Het grote Honda NX250 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo,

Ik zoek een uitlaat voor men nx weet iemand waar ik een goede tweedehands kan krijgen?


nieuwe zijn wat te duur ;)
 
hallo,

Ik zoek een uitlaat voor men nx weet iemand waar ik een goede tweedehands kan krijgen?


nieuwe zijn wat te duur ;)


Ik heb nog een gebruikte bocht liggen (is dicht, maar wel gelast) en een gebruikte HGS einddemper, ik weet niet of je in 1 van beide intresse hebt?
 
Iemand die zijn NX250 wil verkopen of die iemand kent die de zijne wel kwijt wil? Heb al op eerdere posts gereageerd en de verkoopsites nagelopen, daar zijn de NX'en al verkocht...
 
Ik heb een donkerblauw nx 250 van 1988. (foto's volgen nog) Hij heeft juist 30 000 km dus nog lang niet op :)
Maar nu heb ik een probleempje met mijn voor rem. Er zitten 2 rempompjes waarvan 1 niet meer naar achter gaat als je de rem lost. Hij zit dus vast. Nu rij ik zonder voor rem rond maar dat is niet ideaal.Weet iemand van jullie hoe ik dat zou kunnen repareren of ga ik beter naar de garagist ermee?
 
Als ik eens de cilinderkop zou willen gaan flowen, bij wie kan ik dan het beste terecht?
Op internet vind je een hoop filmpjes, maar ik praat liever met een ervaren gast voordat ik de dremel in de kop zet.
Oftewel wie heeft goede ervaring met kleine eencylinders?
 
Ik heb een NX gekocht, leuk speelgoed! Heb ook een SV veer op de kop getikt ter vervanging van de achterveer. Is er ook een vergelijkbare oplossing voor de voorkant?
 
*** Waarschuwing aan alle NX250 bezitters! ***

Let er goed op dat je nokkenasketting / nokkenaskettingspanner combinatie niet versleten is!

Bij een nokkenasketting met al aardig wat kilometers, kan de nokkenaskettingspanner het zaakje niet meer goed op spanning houden.

Het resultaat is je hele motorblok in de soep. (krukas en kleppen kapot in mijn geval)

Voor foto's van de eventuele schade en de oorzaak en de oplossing van dit probleem, check deze link.

Ok, veel rijplezier met dit verder geweldig leuke motorfietsje! :)
 
*** Waarschuwing aan alle NX250 bezitters! ***

Let er goed op dat je nokkenasketting / nokkenaskettingspanner combinatie niet versleten is!

Bij een nokkenasketting met al aardig wat kilometers, kan de nokkenaskettingspanner het zaakje niet meer goed op spanning houden.

Het resultaat is je hele motorblok in de soep. (krukas en kleppen kapot in mijn geval)

Voor foto's van de eventuele schade en de oorzaak en de oplossing van dit probleem, check deze link.

Ok, veel rijplezier met dit verder geweldig leuke motorfietsje! :)
Da's niet specifiek voor de NX, bij elke motor zal een uitgerekte ketting en versleten spanner motorschade betekenen.
 
Da's niet specifiek voor de NX, bij elke motor zal een uitgerekte ketting en versleten spanner motorschade betekenen.

Ik heb begrepen dat de NX 250 specifiek een probleem heeft waarbij de kettingspanner kan falen, terwijl er een ketting in zit die al een tijdje meegaat, maar nog lang niet versleten is.

Behoorlijk onverwacht (want de ketting heeft nog genoeg km's over en zou dat ook vol maken als de spanner het niet begeeft) gaat de ketting dan af en toe uitstapjes maken door de motor, met alle gevolgen van dien.

Dus als je niet weet hoelang je ketting en spanner erop zitten en de motor maakt specifieke bijgeluiden, dan kan je beter preventief je ketting en je spanner vervangen.

Nu zullen mensen denken dat het zo'n vaart niet loopt, dat dacht ik ook... Maar ik kan er nu over meepraten dat het boeltje het dus echt behoorlijk onverwacht in een keer begeeft en dan is het gewoon einde van je motorblok. :(

Teveel NX250 bezitters zijn hier onverwacht door verrast om nu deze waarschuwing niet te geven.
 
Laat ik mezelf eens voorstellen, ik ben Nick en heb gister een NX 250 gekocht. Het was een zogenaamde pekelbike. De motor liep en elektrisch was ook alles in orde. Vandaag wat olie erbij gedaan & een ritje van 14km gemaakt, geweldig ding, uitlaat was zo doorgeroest dat het net een open uitlaat was, dus lekker geluidje kwam eruit. De vorige eigenaar zei al dat de nokkenasketting of spanner versleten was omdat hij tikte als hij stationair liep, maar als je de gas een beetje opendraaide dat het weg was. DUS gingen we het blok eruit halen, wat een gedoe, die pekelbike deed zijn naam eer aan.. Moer van de uitlaatflens hebben we moeten afslijpen en binnenkort dus ook maar uitboren. Ik keek in de uitlaat, olie op de uitlaatklep. in de carterventilatie aansluiting zat zogenaamde "white sludge". Kleppendeksel eraf gehaald, nokkenasketting en spanner was toch niet slecht, dus nu is de vraag nog waar dat tikkend geluid afkwam. Ik heb dus nog wel even werk aan mijn NX'je, als jullie informatie hebben is dat altijd welkom ;)
Weet iemand toevallig ook waar ik een nederlands werkplaatshandboek kan downloaden?
532501_354251974645434_2131484082_n.jpg
 
Dat van die nokkenasketting is een bekent probleem.
Samen met het koud lekker toeren janken en geen of slechte olie zijn de oorzaken waardoor je zoveel blokken met gare koppen tegen komt.

Weet je echter wel wat dat kreng kost.
Ik wilde bij Motoport even zuigerveren - klepseals, nokkenas ketting en de spanner bestellen.
Dat was dus effe 400euro...
Niet gek dat een hoop mensen geen goed onderhoud doen.
De goedkoopste die ik gevonden heb is nog steeds www.cmsnl.com
Origineel Honda voor een betere prijs als de motorzaken hier in de buurt.
Okee, Honda gebruikt ook gewoon een DID SCO409 ketting van 126 schakels, maar zie die maar te vinden.
Al die internet zaken laten dan een witmerk/tourmax en DID doos zien, en het product kan afwijken van de foto.
Oftewel dan heb je wel 40 euro goedkoper je ketting, maar ik durf een merkloze niet aan.
En dan is het soms nog een ketting die nog geklonken moet worden... Lekker, mooi niet.
 
Laatst bewerkt:
vandaag klepspeling maar eens opgemeten, overal 0,2. In het werkplaatshandboek staat dat ze overal 0,23 mogen zijn. Dus ik denk toch de speling maar eens afstellen, als hierbij het tikkend geluid weg is.. Is dit erg moeilijk om zelf te doen?
 
vandaag klepspeling maar eens opgemeten, overal 0,2. In het werkplaatshandboek staat dat ze overal 0,23 mogen zijn. Dus ik denk toch de speling maar eens afstellen, als hierbij het tikkend geluid weg is.. Is dit erg moeilijk om zelf te doen?

Hoi nacmlamerikx, gefeliciteerd met je aankoop! :)

Voordat we het over het kleppen stellen gaan hebben, een waarschuwing, het tikkende geluid komt zeer waarschijnlijk niet van je kleppen, maar door iets anders. Ga uitzoeken wat dat is, anders kom je er later misschien op een onaangename manier achter.

Een van de mogelijke oorzaken van het tikken is je nokkenaskettingspanner.

Je schreef:
Kleppendeksel eraf gehaald, nokkenasketting en spanner was toch niet slecht, dus nu is de vraag nog waar dat tikkend geluid afkwam.

Het probleem is dat de nokkenaskettingspanner van de NX 250 het kan begeven, ook al is hij nog "niet slecht". Op mijn motor waren de ketting en spanner ook prima 4 weken geleden en nu heb ik er een nieuw motorblok onder, want de oude was in 5 seconden helemaal in de soep gelopen. Vanwege de nokkenaskettingspanner die het toch begeven had, alhoewel hij dus ook helemaal "niet slecht" was.

Check deze en de voorgaande pagina's op de NX250 pagina op AVRider en lees goed hoe je dit probleem kan herkennen en wat je er aan kan doen:
NX250 Thread -- official ADV owners manual

Ik heb ook een tekstbestandje waar alles in beschreven staat: http://www.davesworld.nl/nx250/cam_chain_fix.txt

Ik kan je van harte aanraden om te checken of het tikken veroorzaakt wordt door dit probleem. Of een evt. andere oorzaak van het tikken te vinden. Het kan je je motor besparen!

Dan over de kleppen. Waarom ik niet denk dat dit het tikken veroorzaakt: tikken wordt meestal veroorzaakt door kleppen met teveel speling. Als de kleppen krap staan, hoor je geen tikken maar andere geluiden.

Verder is je speling 0.2mm en volgens het handboek mag de speling 0.23mm +- 0.03mm zijn, oftewel alles tussen de 0.2mm en 0.26mm is goed. Je zit dus nog binnen de toleranties, dus op dit moment hoef je er eigenlijk niet eens wat aan te doen. Check het over een paar 1000 km nog eens, dan zullen ze strakker staan en moet je ze wel bijstellen.

Als je ze toch nu wilt stellen, zou ik gaan voor de andere kant van de tolerantie, dus 0.26mm, aangezien bij deze motor de kleppen meestal strakker gaan staan over tijd. Dus je wilt er nu 0.06mm bij hebben.

Wat je doet:
- Trek de cylinderkop eraf
- Verwijder de bevestiging van de nokkenassen. (pas op de bouten niet in het gat van de nokkenasketting vallen, anders mag je een magneetpen gaan kopen!)
- Verwijder de nokkenassen.
- Verwijder de zilverglimmende bussen die direct onder de nokkenassen zitten. Hierbij is zo'n magneetpen trouwens heel handig.
- Voorzichtig, want bovenin de bussen 'hangen' nu de shims in de oliefilm.
- Kijk welk getal er op de shims staat. 155 betekent bijv. 1.55mm.
- Trek er je 0.06mm speling die je meer wilt hebben vanaf, dus 1.55 - 0.06 = 1.49
- Ga een shim kopen met een nummer het dichtst bij 1.49, in dit geval dus 150.
- Nieuwe shim erin en alles weer bevestigen.
- Klepspeling opnieuw checken, moet nu ong. 0.26mm zijn.

Succes en check vooral ook je nokkenaskettingspanner! ;)
 
vandaag klepspeling maar eens opgemeten, overal 0,2. In het werkplaatshandboek staat dat ze overal 0,23 mogen zijn. Dus ik denk toch de speling maar eens afstellen, als hierbij het tikkend geluid weg is.. Is dit erg moeilijk om zelf te doen?

Als jij of iemand anders nog microfiches van NX 250 onderdelen zoekt:

http://travelin.woelmuis.nl/hondanx2501990microfiches/honda_nx_250_1990_micro_fiches.001.zip

t/m ../honda_nx_250_1990_micro_fiches.028.zip

Ik neem aan dat je het Engelse handboek ondertussen hebt gevonden?

Succes met klussen!
 
Dankjewel van de informatie, heb vanmorgen dan toch maar een nieuwe spanner besteld. Klepspeling laat ik dan toch maar even zo. De schroef uit de uitlaat is gefixt & het framepje heb ik net in de hammerite gezet.
Ik had een sneetje erin gemaakt en met de slagmoersleutel geprobeerd het draadeind eruit te krijgen, geen resultaat.
560978_355288471208451_274771387_n.jpg

Toen maar afgeslepen en uitgeboord, weer geprobeerd een sneetje te maken en met de slagmoersleutel erop kloppen, nog steeds geen resultaat. Het warm stoken hielp ook niet.
528961_355289214541710_565202248_n.jpg

Toen hebben we het nog wat verder uitgeboord en m6 erin getapt. Resultaat: Mooi nieuw draadeindje erin.
394735_355637867840178_1688571594_n.jpg

Het frame in de hammerite:
552356_355637984506833_302996712_n.jpg
 
Dat van die nokkenasketting is een bekent probleem.
Samen met het koud lekker toeren janken en geen of slechte olie zijn de oorzaken waardoor je zoveel blokken met gare koppen tegen komt.

Weet je echter wel wat dat kreng kost.
Ik wilde bij Motoport even zuigerveren - klepseals, nokkenas ketting en de spanner bestellen.
Dat was dus effe 400euro...
Niet gek dat een hoop mensen geen goed onderhoud doen.
De goedkoopste die ik gevonden heb is nog steeds www.cmsnl.com
Origineel Honda voor een betere prijs als de motorzaken hier in de buurt.
Okee, Honda gebruikt ook gewoon een DID SCO409 ketting van 126 schakels, maar zie die maar te vinden.
Al die internet zaken laten dan een witmerk/tourmax en DID doos zien, en het product kan afwijken van de foto.
Oftewel dan heb je wel 40 euro goedkoper je ketting, maar ik durf een merkloze niet aan.
En dan is het soms nog een ketting die nog geklonken moet worden... Lekker, mooi niet.

Een originele Honda nokkenasketting (1 stuk, dus geen klinken) kost 96,40 euro.

Om zeker te weten dat je nokkenaskettingspanner het niet begeeft, doe je deze fix van 1 euro:
NX250 Thread -- official ADV owners manual
 
Dankjewel van de informatie, heb vanmorgen dan toch maar een nieuwe spanner besteld. Klepspeling laat ik dan toch maar even zo. De schroef uit de uitlaat is gefixt & het framepje heb ik net in de hammerite gezet.
Ik had een sneetje erin gemaakt en met de slagmoersleutel geprobeerd het draadeind eruit te krijgen, geen resultaat.

Toen maar afgeslepen en uitgeboord, weer geprobeerd een sneetje te maken en met de slagmoersleutel erop kloppen, nog steeds geen resultaat. Het warm stoken hielp ook niet.

Toen hebben we het nog wat verder uitgeboord en m6 erin getapt. Resultaat: Mooi nieuw draadeindje erin.

Het frame in de hammerite:

Goed bezig, vooral dat frame in de Hammerite!!! :)

Je hebt niet perse een nieuwe kettingspanner nodig. Je moet zeker weten dat je ketting nog goed genoeg is en dan om te zorgen dat je kettingspanner het niet stiekum toch een keer begeeft, breng je deze fix van 1 euro aan:
Adventure Rider

Ik zou bovenstaande fix zelfs op een nieuwe kettingspanner zetten. Alleen niet vergeten om de paar duizend kilometer opnieuw af te stellen.

Veel rijplezier! :)
 
Hallo Dave,ik heb jou avonturen gelezen op je site,echt heel geweldig.Maar even terug
op de spanner,bij welke nx is dat gebeurd?je hebt er twee ,de een heet Ernie en de ander Bert die al wat ouder is geloof ik.Je waarschuwing gehoord te hebben vraag ik me af bij welke k.m.stand
wordt het link?Die van mij heeft zo,n ruim 13000km op de teller,moet ik me dan al zorgen maken.?
Gr.Hans de vries
 
Vandaag dan toch ook maar opgeweest voor het theorie rijbewijs van de motor & geslaagd. Nu kan ik de 8uren les bij de rijschool nemen en dan die stempel halen. Hopenlijk is de NX tegen dan klaar!
 
Mocht er iemand interesse in hebben, dan heb ik hier nog een lijst met bloknummers-framenummers en daarbij horende jaartallen.
nx250-bloknummers-200.jpg
 
Jullie hadden het over de nokkenasketting spanner.
Beina 100euro nieuw, dan klinkt een enkel boutje beter.
Ik dacht echter hoe kan dat zo gemakkelijk??
Oftewel eens de spanner van mijn oude reserve blok uit elkaar geprutst.
P7050096.jpg

De spanningsdruk levert dus dat dunne pruts veertje dat de bout binnenin laat draaien en de stift dan naar buiten drukt.
P7050097.jpg

Het hoedje van de stift had bij mij echter wel duidelijke sporen van slijtage.
Aan een kant was de bevestiging zelfs uitgeslagen waardoor hij schuin kon.
P7050100.jpg

Als ik kijk naar het te plaatsen boutje, dan zit daar wel een gevaar in.
Zoals in het filmpje tezien is kun je hem met de veerspanning erop nog 1,5mm doordrukken.
Echter de spanner lossen is rechtsom draaien en de drukbout tegen de stift met sleuf drukken ook.
Dus je zult wel eerst even je bout uiteinde mooi glad, liefst ietsjes bol moeten maken anders ontspan je de boel met indraaien.
Dat word dus gewoon stationair laten draaien en voorzichtig met gevoel erin draaien totdat de boel mooi stil is..
Als hier over een paar weken de boel voor groot onderhoud uit elkaar gaat is dit zeker een idee.
Wel ga ik eerst het hoedje van mijn goede spanner bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan