Vraag ce markering motorkleding

Kanjer12

MF'er
15 okt 2023
41
39
Hoi allemaal ik hadt een vraag voor een vriend die is pas geleden begonnen met lessen en heeft net volgens eigen zeggen een "motorjas gekocht ik twijfel echter over het ce keurmerk heb het nooit in deze versie bij een jas eerder gezien misschien dat jullie wat meer duidelijkheid kunnen geven is deze jas echt geschikt voor motor rijden of heeft hij zojuist een miskoop gedaan ? Alvast bedankt mvg kanjer12
 

Bijlagen

  • IMG_20231013_103014_HDR.jpg
    IMG_20231013_103014_HDR.jpg
    105,6 KB · Weergaven: 1
Ik begrijp dus dat de jas veilig is om te gebruiken ? Het laatste wat ik wil is als het wel een keer fout gaat het nog ernstiger is dan dat hij een goede jas aan hadt namelijk
 
Ik begrijp dus dat de jas veilig is om te gebruiken ? Het laatste wat ik wil is als het wel een keer fout gaat het nog ernstiger is dan dat hij een goede jas aan hadt namelijk
Dat is wat lastig te beoordelen zo, maar op grond van dat label dat je op de foto laat zien, zie ik geen reden de jas niet te vertrouwen. Maar de CE eisen zijn redelijk minimaal. Kijk ook wat voor een protectoren er in zitten. Hoe is de rugprotector? Bij veel jassen is dat een stuk schuimrubber dat je optioneel kunt vervangen door een duurdere en veel betere protector.
 
Dat is wat lastig te beoordelen zo, maar op grond van dat label dat je op de foto laat zien, zie ik geen reden de jas niet te vertrouwen. Maar de CE eisen zijn redelijk minimaal. Kijk ook wat voor een protectoren er in zitten. Hoe is de rugprotector? Bij veel jassen is dat een stuk schuimrubber dat je optioneel kunt vervangen door een duurdere en veel betere protector.
Schuimrubber indd zelfde voor schouder en elleboog het is voor nu even voor zijn lessen hij wil een betere set gaan halen wanneer hij straks dagelijks op de motor zit 🤔
 
Dan is er veel te winnen door de protectoren te vervangen. Maar misschien kan hij dan qua prijs beter even in de uitverkoop naar een kwalitatief betere jas op zoek. Daar is het nu natuurlijk wel de tijd voor.
 
Even op zoek naar een zaak waar ze goed advies geven. Voor mij was dat altijd Motoport in Wateringen maar dat was de laatste tijd al minder. Het hangt er heel erg vanaf wie er in de zaak staat. Termaat in Nijmegen hoor ik altijd goede verhalen over maar ben ik zelf nooit geweest.
 
@TS: geen excuus nodig, t is juist verstandig dat je dit soort vragen stelt. Natuurlijk zijn er héél goede, goede en gewoon prima jassen. Met bijbehorend prijskaartje. En t allerbelangrijkste is pasvorm. Als genoemd: ga naar n motorzaak en laat je adviseren. Nu einde jaar zijn er altijd wel aanbiedingen. Succes!
 
Heb hem ook even gevraagd waar hij deze vandaan hadt mocht hij niet goed zijn toch handig om toekomstige mensen te kunnen waarschuwen denk ik sorry als dit niet mag elk forum heeft andere regels 😅 hier de link van de webshop waar hij kocht Reno heren geel – Gratis Bezorgd | Urban 5884 en ik ga hem zo ie zo aanraden even naar een motor winkel te gaan voor advies thanks voor de hulp
 
Het CE symbool is correct
CE 1621-1 is evenwel niet de keuring voor de jas.
Het is enkel de CE norm voor de gebruikte elleboog en schouderprotectie die meegeleverd is bij de jas. (bij broeken ook heup en knie protectoren)
Deze protectoren kunnen level 1 of level 2 zijn : level 2 gaat de kracht beter spreiden en dempen dan level 1 (35kN rest versus 20kN rest)
Het zegt dus niets over de jas zelf.

Als in de jas als rugprotector een schuimpje zit dan is dit enkel een dummy, het beschermt je rug niet. Je kan beter een passende rugprotector kopen en het schuimpje vervangen door de rugprotector. (D3O of revit of sas-tec...) Deze moeten voldoen aan EN1621-2. Ook hier kiest hij best voor een level 2 backprotector.

En dan de jas zelf.
Sinds maart 2020 moet alle motorkleding voldoen aan de EN17092 en hier heb je de standaard B , A , AA en AAA (Dat moet in de jas of broek staan) . De AAA is momenteel het meest veilig.


Voor maart 2020 was er wildgroei. Als motorkleding verkochte vesten en broeken moesten niet voldoen aan een standaard, dus het was voor de consument lastig om zelf te kiezen welk produkt wel of niet beschermend genoeg was.
Er was wel de norm EN13595 in level 1 of level 2 .
Deze was enkel van toepassing voor kledij voor professionele rijders (impactslijtage, snijbestendigheid,scheurvastheid (naden) etc....) . Helaas vond men in de motorshop voor vrijetijdsrijders vrijwel geen kledij die aan deze norm voldeed. Daarom dat in 2020 de hiervoor besproken EN17092 is gekomen die verplicht is voor alle motorkledij.

Hopelijk verduidelijkt dit je vraag. Kortweg Dat CE1621-1 label zegt NIETS over de veiligheid van de jas van je vriend
 
Laatst bewerkt:
Ik bekeek de link die je doorgaf van de RENO heren geel en daar heb je het al. Dit is vrijwel zeker GEEN CE gekeurde EN17092 jas. Het is gewoon een jas waarin CE gekeurde schouder en elboog stukken zitten, (en schijnbaar ook een CE gekeurde rugprotector ?)
Maar de jas zelf mag op de europese markt absoluut niet verkocht worden als motorjas.
Je hebt als consument geen enkele zekerheid over de scheurbestendigheid van de naden, slijtvastheid van de stof enz....
Het kan OK zijn, het kan heel slecht zijn.... Maar het mag niet als motorjas verkocht worden.
En het is heel misleidend om daar dan het label CE1621-1 aan te hangen. Dat zijn truken van voor 2020 die nu verboden zijn
1697392361648.png
 
Laatst bewerkt:
Daarom dat in 2020 de hiervoor besproken EN17092 is gekomen die verplicht is voor alle motorkledij.
Thanks voor deze uitleg! Nu weet ik dus dat mijn Klim jas aan die norm voldoet. In mijn Dane jas zie ik dat nummer niet staan, alleen het CE logo maar die is ook uit 2016 (die gaat dus eigenlijk al best lang mee).
 
Thanks voor deze uitleg! Nu weet ik dus dat mijn Klim jas aan die norm voldoet. In mijn Dane jas zie ik dat nummer niet staan, alleen het CE logo maar die is ook uit 2016 (die gaat dus eigenlijk al best lang mee).
Zo leren we allemaal weer wat bij :) ik heb nu in ieder geval mijn vriend aan een goede "lesjas" category a kunnen helpen totdat hij in mei na behalen van zijn rijbewijs een goede duurdere set mag uitkiezen als cadeau
 
Thanks voor deze uitleg! Nu weet ik dus dat mijn Klim jas aan die norm voldoet. In mijn Dane jas zie ik dat nummer niet staan, alleen het CE logo maar die is ook uit 2016 (die gaat dus eigenlijk al best lang mee).
Mike, Die Dane jas gaat echt wel veilig zijn. In 2016 bestond de norm nog niet, dus dan kan hij er inderdaad niet instaan, maar dat betekent niet dat de jassen in 2016 niet veilig konden zijn. En een merk als DANE is gewoon betrouwbaar.
Voor 2020 was het vaak gewoon dat men een CE logo met soms enkel de norm van de gebruikte protectors in motorkleding plaatste, omdat er geen norm was voor de kleding zelf. Na 2020 zijn het alleen charletans die deze truck "illegaal" nog uithalen, want motorkleding in Europa MOET voldoen aan de EN17092.
Ik moet wel zeggen dat de oude norm voor professionele kleding ( die maar zelden in motorkleding te vinden was ) de EN13595, volgens mij strenger en beter was dan de huidige.

Er is namelijk een probleempje met de recente EN17092:
Het AAA label ( strengste/beste ) is eigenlijk iets te licht uitgevallen. Hierdoor kan het zijn dat tegenwoordig ook sommige single layer jeans dit AAA label halen en dat sommige onbetrouwbare verkopers gaan beweren dat deze AAA rated jeans even beschermend zijn als vb lederen broeken (die uiteraard ook AAA zijn). En dat is helemaal niet het geval.
Het zou dus goed zijn mocht de norm nog wat extra classificaties krijgen in de toekomst om dit onderscheid te kunnen maken
 
Ik meen dat dat CE-logo wel iets is dat een fabrikant aan zichzelf mag toekennen (zogenaamde zelf-certificering). Bij dubieuze merken (zeker als ze uit China komen), kan je wel vraagtekens zetten bij zo’n merkteken.
 
Ik meen dat dat CE-logo wel iets is dat een fabrikant aan zichzelf mag toekennen (zogenaamde zelf-certificering). Bij dubieuze merken (zeker als ze uit China komen), kan je wel vraagtekens zetten bij zo’n merkteken.
Het CE-logo zelf is geen keurmerk, maar inderdaad een verklaring van een fabrikant dat zijn product aan de geldende Europese richtlijnen voldoet. Het is in eerste instantie bedoeld voor de vrije handel in de Europese Economische Ruimte (EER, dus net wat ruimer dan de EU). Dan kan een douanier makkelijk controleren of die producten het land in mogen.

Een fabrikant die dat logo ten onrechte voert kan daar wel een boete voor krijgen en daar wordt op gecontroleerd. Maar om te weten aan welke Europese richtlijnen het product voldoet heb je dus meer informatie nodig. Ik zie nu dat ook in mijn nieuwe laarzen dat heel duidelijk wordt vermeld (EN-13634.2017) en dat is in de richtlijn mbt "Protective footwear for motorcycle riders".

Dus er is inderdaad een verbetering gekomen in de laatste jaren waarbij deze informatie steeds duidelijker bij motorkleding wordt aangegeven.

1697464142573.png


En zoals al eerder is gemeld, er is ook het China Export logo dat als twee druppels water op het CE logo lijkt, maar de letters staan dichter op elkaar. Dat logo betekent helemaal niets, en is door de Chinese overheid in het leven geroepen om Chinese prulproducten probleemloos in Europa te kunnen slijten.
 
  • Leuk
Waarderingen: GvS
Dat CE "Chinese Export" logo is een hardnekkige hoax.
European Conformity VS China Export, a widespread Internet myth - S³ Group

Dit heeft alles met de Europese regels te maken: bij import van een product van buiten europa, wordt de importeur automatisch (juridisch gezien) de 'fabrikant'. Serieuze importeurs en retailers weten dit wel en snappen de risico's, maar er komt nog een hoop troep de grenzen over via veel schimmigere routes, per containertje vol of via ali bijv., en dan is het niet zo makkelijk om iemand aansprakelijk te stellen als je huis affikt (laadkabels / batterypacks) of als je kind vergiftigd (nep-lego / duplo) wordt.

Chinese fabrieken kunnen dus vrij risicoloos het CE logo op een product plakken en hebben daar helemaal geen net iets afwijkend logo voor nodig. -edit toevoeging:- Dat betekent dat het CE logo in dat soort gevallen dus inderdaad geen inhoud heeft (geen testrapporten, risicoanalyses en/of onafhankelijke beoordeling, geen aantoonbare conformiteit) en daarom wordt het in dat soort gevallen (gekscherend) een Chinese Export logo genoemd.


extra achtergrond:
Parliamentary question | Answer to Question No P-5938/07 | P-5938/2007(ASW) | European Parliament
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan