How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Hallo ik probeer de bpm papieren in te vullen, gebruik ook de calc van paul guzzi maar wat ik niet snap op de papieren is de historische bruto BPM ? Waar kan ik dit vinden

Groetjes Trunks
 
Laatst bewerkt:
Historisch bruto bpm-bedrag
Het historisch bruto bpm-bedrag is het bruto bpm-bedrag volgens de
wetgeving die gold op het tijdstip dat uw gebruikte personenauto,
bestelauto of motor voor het eerst in gebruik is genomen. Is dit
historisch bruto bpm-bedrag lager dan het bruto bpm-bedrag dat u
hebt berekend bij vraag 2 op het formulier ‘Berekening bpm’? Dan mag
u het historisch bruto bpm-bedrag gebruiken om te berekenen hoeveel
bpm u moet betalen.
Wilt u het historisch bruto bpm-bedrag gebruiken? Kruis dan op het
formulier ‘Aangifte bpm’ bij vraag 4 aan: ‘Historisch bruto bpm-bedrag’
U moet het historisch bruto bpm-bedrag zelf uitrekenen. Ga daarbij
uit van de catalogusprijs die u hebt berekend bij vraag 2c van het
formulier ‘Berekening bpm’. Corrigeer dit bedrag voor voorzieningen
die de catalogusprijs verhogen of verlagen. Gebruik daarbij de regels
die golden op het tijdstip van de eerste ingebruikname van uw
personenauto, bestelauto of motor. Vervolgens past u de bpm-tarieven
toe die op dat tijdstip golden. Voeg deze berekening als extra bijlage bij
de aangifte. Vul het berekende historisch bruto bpm-bedrag in op het
formulier ‘Berekening bpm’ in het vakje ‘Historisch bruto bpm-bedrag’.


Ik denk dat het bij motorfietsen niet voorkomt, maar bij autos ivm millieueisen die door de jaren andere toeslagen geven. Gewoon overslaan.
 
Hallo Paul

Jouw calculator werkt perfect heb het nu 2 keer op die manier gedaan en het bedrag klopt steeds op 1 Euro na, In de goede zin.
 
Waar heb je die info vandaan? De gegevens die hij post zijn exact gelijk aan de berekening van Paul's FastGuzzi site.
hmm ook via Paul zijn site :?

consumentenprijs incl bpm en bwt (nieuwwaarde) 12.000 bouwjaar 1-1-2003 , wat doe ik fout dan?

EDIT ik kijk bij onderste BPM denk ik..............sorry!!! :$
KLIK :

21448019.jpg



ach ja, we horen vanzelf wel wat er gelapt moest worden :+

bij mijn zx10r klopte paul zijn site ook :)
 
Laatst bewerkt:
hmm ook via Paul zijn site :?

consumentenprijs incl bpm en bwt (nieuwwaarde) 12.000 bouwjaar 1-1-2003 , wat doe ik fout dan?

EDIT ik kijk bij onderste BPM denk ik..............sorry!!! :$
KLIK :

[afbeelding]


ach ja, we horen vanzelf wel wat er gelapt moest worden :+

bij mijn zx10r klopte paul zijn site ook :)

Het onderste deel is de alternatieve berekening, op basis van de werkelijke waarde. Je mag dus kiezen of je het volgens de tabel doet, of uitgaand van de werkelijke waarde. Die werkelijke waarde moet je dan wel kunnen aantonen, bijvoorbeeld met een taxatierapport.

Maar zoals je ziet, moet je wel heel goedkoop gekocht hebben, wil je daarmee goedkoper af zijn. De meeste motoren hebben na 6-7 jaar denk ik nog wel 30% van hun nieuwwaarde, terwijl de belastingdienst dan volgens de tabel dus al uitgaat van 80% korting.
 
Ik snap dat hele invoer, btw en bpm verhaal niet helemaal.
Het zal in mijn geval dan gaan om een CBR 600 RR van 2008 met een kilometerstand van 800 kilometer.
Zou er graag achterkomen wat ik moet gaan betalen na de keuring.
 
Ik snap dat hele invoer, btw en bpm verhaal niet helemaal.
Het zal in mijn geval dan gaan om een CBR 600 RR van 2008 met een kilometerstand van 800 kilometer.
Zou er graag achterkomen wat ik moet gaan betalen na de keuring.

Heb je de OP al gelezen? Makkelijker kan ik het niet voor je maken... ja alles uitrekenen voor je maar dat deden ze op school vroegah ook niet ;)

Maar een motor met 800km is niet lonend. Moet je schijnbaar de volle mep aan BTW ook nog betalen.
 
Heb je de OP al gelezen? Makkelijker kan ik het niet voor je maken... ja alles uitrekenen voor je maar dat deden ze op school vroegah ook niet ;)

Maar een motor met 800km is niet lonend. Moet je schijnbaar de volle mep aan BTW ook nog betalen.

Of een eendags kenteken aanvragen en 5201 km rijden op die ene dag... Of aan de vorige eigenaar vragen of die er nog ff 5201 km mee rijdt.

Of klussen met een boormachine
 
Weet iemand hoe het precies zit op het moment dat ik een nieuwe motor koop in Duitsland? Je betaalt hier in Nl dan nog btw en bpm, maar volgens mij kun je de motor dan nieuw kopen in Duitsland zonder de btw daar... Weet iemand toevallig hoeveel dit is en of ik nu correct aan het beredeneren ben? :)
 
Ik zou dit even doorlezen.

Als ik het goed begrepen heb, staat daar dat je bij de verkopende partij moet aantonen dat het voertuig uitgevoerd is, en dat die dan de Duitse BTW (Mehrwertsteuer) kan terugbetalen.
 
Ik zou dit even doorlezen.

Als ik het goed begrepen heb, staat daar dat je bij de verkopende partij moet aantonen dat het voertuig uitgevoerd is, en dat die dan de Duitse BTW (Mehrwertsteuer) kan terugbetalen.

Bedankt! Maar volgens mij staat in de 2e regel dat het hier gaat over mensen die uit een niet-EU-land komen...
 
ja, ok, daar had ik dus even overheen gelezen.

Maar het kan volgens mij niet zo zijn dat je zowel in Duitsland als in Nederland BTW moet betalen. Normaal is het dus zo dat je voor iets dat je binnen de EG invoert in NL geen BTW hoeft af te dragen. Waarom dat bij motorvoertuigen wel moet, is mij een raadsel. Wellicht even contact opnemen met de Douane om te vragen hoe het zit?
 
Kijk, hier staat uitgelegd hoe het werkt als een NL bedrijf naar een ander EU land een motorvoertuig levert. Het zou me ernstig verbazen als het andersom anders geregeld is. 2x BTW binnen de EU mag volgens mij namelijk echt niet.

Wellicht eens contact opnemen met de Duitse belastingdienst?
 
Kijk, hier staat uitgelegd hoe het werkt als een NL bedrijf naar een ander EU land een motorvoertuig levert. Het zou me ernstig verbazen als het andersom anders geregeld is. 2x BTW binnen de EU mag volgens mij namelijk echt niet.

Wellicht eens contact opnemen met de Duitse belastingdienst?

Volgens mij betalen we zelfs tot 3x toe belasting voor hetzelfde...

Eerst met het krijgen van het loon, dan nog eens als we wat van het overgebleven loon kopen en dan nog eens als we het erven ;)

Maar das een andere discussie :P
 
Ik heb nieuwe motor in duitsland gekocht, met dealer afgesproken dat ik na invoer hier de duitse btw zou terugkrijgen. En dat is ook gebeurd, nadat ik een bewijs van btw betaling hier, naar duitsland had gestuurd. Moet je wel bij een zaak zijn, en vantevoren goed afspreken.
 
Ik heb nieuwe motor in duitsland gekocht, met dealer afgesproken dat ik na invoer hier de duitse btw zou terugkrijgen. En dat is ook gebeurd, nadat ik een bewijs van btw betaling hier, naar duitsland had gestuurd. Moet je wel bij een zaak zijn, en vantevoren goed afspreken.

Had je dat niet ff kunnen vertellen voordat ik het halve internet doorzocht had :+

Maar in ieder geval duidelijk, en prettig dat er iemand is met ervaring.
 
Had je dat niet ff kunnen vertellen voordat ik het halve internet doorzocht had :+

Maar in ieder geval duidelijk, en prettig dat er iemand is met ervaring.

Inderdaad. :Y Maar het zou dus ook zo moeten kunnen zijn dat je daar geen btw betaald (en dus niks terugkrijgt) en dat je alleen maar hier hoeft te betalen... :)
 
Inderdaad. :Y Maar het zou dus ook zo moeten kunnen zijn dat je daar geen btw betaald (en dus niks terugkrijgt) en dat je alleen maar hier hoeft te betalen... :)

Dat geloof ik ook, alleen moet de verkoper aantonen dat je in Nederland BTW afdraagt. Als je dus de motor niet officieel zou invoeren (circuitfiets, dus geen kenteken nodig), zou de verkoper een probleem hebben met de Duitse fiscus.

Ik kan me dus goed voorstellen dat men pas de BTW terugbetaalt als er bewijs is van afdracht in Nederland.
 
Weet iemand hoe het volgende in elkaar steekt?

Het gaat hier om een Ducati 749 van bouwjaar 2005, nederlandse motor.
Deze is gekocht in 2007 en noch niet op kenteken gezet.
Kilometerstand is nu 3500 kilometer(circuit), nieuwprijs is € 13999.
Het word mij niet duidelijk hoeveel ik moet afdragen als ik de motor op kenteken wil zetten.
 
Laatst bewerkt:
Met minder dan 6000 km wordt de motor als nieuw beschouwd, en moet je dus ook BTW afdragen. Of er van de BPM wel korting afgaat is mij niet helemaal duidelijk, kan ik zo ook niet vinden op de site van de belastingdienst.

Maar het lijkt me sowieso lonend om 2500 km te gaan rijden voordat je hem invoert. Scheelt je in ieder geval 19%
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan