Ik heb onderhoud gepleegd aan een ZX-9r uit 1994 met een hydraulische koppeling.
Ik heb dus ook alle vloeistoffen vervangen. Op advies van een motorzaak heb ik vol-synthetische motorolie Motul 7100 erin gedaan.
Vanaf toen had de Kawasaki een slippende (hydraulische) koppeling op het moment dat ik goed gas geef.
Het volgende heb ik aangepakt:
Koppelingshendel en reservoir vervangen
Koppelingsleiding vervangen (had klem gezeten)
Slave cilinder schoongemaakt en met compressor schoon gespoten
Op advies andere motorolie: vol-synthetische olie eruit laten lopen en half-synthetische olie erin
Frictieplaten vervangen
Niets heeft geholpen.
Moet ik de stalen koppelingsplaatjes vervangen? Ze zagen er op de kopse kant iets blauw uit, ze zijn verder niet krom.
Was de vol-synthetische olie inderdaad niet goed en had ik eerst het motorblok schoon moeten maken of door moeten spoelen ofzo?
Zit het probleem toch in de slave cilinder, deze cilinder zou door de druk eruit moeten komen, dit gebeurt wel, maar alleen als ik druk opbouw met de hendel. Volgens het werkplaatshandboek moet de cilinder er ook uit moeten komen zonder dat ik handmatig druk opbouw. Het schakelen gaat verder goed.
Of zit het probleem misschien achter de koppelingsplaten?
Een goed advies zou meer dan welkom zijn…
Ik heb dus ook alle vloeistoffen vervangen. Op advies van een motorzaak heb ik vol-synthetische motorolie Motul 7100 erin gedaan.
Vanaf toen had de Kawasaki een slippende (hydraulische) koppeling op het moment dat ik goed gas geef.
Het volgende heb ik aangepakt:
Koppelingshendel en reservoir vervangen
Koppelingsleiding vervangen (had klem gezeten)
Slave cilinder schoongemaakt en met compressor schoon gespoten
Op advies andere motorolie: vol-synthetische olie eruit laten lopen en half-synthetische olie erin
Frictieplaten vervangen
Niets heeft geholpen.
Moet ik de stalen koppelingsplaatjes vervangen? Ze zagen er op de kopse kant iets blauw uit, ze zijn verder niet krom.
Was de vol-synthetische olie inderdaad niet goed en had ik eerst het motorblok schoon moeten maken of door moeten spoelen ofzo?
Zit het probleem toch in de slave cilinder, deze cilinder zou door de druk eruit moeten komen, dit gebeurt wel, maar alleen als ik druk opbouw met de hendel. Volgens het werkplaatshandboek moet de cilinder er ook uit moeten komen zonder dat ik handmatig druk opbouw. Het schakelen gaat verder goed.
Of zit het probleem misschien achter de koppelingsplaten?
Een goed advies zou meer dan welkom zijn…