Honda cb400f (Pvg nummer)

elf124

Rookie
2 nov 2013
13
0
assenede
Hallo,

na een aantal jaar niet meer op de motor gereden te hebben wou ik dit dus weer opnemen. Begonnen met de aankoop van een Honda CB400F in Nederland met het gedacht van deze vrij gemakkelijk te kunnen inschrijven in België. Niet dus. Normaal gesproken heb ik alle documenten in mijn bezit, kentekenbewijs deel 1, 2 en 3. Vignet 705 van de douane. Kw verklaring van Honda Nederland. Toch ontbreekt het mij aan 1 iets om deze in te schrijven. Namelijk het pvg nummer voor dit model. De motor is uit 1978 en is in vrij goede originele staat, ik wil dus eigenlijk zo snel mogelijk terug de weg op. Kan iemand mij hier helpen aan het Pvg nummer voor deze motor zodat deze zo snel mogelijk terug op de weg kan.

Alvast bedankt
 
Stukje uit een andere topic:

Als de motor jonger is dan +/-2002 : een COC (nieuwer EU model van gelijkvormigheids attest) aanvragen bij Honda NL
Als de motor ouder is : een validatie attest aanvragen bij FOD mobiliteit en vervoer in Brussel.
Bij goca moet je in geen geval zijn,dat is alleen voor auto's,maar zowel bij de douane als DIV zitten een hoop prutsers die hun job niet kennen. |(
 
Laatst bewerkt:
nou bedankt voor deze reactie maar daar heb ik echter al aan gedacht en mee bezig ook (ook al heb ik hier geen goed oog op). Probleem is volgende: ik heb dus inderdaad naar deze dienst in Brussel gebeld en ben er zelf geholpen door een zeer vriendelijke dame, met minder aangenaam nieuws. Typisch Belgisch nieuws. Om een motor in te schrijven in België heb ik het pvg nummer nodig, normaal gezien kan ik dit inderdaad opvragen bij de dienst homologatie, echter ware het niet dat België 2 weken geleden op de vingers is getikt door Europa dat zij het recht niet hebben om dit op te vragen. Moraal van het verhaal, alles is in orde, enkel weten ze nog niet wat ze hiermee gaan doen in Brussel en ondertussen sta ik mooi te blinken. Bij de DIV wist men mij wel te vertellen dat ik mijn motor wel al kon inschrijven indien ik het pvg nummer had van dit model dus zou ik het vooralsnog graag op deze manier proberen in afwachting van het gelijkvormigheidsattest.
 
Heb hetzelfde met mijn gn.
het gaat maar dan moet je naar een keuring gaan om te zien of het model wel hetzelfde is als de Belgische.
kost 170 euro All inc. Moet wel origineel zijn...
je kan ook eens proberen naar een keurings station te gaan en laten keuren.

of je koopt net als mij een 2e met Be papieren..
 
full
 
ik heb eindelijk alle papieren gekregen om mijn cb350f inte schrijven, en vriend heeft het ook gedaan met cb125, beiden hebben wij geen PVGnummers nodig gehad...
 
@Worldbeater, dankjewel, om 1 of andere vage reden kwam ik met google telkens op een lijst uit zonder pvg nummer van de cb400f.

@Dennis, welke papieren heb je allemaal moeten binnenbrengen? Laatste keer (ondertussen al de 3de keer) dat ik naar de DIV ging wist men mij te vertellen dat ik het pvg nummer moest weten. En hoe lang heb je op die papieren moeten wachten?
 
~Howto Motor van Nederland naar België invoeren[/u
]

Wanneer je een motor wilt invoeren in België, anno 2013, brengt dit een redelijke administratieve rompslomp met zich mee, waar ik pas na 5 jaar het bos door de bomen in zag.
Omdat ik daar duidelijk niet alleen in ben en het eindelijk is gelukt mijn motor in te voeren maak ik een howto.

Stap 1: de motor kopen:

Wanneer je een motor gaat kopen in Nederland zijn er 3 dingen belangrijk.
De eigenaar gaat de motor gaan uitvoeren Bij de RDW. Hij/Zij moet dan met de papieren naar de RDW gaan en daar een uitvoeringverklaring ondertekenen. Hiervoor dien je de motor niet mee te nemen, dit is een administratieve handeling!
deze ziet er zo uit:



Uploaded with ImageShack.us


Dit kost GEEN geld en kan je dus onmiddelijk laten doen. De RDW zet dan op alle delen van het kentekenbewijs een stempel.

Het spreekt dus voor dat je ook de 3 Delen van het Nederlands kentenbewijs nodig hebt.
Deel I bestaat uit deel IA en IB, deze vormen samen het volledige deel I:
Deel IA: Voertuigbewijs (oude deel I). Op dit deel staan de voertuiggegevens.
Deel IB: Tenaamstellingsbewijs (oude deel II). Op dit deel staan de gegevens van de kentekenhouder. Meestal is dat de eigenaar van het voertuig.
Deel II is het Overschrijvingsbewijs (oude kopie deel III). Dit bewijs geldt voor de overschrijving in Nederland en wordt ook gebruikt bij inschrijving in een andere lidstaat binnen de Europese Unie (EU). Dit deel kunt u het beste thuis bewaren.
(gekopieerd vanop: Uit welke delen bestaat een kentekenbewijs? )

het uitvoeren van de motorfiets bij de RDW kan ook gedaan worden door de nieuwe eigenaar, dus jij als koper als je een verkoopsovereenkomst voorlegt.

Deze verkoopsovereenkomst is een must als je je motor wilt invoeren in België. hierop moet vermeld worden: De datum, het chassisnummer, de prijs, beide namen en adressen en jullie handtekeningen.
bijvoorbeeld:



Uploaded with ImageShack.us


Stap 2: naar de Douane gaan:

Wanneer je een uitvoerverklaring, een verkoopsovereenkomst en je 3 delen van het kentekenbewijs hebt (het kan zijn dat een 3de deel niet noodzakelijk is, maar hier heb ik geen zekerheid over.) Kan je de motorfiets mee naar België nemen.
Met deze documenten ga je naar het douanekantoor waar ze de inschrijving van voertuigen regelen. Daar leg je de documenten voor, en betaald 10 euroCENT voor het roze papier: 'Aanvraag tot inschrijving van een voertuig'

dit staat op de site van de federale overheid:
De douane zal een vignet 705 kleven op de "aanvraag tot inschrijving van een voertuig" (roze formulier). Op die aanvraag zal zij bovendien vak W geldigmaken en u de aanvraag overhandigen. Die aanvraag bezorgt u, na vervollediging, aan de Directie voor de Inschrijving van de Voertuigen (DIV) die uw voertuig zal inschrijven.
( http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/wagen.htm )

een voorbeeld:



Uploaded with ImageShack.us

maaaar, de overheid zou de overheid niet zijn als het hiermee al afgerond zou zijn.

stap3: aanvraag vallideringsattest

vooralleer je naar de DIV gaat heb je ten eerste ook een sticker nodig in het Vak Y. Het is hier dat er vaak onduidelijkheid over is.
Alle vorige documenten, inclusief Het roze formulier voor de aanvraag tot inschrijving van een voertuig scan je in, en je mailt deze naar

Homologatie.Voertuigen@mobilit.fgov.be

De mail geef je de titel: aanvraag vallideringsattest en je vermeld nog eens je chassisnummer, waar de motor vandaan komt en welke documenten je allemaal in bijlage hebt toegevoegd. Dit moeten dus zijn:
1: Verkoppsovereenkomst
2: uitvoerverklaring
3: Deel I, II en III van het nederlands kentekenbewijs
4: document: aanvraag tot inschrijving van een voertuig
5: Als er de papieren van het voertuig (zoals in mijn geval) geen duidelijk vermogen op staat vermeld ga je via de constructeur (invoerder voor dat merk in België) een attest moeten vragen waar het merk, type, chassisnummer en bouwjaar op staan, en dan ook het vermogen welke deze motor origineel had. Ik kreeg dit document toegestuurd van honda na een week of 2



Uploaded with ImageShack.us


Wanneer je deze documenten hebt verstuurd krijg je onmiddelijk een automatische bevestigingsmail terug van de FOD mobiliteit. Daarna duurt het ongeveer 2 tot 5 weken om een betalingsuitnodiging te krijgen.
Dan moet je 69euro (gekoppeld aan index dus kan stijgen, vroeger was het 65euro) storten op hun rekening met een bepaald betalingskenmerk dat je via de mail ontvangt
hierna duurt het nog eens 2 tot 5 weken om het volgende attest in je bus te krijgen:



Uploaded with ImageShack.us

Deze brief telt als sticker op je roze formulier in het Vak Y !

stap 4: verzekering

Je mag ook zeker niet vergeten, voor je naar de DIV gaat, dat er in het vak Z nog een sticker moet geplakt worden van de verzekering. En dat het voertuig dus verzekerd is. Best vraag je aan de verzekering om de sticker al te plakken, maar de verzekering nog niet te laten ingaan. Soms duurt het enkele weken om je platen te krijgen dan betaal je dus verzekering voor niks... ( tip voor arme studenten zoals mezelf :) )

stap 5: naar de DIV

KOPIEER EERST ALLE DOCUMENTEN DIE JE HEBT !

wanner je dit gedaan hebt kan je naar de DIV gaan met al je papieren. dus:
vallideringsattest
aanvraag tot inschrijving van een voertuig
3 kentekenbewijzen
verkoopsovereenkomst
uitvoerverklaring

bijna altijd zullen ze zeggen dat alleen het roze formulier voldoende is, maar in sommige gevallen, zoals bij mezelf, kan er eens iets misgegaan zijn door een getalletjes verkeerd te typen door de FOD of andere menselijke fouten. Ze kunnen dan als je een vriendelijke ambtenaar hebt en je hebt alle papieren bij hebt, soms de fout ter plekke rechtzetten, anders mag je weer een aantal weken/maanden wachten op de nodige juiste documenten (worst case scenario)!
Als alle vorige stappen goed zijn verlopen krijg je dus tussen de 1 en 3 weken later je nummerplaten toegestuurd en kan je de weg op (wel even laten weten aan de verzekering dat ze je motor verzekeren als je alleen het stickertje gevraagd hebt)

stap 5: rijden !
 
Laatst bewerkt:
misschien is er een modje die hier een howto of faq of weet ik veel van kan maken?? als hier animo naar is
(en dan ineens de taal fouten enzo eruit haalt want dit is helemaal met een gigantische kater gemaakt :p)
 
dat postcode ken ik...
mooi dat je het zo op een rijtje zet.
Wellicht kun je er nog bij opmerken dat je voor de uitvoer bij de rdw in NL je motor niet hoeft mee te nemen. Is een administratieve handeling.

Overigens stap 5 moet jij nog steeds aan beginnen na 4 jaar :-)
 
Laatst bewerkt:
uhuh, had ik dat er niet ingezet? zijn er gegevens van jou nog zichtbaar die je liever weghebt harold? :)
 
Dennis, bedankt voor de grondige uitleg, ondertussen heb ik stap 3 maar eens opnieuw gedaan aan de hand van uw info. Wat men mij wel wist te vertellen bij de DIV is dat indien ik over het pvg nummer beschikte ik de motorfiets wel al kon inschrijven in afwachting van het valideringsattest wat zou toekomen. Ook al heb ik hier wel erg sterk mijn twijfels bij. Als ik tijd kan vinden probeer ik het alvast nogmaals.

Gr
 
elf124 schreef op 03 november 2013 @ 19:05: Wat men mij wel wist te vertellen bij de DIV is dat indien ik over het pvg nummer beschikte ik de motorfiets wel al kon inschrijven in afwachting van het valideringsattest wat zou toekomen. Ook al heb ik hier wel erg sterk mijn twijfels bij. Als ik tijd kan vinden probeer ik het alvast nogmaals.

Gr
Daar zou ik niet op rekenen.
Bij het validatieattest zit een sticker die je op het roze formulier moet kleven.
Als die er niet op zit krijg je gewoon alles terug van de DIV.
Ik heb er zelf al enkele ingevoerd uit NL,telkens met validatieattest en zonder pvg nr. en nooit enig probleem gehad.
Ga nooit voort op telefonische uitleg van douane of DIV,er zitten er daar meerdere die zelf niet weten hoe het moet. |(
Zie : Invoer binnen EU - zonder COC - GOCA
 
jah, zelf niet zo erg tevreden over, kan wat netter geschreven worden, maar tis duidelijk iig, heb nog nergens op het hele internet een duidelijke volledige uitleg gevonden. Nu heb ik eens iets terug gegeven aan het internet :p
 
misschien is er een modje die hier een howto of faq of weet ik veel van kan maken?? als hier animo naar is
(en dan ineens de taal fouten enzo eruit haalt want dit is helemaal met een gigantische kater gemaakt :p)

Kan jezelf ook prima. Gewoon die post in een nieuw topic zetten, wel ook aub even de foto's op MF zelf posten en de link in dit topic neerzetten dan zet ik hem in de lijst.
Het grote MF "How-to-...." topic

Alvast bedankt namens de vele gebruikers van het "How-To" topic :)
 
Laatst bewerkt:
Nieuws, bij deze, gisteren terug naar de DIV getrokken, zonder validatieattest, met pvg nummer. Resultaat = positief . Ik heb de motor dus kunnen inschrijven in België aan de hand van het Pvg nummer en alle documenten uit Nederland. Vandaag kwam de postbode de nr. plaat reeds afleveren.

gr
 
wow, dat is dus echt onverwacht... en heeft je nog eens 70euro gespaard. Heb je dan dat validatieattest niet nodig? of moet je dat later nog binnenbrengen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan