Zelf banden monteren

dropkikker

MF veteraan
27 jun 2005
1.048
62
Lichtenvoorde
Ik weet dat deze vraag wel vaker gesteld is, maar de topics die ik daarover kan vinden zijn vaak al een hele tijd oud..
Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing om zelf je banden te monteren, want de motorzaak in mijn buurt vraagt er 25 euro per wiel voor namelijk en aangezien ik veel rij lijkt het me makkelijker en goedkoper om hetzelf te doen.

Ik ben niet op zoek naar een elektrische monteer apparaat aangezien deze ook 2e hands nog teveel kosten, maar ik zie her en der wel van die monteer dingen van nog geen 100 euro, maar of dat wat is?

Graag had ik jullie mening en ervaring hierover gehoord :)

Groeten Mark
 
Ik heb zo ongeveer alle versie van spul voor banden gehad :')

Er gaat gewoon niks boven een bandenmachine. En met een beetje zoeken, is er best een leuk 2e hands ding te vinden voor een paar honderd euro's.

Ineens staan vrienden ed in de rij, die je 5 of 10 toestoppen voor het verwisselen van een bandje, ding is binnen no time terug verdiend.
 
Ik weet wel dat dat het allerbeste is, maar ten eerste is het gelijk weer een stuk duurder en je hebt er ook de ruimte voor nodig..

Dat apparaat via Ebay lijkt me wel wat, maar die kerel verkoopt er maar een paar per week en dan moet je maar geluk hebben dat je dat ding nog krijgt.
Weet niemand anders ergens een GP501 kloon te vinden dan?
 
Op dit moment rij ik kilometers naar een motor zaak toe om de banden te verwisselen en rijdt mijn vriendin achter me aan in de auto met de nieuwe band :P

Maar daar heb ik eigenlijk een beetje genoeg van, je koopt de banden goedkoop in maar je verliest de winst weer doordat je 25 euro moet aftikken per band.


Moet je zorgen dat je je banden nog goedkoper kan kopen, dan heb je je voordeel van het laten monteren er ook weer uit.
Nog beter gewoon lekker zelf gaan doen, zijn steeds minder motorzaken die meeneem banden willen monteren :W
 
Moet je zorgen dat je je banden nog goedkoper kan kopen, dan heb je je voordeel van het laten monteren er ook weer uit.
Nog beter gewoon lekker zelf gaan doen, zijn steeds minder motorzaken die meeneem banden willen monteren :W

dan moet je je banden eigenlijk wel erg goedkoop kunnen kopen,
€ 25,- en nog de brandstof voor jouw en je vriendin ,pak em beet € 5/€ 10 =
weg winst
bij mij monteerde een motorzaak een contiemotion 180/17 voor € 150,- inclusief balanceren
daar ga ik niet de halve wereld voor inde rondte rijden
 
Moet je zorgen dat je je banden nog goedkoper kan kopen, dan heb je je voordeel van het laten monteren er ook weer uit.
Nog beter gewoon lekker zelf gaan doen, zijn steeds minder motorzaken die meeneem banden willen monteren :W

Dat is waar. Vorige week met m'n bandje van 10 euro naar de motorzaak om de hoek, waar ik in het veleden 3 keer ben geweest met een los wiel en mijn eigen aangeleverde bandje. "Nee meneer dat doen we niet, nooit gedaan."

WAT?! :X Ben naar een ander gegaan die wel m'n geld (35 euro :X ) wilde aannemen.

Wat martell zegt, investering is snel terug.. maar tis wel een behoorlijk bedrag.

Ik vraag me wel af hoe jullie de banden denken te balanceren. Iemand? Ik heb toch het idee dat statisch niet afdoende is.
 
Ik monteer mijn banden zelf. En even voor je beeldvorming, ik ben een meid van 24 en redelijk a-technisch. Met andere woorden: Als ik het kan... dan jij ook.

Ik moet er wel bij zeggen dat het mij niet uitmaakt hoe mijn velgen eruit zien. Momenteel dragen de spaakvelgen van mijn XF650 trotse sporen van de eerste pogingen van het banden wisselen.

Momenteel lukt het me aardig netjes, maar echt 'rendabel' is het nog niet, gezien ik bij het demonteren van de buitenband nog wel eens mijn binnenband sloop. Zo'n geintje kost me twee tientjes. (speciaal voor kevinblade: is ook weer goed voor de middenstand, dat banden wisselen) Eén keer is het me zelfs gelukt om drie binnenbanden lek te prikken. Uiteindelijk heeft me monteur me geholpen en goed laten zien hoe je het het beste kunt doen. Sindsdien gaat het (afkloppen) goed.
Toch vind ik het leuk om te kunnen en wie weet heb ik er met het offroad rijden onderweg ooit iets aan het oefenen thuis, mocht ik lek rijden.

Ik als beginnend bandenwisselaarster adviseer je wel om DRIE bandenlichters te kopen. Met twee is het goed te doen, maar met drie ben ik een stuk handiger.
 
Laatst bewerkt:
hier een h'bergen kost het maar 5euro en als die beste man je wat vaker ziet wil die het ook nog wel is voor niks doen.

met banden lepels is het ook goed te doen als je er een beetje handigheid in hebt.
 
Ik vraag me wel af hoe jullie de banden denken te balanceren. Iemand? Ik heb toch het idee dat statisch niet afdoende is.
In de hobbyracerij, misschien ook wel bij de grote jongens, wordt alles statisch gebalanceerd. Het is goed genoeg.
Je kunt bij de hobbyhandel een bokje kopen voor een paar tientjes, die heb je dus zo weer terugverdient. CB Sacco zal het wel verkopen.
Ik heb zelf twee driehoekjes met skeelerlagertjes die hang ik aan de balk in mijn schuurtje. Ook een idee van internet, kost niets. Ik heb het effe netter gemaakt, maar dit is het idee
 
Ik monteer mijn banden zelf. En even voor je beeldvorming, ik ben een meid van 24 en redelijk a-technisch. Met andere woorden: Als ik het kan... dan jij ook.


Momenteel lukt het me aardig netjes, maar echt 'rendabel' is het nog niet, gezien ik bij het demonteren van de buitenband nog wel eens mijn binnenband sloop. Zo'n geintje kost me twee tientjes. (speciaal voor kevinblade: is ook weer goed voor de middenstand, dat banden wisselen) Eén keer is het me zelfs gelukt om drie binnenbanden lek te prikken. Uiteindelijk heeft me monteur me geholpen en goed laten zien hoe je het het beste kunt doen. Sindsdien gaat het (afkloppen) goed.
Toch vind ik het leuk om te kunnen en wie weet heb ik er met het offroad rijden onderweg ooit iets aan het oefenen thuis, mocht ik lek rijden.
Stoer :}
Ik kan je wel adviseren om de boel ruim in vloeibaar afwasmiddel te zetten. De velgrand, en de hiel van de band. Dan leg je het wiel plat op de grond en trapt rustig de band rondom in de velg, eindigen bij het ventiel. Zonder bandenlichters, maar met stevige schoenen en een beetje gewicht.
 
Stoer :}
Ik kan je wel adviseren om de boel ruim in vloeibaar afwasmiddel te zetten. De velgrand, en de hiel van de band. Dan leg je het wiel plat op de grond en trapt rustig de band rondom in de velg, eindigen bij het ventiel. Zonder bandenlichters, maar met stevige schoenen en een beetje gewicht.

eindigen bij het ventiel?? doe maar tegenover het ventiel! en ik doe het al zo`n 10 jaar met de hand!

owja en bij mn SS michelin pilot power gewoon met de hand zonder lichters of iets! goed in het hard van de velg houden en dan lukt dat best! :Y
 
Laatst bewerkt:
eindigen bij het ventiel?? doe maar tegenover het ventiel! en ik doe het al zo`n 10 jaar met de hand!

owja en bij mn SS michelin pilot power gewoon met de hand zonder lichters of iets! goed in het hard van de velg houden en dan lukt dat best! :Y
Nee, andersom.
Je krijgt de band het makkelijkste er af en er op als hij zo diep mogelijk in het velgbed kan. Dan heb je de meeste ruimte. Als je tegenover het ventiel eindigd wordt de hiel door het ventiel al op twee centimeter uit het velgbed gedrukt.
 
Nee, andersom.
Je krijgt de band het makkelijkste er af en er op als hij zo diep mogelijk in het velgbed kan. Dan heb je de meeste ruimte. Als je tegenover het ventiel eindigd wordt de hiel door het ventiel al op twee centimeter uit het velgbed gedrukt.


er zo diep mogelijk in dat bedoel ik ook.
een ventiel is geen 2cm dik toch? Hebt zelfs zo op school geleerd... haha zonder gekheid ik kom altijd tegenover het ventiel uit, gaat ook makkelijker en monteer soms wel 10 banden per dag... werk dan wel in een fietsenzaak!
 
met demonteren ja, dat is wat ze mij geleerd hebben tenminste

ik weet het dan van de fiets, als je daar bij het ventiel eindigt zit 9 van de 10 keer je binnenband klem tussen je veld en band. Ga je dan p[ompen dan kun je meteen weer opnieuw beginnen.

Wat jij zegt zou met een tubeless prima kunnen. Je komt dan echt goed onderin de velg en dat maakt de rest alleen maar makkelijker.

@ fietsbandenmonteur... _O- _O- maar ken het wel, met kartbanden ging het ook prima met de blote handjes
 
In de hobbyracerij, misschien ook wel bij de grote jongens, wordt alles statisch gebalanceerd. Het is goed genoeg.~[/url]
Nee, dat is niet goed genoeg(maar ze doen het inderdaad wel zo).......
De reden dat zij het zo doen, is tweeledig:
1. racebanden en velgen zijn preciezer (en lichter) dan straatbanden/velgen. Je hebt dus al minder balanceerlood nodig
2. na enkele ronden zijn de banden al dusdanig ver gesleten, en hebben ze al dusdanig veel marbles opgepikt dat elke dynamische balancering nutteloos is geworden......
 
Ik weet wel dat dat het allerbeste is, maar ten eerste is het gelijk weer een stuk duurder en je hebt er ook de ruimte voor nodig..
Wat denk je dat meer kost, mijn 2e hands machien, of een GP501?
En hoeveel ruimte scheelt het nou precies :?
Dat apparaat via Ebay lijkt me wel wat, maar die kerel verkoopt er maar een paar per week en dan moet je maar geluk hebben dat je dat ding nog krijgt.
Weet niemand anders ergens een GP501 kloon te vinden dan?
 
op een waterpas ? kun je dit eens nader toelichten ?
ben wel benieuwt wat je nou precies bedoelt...

Dit was een soort ubergroot tuimelbekertje wat kleine kinderen hebben als drinkbeker die altijd weer recht overeind komen... ( lijkt op een barbapappa)
Die lag in een bak vloeistof, met in het midden een schroefklem met een konische rol die er voor zorgde dat de velg recht en excact in het midden op de duikelaar komt te liggen..
Midden in die schroefklem zat een waterpas glaasje....
Velg wordt er op geschroefd, dan laen ze een steun zakken, en zakt de duikelaar in de vloeistof
Dan kun je precies boven op de klem aflezen welke kant te zwaar is....
Daar kon je met grammen op werken
 
Terug
Bovenaan Onderaan