Rondje Baltics en Balkan

Trip 2, rijdag 5. Garmisch Partenkirchen to Rastatt.

Uitchecken: inderdaad: de croatische duits- en engelssprekende manager (niet eigenaar) is nergens meer te zien, en zijn grootmoeder kan alleen "leider nur baaaar" in het duits uitspreken. Hvala dan maar weer...
Volgens mij heeft het personeel hier een handeltje terwijl de eigenaar op vakantie is... ?

Over de grens met Duitsland, door G-P heen.
vooruit, nog 1 alpenfoto dan.
35431499796_83da02147e_b.jpg


Lunch met motor-kennis bij Landsberg en na de goede tip besluit ik de "upper Danube valley" eens door te rijden.
Aanbevolen: Mooi Rijden door soort canyon.
Wat is die grote Donau hier een klein stroompje...
Erg mooi rijden, met slechts af en toe een Plof-Plof-Ploffende mede-motorrijder.

Zo klein begint de Donau...
35471520115_9a738a65b0_b.jpg


Avondspits: even druk, tweebaanswegen, stadjes, en dan mis je Frankrijk en Italie toch wel: In die landen laten de koekblikken je er netjes langs. In D zijn de normen anders.

Richting Schwarzwald, alwaar het op Donderdagavond, na 1800 erg rustig rijden is.
Weer maak ik de fout.. in tijdnood om hotel te vinden, en kan niet optimaal profiteren van de "Hochstrasse".
Zal dus nog een keer terug moeten komen.. hehehe.

Ondertussen ook wat werk-berichtjes, moet straks even serieus mail-lezen.

Als je laat begint met bellen zijn veel familiehotels voorzichtig.. "leider nicht mehr".
Wellicht klink ik om 1930 ook wat "wanhopig" en schrikt dat af.
Maar uiteindelijk goede plek gevonden in een accord-keten-hotel in Rastatt.
 
Laatst bewerkt:
Trip 2 Rijdag 6: Rastatt naar Prum.

Mail.
OK ontbijt.
Mail.
Checkout: prima.

Grappig bij opstappen: Aardige Duitse dame, bijna van mijn leeftijd, wil blijkbaar gesprek aangaan... Maar komt er heeel snel achter dat de M op mijn nummerplaat niets met Munchen of Bayern te maken heeft. Is snel weer weg... Nah.

Toch iets te laat op de motor, dus ik laat Schwarzwald maar voor andere keer.
Koblenz: Saai
Pirmaesens, Zweibrucken, Trier: Mooi rijden, maar ik moet schema houden, dus weer niet optimaal "binnendoor"
Komen ook weer meer motoren op de weg. weer veel groepjes.

langs de "wijnstraat"
34643420044_279747c6d7_b.jpg


is trouwens tijd dat het eens goed regent, dan kunnen de vliegen eens losweken:
35317409172_7972b033cf_b.jpg


Vroeg in de middag een "bekend" hotel van eerdere trip gebeld: Prima.
Op tijd inchecken en even "meeting doen".

s Avonds lekker op terras met lichte hap (twee voorgerechten, met uurtje er tussen) en witbiertje.
zo'n rustige, stressloze avond is ook wel eens lekker.
ik neem me (alweer) voor om voortaan eerder hotel-zoek-incheck te doen... Maar ja, rijden is ook leuk eh.

Naast me komen zachtjesaan 2, 4, 6, 8 andere "motorrijders" (met HD sweathers) aanwaggelen (gelukkig te voet, wel zo rustig). Dikke besnorde 60ers op een mannenweekend. Spreken alleen duits.
Zien mijn motorlaarzen, maar Totaal geen belangstelling in gesprek.
Willen wel graag mijn tafel annexeren.
Ook goed. Hotel heeft ook prachtig balkon met uitzicht op pleintje. Life is Good.
 
Laatst bewerkt:
Trip 2, rijdag 7: Eifel, Luxemburg, en naar huis.

Op tijd op, want ik verwacht veel weekendverkeer. Maar ontbijt is erg Lekker, kost ook tijd.
Om 0800 op de motor, en even Lekker door de Eifel.

Om 0926 (clock gechecked) spot ik de 1e andere motorrijder.
En vanaf dat moment ben ik heb ik even het gevoel dat ik nooit meer alleen ben.
Heel veel groepjes en groepen tourend langs de Our.
Sommigen rijden om 1100 al met de voeten "hangend" en "schuddend"...
Die moeten een betere zit vinden, of meer training.
En opletten: tegemoetkomende motoren kunnen onverwacht op jou weghelft drijven.

Ik gun al die rijders hun plezier, en ik ben erkentelijk dat al deze mensen met hun koopkracht de markt voor motoren, voor uitrusting en voor voorzieningen levend houden. Maar ik kan me ook voorstellen dat sommige dorpjes dat ge-PLOF-PLOF-KRAAAAKK wel eens zat raken.
Oja: De Veiligste groep motorrijders is een groep motorrijders op een terras...

Sfeerfoto Luxemburg
35374470761_9cde4ffe10_n.jpg


Gelukkig vind ik in Luxemburg ook nog genoeg weggetjes met weinig verkeer (wel nog wat centraal-beheer-trapfietsers) om lekker te kunnen genieten. Zouden al die groepen dan echt om 1200 al aan het terras zitten...?
Dan nog even goedkoop tanken, en .. op huis aan.
 
Laatst bewerkt:
Zell am Zimmer was ik afgelopen winter nog om te sneeuwplanken. Oostenrijk ziet er in de zomer ook leuk uit...

Die Givi koffers... is dat wat? ik heb nu mini Givi s super voor woonwerk, maar voor een echte trip denk ik dat ik moet upgraden...
 
De monokey givis zijn wel errug groot, maar wel lekker.

niet zeker of ze 100% waterdicht zijn. waarsch niet. moet nog blijken.

cijferslot bovenop reuze handig, verslavend, maar ook mechanisch kwetsbaarder.

Voorlopig tevreden over de givis, maar vraag me over 1 of 2 jr nog eens.

nb: zag in Romania een GS met BMW koffers (zelfde type bevestiging en zelfde type "expandable" koffer als op de GT), en die koffers hadden precies de mankementen die ik voorzien had.. dus beter af met de Givis.
 
Reden voor mij om voor grote Givi s te gaan is dat het rek al op de motor zit.
Voor woon werk gebruik ik de mini Givi's die zijn super, omdat ik dan ook tussen de file door kan. Bij ander type zou ik steeds rek moeten wisselen. op zich niet zo erg, maar toch gedoe.

Had al wel bedacht om bij "grotemensenreizen" een trekbandje om het geheel te spannen.
 
Ik zag zelf het zwakke punt op de koffers waar de pennetjes in schuiven, zat dat daar ook het probleem bij de BMWs?
 
;de BMW koffers bij de F800 series (R, GT, GS, GSA) hebben aantal zwakke punten:

- bevestiging met 2.5 punten: 1x pen bovenin en 1x soort buis onderop. daar zit vanaf begin al speling op en de pen-boven moet de helft van alle krachten opvangen.Zwak punt. 3 of 4 bevestigingen zouden beter houden. Bij de F800GS in Bulgarije: idd al veel speling in ophanging... (<20K op teller, wel veel slechte wegen en wat offroad mee gereden)
- het uitklap mechanisme dat ik gezien heb was complex en zwak en is deels metaal-en-plastic: ik vermoed dat daar stof/vuil en slijtage inkomen. van de GS in Bulgarije: 1 vd mechanismes zat al klemvast. Gelukkig in de "uit" stand, dus ze had de ruimte als het ware kado. Rijdt voortaan met brede koffer(s). Valt hopelijk onder garantie.
- de lipjes om koffers aan/af en open/dicht te doen: 1 lipje al afgebroken. Per ongeluk kracht op gezet... Met sterke vingers en wat gewurm, of met een tangetje is de koffer er nog wel af te halen. Hopelijk ook garantie...
Die dealer staat nog wat te wachten als ze terugkomt voor de volgende beurt.

Het aan-af mechanisme van de BMW koffers gaat van lipje (onder slot) via een torsiestang-in-koffer, naar een plastic aangrijppunt aan de top-pin: dat stangetje kan torderen, het metaal kan in het plastic vreten, en het plastic kan op aantal punten breken... Ik denk dat ze om te beginnen het "afhaak-lipje" dichter bij de pen-gat bevestiging hadden kunnen plaatsen (en die torsiestang er niet tussen), maar ik denk dat een totaal her-ontwerp met minstens 3 ophangpunten, geen expansie-schuif-mechanisme en simpeler afhaak-mechanism nog beter zou zijn.

Ik snap totaal niet waarom BMW zoiets over-engineered levert (kostenbesparing? lijkt me niet. ruimtebesparing? nauwelijks) terwijl bv GIVI dit alles heel simple en robust heeft gehouden.
Mijn Givis hebben trouwens ook minstens 1 zwak punt: het "extra" cijferslot-klepje waarmee je als het ware ook de "top-loading" kado krijgt. Daar komt vast stof+slijtage in. maar zolang het werkt is het hartstikke handig.

Verkoper van BMW had deze mankementen natuurlijk nog nooit gezien, en had nog nooit klachten gehad...

Dus.. Givis!

Of, de F is is tenslotte het "vrouwenmodel", gewoon heel voorzichtig omgaan met het BMW materiaal voor de Fjes...
Dame in kwestie was kleine, maar stevige "Artzhelferin" en absoluut Fit... Was ook de enige van de groep die zelf, alleen, haar motor(tje) kon parkeren. De echte GS(A) rijders deden het duw-werk telkens met twee of 3. Hebben we nog even om zitten grinniken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan