KOSO actieve snelheidssensor. Iemand ervaring mee ?

WhoopDeDoo

MF'er
13 mei 2018
87
0
Goedemiddag,

Ben momenteel bezig mijn KOSO teller (KOSO DB-01RN) aan te sluiten. Ik heb een actieve snelheidssensor meegeleverd gekregen.

Het voordeel van een actieve snelheidssensor is, dat er geen magneten meer geïnstalleerd hoeven te worden en dat de sensor maximaal 60 signaalpunten kan evalueren, zodat de snelheid nog nauwkeuriger wordt geregistreerd.
De tussenruimten tussen de betreffende metalen onderdelen moeten telkens exact hetzelfde zijn.

De documentatie die meegeleverd is beschrijft totaal niet hoe deze geïnstalleerd dan wel ingesteld moet worden.

Iemand enige ervaring mee ? Wellicht werkt dit goed en is dit nog makkelijker dan met een magneetje in te stellen maar vooralsnog ben ik geneigd om gewoon een magneetje te halen :)

Iemand dit al eens aangesloten en ingesteld ?
 
Ik heb een paar maanden geleden ook zo'n soortgelijk Koso tellertje gemonteerd. Ik heb de originele Kawa snelheidssensor gebruikt die het signaal bij het voortandwiel weg haalt. Ik heb de Koso sensor er af geknipt en dus de Koso bedrading gebruikt. Dit werkt goed en je zit dus niet met een sensor aan een beugeltje en met die magneetjes.
De mee geleverde documentatie is inderdaad niet erg duidelijk. Zo schrijven ze dat je max. 60 pulsen in kunt voeren, bij mijn tellertje waren dat er slechts 6 maximaal.
1 omwenteling van het achterwiel geeft echter 9 pulsen aan de sensor.
Je meet je wiel omtrek en deelt dit door die 9 pulsen. ieder puls staat dus voor een x aantal milimeters. Deze maat vermenigvuldig je met 6 en dat is dan je "nieuwe wielomtrek".
Deze wielomtrek moet je dan invoeren in de Koso teller en zie daar, hij geeft zowaar de snelheid aan. Zo kun je ook zelf bepalen hoe exact je je teller wilt afstellen.

Ik weet niet of je motor al een actieve snelheidsmeter heeft, maar deze manier vond ik het elegantst.
 
Ik heb een paar maanden geleden ook zo'n soortgelijk Koso tellertje gemonteerd. Ik heb de originele Kawa snelheidssensor gebruikt die het signaal bij het voortandwiel weg haalt. Ik heb de Koso sensor er af geknipt en dus de Koso bedrading gebruikt. Dit werkt goed en je zit dus niet met een sensor aan een beugeltje en met die magneetjes.
De mee geleverde documentatie is inderdaad niet erg duidelijk. Zo schrijven ze dat je max. 60 pulsen in kunt voeren, bij mijn tellertje waren dat er slechts 6 maximaal.
1 omwenteling van het achterwiel geeft echter 9 pulsen aan de sensor.
Je meet je wiel omtrek en deelt dit door die 9 pulsen. ieder puls staat dus voor een x aantal milimeters. Deze maat vermenigvuldig je met 6 en dat is dan je "nieuwe wielomtrek".
Deze wielomtrek moet je dan invoeren in de Koso teller en zie daar, hij geeft zowaar de snelheid aan. Zo kun je ook zelf bepalen hoe exact je je teller wilt afstellen.

Ik weet niet of je motor al een actieve snelheidsmeter heeft, maar deze manier vond ik het elegantst.

Hey Tribute,

Bedankt voor je reactie, maar dezelfde oplossing zal bij mij niet gaan. Heb een zxr 750 uit 93 😁 dus gewoon een ouderwetse kilometer kabel en dus moet ik wel werken met een sensor op mijn voorwiel. Drama om deze te bevestigen op een goeie plek 😕

Bedankt voor het meedenken en wellicht heeft iemand anders wel iets aan jouw advies 😉
 
Laatst bewerkt:
De mijne is ook een ZXR 750 L maar dan met een ZX10R blok er in 8-)
Als je dan toch de Koso sensor moet gebruiken, dan zou ik (mits de kabel lang genoeg is) deze plaatsen bij het achtertandwiel of wellicht de achterremschijf.
De mee geleverde kabel was bij mij net iets te kort.
 
Terug
Bovenaan Onderaan