Motorrijles: Kletsen over lessen #8 'A1?.. AM-zwaar!'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik het dus goed begrijp was het dus 70€ voor de huur van de motor...
Ik zou lekker een andere school gaan zoeken, zoals ik je verhaal lees ben je het vertrouwen in je instructeur totaal kwijt. Even de teleurstelling toeboven komen en dan kijken voor een andere school. Dat je langs moet komen om direct op de dag dat je bent gezakt je volgende examen te betalen vindt ik ook raar?! Net zo raar dat je door de spits over de snelweg naar Zoetermeer moet rijden voor je examen terwijl je bijna geen ervaring hebt op de snelweg... Heb je het er met je instructeur ook over gehad hoe jij er over denkt? Moet je gewoon doen, je betaald tenminste dik voor de lessen. Mag je toch wel verwachten dat je goede feedback krijgt...

En jammer dat je bent gezakt! Kan de beste overkomen, maar de wereld vergaat daarmee niet moet je dan maar denken.
 
Beetje raar dat er zo moeilijk wordt gedaan over die 70 euro. Wel logisch dat er betaald moet worden voor de extra les (ook al is het maar een stuk over de snelweg kachelen), maar om je dan half af te persen dat je direct moet betalen of er is geen examen... heel naar.

EDIT: uit die 70 euro moet salaris, benzine, etc betaald worden. Om niet te vergeten dat die instructeur nu geen les kon geven aan iemand anders. Vandaar dat ik het wel logisch vind dat je gewoon ervoor betaald.

En met betrekking tot je instructeur: ik heb één keer les gehad van een knakker die ook alleen maar negatief was en niet veel instructies gaf. Daar leerde ik niets van en hielp ook niet echt met vertrouwen in de motor. Hij was voor zover ik weet even aan het invallen ivm de drukte, dus gelukkig verder geen les van hem gehad. Als ik namelijk les kreeg van één van de andere instructeurs kreeg ik én goede uitleg én aanmoediging als het wel goed ging.

Dus als je je eerder herkent in mijn eerste, dan mijn tweede instructeur, zou ik eens een andere rijschool proberen.

Ik zie dat je in Amsterdam zit. Probeer eens een proeflesje bij Versnel in Diemen en geef aan dat je bij een andere rijschool niet echt lekker les krijgt / gedoe met zelfvertrouwen. Nee, ik heb geen aandelen, maar ze zijn de beste rijschool van Amsterdam (nuja, Diemen, maar dat is praktisch ook Amsterdam).

Wel jammer dat je gezakt bent. Officieel mag je ook nog niet eens de weg op voordat je je AVB examen gehaald hebt.
Wel hoor. Voordat je mag lessen moet je wel een rijbewijs B of theoriecertificaat A hebben (maar dat is dus ook voor je de AVB oefeningen gaat doen). Enige reden waarom je bij bijna alle rijscholen eerst focust op AVB is omdat het wel handig is een beetje controle te hebben op de weg en omdat je natuurlijk eerst AVB examen doet...
 
Laatst bewerkt:
@jaimiepeeters:
Misschien hard, maar als ik jouw verhaal zo lees dan denk ik: "Wegwezen!"
Deze instructeur lijkt me vooral bezig met zijn eigen portemonnee, en niet met het jou zo goed mogelijk motor leren rijden.

Om iemand die toch al nerveus is voor een examen (en geloof me, ook bij mij gierden de zenuwen door mijn lijf!) eerst 70 euro afhandig te maken en vervolgens in de spits de snelweg op te jagen, ik vind het schoftig. B|

Natuurlijk zullen die 70 euro voor de motor en de begeleiding zijn, maar bij de school waar ik leste werden dat soort dingen goed doorgesproken vooraf. Dan wist iedereen waar hij aan toe was en kwam je goed voorbereid op je examen.
Ik had een schat van een instructeur, die me steeds weer positieve, opbouwende kritiek gaf. En geloof me, ik heb er heel wat lesjes AVB voor nodig gehad voor het kwartje viel.
Voor mijn examen moesten we de Westerscheldetunnel door, daar is van te voren goed over gesproken en op de dag van het examen mochten we (3 cursisten) kiezen of we over de snelweg of binnendoor langs de provinciale weg gingen.

Ik raad je aan om eens met een andere rijschool te praten, zoals meerderen al geschreven hebben. Op deze manier lijkt me het lessen niet leuk, en motor rijden is toch vooral LEUK! :Y
 
Ja dat miste ik bij de lessen. Dat motorrijden leuk is en dat jij en je motor als 1 wordt.

Ook ik vind die 70 euro niet raar en sich, maar bespreek het bij het examen aanvraag of ruim van te voren. Niet om half 7 mij ineens voor de keuze zetten. Gezien ze er nooit over begonnen, ging ik ervan uit dat de kosten in de hogere AVB examen prijs zaten verwerkt. En misschien ook een stukje service?

Frans is 3 x te laat gekomen en heeft me beloofd dat te compenseren... nou, ik mocht geld toeleggen.
 
Heb je het er met je instructeur ook over gehad hoe jij er over denkt? Moet je gewoon doen, je betaald tenminste dik voor de lessen. Mag je toch wel verwachten dat je goede feedback krijgt...
Dat zou ik ook doen. Leg het in elk geval op tafel. Luister naar zijn reactie en denk er dan over na. Als je er geen goed gevoel over houd, zoek dan een andere rijschool.

Officieel mag je ook nog niet eens de weg op voordat je je AVB examen gehaald hebt.
Zolang je instructeur mee rijdt en jij en je instructeur herkenbaar zijn als zodanig, dan mag het.

De 70 euro was voor het ernaar toe rijden en de extra les ervoor. Ik dacht dat dat in die 130€ zat en of dat elke instructeur voor je examen je nog even wat oefeningen laat doen en tips geeft. Als het bij het examen aanvraag verteld was dan had ik er een keuze in kunnen maken, nu stond ik om half 7 met mijn mond vol tanden.
Betalen voor een les voor je examen is normaal. Ik had ook een uurtje voor mijn examen.
Alleen worden de lessen bij mij gewoon achteraf gefactureerd. Ik hou zelf mijn uren bij en de instructeur doet dat ook. Als de administratie fouten maakt (en ik controleer), dan wordt dat gechecked bij de instructeur en zo nodig verbeterd.
Maar om jou net voor je examen te confronteren met de kosten van de les voor je examen is raar en niet bepaald netjes. Dat kan ook na het examen.

Maar dat geldt geneuzel daar gelaten. Als jij naar jouw idee te weinig leert van de instructeur (dat kan ook aan 2 kanten liggen) en tevens afspraken niet nakomt of geen rekening houd met stress, bespreek dat, verbeterd het niet, zoek een ander.
Als het niet werkt, dan werkt het niet.
 
Frans zegt als ik niet betaal, we om half 8 wegrijden uit Amsterdam.... terwijl mijn examen om 8:15 in Zoetermeer is.

Best wel hard. Over het algemeen ga je toch een bepaalde relatie aan met iemand aan wie je lesgeeft. Dit vind ik toch wel erg zakelijk. En niet professioneel om dat op het laatste moment (net voor je examen) nog even te laten horen.

Ook zie ik de instructeur echt praten en bespreken met de cursist. Hij springt zelfs op de motor met de cursist achterop om te laten voelen hoe een uitwijk oefening echt voelt. Mijn instructeur lacht hem uit maar ik begin me af te vragen waarom mijn instructeur bij al onze oefeningen niet veel meer zei dan "doe nog een keer" en "hou je motor schuin".

Dit heet lesgeven. Een goede docent past de leerstof zo aan dat die optimaal wordt opgenomen door de leerling. De kunst is dus aanpassen zodat iemand optimaal leert. Daarom geloof ik eigenlijk niet zo heel erg in de duolessen. Hoewel je ook wel van elkaar kunt leren, denk ik dat de instructeur toch soms water bij de wijn moet doen omdat er nog een tweede persoon bij is.

Ik doe de oefeningen voor het examen en eigenlijk lukt alles wel, maar wederom nooit in 1 keer. Altijd in een paar keer. Dat zelfvertrouwen mis ik wat ik bij de ander zag.

Dan ben je er denk ik niet klaar voor geweest. Aan je instructeur om in te schatten of jij op niveau bent. Maar de zenuwen door de examenstress (en dat merkte ik bij mijzelf) zorgen vaak ervoor dat er toch dingen op het examen minder goed gaan.

Mijn zelfvertrouwen zakt tot op de bodem, en na de laatste oefeningen zou ook ik mezelf hebben laten zakken.

De verantwoordelijkheid voor het zakken ligt volkomen bij mij, maar toch vraag ik me af of een andere instructeur niet beter is voor mij. Die mijn zelfvertrouwen met mij opbouwt, die mij echt sturing geeft waar ik fouten maak en die feedback geeft ook na de les (deze zegt niet eens doei. Zodra we de school weer binnen komen lopen zegt ie gewoon niks, ook geen groet). Hij noemt zelfs alle CBR examinatoren "mislukt in de maatschappij", hij noemt álle cursisten "dom" en tijdens de lessen vult hij zo 15 minuten met verhaaltjes over hoe hij in Berlijn heeft gewerkt als ingenieur, hoe hij van zijn windows computer aan het verhuizen is naar zijn apple computer, hoe de regering er een potje van maakt etc.

Na je hele verhaal gelezen te hebben zou ik niet anders kunnen concluderen dat je instructeur in mijn beleving nogal een amateuristische prutser is. En misschien wel iemand die dat probeert te verhullen met veel praatjes en afzeiken van iedereen waar die mee te maken heeft. Maar ik vind dat hij dit als instructeur bij zichzelf moet zoeken.

Ik zou zeggen: als het niet goed voelt, niet doen! Dit vak is mensenwerk, en jij hebt (op zijn minst) in ieder geval geen goede klik met die instructeur. (zou ik ook niet hebben zo te horen)

Na het horen van je verhaal ben ik zelf wel blij dat ik bij verschillende rijscholen een proeflesje geboekt heb. Lessen zijn behoorlijk duur, en een instructeur kan dit maken of breken. Bij mijn proeflessen waren alle instructeurs volgens mij competent genoeg om iemand het 'truukje' te leren, maar ik had gewoon niet bij allemaal een goed gevoel.

Switchen dus! (mocht je in de buurt van Eindhoven lessen, dan kan ik je de resultaten van mijn vergelijkend warenonderzoek wel even doorgeven)
 
Ja als ik zag hoe de andere instructeurs omgingen met hun cursisten dan voelt het heel duidelijk als dat ik te weinig echt les heb gekregen. Sowieso al die lange verhalen over zijn prive bezigheden tijdens mijn betaalde lessen storen me. En ik ben nu heel het vertrouwen kwijt door hoe die 70 euro op tafel kwam. Ik heb contact opgenomen met Motorrijschool Wolffson voor vervolg lessen.
 
Helaas woon ik in Amsterdam Spacemonkey.

Wolffson geeft ook 1 op 1 les. Dat deed Frans ook, maar volgens mij meer omdat hij het niet zo druk heeft.
 
Je moet maar zo denken die man verdient zijn geld door "Domme" mensen les te geven. Dus praat er met hem over zoals al een aantal keer hierboven is aangegeven. Ik ben altijd van mening dat de persoon die mij les geeft geen vriend van me hoeft te worden. Natuurlijk is het fijn als het klikt, maar het is geen voorwaarde. Goed les is belangrijk want als je op de motor stapt nadat je je rijbewijs hebt wil je niet bij de straat uitrijden al in de berm liggen.
 
Zonde Jaimie! En zoals al velen voor mij zeggen, lekker rond gaan kijken naar iemand waar je een beter gevoel bij hebt.

Par example: mijn instructeur doet een AVB oefening 2x voor, en zegt dan wat hij doet zodat ik kan kijken wat hij doet en wat de motor doet. Vervolgens neemt hij me achterop, en laat daarbij ook voelen wat de motor doet bij een foutje (bv te weinig gas of koppel), daarna mag ik het zelf doen. Aan het begin dacht ik: 'pffff, duurt lang!' maar met de oefeningen waar ik meer moeite mee heb is het wel erg fijn! En hij blijft de oefening net zo lang herhalen, totdat 'ie 7 van de 10 keer goed gaat. Daarna begint hij aan een nieuwe oefening in de serie, dus per keer 3 verschillende dingen; gaat er eentje goed, dan kruist ie hem heel of half af en komt er een nieuwe bij :).
 
Helaas woon ik in Amsterdam Spacemonkey.

Wolffson geeft ook 1 op 1 les. Dat deed Frans ook, maar volgens mij meer omdat hij het niet zo druk heeft.

dat is dan de eerste keer dat ik iemand uit Amsterdam DAT heb horen zeggen :+

goed dat je gaat switchen. succes met de voortzetting van de les.
 
@jaimiepeeters:
Misschien nog ten overvloede, maar ik zou zsm een andere rijschool/instructeur zoeken!
Die 70 euro zou ik al nooit betaald hebben en dat verhaal wat hij er dan bij vertelt zie ik gewoon als een soort afpersing. Hij heeft zijn geld met die 130 euro al binnen, een AVB examen kost bij het CBR namelijk 52 euro (http://www.cbr.nl/downloadbrochure.pp?id=57). Dan houd hij al 78 euro over voor de kosten van de motor en zichzelf, dat zijn +/- 2 lesuren..
Om dan te zeggen dat hij later weggaat als jij niet direct die 70 euro betaalt is gewoon achterlijk, ik was gelijk naar buiten gestapt :)

Als jij overigens vindt dat je nog niet klaar was voor het AVB examen, dan zou ik het ook nooit gedaan hebben. Jij zegt dat je alle oefeningen nog niet de eerste keer gelijk goed kon doen, dat zie ik als nog nog niet klaar voor een AVB examen. Als hij dan vervolgens jou wel een examen laat doen, is het volgens mij gewoon een instructeur/rijschool die alleen maar makkelijk geld wil verdienen..
 
@ Jaimiepeeters

Het is inderdaad alvaak aangehaald.

Ik zou me inderdaad nu niet meer druk maken om wat geweest is :N

Zoek een andere rijschool zou ook mijn advies zijn, want je instructeur moet echt met je bezig gaan en je ook eens laten voelen of op zijn minst laten zien hoe elke oefening gaat.

Zelf heb ik wat dat betreft een goede instructeur gehad die mij inderdaad alle oefeningen achterop heeft laten meemaken en heeft dan ook, als ik een oefening niet fatsoenlijk onder de knie kreeg, laten zien hoe het hoort en wat ik doe. Dus dan stond ik gewoon even naast de kant te kijken hoe hij een achtje draaide en hoe ik dat deed.


Op het examenterein zelf heeft hij mij alleen van te voren lopend laten zien waar welke oefeningen precies staan, mij wat tips gegeven van welke kant sommige oefeningen "eenvoudiger" zijn en gaf mij het advies die oefeningen dan ook van die kant aan te zetten in plaats van dat wat 99% doet ) Ook liet hij zien dat sommige oefeningen heuvel op waren, waardoor je dus toch even wat harder aan de hendel moet draaien om op snelheid te komen...maar daar nog een keertje samen met de instructeur oefeningen doen heb ik ook niet gedaan.

Verder bepaal jij wanneer je op examen gaat en niet je instructeur...je gaat pas als jij je er klaar voor voelt en dat is over het algemeen pas als alle oefeningen in 90% van de gevallen bij de eerste keer goed gaan of zo :)

Succes verder in ieder geval en niet al te lang balen, want daar wordt je niet vrolijker van :N
 
Dank je Spades.

Het balen van het zakken is al aan het zakken... uuh haha.
Het balen van die 70 euro nog niet ;)

Ik ga zondag met een vriend naar een parkeerplek eens al die rotoefeningen doen en hij gaat me helpen ze met meer zelfvertrouwen te doen. Ondertussen (nu) ben ik aan het zoeken naar welke rijschool goed voor mij zou zijn in Amsterdam. Ik lees Versnel maar die zit volgens mij ver van mij vandaan (ik woon bij de Panamalaan in de buurt).

Gelukkig heb ik een BTW teruggave waardoor ik nog wat lessen kan volgen. Ook de geplande lessen voor het AVD examen cancel ik natuurlijk en die gaan naar de andere school. Wel heb ik mijn AVB en AVD gepland en geboekt met de rijschool, gezien ik die AVD niet meer via hen zal doen zal ik dat geld simpelweg kwijt zijn, a 250 euro. Maar ja.. als ik nu snel weer AVB examen had gedaan bij Hippe en ik had weer gezakt, was ik ik niet alleen die 250 van AVD kwijt geweest maar ook nog eens een extra 150 voor AVB en vast weer 70€ voor de les die daarbij hoort.

Als jullie tips hebben over welke school in amsterdam (oost) goed zou zijn, zou ik zeer dankbaar zijn.
 
Oja ook een leuke. Toen we weer bij zijn rijschool aan waren gekomen was zijn reactie. "In de afgelopen 5 jaar is er maar 1 gezakt voor AVB. 1 met een mega minderwaardigheidscomplex en jij".

WTF moet ik met zo'n reactie?
 
Erg jammer Jaimie,

Ik sluit me aan bij de rest eerlijk gezegd. Het belangrijkste vind ik is dat de leerling (tot op zekere hoogte) de leiding hoort te hebben betreffende de beslissing tot het aangaan van een examen. En de basis van de lessen moet beginnen met goede ondersteuning en leervaardigheid van de instructeur.



Bij mijn rijschool rij je niet altijd bij dezelfde instructeur, maar 2 tot 3 verschillende.
Hun vinden dat je zo het beste de verschillende manieren voor het uitvoeren van de oefeningen ziet en leer je op deze manier JOU manier van uitvoeren vinden.
En ik kan zeggen dat het mij erg goed bevalt. Zodoende kon ik met zeer weinig les uren mijn AVB aangaan.
Helaas is het door mijn eigen zenuwen echt net niet goed genoeg gegaan.



Mijn AVB ervaring:

Voordat we naar het CBR gingen oefende mijn instructeur samen met mij (ik volgde hem) al de oefeningen 1 keer en daarna gingen we via de snelweg naar het CBR. Daar aangekomen door de locaties van de oefeningen gelopen op het terrein. Onze rust gepakt en aan het examen begonnen.

Na het examen eerst besproken wat en waarom het niet goed ging en daar ons plan op aangepast.

Nu leggen we meer focus op de langzame onderdelen en bij elke les doen we al de snelle oefeningen 1 keer (die gaan 100% goed dus alleen even de herhaling van de bewegingen).


Ben erg blij tot nu toe met de rijschool, goede communicatie en verstandshouding.



Edit:
Die reactie van hem slaat echt nergens op! |(
En dat geld... heb je een pakket betaald of heeft hij examen data vast laten leggen alvorens je überhaupt aan lessen was begonnen? Mits het 2de het geval is, is het gvd een oplichter in mijn ogen. |( :(
 
Laatst bewerkt:
DE basis van elke opleiding ongeacht wat het onderwerp is, is een lesplan.
En hoe moet zo'n rijschool / instructeur een lesplan opstellen? Juist een proefles of 2 en dan bespreken met de leerling wat hij/zij er van vond en hoe die zich op de motor voelt, hoeveel tijd / lessen in de week diegene zou willen / kunnen doen etc.
 
DE basis van elke opleiding ongeacht wat het onderwerp is, is een lesplan.
En hoe moet zo'n rijschool / instructeur een lesplan opstellen? Juist een proefles of 2 en dan bespreken met de leerling wat hij/zij er van vond en hoe die zich op de motor voelt, hoeveel tijd / lessen in de week diegene zou willen / kunnen doen etc.

Toen ik na 3 lessen aan hem vroeg, wat hij ervan vond, waar ik aan moest werken, hoeveel lessen hij zou denken nodig te hebben om op niveau te komen, was zijn antwoord "ja dat kan ik nu helemaal nog niet zeggen joh" en ging verder met in zijn papieren lezen en schrijven. :?
 
Vandaag AVB gehad en gehaald. Viel allemaal best wel mee maar toch grappig dat je op het "moment supreme" toch wat schoonheidsfoutjes gaat maken.

Bijvoorbeeld de motor van het bok halen met beide handen aan het stuur, tijdens mijn lessen nooit gedaan maar nu in 1 keer wel. Advies: doe het rustig aan en neem de tijd.

Zo doe ik het ook :?
Lesmotor had geen middenbok, dus op- en afbokken heb ik mezelf aangeleerd.
Hoe moet het eigenlijk echt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan