeggen, alle raad is welkom !
 
KLeine aanvulling:

Als ie is afgeslagen, start hij daarna ook niet weer direct.
Even laten staan en wat later weer proberen, en ja hoor, dan doet ie het weer.
( ongeveer 30 seconden )
 
Dit is um dus...........
full
 
Bedankt voor alle tips !
Zal kijken of ik er deze week nog aan toe kom om er eens serieus naar te gaan kijken.
Wordt voor mij toch een beetje een puzzel. Geen idee welke spoelen worden bedoeld of waar ik het CDI kastje kan vinden.

Wie trouwens zin heeft in zo'n projectje........deze verder wel erg leuke Seca is ook af te halen voor de prijs van een ouwe fiets................350 euro.
Wel cardan aandrijving, aardig goede bandjes, vrij nieuwe accu en een km stand van ongeveer 52000 km. En ik heb er al wel op gereden en alles werkt verder prima !
 
controleer eerst maar of het wel de ontsteking is.
dat kun je doen door een bougiedop los te trekken als de motor uitgevallen is.
in de dop plaats je dan een reserve bougie en kijk dan of er nog een vonk is wanneer je op de startknop drukt.
 
Bedankt voor deze link, erg mooie site met erg veel info over de XJ's.
Helaas werkt de link naar het juiste topic niet.

Is niet echt een kwestie van snel opgeven.
De Seca is een extraatje, ik heb ook nog een mooie Triumph Trident 750.
Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel weer een uitdaging om dit ouwe ding weer mooi voor elkaar te krijgen. Voor mij een leuk leer-proces.
 
Ligt volgens mij echt aan de ontsteking.
Als ie is afgeslagen wil ie direct daarna niet meer starten.
Startmotor draait wel rond, maar bougies geven geen vonk.
Bougies worden wel nat van benzine. Dus volgens mij moet het de ontsteking zijn.
 
Valt hij in een keer uit of begint hij eerst wat te stotteren?
Ik ga vboor de tankbeluchter.
Doe je tankdop eens open als hij weer stopt en kijk dan eens of hij meteen weer start.
Als je tank sist als je de dop opent is het zeker de tankbeluchting.
 
Zonet toch nog maar even "gesleuteld" aan dat ouwe ding.

CDI kastje losgehaald en opgeschroefd. Zag er allemaal wel keurig uit. Heb ook geen idee hoe je zoiets zou kunnen doormeten. Alle stekkerverbindingen ingespoten met WD40. Daarna maar weer eens gestart en na 30 seconden viel ie toch weer uit. De bedrading in het zekeringkastje is ook niet echt meer origineel, daar ik ook een keer aardig mee omgeknoeid. Ook alles even losgehaald en ingespoten met WD 40.
Daarna moter weer gestart en uit verveling de benzinekraan op reserve gezet. En toen.............bleef ie gewoon doorlopen !!!!! Na een tijdje de kraan weer teruggezet maar ook toen bleef ie gewoon netjes doorlopen. Probleem zit dan toch in die kraan, misschien toch iets met het membraam ofzo.

Ga proberen deze week er nog een stuk op te rijden en dan maar hopen dat ie het gewoon blijft doen, desnoods met de kraan gewoon op reserve.

Wordt vervolgd...............

En bedankt voor alle tips.
En prettige kerstdagen allemaal !
 
Zonet toch nog maar even "gesleuteld" aan dat ouwe ding.

CDI kastje losgehaald en opgeschroefd. Zag er allemaal wel keurig uit. Heb ook geen idee hoe je zoiets zou kunnen doormeten. Alle stekkerverbindingen ingespoten met WD40. Daarna maar weer eens gestart en na 30 seconden viel ie toch weer uit. De bedrading in het zekeringkastje is ook niet echt meer origineel, daar ik ook een keer aardig mee omgeknoeid. Ook alles even losgehaald en ingespoten met WD 40.
Daarna moter weer gestart en uit verveling de benzinekraan op reserve gezet. En toen.............bleef ie gewoon doorlopen !!!!! Na een tijdje de kraan weer teruggezet maar ook toen bleef ie gewoon netjes doorlopen. Probleem zit dan toch in die kraan, misschien toch iets met het membraam ofzo.

Ga proberen deze week er nog een stuk op te rijden en dan maar hopen dat ie het gewoon blijft doen, desnoods met de kraan gewoon op reserve.

Wordt vervolgd...............

En bedankt voor alle tips.
En prettige kerstdagen allemaal !

Natuurlijk is dat het.

Je motor loopt zolang er benzine in de vlotterbak zit. Daarna is het op, letterlijk :)

controleer de vacuüm aansluiting, en de andere delen van je kraantje.

Een revisiesetje moet wel te krijgen zijn.
BENZINEKRAAN REPARATIE SET FCK-3 KAW/YAM [81000030FCK3] - €19.95 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Valt hij in een keer uit of begint hij eerst wat te stotteren?
Ik ga vboor de tankbeluchter.
Doe je tankdop eens open als hij weer stopt en kijk dan eens of hij meteen weer start.
Als je tank sist als je de dop opent is het zeker de tankbeluchting.


Je hebt nog geen antwoord gegeven op bovenstaande vraag. Zolang je daar geen antwoord op geeft blijft het gissen. Als je een brandstof probleem hebt moet ie al beroerd op het gas reageren zolang ie loopt.
Maar vacuum probleem van je benzine kraan is wel het meest voor de hand liggend. Zet je kraan eens op PRI, dan heeft ie geen vacuum nodig om open te gaan.
 
Uhhh, zonder al te technisch te zijn aangelegd, rij ik al vanaf ongeveer 1992 op voornamelijk oude low-budget motoren. Heb daarover ook al wat artikelen geschreven voor oa Motorplus, Motor-Emotion en ProMotor.
En ik blijf het een uitdaging vinden om voor weinig geld erg veel plezier aan deze fantastische hobby te beleven. Ik ben en blijf alleen een vrij onhandige sleutelaar en kan daarbij wel eens wat hulp gebruiken.
Dus ga me nou niet vertellen dat deze "nieuwe hobby" eigenlijk niks voor mij is. Ook al ga ik zo nu en dan nog steeds aardig op "m'n bek" met dat ouwe spul, ik vermaak me verder prima !
 
Ik denk dat je nieuwe hobby niet echt voor jou is. Als je een oude motor koopt dan is dat voor te herstellen , en voornamelijk als je de moto graag ziet.

Laat HenkieA toch lekker knutselen. Wij hebben toch ook niet alles in een dag geleerd en zijn door schade en schande wijs geworden. Ik vind het in ieder geval bewonderenswaardig dat iemand probeert het ouwe spul op de weg te houden (ik ben zelf niet zo van de wegwerpcultuur). Tegenwoordig, met het internet, is er zoveel info beschikbaar dat je zelf niet steeds het wiel opnieuw hoeft uit te vinden.

Keep it going HenkieA!!!
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank Borisz voor deze morele opkikker.

Ben nu bezig ergens een gebruikt benzinekraantje te scoren. Denk eigenlijk dat daarmee het probleem wel opgelost is. En als ik naar buiten kijk zie ik.................blauwe lucht !
Ga dus vanmiddag ook mijn Triumph Trident nog even uitlaten !

't Mooie van dat ouwe spul is dat je er ook zonder enig schuldgevoel mee door de pekel kunt rijden. Met zo'n Triumph doe ik dat maar niet.
 
Uhhh, zonder al te technisch te zijn aangelegd, rij ik al vanaf ongeveer 1992 op voornamelijk oude low-budget motoren. Heb daarover ook al wat artikelen geschreven voor oa Motorplus, Motor-Emotion en ProMotor.
En ik blijf het een uitdaging vinden om voor weinig geld erg veel plezier aan deze fantastische hobby te beleven. Ik ben en blijf alleen een vrij onhandige sleutelaar en kan daarbij wel eens wat hulp gebruiken.
Dus ga me nou niet vertellen dat deze "nieuwe hobby" eigenlijk niks voor mij is. Ook al ga ik zo nu en dan nog steeds aardig op "m'n bek" met dat ouwe spul, ik vermaak me verder prima !

ok, ging ervan uit dat je je moto direct aangeboden hebt voor verkoop. Anyway volgens mij zit je met een vervuilde filtertje/zeefje aan de benziene kraan, of je vacuum membraan laat door.

als je nog een moto zal kopen waarover je een artikel zou schrijven, koopt dan een Suzuki Madura. je gaat er geen spijt van hebben aan de verkeerslichten, zelfs als er een r1 naast je staat.

groeten en succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan