Motorrijles: Kletsen over lessen #8 'A1?.. AM-zwaar!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
De middenbok is een makkie als je de techniek goed hebt. Ongeacht je gewicht en de grootte van de motor.
Het wat wiebelen met de bok tegen de grond is inderdaad een goeie truc die ik altijd toepas.
Met je linkerhand aan de linkerhandel, rechterhand aan het grijppunt achter, en je rechtervoet op de bok, zet spanning op je lijf en zet kracht met je rechter been en "wip" de motor erop. Probeer de bok omlaag te duwen met je beenkracht en met je rechterarm de motor omhoog. Oefening baart kunst :)
Ben ik het niet helemaal mee eens. Heeft namelijk puur met natuurkunde te maken, er zal toch een bepaald minimum gewicht op het pootje van de middenbok moeten komen voordat ie makkelijk over het kantelpunt gaat. Hoeveel gewicht heeft ook te maken met de lengte van het pootje. Maar het is gewoon een feit dat het makkelijker is als je zelf meer gewicht hebt. Ik zeg niet dat het niet kan als je klein en licht bent, maar meer gewicht maakt het zeker makkelijker.
Zoals je al zegt: goede techniek is belangrijk. Maar helemaal als je lichter bent.
 
Nou, ik heb eens een heel klein vrouwtje (was een tijdje geleden, maar ik gok zo 1m60) een BMW 1300RT op de bok zien zetten. Sindsdien ben ik daarvan overtuigd. Granted, gewicht/kracht helpt zeker en die BMW was waarschijnlijk wel goed ontworpen zodat dit (redelijk) makkelijk ging, maar alsnog.
 
Nou, ik heb eens een heel klein vrouwtje (was een tijdje geleden, maar ik gok zo 1m60) een BMW 1300RT op de bok zien zetten. Sindsdien ben ik daarvan overtuigd. Granted, gewicht/kracht helpt zeker en die BMW was waarschijnlijk wel goed ontworpen zodat dit (redelijk) makkelijk ging, maar alsnog.
Ik kan me ook niet anders voorstellen dan dat er aanpassingen gedaan kunnen worden aan een middenbok speciaal voor lichtere mensen? Maar dat gaat op een lesmotor natuurlijk niet gebeuren. Het lijkt me logisch dat hoe langer het pootje is waar je op kunt gaan staan, hoe makkelijker het gaat qua gewicht.
Hoe dan ook, het is vast niet onmogelijk Zuster! Gewoon blijven oefenen. En lukt het niet, dan richt je je gewoon op de rest van de oefeningen en doe je of je blond bent (helpt misschien als je het ook echt bent :+ ) als ie je vraagt de motor op de middenbok te zetten en zet je 'm lekker op de Jiffy.
 
Dat laat ik dan aan jou over Chantalluh :Y , volgens mij moet je dan ook niet helemaal bij mij zijn _O-

_O- Maar dames toch haha. Ik wil niet zeggen dat je het examen haalt op alleen vrouwelijke charmes, maar geloof me ik heb al veel gedaan gekregen door mijn charmes in de strijd te gooien hihi O-)
 
Jongens (en meiden), sorry dat ik zo afwezig was de laatste tijd. Niet alleen had ik het druk met werk, maar persoonlijk ging het ook niet allemaal lekker.

Maar volgens mij is het tijd voor een nieuw topic! Wie maakt hem deze keer? Ik ben geen lesser meer dus de eer valt deze keer aan iemand anders. (je kunt gewoon mijn berichten-codes kopieren door op bekijk bericht te klikken)

Succes met lessen en de examens iedereen!
 
Laatst bewerkt:
Ik kom ook even neuzen hier op dit forum, afgelopen zaterdag mijn eerste rijles gehad en aangezien ik qua motorrijden echt 0 ervaring had bestond de eerste les vooral uit het om leren gaan met schakelen en koppelen.

Ik begon met het wegrijden op alleen de koppeling, stuk rijden zonder gas te geven en dan weer stoppen en daarna ging ik over op wegrijden en overschakelen naar 2 en daarna naar 3 en uiteraard stoppen en terugschakelen.

Wat mij het meest lastig leek viel me mee (de koppeling met de hand bedienen, toch anders dan met je voet in de auto) en wat me makkelijk leek (het pedaal omhoog of omlaag bedienen) vond ik best lastig. Kwam denk ik ook doordat ik op nieuwe motorlaarzen reed die nog zo stijf als een plank waren waardoor ik amper gevoel had ik wat ik aan het doen was maar dat zal een kwestie van wennen zijn denk ik.

Ook in de bochten even wennen dat je 200kg motorfiets in je handen hebt en dat is wel even wat anders dan een fiets of scooter :)

Morgenavond de volgende les, heb er nu alweer zin in !
 
@Pietepiet, tuurlijk geen probleem haha

Vandaag weer les gehad halve draai en 8 maken me gek maarrrrr ff bij instructeur achter op de motor gezeten en warempel daarna lukte me de halve draai (links) ook woehoe. Er is dus nog hoop
 
Wat mij echt super holp bij de halve draai (en de 8):
Gooi je hoofd om. Letterlijk :P
En kijk zo ver mogelijk weg, desnoods naar de horizon.

Probeer je schouders zoveel mogelijk te ontspannen.
 
Heeft namelijk puur met natuurkunde te maken.

Precies. Dus als je de motor flink naar achteren trekt, en dan met je volle gewicht op het pootje van de middenbok gaat staan, dan tilt de motor zichzelf door z'n eigen vaart omhoog. Door de wet van de traagheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan