Kleine motor op een drager

Ik lees overal dat de maximale kogeldruk niet meer dan 75kg mag bedragen. De motor weegt 114kg,.. en daarbij nog het gewicht van de drager 20 kg


Raar dan dat de kogeldruk op mijn trekhaak 112,5 vermeld.

Kogeldruk is type afhankelijk, er zijn genoeg mini auto'tjes, waar maar 50 kg op de kogel mag.

Maar een Opel combo lijkt me te licht voor de gewenste oplossing, je tilt uiteindelijk bijna letterlijk de voorwielen van de grond, als je zoveel gewicht achterop kwakt.
 
De camperbouwer gaat de derde deel van de zitslaapbank (ca. 80 cm diep en horizontaal geplaatst) op e.e.a inklappen of los zodat ruimte wordt gewonnen.
Ik ga naar kleine bike zoals Sachs Madass kijken die in de laadruimte past.

Andere mogelijkheid volgens Arli
Wij maken geen drager op de trekhaak.
Dus ik met niets met kogeldruk te maken.
Berekening;
Som van de momenten ten opzichte van de vooras
Wat die nu op achteras weegt x lastarm / wat die maximaal op achteras mag wegen x lastarm ( wielbasis )
Delen door lastarm naar drager
Dus lengte drager tot vooras.

http://www.memo-europe.nl/draagsystemen
 
Laatst bewerkt:
Raar dan dat de kogeldruk op mijn trekhaak 112,5 vermeld.

Kogeldruk is type afhankelijk, er zijn genoeg mini auto'tjes, waar maar 50 kg op de kogel mag.

Maar een Opel combo lijkt me te licht voor de gewenste oplossing, je tilt uiteindelijk bijna letterlijk de voorwielen van de grond, als je zoveel gewicht achterop kwakt.


Sorry ik had moeten zeggen de kogeldruk voor trekhaken behorende bij een Combo/Fiat
 
Dus jij zoekt een drager voor je motor ?

29mneiu.jpg


En als jij met de motor op pad bent kan hij met de Combo achter je aan rijden :+
 
Dus jij zoekt een drager voor je motor ?

[afbeelding]

En als jij met de motor op pad bent kan hij met de Combo achter je aan rijden :+
Leuk, wat kunnen ze balanceren. Ook als je vrouwen ziet met alles en nog wat op hun hoofd.
In de Atlas bergen in Marokko, vrouwen met hele grote bos takken op hun rug. Ik durfde niet te stoppen om een foto te maken, ik was alleen.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat je wel wist dat ik concreet ben en het niet over andere auto,s heb als waar TS in rijdt.

Daarna noemde ik Pickups en Transporters als mogelijke uitzonderingen op die 75kg kogeldruk. ;)

Volgens de technische gegevens is de maximum kogeldruk 60 kg. Beetje mager voor een auto met een laadvermogen van een ton.
 
De camperbouwer gaat de derde deel van de zitslaapbank (ca. 80 cm diep en horizontaal geplaatst) op e.e.a inklappen of los zodat ruimte wordt gewonnen.
Ik ga naar kleine bike zoals Sachs Madass kijken die in de laadruimte past.

Andere mogelijkheid volgens Arli
Wij maken geen drager op de trekhaak.
Dus ik met niets met kogeldruk te maken.
Berekening;
Som van de momenten ten opzichte van de vooras
Wat die nu op achteras weegt x lastarm / wat die maximaal op achteras mag wegen x lastarm ( wielbasis )
Delen door lastarm naar drager
Dus lengte drager tot vooras.

http://www.memo-europe.nl/draagsystemen

De MadAss is echt een super smal ding, heb er van de week 1 opgehaald, als je het stuur zou vervangen voor clip-ons (die je dus weg kan draaien) dan is ie helemaal compact.
 
De MadAss is echt een super smal ding, heb er van de week 1 opgehaald, als je het stuur zou vervangen voor clip-ons (die je dus weg kan draaien) dan is ie helemaal compact.

Heb je foto van? Hoeveel liter tank, verbruik, gewicht en lengte. Het geldt ook voor Dax.
Iemand opper TW125, kan ook in zandduinen driften. Wat is het voordeel van dikke banden?
 
Volgens de technische gegevens is de maximum kogeldruk 60 kg. Beetje mager voor een auto met een laadvermogen van een ton.

Maar dat geldt dan voor een aanhanger , het lijkt me dat daarbij rekening wordt gehouden met hefboomwerking van de aanhanger
Je kunt in zo'n combi best een hoop gewicht laden
En anders hang je aan de voorkant een frontgewicht , heb je gelijk een lowrider
 
word wel vaker gedaan bij die kleine honda brommers.
alleen vaak word gewoon een twinny load verbouwd tot brommer drager.

1 goot er op maken en een paar punten manieren om het brommertje er op vast te zetten.


imm013.jpg
 
Heb je foto van? Hoeveel liter tank, verbruik, gewicht en lengte. Het geldt ook voor Dax.
Iemand opper TW125, kan ook in zandduinen driften. Wat is het voordeel van dikke banden?

Sachs Madass 125
5liter tank
ca. 1:40
95kg
1840mm lang/760mm breed

27025_0_1_4_madass%2050_Image%20credits%20-%20Sachs.jpg



Dax (of imitatie)
5,5 liter tank
ca. 1:40
76kg
1550mm lang/620mm breed

skyteam__st_125___professional_6b_dax_5_5_liter_tank_2012_1_lgw.jpg



Sachs Dirty Devil 125/FYM 125/Masai DB125
3 liter tank
ca. 1:40
74kg
1700mm lang

1329404052-masai-db-125-1974.jpg
 
word wel vaker gedaan bij die kleine honda brommers.
alleen vaak word gewoon een twinny load verbouwd tot brommer drager.

1 goot er op maken en een paar punten manieren om het brommertje er op vast te zetten.


[afbeelding]

Ja maar met dat kleine spul wil dat wel, maar die Honda Bros is 40kg zwaarder, daarbij moet de drager een stuk zwaarder en daarbij is een Daxje een stuk smaller (kan dus dichter bij de achteras).
 
Dank je wel @Testa-Rossa. Ik ga ze proberen. De laatste lijkt mij meer geschikt voor offroad.
Welke heb je?
 
De camperbouwer gaat de derde deel van de zitslaapbank (ca. 80 cm diep en horizontaal geplaatst) op e.e.a inklappen of los zodat ruimte wordt gewonnen.
Ik ga naar kleine bike zoals Sachs Madass kijken die in de laadruimte past.

Andere mogelijkheid volgens Arli
Wij maken geen drager op de trekhaak.
Dus ik met niets met kogeldruk te maken.
Berekening;
Som van de momenten ten opzichte van de vooras
Wat die nu op achteras weegt x lastarm / wat die maximaal op achteras mag wegen x lastarm ( wielbasis )
Delen door lastarm naar drager
Dus lengte drager tot vooras.

http://www.memo-europe.nl/draagsystemen
Een Dax oid past in elk geval nogal snel , wij hebben m'n nieuw gekochte dax, zonder demonteren, ook achterin een hyunday excell naar huis gebracht :P
 
Afgelopen zomer in Schotland iemand tegengekomen met een dikke Amerikaanse pickup, Dodge oid, die had zo'n rek als TS beschrijft maar dan met een Triumph Tiger erop. Die had ook wel zijn halve auto aangepast om te voorkomen dat de boel teveel achterover ging hangen. Nou is zo'n pickup natuurlijk wel iets meer dan een combo. Het was wel een mooi systeem, maar vergt ook wel een hoop van de auto. Ik denk dat een aanhanger of grotere auto makkelijker is.
 
en motor recht op neem ik aan. als de motor plat gaat dan stinkt naar benzine.
nee, eerst de tank en carburateur leeg laten lopen, het was maar om van de winkel thuis (soesterberg-->Helmond) te komen, meer niet. Voor hoe jij 'm wil gebruiken is dat niet handig natuurlijk. Maar in een combo moet gewoon rechtop prima passen denk ik. Maar meten is weten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan