Spontaan rondje Eifel, maar valt tegen?

Afgelopen weekend weer in de eifel geweest. We rijden altijd de snelste route naar Schleiden voor een currywurst. Alles tot daar is toch altijd druk. Daarna gaan we pas routes rijden richting zuiden, stuk minder verkeer en flitspalen vanaf daar.
 
Ik snap het hele principe van route via navi rijden niet. Ik stap op, stop waar het leuk is, is het niet leuk ga ik verder. Zoek vantevoren uit wat ongeveer de windrichting is en dan gaan. Je hebt toch geen TomTom of Garmin nodig om te vertellen wat leuk en/of mooi is.
Ik verdwaal nog in mn achtertuin zodra het hek open staat.
Zonder navi kom ik 4 keer in de file/ optocht van Cochem terecht en de rest vd dag in de max 60 km weg langs de Moezel.
In de omgeving van Schuld wil ik wel een paar keer hetzelfde stukje rijden, dat is geen straf.
Maar als er een Schuld in Oostenrijk bestaat, krijg ik het voor elkaar daar uit te komen hoor 😉.
Maar verdwalen is ook leuk, dan is het makkelijk om de weg terug te vinden.
 
Ik verdwaal nog in mn achtertuin zodra het hek open staat.
Zonder navi kom ik 4 keer in de file/ optocht van Cochem terecht en de rest vd dag in de max 60 km weg langs de Moezel.
In de omgeving van Schuld wil ik wel een paar keer hetzelfde stukje rijden, dat is geen straf.
Maar als er een Schuld in Oostenrijk bestaat, krijg ik het voor elkaar daar uit te komen hoor 😉.
Maar verdwalen is ook leuk, dan is het makkelijk om de weg terug te vinden.
Zo ging mn broertje eens wintersporten met zn gezin in Winterberg. Hup onderweg naar centerparcs hochsauerland in Medebach… wat gek de navi kent de straat niet. Nou dan maar gewoon Medebach. Maar meneer voerde Medenbach in en kwam bij Franfurt uit _O- ook gewoon ruim 4 uur de verkeerde kant opgereden zonder maar 1 x te denken hey hier klopt iets niet.
 
Andere klassieker: Frankfurt. Er zijn er 2: Frankfurt a/d Oder (op de grens met Polen) en Frankfurt am main. Een oud-collega dacht er niets van dat hij richting Bremen/Hamburg gestuurd werd...... Terwijl hij toch echt in Frankfurt am Main moest zijn.
;)
 
Mijn zwager moest een keer 700 km terug rijden omdat hij een plaatsnaam had ingevoerd met 1 letter te veel.
Kennis zat 100 km op een onbekende snelweg tot het gezelschap er achter kwam dat Nürburg die van de oto's is en Nürnberg een andere historie..
En weer een ander ging vanaf Terneuzen bijna Frankrijk in, ipv naar Maastricht.

Bij nader inzien trek ik mijn opmerking in dat ik geen richtingsgevoel heb 😎
 
Die Michelin-truc gebruik ik al jaren.

Afgesloten wegen in Duitsland zie: Sperrungen Motorrad Dld
Die kaart is niet volledig. Veel lokale wegen zijn afgesloten voor motorrijders. Die staan hier niet op. Ik weet niet of het per deelstaat is geregeld maar NRW geeft Gemeentes het mandaat om lokaal wegen af te sluiten voor bepaalde gebruikers. Dit weekend nog vanuit Zuid-Limburg binnendoor gereden langs de grens en kwam veel van die lokale, permanente inrijverboden tegen.

1694588886464.jpeg


Zoals deze.
 
Ik snap ook niet hoe/ of mensen überhaupt op plaatsnamen kunnen navigeren in Frankrijk.
Soms lijkt het of elk ( vd 80) departement de exact zelfde lijst met plaatsnamen heeft.
In NL zal je niet verdwalen als je Urk instelt.
In Frankrijk kan je ' la Bas sur la monde grande Chouffe abattoir ' intikken en dan nog uit 5 verschillende kiezen 😉 .
Bij Garmin of TomTom moest je dan maar weten in welk departement jouw specifieke gat moest liggen.
Alsof iemand die daar niet een jaar lang mee geterroriseerd is op een basisschool in Frankrijk, maar enig benul van heeft.

Aldus de oorsprong van de tolwegen voor toeristen 😜
 
Voor GPS een keer met drie man en twee motoren naar Zandvoort geweest. Toen we aankwamen waren we nog met twee man op één motor, de andere bleek in Amersfoort te zijn. ZANDvoort, gast! Het circuit ligt in ZAND-voort!
 
Ja maar dan om de rursee (zo heet dat grote meer volgens mij) heen. Schitterend stukje daar!
Kijk wel uit voor Volker Heinen, als de beste man nog niet met pensioen is… rijdt op zn undercover BMW iedereen zoek en zet dan zn polizei bordje aan… al is dat bij ons al wel minimaal 12 jaar geleden.

Zo te zien rijdt hij daar nog steeds rond :]
 
Hahaha ja dat is m! Wat een kerel. Maar eerlijk is eerlijk, hij legde alles uit, gaf een preek. Maar was wel heel redelijk! Bekeuringen vielen gelukkig mee en t rijverbod in Duitsland mocht je destijds zelf kiezen van wanneer tot wanneer je dat deed _O-
 
Over die dubbele plaatsnamen... velen denken dat dit in het land Lichtenstein ligt... maar dit is Shloss Lichtenstein in het plaatsje Lichtenstein net onder Stuttgart. Erg leuke omgeving om te rijden trouwens, lang niet zo verpest als de Eifel.

jdd4qZS.jpg
 
Andere klassieker: Frankfurt. Er zijn er 2: Frankfurt a/d Oder (op de grens met Polen) en Frankfurt am main. Een oud-collega dacht er niets van dat hij richting Bremen/Hamburg gestuurd werd...... Terwijl hij toch echt in Frankfurt am Main moest zijn.
;)

Kan zelfs in Nederland.

Jaren terug ging ik de straatraces van Hengelo bezoeken. Op de snelweg bordjes Hengelo gevolgd, eenmaal in de buurt van Hengelo even op mn telefoon kijken, zat ik er een uur vanaf ;)
 
Google maps -> terrein kaart aanzetten -> kronkelweggetjes zoeken -> kijken waar veel hoogte verschil is -> waypoints maken -> klaar, mooie kronkelroute.
 
Tsja ik kom uit Oosterhout.... toen ik studeerde en bij een tankstations werkte vaak zat Duitse vrachtwagenchauffeurs 100 kilometer terug moeten sturen die de weg vroegen naar een straat die toch echt in het andere Oosterhout lag.
 
Zelfde met Ede en Eede.

Mijn oma (geb 1885) had ooit geleerd om een hoofdletter E met een krulletje te schrijven.
Dus als oma post naar Ede stuurde (SMS en whatsapp bestond toen nog niet) kwam die steevast eerst in Eede/ Zeeuws-Vlaanderen.
Een dag of wat later lag die uiteindelijk in Ede Veluwe op de mat.
Meermaals meldde mijn vader om desnoods met blokletters te schrijven. Helaas ze was al te oud ....................
 
En Nog gebruik gemaakt van de routes die ik hier eerder heb gepost :)?
Nou ik heb dat rondje uit de profielberichten gereden en was erg leuk!
https://www.motor-forum.nl/attachments/rur_eifel_duitsland-gpx.1920113/
Helaas kreeg ik erg last van een armblessure waar ik al een tijdje mee loop dus heb er een lange dagtrip van gemaakt van 450km en was ik donderdagavond weer terug.

Toen ik Duitsland binnendoor binnenreed stonden er al 2 motoragenten te controleren. Verder redelijk rustig op de route. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan