Natte motorkleding

Volgensmij is het juist raadzaam om je goretex kleding af en toe in de droger te doen.
Weet nu niet meer of het voor het goretex goed was of voor het waterwerende goedje wat op de buitenkant zit?
Belletje naar Peter van Bartang en je weet vast meer.
 
Als ik het mag zeggen is een ECU flash de betere optie. Als tenminste alle veldjes en opties kunnen worden aangepast. En wel om de simpele reden dat de ECU daadwerkelijk op de sensoren zit aangesloten die de gegevens meten die zo belangrijk zijn voor die magische A/F ratio waar TS het over heeft.

Een piggyback module, welke dan ook, zit volgens mij nooit aangesloten op al die sensoren, dus die moet hoe dan ook info interpreteren die hij NIET direct zelf gemeten heeft. Kun je softwarematig dan wel heel cool een miljoen opties en invulveldjes maken maar dat maakt de beslissingen die het ding neemt niet beter.

Over de A/F ratio is ook nog wel een en ander te zeggen trouwens, wat is dan de streefwaarde? 12,5 voor max. vermogen?? 14,7 voor theoretisch optimum?? of 16 voor lekker zuinig rijden??

Als je het echt maximaal wil kunnen afstellen moet je niet piepen en een andere ECU monteren, fijne breedbandlambda eraan en een groot scherm op je dashboard om het allemaal af te lezen

Ik zou een los regenpak kopen.

Dat kost het minste, is makkelijk mee te nemen, super snel droog

Inderdaad een goedkope makkelijke oplossing bij heel veel regen.
Je normale pak blijft droog (en proper) en een regenpak is droog op een half uur.
Anders een duur gelamineerd Goretex pak.
En leren handschoenen en laarzen nooit drogen bij een verwarmingselement als je wil dat ze lang meegaan,leer moet langzaam drogen of het wordt hard.

Een regenpak is de oplossing. Ga wel voor een twee delig. Door de lichte tocht die je hebt, gaat er minder zweet in condenseren en daarnaast zal je merken dat je twee broeken zal verslijten per jas. Een broek gaat aanzienlijk sneller lekken.
Ik rij zelf veel in de regen en heb ook zo een gelamineerd goretex pak, maar bij stevige regen doe ik er steevast een regenpak boven. Slijt minder, blijft langer proper, neemt geen water op en is zo droog. Oja, en ik heb gele regenkledij. Een nette jas (revit) en daarboven de fluo gele regenkledij, dan ben ik bij slecht weer extra zichtbaar, zonder er standaard als een halve powerranger uit te moeten zien.

Trouwens, ondanks de kost (500 euro) voor zo een gelamineerde jas, gaat het super waterafstotende er ook een deel af hoor. De buitenlaag wordt na een paar jaar ook nat, maar de hoeveelheid stof die nat wordt blijft wel kleiner, waardoor het sneller droogt.

Dus: tweedelig regenpak over de outfit. De regenkledij kan in de garage blijven en de motorjas en broek kan proper mee naar de hal.
 
Volgensmij is het juist raadzaam om je goretex kleding af en toe in de droger te doen.
Weet nu niet meer of het voor het goretex goed was of voor het waterwerende goedje wat op de buitenkant zit?
Belletje naar Peter van Bartang en je weet vast meer.
Ik heb zes jaar motorkleding verkocht (en bij de importeur gewerkt). Het advies van de fabrikant is zeer eenduidig: die spullen uit de droogkast te houden!
 
Ik verzin het niet zelf.
Lijkt mij dat je met fatsoenlijk verstand de droger niet op z.n heetst zet.
Maar een voorzichtig programma.
Welke importeur was dat?
Zal ik het ze even uitleggen :P

 
Ik verzin het niet zelf.
Lijkt mij dat je met fatsoenlijk verstand de droger niet op z.n heetst zet.
Maar een voorzichtig programma.
Welke importeur was dat?
Zal ik het ze even uitleggen :P


Ja hoor. Na wassen van Goretex wordt ook juist aangeraden het in de droger te doen.

Tjeu b heeft honderden motorrijders met verkeerde info de winkel uitgestuurd.
Ik ruik een dikke schadeclaim_O-
Gelukkig leven we in niet in Trumpie land

De video zegt op 2min55 letterlijk "we adviseren de kledij op de draad te drogen". En vult aan dat het in de droger KAN, op voorwaarde dat de fabrikant het op de wasvoorschriften heeft opgenomen. En dat was dus voor de merken die wij deden niet zo, die gaven negatief advies.
 
De video zegt op 2min55 letterlijk "we adviseren de kledij op de draad te drogen". En vult aan dat het in de droger KAN, op voorwaarde dat de fabrikant het op de wasvoorschriften heeft opgenomen. En dat was dus voor de merken die wij deden niet zo, die gaven negatief advies.
Screenshot 2023-01-16 203333.jpg

Dit is toch echt wat er in de link staat. Af en toen in de droger of strijken is goed om het Goretex membraan weer goed zijn werk te laten doen.
 
Bekijk bijlage 1839627
Dit is toch echt wat er in de link staat. Af en toen in de droger of strijken is goed om het Goretex membraan weer goed zijn werk te laten doen.
In het filmpje zit meer info dan in de samenvatting die eronder staat en in het filmpje wordt het aangehaald zoals ik schrijf en zoals de fabrikanten het destijds ook adviseerden.
Even hier de motokledijkast open getrokken: IXS, Held en Dainese hebben verbod voor droogkast opgenomen bij de wasvoorschriften.
De Revit mag wel in de droogkast.
 
Best raar dat het filmpje iets anders zegt dan de tekst. Ik was mijn motorkleding niet vaak, maar als ik het doe gaat het daarna in de droger en zonder problemen.
 
De DWR is niet de gore-tex, maar de waterafstotende laag op de buitenstof.
Die zorgt ervoor dat je kledij niet zwaar wordt in de regen.


Verbod op droogkast kan van andere stoffen komen die sommige merken gebruiken, ik heb m'n Klim spul al vaak gewassen.
Ik heb twee sets, zodat ik altijd een droge heb.
Ik heb vooral altijd een extra set sjaaltje en goretex handschoenen mee als ik regenrijd, voor de terugweg.
 
Een droogkast is niet hetzelfde als een wasdroger. Een droogkast is een kast waarin kleding door lucht circulatie droogt. Dus ventilatie opening onder en bovenin de kast. Liefst met een ventilatortje of een heel klein warmte bronnetje om trek te genereren. Deed ik vroeger met een 60w gloeilamp in een grote houten kist om biltong (gedroogd vlees) te maken. Door de trekt droogt de kleding.
Als je kleding daar niet tegen kan...
Als de kinderen huis uit zijn bouw ik zo'n kast op zolder.

Een wasdroger droogt met hete lucht. Daar kan niet alle kleding tegen. Meeste wasdrogers hebben ook een koude lucht stand.

Als je goretex met nikwash en techwash (of vergelijkbat) behandelt is het weer volledig waterdicht, oppervlakte waterafstotend ėn ademend. 1 tot 2 keer per jaar doen.
 
Voorlopig is het weer droog.
Het vriest de komende dagen.
Nu zit je weer met pekel op de weg.
Zo is,t altied wat.
 
post veranderd....O.a. Goretex pro.

(hmmm, per ongeluk meerdere posts....)

Termaat nijmegen heeft een jasje dat qua prijs nu best goed is. Een sample:
450 euro...is niks voor gelamineerd....alleen de maat?? Dat is 50.....
 
Laatst bewerkt:
Laminaat goretex, twee keer per jaar wassen en even in de droger volgens advies verkoper.
Hangt in een verwarmde bijkeuken, en geen probleem, ik haal er soms wel het fluo vest vanaf om te drogen.
Waar ik wel nog naar op zoek ben is een vervanger voor mijn Revit helmmuts met goretex (-achtige) onderste helft die over de kraag van mijn jas valt zodat regenwater niet in mijn nek loopt. Fijn ding maar is nu bijna versleten.
Revit maakt die niet meer, weet iemand een alternatief?
 
Laminaat goretex, twee keer per jaar wassen en even in de droger volgens advies verkoper.
Hangt in een verwarmde bijkeuken, en geen probleem, ik haal er soms wel het fluo vest vanaf om te drogen.
Waar ik wel nog naar op zoek ben is een vervanger voor mijn Revit helmmuts met goretex (-achtige) onderste helft die over de kraag van mijn jas valt zodat regenwater niet in mijn nek loopt. Fijn ding maar is nu bijna versleten.
Revit maakt die niet meer, weet iemand een alternatief?
Rukka jas heeft meestal een perfecte kraag daarvoor. Gaat onder de helmrand en om je nek. gegarandeerd lekvrij als je m goed gebruikt
 
Nou begin je al met iets wat ik zelf niet zou doen, in de garage laten hangen. Maar goed, als die garage netjes tegen je huis aan zit en je er op je sokken heen kunt lopen, kan ik het me ergens voorstellen, dus soit. Maar goed, je wilt toch ook weer comfortabel aankleden, zou ik denken. Dat doe je dan toch in je verwarmde huis :?
Nou heb ik zelf geen andere optie, ik moet echt naar buiten voordat ik op de motor kan stappen, maar ik vind het ook wel zo prettig. En natte kleding hang ik dan ook hetzij ergens waar het een beetje bijkomen kan (zoals een kapstok), hetzij -als het echt erg is- in de badkamer om uit te lekken. Het hangt niet vast, dus als iemand er last van heeft kan het opzij (en weer worden teruggehangen). Maar stel dat je aan het eind van de middag thuiskomt en 's avonds weer eens wil douchen of je tanden poetsen, heb je daartussen wel een paar uur overbrugd, dan is het meeste water er wel uit. De rest kan dan 's nachts wel ergens uitwasemen waar het droog genoeg is. En dan heb je de volgende morgen weer alles krokant voor een volgende rit.

...maar een extra setje zoals hier al is voorgesteld is ook helemaal geen gek idee. Sowieso is het lekker om voor de zomer iets anders te hebben dan voor de winter. En da's nog maar het eenvoudigste idee. Wat je ook kunt doen is je oude spul bewaren als je iets nieuws koopt, gewoon voor het geval dát. En je zult ook niet dagelijks het hele jaar door zo zeiknat thuiskomen dat je het nodig hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan