VRO-1 locatie vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.
Duits is voor mij geen probleem; dat sprech ich flüssig. :)

Na een zeer geslaagde VRO-1 in Venlo, afgelopen zaterdag,
ga ik de 25e eens kijken hoe ze het in Grevenbroich doen.

:]
 
Gisteren ben ik om 07:00 uur aangereden om een Intensiv-Training bij de ADAC in Grevenbroich te volgen.
Bij de voorstelronde (de groep bestond uit 8 heren en 1 dame)
20110525_0.jpg
werd iedereen naar zijn en haar gewenste doelstellingen gevraagd.
De samenstelling was erg gemengd; beginners, zoals ik die pas 'n paar jaar hun rijbewijs hadden, maar ook 65+ die graag bij de les wilden blijven.
Tupperware, nakeds, HDs, pekelfietsen en (selbstverständlich) een GS.



Eerst werd begonnen met motor-gymnastiek om op te warmen.
Daarna de remproeven, op zowel droog als nat wegdek.
De instructeur liet ons zien wat de verschillende remwegen waren bij 30, 50 en 70 km/h.
Best wel confronterend om het weer eens met pillonnetjes te zien.

Daarna werd de zithouding onder de loep genomen. Wat bleek is, dat ik veel te ver naar achteren zat, dus met té gestrekte armen. En de voeten moesten ook met de bal op de steps rusten, niet met de hak hakend rusten. Zo bleken m'n hakken en knieën automatisch perfect aan te sluiten aan tank en steunen.
Leermoment!
De bochtentechniek werd ook onder de loep genomen. Uitgelegd werd wanneer je moet afschuinen en wanneer je als 1 geheel de bocht moet nemen.
Omdat ik altijd sterk afschuin bij krappe bochten, kwam ik op het oefenterrein 2x met de rechter step aan de grond. (dat bezorgde me veel respect bij degenen die achter me reden...)

Na de (uitstekende) lunch ging het tempo omhoog, omdat de schnellere Kurven nu aan bod kwamen. Gefrustreerd vanwege het extreem lage tempo van de beginneling binnen onze groep werd deze op een bepaald moment links en rechts ingehaald.
Daar moest de instructeur toch even ingrijpen en werd de groep tot de orde geroepen.
Eigenlijk een goede zaak!

We kregen uitgelegd waar je je in scherpe, onoverzichtelijke bochten het beste kunt bevinden. Zo ver mogelijk de bocht inkijken, zo lang mogelijk buiten blijven en pas als je de uitgang van de bocht kunt zien naar binnen komen... und Gaaaassss!!!!
Toch wel weer goed om het weer eens onder de aandacht te krijgen.

Bij de snellere bochten werd ook het "Hang of life" geïntroduceerd; het met 1 bil op het kussen zitten, wel nog beide knietjes aan de tank, bochten maken.
Dat was gaaaaaaaf!
Het voordeel hiervan is (geschreven door iemand die nieuw is in deze tak van sport...!) dat je banden zo veel mogelijk rechtop de bocht kunnen nemen. En dus met zo veel mogelijk houvast aan het asfalt de bocht door komen.
Stoer als het droog is, handig als het nat en glad is!!!

Daarna werd het remmen in bochten gedaan.
Oef... Spannend!
Je voelt dat de motor wat omhoog komt / rechtdoor wil ipv de bocht vervolgen.
We kregen geleerd hoe je door ietsjes harder drukken op de stuurhelft aan de binnenbocht,
de bocht al remmend kunt blijven vervolgen en stoppen.

Wat ronduit klote was, was de Harley rijder die z'n voorwiel blokkeerde...
Het omhoog komen van de motor, tijdens het remmen in bochten, blijkt sterk afhankelijk van de geometrie van de wielophanging en bandbreedte te zijn!​
Zijn 3 maanden oude fiets ging hard neer... Gelukkig mankeerde de berijder niets en concludeerde hij tevreden dat dit beter tijdens de training kon gebeuren dan op de openbare weg.


Het was een pittige dag, vermoeiend, maar bijzonder leerzaam.
Ik ga me zeker een vervolgcursus uitzoeken.

Dus; auf Wiedersehen!


Edit: 31 juli ga ik de Motorrad Perfektions-Training I doen! :Y
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan