ketting schoonmaken

bastiaan pieter

MF veteraan
24 dec 2004
1.949
0
noordwijk
hello,zijn er m-f ers die ervaring hebben met ketting schoonmaak middelen??ik bedoel dat de ketting schoon wordt,en het vet tussen de o-ringen blijft zitten..thanks
 
ik heb een keer ketting reiniger gebruikt die je in moet laten werken en dan moet afspuiten met de tuinslang...
was een wit flesje weet t merk zo 123 niet meer maar de ketting was weer als nieuw kraakte niet meer en was ook niet meer zo vettig
is zeker aan te raden om het een keer te doen btw was zon pakketje van ketting spray en schoonmaakspul dacht S-100 Kettingreiniger maar weet t niet meer zeker
 
Man-o-meter wat een dure middeltjes gebruiken jullie.
Fles lampenolie bij de blokker halen voor een euro en dan lekker je ketting schoonmaken, en dat flesje lampenolie gaat vaker mee als 1 keer kan ik je garanderen
 
Inderdaad, gewoon een fles petroleum(lampenolie) nemen.
Beetje petroleum in een bakje en met een verfkwast de ketting goed borstelen,
alle vuil komt er zo af *O*
Alles mooi afvegen met een doek en een paar uurtjes laten drogen...
Meestal is het nodig om dit ritueel enkele keren te herhalen tot er geen vuil meer van
ketting komt

PS Niet terug vergeten te smeren... ;)
 
Lampenolie is véél duurder dan diesel; verder ook altijd prettige resultaten mee gehad maar lampenolie werkt trager dan diesel en blijft ook veel langer zitten.

Lampenolie is naar ik meen paraffine-olie, toch ff anders dan petroleum.

Geen idee hoe stoffen uitwerken op O-ringen in een ketting, daar hoorde je in mijn tijd niet over.
 
petroleum vind je o-ring ketting niet echt geweldig, WD-40 eigenlijk ook niet want daar droogt rubber van uit.

Zelf doe ik het idd met diesel werkt super, ook voor het kapje bij het voortandwiel, 's avonds in de diesel leggen en de volgende morgen BRANDschoon.
 
petroleum vind je o-ring ketting niet echt geweldig, WD-40 eigenlijk ook niet want daar droogt rubber van uit.

Zelf doe ik het idd met diesel werkt super, ook voor het kapje bij het voortandwiel, 's avonds in de diesel leggen en de volgende morgen BRANDschoon.

Ik dacht altijd dat WD40 niet zo veel kwaat kon omdat het reinigend maar ook beschermend werkte maar dat is dus niet zo,ga ik dus toch maar eens diesel proberen (is zeker goedkoper als WD40)
 
Diesel is gewoon altijd handig om te hebben staan,je krijgt er echt ALLES mee schoon, pak als het kan rode diesel.


Heb kannetjes benzine en 1 kan diesel staan en heb een keer heeeeeeeel vroeg in de morgen per ongeluk diesel bijgetankt.
Gewoon naar het werk gereden en pas op het werk rook ik het |(



WD-40 droogt echt rubber uit, maar als je een ketting zonder O ring hebt werkt dit spul ook oke.
 
tipje voor iedereen: De ontvetterspray "Dasty" van de Wibra is een wondermiddel, kost geen drol. Ontvet alles, haalt ook muggen van je koplamp/scherm (zo erg dat als je het op dooie muggen spuit, ze zo vloeibaar worden dat het bloed over je scherm loopt :+ ), en verwijdert ook teervlekken. Ik spuit altijd me hele ketting ff in, en dan met een afwasbortel veeg je het er zo af. Zelfde geld voor je achtervelg. Wel ff naspoelen met water, spul is best sterk en agressief ;)
Voordeel van dit spul is dat het er met water af te spoelen is, en je dus alle vuil en zand er met water af kan spoelen. Met WD of Diesel is dit weer iets lastiger (alles al geprobeerd.)
 
bij de aldi hebben ze ook erg goede ontvetter.

BABYDOEKJES werken ook super om vliegjes weg te poetsen :Y
effe eroverheen aaien en weg zijn ze.


DIESEL spoel ik altijd weg met een berg afwasmiddel of een theelepeltje dreft :+
maar is idd lastiger dan de ontvetter van de aldi of wibra, maar wat ik niet weet is of het vriendelijk is voor de o-ringen, het is wel super spul idd
 
ik denk dat het uitdrogen ook enorm mee zal vallen, zelfs met WD-40 omdat je je ketting toch weer erg snel opnieuw invet, zo krijgt de boel geen kans op uitdrogen lijkt mij, maar koop geen speciale middeltjes om de ketting te reinigen
deze zijn erg duur en de werking is niks beter dan de genoemde alternatieven.
 
ik denk dat het uitdrogen ook enorm mee zal vallen, zelfs met WD-40 omdat je je ketting toch weer erg snel opnieuw invet, zo krijgt de boel geen kans op uitdrogen lijkt mij, maar koop geen speciale middeltjes om de ketting te reinigen
deze zijn erg duur en de werking is niks beter dan de genoemde alternatieven.
Ken een motor rijder die WD40 in zijn ketting smeer systeem doet.
Lijkt me niet echt super. :N
 
Ik spoelde diesel nooit weg, gewoon laten uitdruipen en nieuw vet aanbrengen; eventueel restant-filmpje diesel maakt hooguit het vet iets dunner.

Ook blok-reiniging: om de dag of paar dagen een snuifje Diesel opnevelen met een ouderwets blikken verstuiverpompje voor insectengif, niet meer dan tot beginnende druip-neiging en verder VEEL rijden.

Pas op: NIET de remmen benevelen, ook geen trommelremmen.
 
Man-o-meter wat een dure middeltjes gebruiken jullie.
Fles lampenolie bij de blokker halen voor een euro en dan lekker je ketting schoonmaken, en dat flesje lampenolie gaat vaker mee als 1 keer kan ik je garanderen

Wat duur zeg lampenolie. Ik gebruik een oud vod (afgeschreven T-shirt oid) om de ketting schoon te vegen en uh dat is het. :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan