Dealer marges - motor(scooters)

Marccc

Rookie
20 aug 2008
1
0
rotterdam
Hi, voor een onderzoek ben ik op zoek naar de gangbare dealermarges van motoren en in het bijzonder motor scooters (zal wel niet afwijken).

Dus wat verdient de Groothandel / Distributor en wat verdient de reseller?

Voor de auto industrie weet ik het inmiddels.

Groeten, Marc
 
Hoe ben je er achtergekomen van de autodealers? Ik zou denk ik gewoon brutaal bellen met importeurs e.d.
 
En wat gaat die importeur je dan vertellen (tenzij je jezelf voordoet als een bepaalde dealer *D) ? Lijkt me dat je dit soort dingen alleen echt te weten komt als je inzicht hebt in een boekhouding of een belastingopgaaf (en dan is het even puzzelen).
 
Laatst bewerkt:
marge is niet iets dat van de prijs af kan... iets kost iets, daarvoor wordt een ander bedrag gevraagd en van het verschil moet de kachel roken. Dus dat wat er tussen zit kan misschien wel 50% zijn... als de baas daarvan 49% wilt overhouden om de BMW X5 te onderhouden, dan is dat zijn keus. Als een ander 8% heeft waarvan hij er 7 weggeeft en zo failliet gaat is ook zijn keuze. De klant heeft daarin niks te willen. Sterker nog, als je het bijdehand gaat lopen afdwingen en ze verkopen je de motor, verwacht dan geen enkele coulance als ie olie verbruikt.

Je moet kopen bij de man, die je het beste helpen kan. D.w.z. dicht in de buurt zit / snel vervangend vervoer in kan zetten en die je een goed gevoel geeft. Een beetje spelen over de prijs mag, maar met het zuigen en knijpen zet je alleen jezelf voor schut. En als het om die max 200 euro extra gaat die je eruit geperst wil hebben, ga dan alstublieft een uitgaveplanning maken. Dat geld zou peunuts moeten zijn op het moment dat je een luxe aanschaf doet, zoniet, leef dan niet op te grote voet.
 
Schijnbaar is het voor een onderzoek. da's theoretisch. Dus zou ik met een importeur contact leggen, om de standaard prijzen en adviesmarges te vragen. En of hij het gaat zeggen? Weet ik veel, maar ik denk dat je een beter antwoord krijgt, dan van ons wild gokkende motorrijders.
 
Minder dan de meeste mensen denken, wel redelijk in lijn met de auto industrie schat ik zo.

Ik zou eens bij wat dealers binnenlopen en wat importeurs bellen, denk dat weinig mensen zin hebben om dit soort infor op een openbaar forum te plaatsen.
 
bij motorscooters en motoren weet ik het niet, bij motorkleding weet ik in ieder geval dat de inkoop prijs 50% lager ligt dan de verkoop prijs ;)
 
Ik zou idd gewoon wat dealers bellen, of verkoop van suzuki, honda enz.
De marges bij nieuwe motoren valt wel mee, bij gebruikte is het een ander verhaal, waarvoor heeft de dealer hem ingekocht en waarvoor verkocht.
De marges zullen in het algmeen niet veel hoger zijn dan enkele honderden uro's, maar ja je hebt dat wel een zaak, personeel en onderhoud en afschrijving waar alles van betaald moet worden.
 
bij motorscooters en motoren weet ik het niet, bij motorkleding weet ik in ieder geval dat de inkoop prijs 50% lager ligt dan de verkoop prijs ;)

minstens. Marges tot 200% zijn daar niet ongewoon. Ook klein grut is absurd wat voor marges dat ze daar op pakken. Aantrek rubbers(kuipdelen, ruitjes) 4.5€ stuk. Terwijl je voor een doos van 1000 misschien 50 euro betaald. Ik zou mijn cursus bedrijfs organisatie is moeten bovenhalen. Maar gezien het feit dat kortingen van 15% op een motor gehaald worden en je toch niet met verlies mag verkopen gok ik op marges van 20 tot 35% bij standaard verkoop.
 
paar honderden euro's? je lult... ik denk minstens duizend!

hangt ook wel van de zaak af en het seizoen. Er zijn tijden dat er idd maar een paar 100 euro zal verdiend worden(solden, overjaarse modellen). En sommige zaak voerders verschuiven hun inkomsten ook bewust naar de werkplaats en de kleding/gadget verkoop. Maar ik denk als je zo'n motor tegen de standaard prijs verkoopt dat de verkoper toch wel 1000 a 4000 euro winst maakt op een japanse/duitse/italiaanse motor. Op chinezen kan de marge groter zijn omdat die vaak per container worden aangekocht zonder importeur ertussen. En dan maken die op die chinezen ook veel winst voor de reserve onderdelen. aangezien ze die niet los bestellen maar van elke container een paar motoren gebruiken als donors.
 
Laatst bewerkt:
Trouwens mijn stelling van 20% of meer kan ook niet anders als juist zijn. Ik weet van mijn docent (grote suzuki/honda/hyosung dealer) dat electronica het gene was waar hij het minste marge op kon pakken. En ik weet uit ervaring(heb zelf een informatica zaak) dat op elektronica(randapparatuur en software niet meegerekend) marges boven de 20% uitzonderlijk zijn. Voor een laptop in consumenten verkoop moet je rekenen op een marge tussen 2 en 20%
 
gemiddeld lijkt me? ze pakken namelijk never niet 1000euro op een oudje, en wel meer dan 1000 op een hele nette fiets...

nou, toen ik aan het rondkijken was voor supersports van rond 98/99 zag ik wel zo'n 1000 euro verschil in de prijzen van particulier en dealer, sommige dromers uitgezonderd natuurlijk :P

en die dingen zijn wel oud hoor, 9-10 jaar is vanuit mijn oogpunt niet een nieuwe motor meer
 
gemiddeld lijkt me? ze pakken namelijk never niet 1000euro op een oudje, en wel meer dan 1000 op een hele nette fiets...

Vorig jaar hebben mijn maat en ik allebei een hele nette Intruder 1500 ingeruild en het verschil bij allebei de fietsen tussen inruil en verkoopprijs was 1000 euro(een 1999 er en een 2000 er)Bij Motoport
:]
 
Laatst bewerkt:
vergeet niet dat je dealer ook weer BTW moet afdragen over die verkoopprijs
 
Op een Yamaha X-max zit een marge van slechts € 500,-.
 
bij motorscooters en motoren weet ik het niet, bij motorkleding weet ik in ieder geval dat de inkoop prijs 50% lager ligt dan de verkoop prijs ;)
Dat hangt er ook weer vanaf welk producten je het over hebt, en hoeveel je er van verkoopt.

Echt alles over 1 lijn trekken kan niet..

Marges zijn per merk ook verschillend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan