Rondje Eifel, Zwarte Woud, Noord-Zwitserland, en dan?

Bepakt en bezakt alsof ik op wereldreis ga, ik ben klaar voor de start.
PSX_20230920_205006.jpg


Het wordt een combi van tanktas, rugzak en topkoffer.
PSX_20230920_204913.jpg

Wat een subtiele tint geel is die Triumph-regenjas toch.

PSX_20230920_204902.jpg

De topkoffer zit behoorlijk vol, zodra ik in Zwitserland de jenever, stroopwafels en Engelse drop heb uitgeladen wordt dat makkelijker. Maar goed, geen idee wat ik onderweg allemaal nog in ga laden.

De rugzak bevat wat energierepen, een 2 liter-zak water met drinkslang en wat kleine dingen.

Kortom, weinig nieuws. De routes zijn ingeladen in de TomTom, de banden zijn op spanning, ik probeer nog een nacht behoorlijke slaap te pakken en dan is het morgen richting Eifel.

Wordt het een avontuur? Geen idee. Ga ik mooie dingen zien? Gezien de omgeving denk ik dat dat wel goedkomt. Ben ik online te volgen? Als deze app werkt wellicht.

Polarsteps

PSX_20230920_210728.jpg

Het loopt weer op rolletjes...
 
Laatst bewerkt:
Donderdagmorgen, de vakantie is begonnen! Na een hele matige nacht qua slaap sta ik onder de douche bij te komen, maar ik had net zo goed buiten kunnen gaan staan. Het komt met bakken uit de hemel. Of nou ja, het regent gestaag. Een stortbui is het niet, en mijn pak is toch waterdicht?

Fout. Mijn pak kan tegen een paar druppels. Maar dat is vooruitlopend op de zaken. Ik kleed me aan, smeer een boterham en neem afscheid van het naar school en werk vertrekkende gezin. Pak aan, motor uit de garage.

PSX_20230922_060116.jpg

Klaar voor de reis. Ik begin aan de route en rij vanuit Nieuwegein naar Vianen, om daar de Lekdijk op te gaan. Hoewel het regent, ligt de Lek er wel weer schitterend bij en ik geniet toch wel weer. Tot aan pakweg Zaltbommel rijd ik over dijk- en agrarische wegen, door een uitstekend landschap. En daar gaat het qua route mis. De navigatie vindt dat ik rechtdoor moet, maar daar is een omleiding. De navigatie vindt dat ik toch echt terug moet naar die omleiding. Na een behoorlijk tijd rondrijden en proberen ben ik het zat. En ik ben er inmiddels ook achter dat mijn pak niet waterdicht is. De broek is redelijk, maar daarvan had ik de luchttoevoer die ik met het zomerse weer opengetrokken had moeten sluiten. Want het wordt toch wel klam rond de ballen. Maar de jas is erger. Met mijn handschoenen in de mouwen, is er water naar binnen gekomen. En best wat, als ik mijn arm beweeg voel ik een soort plas staan. Het humeur daalt, ik moet een beslissing nemen. Die beslissing is dat ik de A2 op draai en zuidelijker wel weer even verder zie.

Het weer klaart inmiddels ook iets op, en uitwaaiend met de handvatverwarming aan op de snelweg knap ik snel weer op. De route via Vaals zou nog kunnen, maar terug komen op de GPS track die ik heb gemaakt blijft lastig. Dus kies ik voor een andere optie: snelwegen vermijden richting Bad Bertrich vanaf Weert (ongeveer). En dat is een prima vermakelijke route die ook nog eens door Roermond heen gaat. Mooie stad. Ter hoogte van Herkenbosch rij ik Duitsland in, en de vakantie begint natuurlijk pas echt als je in het buitenland bent...

En als je de lokale cultuur kunt opsnuiven. Na een uur rijden vanaf Weert passeer ik een Edeka, met daarvoor een pareltje van Duitse cultuur. Dus snel omdraaien en stoppen.

PSX_20230922_060154.jpg

Kijk nou toch eens!
PSX_20230922_060227.jpg

De rit gaat voorspoedig, nog zo'n 160 kilometer te gaan. De TomTom zegt dat ik er rond 15.00 zal zijn, maar dat is zonder stoppen. En ik ben van de ritten op de Speed Triple en met vrienden gewend veel en lang te stoppen. Maar dat is op een Tiger dus niet nodig. Hij zit prima comfortabel en rijdt uitstekend. Het tempo zit er goed in, ik nader al snel de Eifel. En wat is het hier toch mooi. Om 14.30 parkeer ik de Tiger bij Pension Lindental, en het is er doodstil.

PSX_20230922_060251.jpg


Ik hang mijn pak uit op het terras, pak mijn E-reader en ontspan. Rond 16.00 gaat het hotel open, breng ik mijn spullen naar de kamer en wacht de beloning.

PSX_20230922_060306.jpg
 
Ook mijn nieuwe pak zegt waterdicht te zijn... er zit zo'n binnen voering in die er uit kan... oftewel die is er 's zomers dus altijd uit! Met mijn vorige pak ooit met hetzelfde systeem een keer in de berm staan klootviolen in mijn onderbroek om die voering er in te krijgen omdat er een bui aan kwam. Tegenwoordig dus altijd gewoon een regenoverall bij. die er vele malen makkelijker overheen schiet.
Om dat eigenwijze gedrag van een GPS tegen te gaan zet ik altijd herberekenen gewoon uit op het apparaat. Rij ik anders dan zie ik dat vanzelf, zoom uit en zie vanzelf een weg liggen die me terug stuurt de juiste richting in.

Ohja toegevoegd aan het overzicht
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen rond 6.00 wakker geworden met een milde hoofdpijn. Dat kan nooit te maken hebben met dat bier van gisteravond...

Douchen, pak aan, wachten op het ontbijt vanaf 8.00, spullen op de motor en starten. Raar genoeg geeft de boordcomputer aan dat de tank bijna leeg is, terwijl ik gisteren nog 100 kilometer kon. Dichtstbijzijnde pomp is 16 kilometer verderop, zal wel goed komen.

PSX_20230922_170924.jpg


Idyllisch aan de Moezel getankt, er kon 13 liter bij. Op een tank van 20 liter snap ik dan niet wat de paniek is. Whatever, ik begin een beetje gevoel te krijgen bij de actieradius en 300 kilometer op een tank moet goed kunnen.

Mooie route vandaag. Het begint 's morgens met een gemoedelijke rit langs de Moezel, waarna ik de heuvels op ga zoeken. Het leidt door het bekende Eifellandschap, richting het zuiden. Haarspelden, heuvels, bossen, heerlijk.

PSX_20230922_171104.jpg


PSX_20230922_170936.jpg

Ik heb om 12.00 afgesproken in het Franse plaatsje Bitche, met een in Duitsland wonende Nederlander, die ik van een ander forum ken. Van daaruit rijden we door de Noord-Vogezen/Elzas richting de Rijnvallei en het Zwarte Woud. Wat je dus achter de vallei ziet liggen, heel imposant.

En dan de kers op de taart. Het hoogtepunt van de dag. De eh... Nou ja, iets hoogtepunterigs. Vanuit Baden-Baden rijden we de Schwarzwald Hochstrasse op. Wat een asfalt. Wat een uitzichten. Wat een circuit. En mijn voorrijder kent de omgeving, dus echt schitterend gereden. Dit is vet zeg, hier ga ik terugkomen. Het uitzicht van een meter of 900 hoog over de Rijnvallei is adembenemend. Heel vet dit.

Bij hotel Anker in Simmersfeld afscheid genomen, en dag twee is afgerond. Van 8.30 tot 16.45 op de motor gezeten, 363 kilometer gereden, topdag.

PSX_20230922_171131.jpg
 
Tegenwoordig dus altijd gewoon een regenoverall bij. die er vele malen makkelijker overheen schiet.
Gewoon het regenpak meenemen.

Wel eens een hele motordag in de regen gereden. (zo'n dag als afgelopen donderdag)
Geen druppie last. Nou, mss een enkele langs de kraag, maar daar ben ik zeker niet nat van geworden.

Toch vind ik regenkleding langs de weg aantrekken wel een dingetje.
Zal ik stoppen of het er toch maar op wagen? Maar al te vaak, blijkt de hoeveelheid water toch best mee te vallen.
Een regen-overal zal nog meer gevecht zijn dan een regenpak. Het jack of broek kan je ook afzonderlijk aantrekken.
Paar jaar terug kreeg ik tip van regenbroek Bering Chicago met zijritsen tot de broekriem. Direct aangeschaft. 👌
Die heb je heel snel aan zonder ruzie om de laars door de pijp heen te krijgen. De oude gewone regenbroek gebruik ik nooit meer.
 
Die korte nachten, hè? Het lukt me maar niet om eens lekker uit te slapen, ik werd vanmorgen al om 4.30 wakker. Gelukkig lag ik gisteravond al rond 20.30 op de kamer te lezen, maar nachtrust is wel matig. Was de afgelopen weken door wat stress al minder, maar ik hoopte nou juist tijdens deze trip een beetje tot rust te komen.

Vandaag staat de rit naar Zwitserland via het zuiden van het Zwarte Woud op het programma. Heel benieuwd naar de omgeving, kreeg gisteravond nog de tip om vooral niet door Freiburg te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Yep, die korte nachten zijn heel herkenbaar. Thuis slaap ik gewoon weer tot 0700-0715u en tijdens de Balkanreis dagelijks tussen 0500-0600u wakker.
 
Ik slaap sowieso weinig, maar als ik savonds een rondje loop met de berg/bos lucht slaap ik altijd als een roos.
Ik weet niet of je over schafhausen gaat, maar afgelopen tijd veel controle na de grens daar. Veel rijplezier iig 👍
 
Op advies van de hotelhouder niet via Freiburg gereden, maar een westelijkere route via Kunheim gepakt.

Het eerste stuk Zwarte Woud was schitterend, ook echt leuk bochten gereden.

PSX_20230923_143159.jpg

Het was wel echt koud vanmorgen, de handvatverwarming was heel fijn. En wat een strak asfalt weer, heerlijk.

De route leidde Frankrijk in, en dat was eigenlijk minder mooi. Plattelandswegen, met overal in de verte wel heuvels en bergen waar ik liever had gereden. Elzas is verder wel lachen, die typisch Zuid Duitse look.

PSX_20230923_143145.jpg


Zwitserland in viel ook even tegen. Ik werd door Basel geleid en heb ruim 20 kilometer bebouwde kom gereden. Echt. Niet. Leuk. Het alpenlandschap daarna was wel genieten, ook tijdens de stromende regen. Nu net aangekomen bij het hotel, nicht begroet en even opfrissen en omkleden. Motor even gunstig neergezet:

PSX_20230923_143213.jpg
 
Gewoon het regenpak meenemen.

Wel eens een hele motordag in de regen gereden. (zo'n dag als afgelopen donderdag)
Geen druppie last. Nou, mss een enkele langs de kraag, maar daar ben ik zeker niet nat van geworden.
Toch vind ik regenkleding langs de weg aantrekken wel een dingetje.
Zal ik stoppen of het er toch maar op wagen? Maar al te vaak, blijkt de hoeveelheid water toch best mee te vallen.
Een regen-overal zal nog meer gevecht zijn dan een regenpak. Het jack of broek kan je ook afzonderlijk aantrekken.
Paar jaar terug kreeg ik tip van regenbroek Bering Chicago met zijritsen tot de broekriem. Direct aangeschaft. 👌
Die heb je heel snel aan zonder ruzie om de laars door de pijp heen te krijgen. De oude gewone regenbroek gebruik ik nooit meer.
Ach een regenpak man wat heb ik dat ding vervloekt regenpak aan regenpak uit en tussen door regent het altijd . net te nat nooit weer.

Nu al jaren een prima goretex pak heerlijk altijd goed en heerlijk droog
 
Precies zoals @David_ZZR meldt: heel erg sTOM-TOM.

Ik heb in mijn Garmin 2 profielen met ieder een eigen icoon.
Een pijlpunt is mijn 'motor-instelling' zonder herberekenen.
Een autootje is mijn 'auto-instelling' met WEL herberekenen.

Ga ik een dagje Eifel doen, dan onder 'auto' erheen. Eenmaal in de heuvels dan gaat ie op 'motor'.

Op het scherm kan je dus direct zien onder welke instelling dat je aan het rijden bent.
Heb ik al jaren op deze manier en dat bevalt mij prima!
 
Zo doe ik het ook, twee profielen in Garmin. Een toestel dat niet in staat is herberekenen uit te zetten is naar mijn mening niet geschikt om een route te rijden.
 
Voorbeeld:
Vorig jaar reed ik een route dwars door Duitsland.
Ineens bleek er een brug 'werkelijk' afgesloten'. (meestal vind ik nog wel een gaatje)
Na afsluiting moet je dus over wegen die niet de aangegeven route volgen.
Het was een clubrit, dus prettig dat je ook verderop nog clubleden zal treffen. Bijv. ergens op een terras langs de route.

Stel dat de GPS dan gaat herberekenen. Vraag is: Wat gaat ie dan doen???
Nu kon ik op mijn scherm de (oorspronkelijke) route nog steeds blijven zien.
Uiteindelijk rijd je dan, via alternatieve wegen, weer naar de oorspr. route, om die dan verder te vervolgen.
 
Een hele dag rust in Zwitserland gehad. Fantastisch bed, uitstekend ontbijt, uitgebreid rondje door het museum gemaakt en in de omgeving gewandeld. In de namiddag en avond het verjaardagsfeest van mijn oom gehad, met wijn, livemuziek en een buffet.

PSX_20230925_062440.jpg

Die dame houdt wel erg veel van fluiten. Opvallend veel.
PSX_20230925_062500.jpg

's Morgens bij het ontbijt sprak ik nog wat Nederlanders, die met klassiekers van voor 1985 op weg waren van Frankrijk naar Italië. Dat liep uiteen van Citroën DS tot Austin Healey en Ferrari, allemaal mooi. Eén van hen nodigde me nog uit om zijn automuseum in Buren een keer te bezoeken.

Homepage - Visscher Classique

Kortom een rustige dag gehad, en ook op tijd in bed beland. Nu douchen, tas inpakken, ontbijten en uitchecken. En hopen dat de rekening van het hotel geregeld is... _O-

O ja: zaterdagavond uit eten geweest, vertelde een vriendin van mijn nicht dat ze met haar familie óók een automuseum heeft:

Fahrzeugmuseum Bäretswil | Startseite

Iedereen behalve ik heeft hier een museum, what the fuck? })
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen fris uitgeslapen (ja, echt!) richting de Vogezen. Ballon d'Alsace, Grand Ballon, een heleboel supermooie passen en een route noordwaarts naar Oberbronn.

PSX_20230925_172323.jpg


Zeker de eerste 350 kilometer was schitterend. In Zwitserland aanvankelijk nog behoorlijk dichte mist, het was ook best koud. Maar fleece onder de motorjas en handvatverwarming waren voor de kou afdoende. Zicht was wel lastig. Toen de zon doorbrak werd dat uiteraard beter, maar in de dalen reed je er gewoon weer in.

PSX_20230925_172235.jpg


Een pas gepakt waar ik sommige stukken in z'n één door superkrappe haarspelden erg steil omlaag moest, maar waar de weg omhoog fenomenaal mooi was. En waar de Zwitserse maximumsnelheid (daar 80) ook wel bijna afdoende was. De dag begon leuk te worden.

PSX_20230925_172300.jpg


Zwitserland uit werd wat vlakker, het Duitstalige deel maakte plaats voor het Franstalige en de grens naderde. Nou ja, ik was 'm ineens gepasseerd. De route leidde eerst naar de Ballon d'Alsace. Vanuit Belfort omhoog had ik de hele route tot de top helemaal voor mezelf, op twee fietsers na. Supergaaf, elke bocht in mijn eigen tempo kunnen rijden en kunnen genieten van de weg, de motor en de omgeving. Boven aangekomen even wat plaatjes geschoten en weer door.

PSX_20230925_172204.jpg
PSX_20230925_172149.jpg
PSX_20230925_172136.jpg

De motor stond trouwens de verkeerde kant op, ik moest draaien omdat ik de top al gepasseerd was.

Van daar naar beneden was het ook nog vrij rustig, echt super. Daarna heb ik een lus gemaakt via de Markstein om de Grand Ballon te kunnen doen, en na de Grand Ballon omlaag linksom om via de Markstein terug naar de Schlucht te kunnen rijden. Supermooie bochten allemaal, erg genoten.

PSX_20230925_172112.jpg


Op een tweetal punten ook een soort passagecol gedaan, single track met mosaanslag in het midden zeg maar. Lekker avontuurlijk, ook leuke afwisseling.

Het laatste stuk route iets aangepast toen ik weigerde een karrenpad in een dorp op te draaien. Route eruit, kronkelroute naar het klooster in Oberbronn en de dag afgemaakt. Bijna 8,5 uur gereden, vrijwel elk moment genoten.

PSX_20230925_172014.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond in het klooster in Oberbronn uitstekend gegeten.

PSX_20230926_170125.jpg
PSX_20230926_170153.jpg

En gedronken.
PSX_20230926_170139.jpg


Bijgevolg was ik vanmorgen bijzonder brak. Een prima ontbijt met veel vruchtensap hielp daar weinig tegen, ik strompelde als een zombie door het klooster. Gelukkig hebben ze ervaring met wederopstanding, dus niemand keek verbaasd.

De tassen gepakt, de motor gestart en richting Nederland.
PSX_20230926_170049.jpg


O kijk, een CBX! Vet!
PSX_20230926_170059.jpg


Het was nog koud vanmorgen. Serieus fris. Dus rillend van de kou, slaapgebrek en algehele brakheid zocht ik mijn weg naar Duitsland. Bij de eerste tankstop maar even hydrateren en een extra laag kleding aan.

PSX_20230926_170110.jpg


Binnendoor door de Eifel gereden, tot aan Trier. Toen had ik het wel gezien met provinciale wegen en ben ik richting snelweg gereden. Ik had bedacht om via Roermond te rijden, om bij de outlet nog een aardigheidje voor de vrouw te scoren. De route daarheen liep via de Belgische Ardennen, ik kwam bij Maastricht Nederland binnen. Ook op de snelweg gedraagt de Tiger 1050 zich prima, ik denk wel dat er nog een ander ruitje op mag.

Snel geshopt in Roermond, wat lagen kleding uit, doorwaaifunctie van het pak open en de laatste 130 km naar huis.

PSX_20230926_170331.jpg
PSX_20230926_170233.jpg


Topvakantie gehad, leuke routes gereden en mooie nieuwe vakantieopties voor met de vrienden gezien.

En ook blij om mijn gezin na zes dagen weer te zien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan