Wie rijdt 25 jaar oud en dus 'Tax Free'?

Voor de aardigheid, dit is het legendarische V8 Moto Guzziblok van 1957, en dat klonk zo,

(volume openschroeve) http://www.vintagebike.co.uk/Sounds/1957 Guzzi V8.mp3

_O-

full
 
@ blacks, dat is een trouw paard, geen zwarte hengst maar eenmaal in galop ongetwijfeld niet te stuiten in zijn of haar gang en nu ook niet in jaren! :W

@ pretpiloot, een CB! Staat dat hier voor Commuter Bike bij uitstek of is de uitdrukking Cheap Behaviour meer op zijn plaats? Dapper in de positieve zin is hier wel van toepassing voor piloot en machine! :Y

@ Restless, nog maar een beetje :9~ erbij voor de rest!

:} :} :}

Cheap Bike komt wel in aanmerking :+ en dapper valt wel mee, heb de voorrem goed opgeknapt, en van de week nog ff wat motorisch onderhoud doen.

De banden zijn echt super, regen of droog, t maakt dit ding echt niets uit! en super wendbaar met ze 147 kg rijklaar

de 27 pk is ook nog wel leuk voor een 1 pitter 250cc :Y en super zuinig *D

van de zomer gaat ie ff lekker uit elkaar, spaakies poetsen, tellerpartij opknappen, vering repareren :X :X (hobbelpaardje) :z :z
 
Laatst bewerkt:
full


nog maar een foto'tje van de V8 in vol ornaat.............

overigens afgelopen december de "verlossende" brief van de RDW gekregen; per maart 2007 is kenteken MD-70-VK (Moto Guzzi V50 Monza) wegenbelasting vrij..............
mischien moet ik die maar eens een keer afbouwen (cafe-racer projectje wat door tijd en geld gebrek al ruime tijd stil ligt)
 
heb je eigenlijk een monza 2 of een 1?

je maakt er een cafe racertje van? heb je soms wat piccies? Ik vind het een geweldig fietsje, stuurt goed en loopt eigenlijk hard zat. Het enige "probleem "wat ik er aan ondervind is dat ie wel heel erg zijwind gevoelig is, bij windkracht 5 gaat ie al als een dweil over de straat... kan aan de voorband liggen (pirelli gordon, niet mijn keuze maar een zo goed als nieuwe band ga ik niet meteen vervangen) of aan de balhoofdlagers. Ik heb me laten vertellen dat conische lagers het erg goed doen in een guzbak.. vreemd genoeg bij rustig weer stuurt ie als een scheermes, dus wat dat betreft lijkt dat niet helemaal op te gaan. vraag me een beetje af of dit misschien bij alle monza's zo is. het is zowiezo mijn eerste Guzzi dus heb geen vergelijkingsmateriaal in deze.
janzzen
 
heb je eigenlijk een monza 2 of een 1?

je maakt er een cafe racertje van? heb je soms wat piccies? Ik vind het een geweldig fietsje, stuurt goed en loopt eigenlijk hard zat. Het enige "probleem "wat ik er aan ondervind is dat ie wel heel erg zijwind gevoelig is, bij windkracht 5 gaat ie al als een dweil over de straat... kan aan de voorband liggen (pirelli gordon, niet mijn keuze maar een zo goed als nieuwe band ga ik niet meteen vervangen) of aan de balhoofdlagers. Ik heb me laten vertellen dat conische lagers het erg goed doen in een guzbak.. vreemd genoeg bij rustig weer stuurt ie als een scheermes, dus wat dat betreft lijkt dat niet helemaal op te gaan. vraag me een beetje af of dit misschien bij alle monza's zo is. het is zowiezo mijn eerste Guzzi dus heb geen vergelijkingsmateriaal in deze.
janzzen

Monza 1 (tweekleppert........)

Nooit echt problemen gehad met zijwind, maar mischien was ik dat wel gewoon gewend.
het lichte gewicht van het fietsje speelt natuurlijk wel mee bij dergelijke zaken.
Verder zul je moeten wennen aan het effect van de stuurkuip, deze zorgt er uiteraard wel voor dat zijwind direct aan je stuur "trekt"
Heb zelf bandentechnisch de beste ervaring met Avon Roadrunners, maar je hebt in die maten nu eenmaal niet echt veel keus in sportievere banden.

Conische lagers kun je niet zonder meer toepassen op de Monza, de maten van de balhoofdbuis in het frame zijn berekend op een lager met losse kogels en dat heeft een veel lagere inbouwdiepte.

Foto's heb ik niet alleen mischien een paar oude foto's van vakantie's enzo; maar toen zat er nog een volle kuip op.
Het cafe-racer idee is begonnen toen het blok in elkaar draaide (gebroken uitlaatklep); dat heb ik toen in samenwerking met Misano opnieuw opgebouwd (laten stralen etc etc) met afgedraaid vliegwiel, gebalanceerde en lichtere krukas en zuigerstangen, fabrieks "race" kit (80mm zuigers, 560cc), blok is in principe klaar en staat in de woonkamer te wachten op tijd en geld...........
wil een echte klassieke caferacer neerzetten, rond koplampje, geen kuip, draadspaakwielen...........
Wielen heb ik al, maar daar moet de achtervork nog voor aangepast worden (130-70 band ipv de originele 100-90..............)
Voorvork komt van een Le Mans II zodat ik grote Brembo's kan gebruiken.
Frame is gepoedercoat (zwart)
Kroonplaten en bovenpoten komen van een Lario zodat de Le Mans onderpoten passen, balhoofdpen is overgeperst i.v.m de kogellagers van het balhoofd...............
nou nog een mooie tank scoren, een zitje bouwen (en bakken met tijd vinden.........)

Maar ook standaard is het een heel fijne fiets die met een top van 180km/u prima mee kan komen met het verkeer en op menig dijkje vanwege het hoge gooi-smijt gehalte diverse moderne fietsen nog een flinke brok werk kan bezorgen, 50 PK klinkt niet veel, maar dat ding weegt rijklaar maar zo'n 180 kilo................. stuurt als een scheermes en heeft voor haar leeftijd een fantastisch stel remmen aan boord (wel even het integraal remsysteem slopen........... beide voorklauwen op de standaard rempomp aansluiten en rvs leidingen monteren)
 
Laatst bewerkt:
5 april wordt m'n XT550 25 jaar, kreeg afgelopen week een blauwe enveloppe met dit heugelijke feit *D
 
@ =Ivt=, toch een mooie prestatie 25 jaar voor een XT550! Congratz!

@ mathmax, echt machtig prachtig krachtig! Dat buddybroodje is onnavolgbaar in zijn eenvoud en lijkt wel zich wel vanzelf en uit zich zelf over de motor te hebben uitgevloeid, aangepast. Echt leer? Mooie patina!Dat zeer eigenwijze achterspatbordje, de diagonaal ruime demper, ook het stuur vind ik prima. Amerikaans, 50, 60 er jaren! Mooi!

Suc6
 
de budyzit is hand gemaakt dor mij zelf met echt leer de uitlaat is van een v-max net als de koplamp vanwege de kleine omvang vond ik het wel mooi. als de v-max verbouwd is staat op moment bij algemene motorpraat (toon je winterproject) gaat de honda op de hefbrug voor verdere veranderingen
gr mathmax :] 8-)
 
Laatst bewerkt:
aangezien de uitlaatbochten van me CB volledig aan gort zijn, ben ik maar begonnen met de bochten van een XL250 erop te zetten, en dus Scrambler-pipes erop te prakken :9 straks nog aflassen en een demper erop, en dan weer blazen :9
full
 
Hoi, lang geleden dat er nog wat bijgezet is.
Hierbij dus m'n nieuwste aanwinst:

BMW K100 bouwjaar 1983 met Pichler-kuip

BMW_K100_1.jpg


BMW_K100_2.jpg


rijdt nog goed, maar wordt waarschijnlijk een restauratieproject.
groetjes, Jean
 
Laatst bewerkt:
Hoi, lang geleden dat er nog wat bijgezet is.
Hierbij dus m'n nieuwste aanwinst:

BMW K100 bouwjaar 1983 met Pichler-kuip

[afbeelding]

[afbeelding]

rijdt nog goed, maar wordt waarschijnlijk een restauratieproject.
groetjes, Jean
Ziet er zo van veraf als nieuw uit. :P
Mooie kuip, staat ' em goed. 8-)
 
Ziet er zo van veraf als nieuw uit. :P
Mooie kuip, staat ' em goed. 8-)

Tja, mooi van ver, ver van mooi!!
Vorige eigenaar kon 'm niet houden toen ie 'm van de bok duwde en op de hoek v/e boordsteen viel. Resultaat: een levensgroot gat in rechtse onderkuip, rechtse spiegel in flarden en scherm gescheurd over de hele breedte.
Rijden doet ie nog prima, maar het onderhoud is heel pover geweest, dus ziet er niet echt uit. Probleempje is dat vermoedelijk de afsluitring v/d krukas versleten is, lekt olie.
Vandaar een geplande restauratie.
 
Hoi, lang geleden dat er nog wat bijgezet is.
Hierbij dus m'n nieuwste aanwinst:

BMW K100 bouwjaar 1983 met Pichler-kuip

[afbeelding]

[afbeelding]

rijdt nog goed, maar wordt waarschijnlijk een restauratieproject.
groetjes, Jean

Ja ff het topicje verwaarloosd door o.a. een aluklusje! Typische kuip, die ronde vormen zijn apart. Ik heb die kuip wel een heel enkele keer meer gezien maar nooit geweten dat het een Pichler betrof. Daar maar eens een zoekmachine op loslaten. Zelf heb ik een korte periode een K75 gehad en hij is nooit helemaal uit mijn gedachte geweest, 't zijn net turbines, die K-blokken! Leuk om te weten is dat de driecilinder 750 CC K75 als kenmerk een driehoekige uitlaat heeft en de K100 en 1100 met vier cilinders een vierkante. Blijft toch een heel apart blok, cilinders in de lengte en dan ook nog eens een kwart slag draaien zodat ze liggen.



Veel plezier en suc6 met die boenderaar!
:W
 
Laatst bewerkt:
Ben beetje laat met reageren, maar ben tijdje niet op forum geweest.

Heb zelf sinds 2000 een cx uit 1978 tot mijn beschikking.
en ben er nog steeds content mee. :]
 
Dit is mijn Honda CB 750 K2 uit 1972 vlak bij het Garda meer in Italie.
Vriendinnetje zat ook nog achterop.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan