zadelschade: vorst of vernieling?

nOne

MF veteraan
15 aug 2008
2.665
85
Edit:
Helaas wil de (mede)dader van de kapotte hoes niet gewoon meewerken aan een schadevergoeding (ja, in topictitil staat zadel, maar dit topic is gemaakt voordat ik zag dat de hoes kapot was). Ik heb inmiddels een afspraak met de politie om aangifte te doen.
Het is misschien een beetje vergezocht, maar stel dat de dader hier gaat lezen kon ie precies mijn verhaal al lezen, daarom deze edit.

En dit alles voor slechts een motorhoes. Maar ik ben nou eenmaal principieel.
 
Laatst bewerkt:
Hoe ziet die zadelschade eruit? Als scheur rafels vertoont zou dat ontstaan kunnen zijn door vorst. Als er iemand moedwillig schade heeft toegebracht (bv met een mes), moet de scheur een scherpe rand hebben, zelfs als het mes niet echt scherp is geweest.

Hetzelfde verhaal geldt voor de schade aan je zeil, hoewel dit ook veroorzaakt kán zijn door het onvoorzichtig verwijderen door de groep jongeren.

Je geeft al aan dat je motor een winterstop heeft. Je hebt dus niet gereden sinds (pak 'm beet) kerstmis. Vergeet niet dat het meerdere nachten tot -15 is geweest. De meeste kunststoffen worden keihard bij die temperaturen en kunnen bij het minste of geringste breken. Vertoont je schade geen scherpe randen, lijkt het mij het meest aannemelijk dat de door jou genoemde schade door vorst is ontstaan. Ik heb het zelf al meegemaakt dat ik bij strenge vorst mijn zeil gewoon kapot zag slaan door de wind. Ook het zadel van een van mijn vroegere motoren was eens gescheurd door vorst. Dit is één van de nadelen van het buiten stallen van motoren.

Zou je echter aannemelijk kunnen maken dat de schade door moedwil is ontstaan, dan kun je alsnog niks beginnen tegen de groep jongeren. Je hebt namelijk niet gezien dat er door hun vernielingen zijn aangericht. Het enige dat je gezien hebt, is dat zij het zeil hebben verwijderd. Daarnaast schrijf je dat de laatste keer dat je je motor hebt bekeken op 27-02 is geweest. In de tussenliggende tijd kan de hele wereldbevolking aan je motor hebben gezeten, zonder dat jij er vanaf weet.

Het spijt me te moeten zeggen, maar naar mijn bescheiden mening kom je zelf voor de kosten aan het opdraaien.
 
Laatst bewerkt:
tis vrijdag. gelukkig.
waarom ben ik toch altijd zo bang voor studenten.
je weet niet wat ze studeren, deze volgens mij geen natuurkunde.
 
Ik zou zeggen: maak even een fototje van de schade dan kunnen we het beter beoordelen.
 
Stappen op donderdagavond en om 05:00 uur thuis komen :')

Oh, die studententijd ook.....


Ik zou ze sosieso aansprakelijk stellen voor de spiegel en het zadel (en de hoes). Das het risico als je zit te kloten met de spullen van een ander, dan kan het gebeuren dat je ook de schuld krijgt van zaken die je niet hebt gedaan (misschien wel, misschien niet).

Laat ze het maar voelen, en dokken :Y
 
Matcht de plek van de scheur in de hoes met de plek van de scheur in het zadel? Da's alles wat je moet checken, dan weet je genoeg.
 
Stappen op donderdagavond en om 05:00 uur thuis komen :')

Oh, die studententijd ook.....


Ik zou ze sosieso aansprakelijk stellen voor de spiegel en het zadel (en de hoes). Das het risico als je zit te kloten met de spullen van een ander, dan kan het gebeuren dat je ook de schuld krijgt van zaken die je niet hebt gedaan (misschien wel, misschien niet).

Laat ze het maar voelen, en dokken :Y

Wordt erg lastig...
Je zult toch getuigen moeten hebben, anders is het jouw woord (TS), tegen die van hun... aangezien zij zeggen alleen de hoes los getrokken te hebben, de spiegel er niet naast ligt en niemand gezien heeft hoe of wat... lastig...
 
Edit:
Zie startpost
 
Laatst bewerkt:
zadel is iig niet met een mes gedaan.
ik zeg vorst.

zal wel iemand op je zadel hebben staan leunen ofzo terwijl deze bevroren was.

dat kan de barsten verklaren.
 
Edit:
Zie startpost
 
Laatst bewerkt:
Lijkt wel of iemand op de motor is gaan zitten terwijl de hoes er nog om zat.
Verklaard gelijk de scheur achter.
 
Zadel duidelijk vorstschade. Zoiets kan je niet opzettelijk doen.

Zwarte ductape erover en :]
 
Laatst bewerkt:
Lijkt wel of iemand op de motor is gaan zitten terwijl de hoes er nog om zat.
Verklaard gelijk de scheur achter.
mee eens, anders door "ouderdom" mijn hoes overleefde het ook maar één zomer (+/- 3 maanden)
zadelschade ziet er ook uit als iets natuurlijks, niet dat iemand met een zakmes heeft lopen zwaaien..
 
Is je motor niet met hoes en al omgegooid en weer rechtgezet omdat je spiegel mist? Zoiets heb ik namelijk ook gehad en het duurde even voor ik doorhad wat er gebeurd was. Bij mij is (een dronken) iemand op de motor met hoes gaan zitten. Hij heeft hem omgegooid en met hoes en al weer rechtopgezet. Op het eerste gezicht niets aan de hand maar bij nadere inspectie bleek de hoes gescheurd, de spiegel was er af, rempedaal krom en er zaten wat krassen op. Ik zou eens kijken of er niet meer schade is.

Het zadel lijkt mij een combinatie van vorst en erop gaan zitten.
 
Laatst bewerkt:
Yep, ónmogelijk dat het zadel door een mes is beschadigd.
Het lijkt er eerder op dat het zadel bevroren is geweest (condens tussen hoes en zadel), het ijs vormt dan een harde laag. Als er dan iemand op gaat zitten, scheurt het ijs samen met het materiaal van het zadel.
Zou ook de oorzaak kunnen zijn van het scheuren van die hoes, dordat iemand er op is gaan zitten is er spanning op het materiaal gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg vorstschade voor zadel en hoes.. alleen de spiegel nog :? kijk even of er schade is op kuip bij dezelfde kant, zo ja dan zal het door omvallen van de motor zijn.
 
Edit:
Zie startpost
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg vorstschade voor zadel en hoes.. alleen de spiegel nog :?
De spiegel is natuurlijk een deel dat uitsteekt, kun je tegen aan lopen als je langs de motor loopt.

Ga de motor in ieder geval binnenkort toch maar naar de tuin verplaatsen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor de reacties.

Van de hoes vermoed ik toch echt dat het door de jongens is gekomen:
Bij vertrek naar de stad was de hoes heel.
Bij terugkomst uit de stad was de hoes heel. (ik kan me niet indenken dat ik de grote scheur gemist zou hebben, het was in de looprichting en ik werp altijd even een blik op de motor).

Denk dat ik toch ff langs ga vanavond om te checken of het adres klopte en zo ja om een nieuwe hoes te vragen. (en misschien ook wel een nieuw zadel, maar die is wat lastiger aan te tonen voor mij dat het door hun komt). Even uitvragen of ze erop hebben gezeten.

De hoes is trouwens al wel een jaar en maand oud, maar ja hij was gewoon heel voordat zij langsliepen en klooide.
je gaat iemand aansprakelijk stellen voor schade waarvan je helemaal niet weet of zij die hebben veroorzaakt? :? je zegt zelf in je beginpost dat ze geen kwaad in de zin hadden enzo...
je zadel is duidelijk niet moedwillig kapotgesneden ofzo, en aangezien jij terug kwam van het stappen zou het mij niet verbazen als je een gigantische scheur niet opmerkt in je hoes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan