Aprilia SR Max 300cc

Hoe groter de flow hoe beter het stroomt en minder kans heeft om op te warmen.

Je geeft zelf al het antwoordt op je eigen vraag :)
Alleen noem jij het "de flow" en ik noem het "lucht circulatie" en daar zorgen die schotten voor.
TIP
Op het aprila forum staat de test van die gozu die de lucht circulatie of "de flow" heeft gemeten in het filter huis van de 300cc Piaggio. Hij heeft de flow of circulatie gemeten met en zonder schotten er in.
Maar ook het verschil met de grote of kleine diameter van de rubber slang van 20cm. En hij schrijft ook waarom die slang "taps" toeloopt van smal naar breed
en schrijft ook waarom die slang iets omhoog loopt achter het filter.....
En ook schrijft hij, dat je die rubber tule welke in dat gat zit, kan afsnijden zodat de flow kan verbeteren
De lucht volume waardes + circulatie of flow, die staan keurig vermeld in een tabelletje.

Dit verhaal heb ik ergens in 2010 al eens geschreven in de Volledige Tuning story van mijn SC Cube 300.
 
Laatst bewerkt:
Circuleren heeft een hele andere betekenis dan flow |(

Mijn scooter ging duidelijk meer aanzuig geluid maken en ik moest de rapidbike rijker zetten.
Hij leek er merkbaar beter mee te lopen.

Ik moet nog steeds meten met een standaard versie. Helaas nog steeds geen tegenstander gevonden ;)
 
Circuleren heeft een hele andere betekenis dan flow

Klopt, het verschil is de vertaling ... van air flow _O-
lucht circulatie, lucht stroming, lucht aanzuiging, lucht vloeiing
En wat die schotten doen is, dat die lucht stroming gaat circuleren of bewegen waardoor er meer zuurstof rijker lucht ontstaat..........
Op het aprila forum staat het test verslag van die engineer met zijn professionele meetapparatuur.
 
Laatst bewerkt:
Heerlijk :] :] *O*

hier een high five van mij.



Ha! Dank je.
Dit soort dingen maak jij vaker mee denk ik ;)

Ja maar ik weet uit ervaring dat de genoegdoening van zo een kleine snelle scooter groter is dan met zo een pk monster als de mijne.
de gp800 daar moest ik dan weer nieuwe uitdagingen vinden want dat ging to easy.
en zoals hij nu is is het bijna geen zak aan, haha tuurlijk blijft het lachen maar het gaat wel heel makkelijk.
Op deopgevoerde brommer is het geweldig want niemand die het verwacht.
Op de yama maxster 150 en gilera dn 180 was het ook lachen omdat je de meeste auto s en sommige motoren te snel af bent.
dan met de majesty 400 ging de schaal al flink omhoog, alleen nog flinke middenklasse of snelle auto's redde het.
en je kon al wat meer motorfietsen hebben, soms was het erg spannend ging je gelijk op tot er 1 uitliep.
Dan is de genoegdoening dus echt het grootst.
De burgman 650 was eigenlijk de perfecte compromi, omdat je 95% van alle auto achter je laat, dit geeft je de ruimte om er wat mee te spelen he, een beetje gas geven net je kontje binnen de handbereik houden zoals een pijnnenburg voor een paard haha.
en er waren een hele grote groep motoren die je ook echt achter je laat.
in de bergen maakt het niet uit of je op een 300 400 of 650cc scooter zit, want je rijd er elke motor mee gek haha.
met de gp800 ben je wat meer gelijk met gewone motoren omdat die de korte bochten net zo moeilijk door komt als een normale motor.
terwijl het vermogen groot genoeg is om ook vele suppersport motoren achter zich te houden tot 140 en op lange bochten nog meer.
maar zoals de gp800 nu is moet je van goedehuizen komen tot zeker 180.
daar moet je de uitdagingen echt zoeken in het pijnenburg concept.
Halfgas weg en gaande weg steeds meer zodat je gelijk op weg gaat.
dan bij de volgende stoplicht alsnog volgas haha daar is dan het echte genot.


Ha! Dank je.
Dit soort dingen maak jij vaker mee denk ik ;)
 
Ik deel heel graag informatie dat voorkomt herhaling, het wiel uitvinden of het "heintje davids effect"

Voor mensen die niet zo handig zijn met zoeken in dit forum of gewoon beetje lui
Hierbij nogmaals de link naar dat verhaal over het filterhuis of "airbox" ergens in 2011
SC250: Airbox Mod

Ze gebruiken daar een geribbelde flex slang,
mijn voorkeur gebruik aan de binnenkant een gladde slang, dit geeft rustiger turbulentie in de aanzuigroute en beter lucht stroom circulatie ( air flow ) in het filterhuis / airbox.

Sorry,
die tabellen staan daar ook ergens en mogen jullie zelf opzoeken.

Vervolgens zet je in de airbox ook nog een autoruiten sproeier met een pompje en dan heb je een water injectie samen met wat BioAlcohol en Hoppppaaa 5-10 pk er bij _O- _O-

EDIT:
om misverstanden te voorkomen
Alcohol dat is iets anders dan Ethanol
 
Laatst bewerkt:
Jawel de polini high speed zit er in.
Nu komt ie echt goed van zijn plek, niet meer eerst inzakken gewoon meteen goed weg.
Ik heb de andere drukveer er niet in, kreeg de koppeling niet los.
Het toerental is bij hogere snelheden dus ongeveer gelijk gebleven, iets hoger.
Topsnelheid weet ik nog niet.
Ik ben blij *D
 
Bij deze wil ik alvast mijn scooter te koop aanbieden. Ik gebruik hem toch te weinig en wil een (brommer)scooter gaan kopen.

Bouwjaar 2012 kmstand 18.000
Custom made carbon demper
Polini 9 rollen vario
Polini koppelings drukveer
Easy power jet module
Polini luchtfilter
Led knipperlichten
Rode kappen zwart gespoten
Zwart zadel
Handvat verwarming
Recent vervangen olie, oliefilter en accu.

Reserve onderdelen bougie en remblokken.
Alles in goede staat en geen problemen gehad. Boekjes en sleutels aanwezig.

Richtprijs 3600 euro.

28gxhn9.jpg
 
Toch weer bezig met de koplampen.
Allereerst wil ik ze gaan vervangen door leds.

Was laatst bij mn dealer en hij liet n fuocco zien met led dimlicht en halogeen groot licht.
Toen de led dimlicht aanging zag ik meteen sterren....wat n bak licht zeg!
Veel feller en witter dan de halogeen groot licht.
Ongeveer 70 euro per stuk, maar wel plug and play. Niks ombouwen dus.

Maar nu hetvolgende: ik wil beide koplampen branden. Heb ik nu ook en mn groot licht helemaal naar beneden gericht.
Echter door de andere reflector toch te hoog voor gebruik s avonds.

Eigenlijk moet er dus een dimlicht reflector in de linker koplamp (gezien zittend op de motor) en niet n grootlicht, maar hoe doe je dat?
Toen zei mn vriendin.....kan je geen engelse bestellen.

Eh wtf? Hebben de engelsen de lampen andersom? Ja natuurlijk, want de borden staan aan de andere kant en dus is links bij hun dimlicht.
Vandaag weer ongans zitten googlen....heeft easyparts ze!
Je kan gewoon de UK versie bestellen.

Heb ze nog hierover gemaild en ja hoor, dat kan.
Helaas zat er geen foto bij, maar toen ik googlede op aprilia sr 300 uk afbeeldingen, zag ik n 300 max met idd de lampen precies andersom.

Hm, binnenkort proberen denk ik.
Misschien dat iemand hier zegt: dat kan niet, je vergist je?
 
Slim bedacht, enige waar je rekening mee moet houden is dat 2X Dim licht nog steeds minder hoog schijnt dan de lichtbundel van 1X groot licht.
Maar misschien kom je er mee weg?

Succes gewenst
 
Mee eens, maar 2 x leds is wel weer n bak licht en geeft n breder licht dan nu.
Maar wat je zegt is waar, hoewel ik groot licht zelden gebruik
 
Hij kostte toen 4800 nieuw hoor, exclusief afleveringskosten.
De vraagprijs van deze witte is 3900 en neem aan dat hij er 3500 voor vangt dan is er 1500 vanaf.
Andere uitlaat en ruitje.

De geen garantie zou voor mij n dealbreaker kunnen zijn.
Vind de ruit zo mooi, dat ik m heb opgezocht.
Ik kan de faco wel vinden, easyparts heeft m, maar die van marktplaats heeft n welving die de easyparts niet heeft.
Kan m op internet ook niet vinden
 
Laatst bewerkt:
Bij deze wil ik alvast mijn scooter te koop aanbieden. Ik gebruik hem toch te weinig en wil een (brommer)scooter gaan kopen.

Bouwjaar 2012 kmstand 18.000
Custom made carbon demper
Polini 9 rollen vario
Polini koppelings drukveer
Easy power jet module
Polini luchtfilter
Led knipperlichten
Rode kappen zwart gespoten
Zwart zadel
Handvat verwarming
Recent vervangen olie, oliefilter en accu.

Reserve onderdelen bougie en remblokken.
Alles in goede staat en geen problemen gehad. Boekjes en sleutels aanwezig.

Richtprijs 3600 euro.

[afbeelding]


Bieden mag :)
 
Met t nare weer had ik m nog niet besteld,maar heb dit net gedaan Aart
Zodra ik t heb gemonteerd, plaats ik meteen foto's.

Gvanminnen:
Heb je nog wat foto's van je uitlaat?
Zou je die apart willen verkopen, mits er n demper inzit ;)
 
Laatst bewerkt:
2hqbiow.jpg


Volgens mij loopt er geen een demper zo mooi in lijn met de achterkant :P

Demper kan los verkocht worden. De knipperlichten zijn ook smaller geplaatst, omdat ik dit mooier vond. De orginele knipperlichten passen niet in combinatie met het inveren en de demper.
 
Ik vind hem zeer goed klinken.
Vermogenverlies zou ik niet weten, heb het een en ander tegelijk veranderd dus zou het niet weten.

Ik wil de scooter uiteindelijk toch verkopen dus gun iemand anders ook deze uitlaat als iemand hem mooi vind. Zo uit de winkel kan je ze niet zo mooi kopen :) vind ik dan.

Prijs is bieden, gaat niet voor een appel en een ei weg.
 
fery.
vermogensverlies zou geen probleem moeten zijn.
dit komt enkel doordat de scooter dan niet afgesteld gestemd is voor deze uitlaat.
als je hem laat afstellen heb je juist vermogenswinst.
de originele uitlaat hebben ze ook eerst de juiste afstelling moeten vinden eer die verkocht werd.
die ging er ook niet blindelings vanaf het eerste model op.
bij het veranderen van de cvt uitlaat met of zonder combi met luchtfilter zou je je scooter eigenlijk standaard moeten laten afstellen voor de juiste benzine lucht etc verhoudingen.
want die veranderen met deze accessoires
je haalt dan maximale rendement van je aankoop meer vermogen en vaak ook wat top erbij.
maar ja iedereen gooit er van alles onder en gaat dan klakkeloos rijden haha.

buitengewoon mooie uitlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan