Beginnen met motorrijden.

Je doet de CRF250L te kort door te zeggen dat het gewoon een wegmotor is met een spannend jasje..
Trust me, persoonlijk vind ik juist die CRF 250 L een van de leukste lichte motoren, en een zandpad zou ik er niet mee uit de weg gaan (maar dat doe ik met eender welke wegmotor sowieso niet). Vergelijk de CRF 250 L voor de grap eens met een willekeurige enduro, dan begrijp je beter wat ik bedoel. Ja, die CRF-L leent zich beter voor onverhard dan een toermotor, maar als-ie valt dan zul je merken dat-ie in een boel opzichten toch echt een beetje fragiel is (plastic-plastic onderdelen bijvoorbeeld) t.o.v. een motor die voor dat werk gemaakt is.
 
Voor mijzelf: welk gereedschap?

Blijft toch een soort dagboek dit. :Y Zo kan ik makkelijk alles op 1 plek terug vinden. Leuk om te lezen dat er direct al in het begin over een "moment" wordt gesproken, daar was ik gisteren blijven hangen en vandaag naar opzoek. Staat een advertentie over een motor met allemaal gebroken schroeven en bouten waarvan ik dan tenenkrommend denk........ vast is vast (zeg ik tegen mensen met wie ik klus).

Ik ga trouwens voor een XT als eerste motor, heb er nog een paar keer over nagedacht en het is een verantwoorde keuze als ik nadenk over wat ik ermee wil doen. Ik ga daar veel plezier aan beleven.

Ondertussen staat de kachel in het schuurtje nog lekker te brullen omdat ik de muren droog moet hebben voor sausen, 100+ gaten plamuren moet ook nog even gebeuren....... Absurt....... Ik moet eens gaan filmen en dan hier plaatsen, ga ik ook doen voor tijdens het klussen en alles.

Ik moet wel goed nadenken over het gereedschap zelf, had al een lijst gemaakt en zie dan een digitale schuifmaat van 60 euro wat niet echt nodig is. Komt ook omdat ik dan alles van 1 merk wil hebben en allemaal in dezelfde kleur als het kan.
 
Laatst bewerkt:
Trust me, persoonlijk vind ik juist die CRF 250 L een van de leukste lichte motoren, en een zandpad zou ik er niet mee uit de weg gaan (maar dat doe ik met eender welke wegmotor sowieso niet). Vergelijk de CRF 250 L voor de grap eens met een willekeurige enduro, dan begrijp je beter wat ik bedoel. Ja, die CRF-L leent zich beter voor onverhard dan een toermotor, maar als-ie valt dan zul je merken dat-ie in een boel opzichten toch echt een beetje fragiel is (plastic-plastic onderdelen bijvoorbeeld) t.o.v. een motor die voor dat werk gemaakt is.
Het is ook een budget dual-sport, kost maar €5500 nieuw (de Rally versie is belachelijk duur). Hij is niet perfect maar met wat upgrades kun je er prima de TET mee doen of een rondreis door Africa met minimaal onderhoud. Maar als je niet nieuw hoeft te hebben zijn er uiteraard betere keuzes (ben zelf ook niet voor niets voor de WR250R gegaan :) ).

Dit zie ik de concurrentie in die prijsklasse niet doen. ;)
 
Waarom zet je er nu zo'n prachtig filmpje bij (serene rust)...... (ik moet nog opzoeken wat TET is) ........ Meh, wat geil allemaal. Maar nee, eerst een 500 tot 1000 euro motor die ik uit elkaar kan draaien en niet bang hoef te zijn om te slopen (oneerbiedig gezegd). Ik moet voor nu vast houden aan die XT, anders blijf ik maar verdiepen en kost het teveel tijd (praat in zichzelf). Moet eerst allemaal globale informatie verwerken en kan mij niet uitspitsen en verdiepen in details, anders ben ik straks een paar maand verder zonder iets concreetst te hebben gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Aankomende week eens langs een echte freak, weet er nog 1 vlak bij mij in een oude fabriek waar meer dan 50+ oude motoren staan. Tevens een kampioen van het 1 of ander opzoeken die iets met crossen had en ooit bij ben geweest tijdens het klussen aan een motor. Allemaal verborgen parels.

Ik vergeet soms wat ik allemaal al heb meegemaakt en waar ik ben geweest. kwam vandaag nog een stukje gereedschap tegen wat meer dan 25 jaar geleden is gebruikt voor het herstellen van een Lancia Fulvia Rally. Prachtige herinneringen aan, kwam oorspronkelijk uit Italië en grotendeels in dozen bij mijn vader terecht. Op een dag hadden ze het elektra gedaan en vlak na het starten brak er brand uit. Een paniek! Maar hoe lang is dat al geleden.... 25 jaar geleden....? Denk het wel inmiddels.
 
Laatst bewerkt:
Compressie meter (mis de exacte naam) trek een boogie er uit en koppel hem er op aan, stel vervolgens een klep bij. Meter slaat uit naar een Max iets en weet hoe de druk is. Kleppen stellen....... Druk, lucht, brandstof, mengsel.....

Raak uitgeput, maar dat mag.
 
Ik heb een proef verklaring ingevuld voor de rijschoolhouder en die adviseerde mij om 1 vinkje niet aan te vinken wat ik wel had gedaan en waarschuwde dus ook voor belachelijk vertragingen die dan ontstaan. Ik was zo eerlijk om te vertellen dat ik ooit naar een psychiater ben geweest en dan krijg je direct een hoop gezeik om niets dus. En als ik nu echt zwaar autistisch was dat ik niet zelfstandig door het leven kan gaan en onder begeleiding sta dan begrijp ik het wel, maar in mijn geval is dat wel even iets anders. Het is dan ook maar goed dat ik eerst een proef verklaring invulde _O-.

Anekdote van mijn zoon: tijdens aanvragen auto rijexamen en dus invullen formulier liep hij bij het GGZ ivm ADD klachten maar er was nog geen diagnose gesteld. Tijdens rijexamen babbelt hij er lustig op los met examinator en verteld dat hij ADD gediagnosticeerd was (ondertussen was er uitslag). Na het examen verteld de examinator dat hij goed en slecht nieuws heeft. Het goede, hij was geslaagd, het slechte dat hij zijn rijbewijs niet kreeg omdat hij verzwegen had dat hij ADD had. Affijn na lang heen en weren aan het CBR duidelijk gemaakt dat de diagnose toentertijd nog niet gesteld was dus eerlijk ingebuld. Affijn hij moest een verklaring van een (onafhankelijke) psychiater hebben en nog een speciale rijtest doen. Vervolgens (wij ouders) paar honderd euro extra armer kreeg hij een tijdelijk rijbewijs voor 5 jaar.......

Let dus wel op wat je invult, als je bv ongeluk veroorzaakt kunnen dit soort zaken wanneer niet eerlijk ingevuld hebt tegen je gebruikt worden!
 
Compressie meten zul je niet zo snel doen, zou ik niet in je basis set opnemen :N


Compressie meter (mis de exacte naam) trek een boogie er uit en koppel hem er op aan, stel vervolgens een klep bij. Meter slaat uit naar een Max iets en weet hoe de druk is. Kleppen stellen....... Druk, lucht, brandstof, mengsel.....

Raak uitgeput, maar dat mag.

Klep stellen op basis van je compressietest :? Dat zou een bijzondere manier zijn, lijkt me praktisch niet erg toepasbaar en onmogelijk.

Kleppen stel je na gemeten afwijking, gemeten met voelermaatjes.
Compressie meet je als je denkt dat een klep niet meer goed afdicht of zuigerveren ernstig versleten zijn, dus dingen waardoor je wellicht compressie mist,
 
Inderdaad gewoon als basis een goede set met sleutels, doppen, schroevendraaiers en tangen nemen.
Hiermee kun je het meeste normale onderhoud al doen, de rest volgt vanzelf wanneer je het echt nodig hebt.
Gereedschap is duur, investeer hier verstandig in.
Zelf heb ik een compleet ingerichte werkplaats, maar ik ben al meer dan 20 jaar aan het sparen en verzamelen, en nog steeds komt er nieuw gereedschap bij...
 
Let dus wel op wat je invult, als je bv ongeluk veroorzaakt kunnen dit soort zaken wanneer niet eerlijk ingevuld hebt tegen je gebruikt worden!

Ik heb de "diagnose" autisme deels omdat het ook echt zo is (maar dat kwam pas echt naar voren door omstandig heden), maar dan met de twist. Waarom ik hulp heb gezocht is wat dieper dan even een tegenslag hebben, ze liep naar haar werk en viel ineens en krabbelde weer op, een paar honderd meter later gebeurde het weer. Een week later was ze geopereerd en vrijwel volledig verlamt door een tumor. Na een dik half jaar heb ik haar uit het revalidatie centrum gehaald en heb alles op alles gezet zodat ze weer kon lopen maar ben toen ondertussen mijn baan, vrienden en alles kwijtgeraakt. Ze loopt en heeft een RBW en etc, alleen heb ik er zelf wat schade door opgelopen waarvoor ik hulp nodig was/ben en nu onder de noemer autisme.

Het is voor nu niet toepasselijk om dat in te vullen op een verklaring en psychologische hulp was al extreem lastig om te vinden gezien de situatie dat dit soort dingen niet vaak voorkomen en ik veel te ver ben gegaan in het alles op alles zetten zodat ze de beste hulp kreeg. Had er bij wijze van spreke geen moeite mee om er een moord voor te doen.
 
Compressie meten zul je niet zo snel doen, zou ik niet in je basis set opnemen :N




Klep stellen op basis van je compressietest :? Dat zou een bijzondere manier zijn, lijkt me praktisch niet erg toepasbaar en onmogelijk.

Kleppen stel je na gemeten afwijking, gemeten met voelermaatjes.
Compressie meet je als je denkt dat een klep niet meer goed afdicht of zuigerveren ernstig versleten zijn, dus dingen waardoor je wellicht compressie mist,


Ik kwam in gedachte uit bij compressie omdat ik ooit een dikke week met een Vespa ben bezig geweest die vlak na het starten weer dood ging. Uiteindelijk bleek de kop (veer schade) met geweld in de cilinder geslagen te zijn waardoor er lekkage was. Ergens heb ik dan ook niet de juiste combinatie gemaakt met kleppen stellen en compressie, maar was slechts in gedachte dat het wel makkelijk is om compressie te kunnen meten. Afijn, ik neem het aan en weet nu ook wel beter als er een soortgelijk euvel ontstaat. Geen compressie meter dus!
 
Inderdaad gewoon als basis een goede set met sleutels, doppen, schroevendraaiers en tangen nemen.
Hiermee kun je het meeste normale onderhoud al doen, de rest volgt vanzelf wanneer je het echt nodig hebt.
Gereedschap is duur, investeer hier verstandig in.
Zelf heb ik een compleet ingerichte werkplaats, maar ik ben al meer dan 20 jaar aan het sparen en verzamelen, en nog steeds komt er nieuw gereedschap bij...

Doppen heb ik genoeg en tevens een zeer goede kwaliteit set. Sleutels deels, maar niet meer compleet (of gebroken) en ben er extra van nodig. Tangen waren goedkoop en verroest inmiddels dus moet dat allemaal vervangen. Schroevendraaiers grotendeels kwijt en versleten.

Voor nu op de verlanglijst en nog even zoeken naar de beste deal als het om draaiers gaat buiten de torx en dop draaiers om die ik ook van Wiha wil hebben.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2019-01-21 om 23.34.47.png
    Schermafbeelding 2019-01-21 om 23.34.47.png
    3,6 KB · Weergaven: 3
de "diagnose" autisme
Mensen die ik ken waar diagnose op latere leeftijd is gesteld is altijd met een verhaal dat andere problemen samen vielen waardoor uiteindelijk een hulpvraag ontstond. Ik ken ook iemand waarbij de diagnose er na tien jaar weer af is gehaald op eigen verzoek, na wat gesprekken.

Heel zwart-wit is het niet zo'n diagnose. En de ene autist is de andere niet, zijn net mensen. ;) Oftewel de ene zal heel strikt altijd precies zo blijven rijden hoe die het heeft geleerd. Dus heel bewust alle handelingen met aandacht verrichten. Terwijl de ander binnen de kortste keren overprikkeld raakt in het verkeer en dan nog nauwelijks kan functioneren.

Blijft staan dat er regels zijn om rekening mee te houden en dat het soms handig is om iets toch volgens regels te doen, ook al is het in bepaalde opzichten een stomme regel.
 
Bedankt voor je reactie, voelt goed en begrijp je punt.

Ik heb gewoon eerlijk ingevuld dat ik dus onder behandeling heb gestaan/sta bij een psychiater (psychiatrisch verpleegkundige op mijn verzoek, wou geen psycholoog). Verder gebruik ik geen medicatie of wat dan ook en ervaar minimale problemen in het leven op "online" na (hier mist alles van communicatie wat ik nodig ben om het snel en makkelijk te maken). Overprikkeling ervaar ik niet, eerder het tegenover gestelde, ik raak snel verveeld en wil juist steeds meer aan prikkels die kunnen voldoen aan mijn zucht naar informatie. Berekeningen doe ik wel, maar blijf soepel en weet dat niet het gehele leven is te berekenen.

Ik heb er voornamelijk heel veel last van dat ik niet besef dat een ander mij niet per definitie kan volgen, zo is de vraag welk basis gereedschap ik nodig ben in relativiteit naar prijs en kwaliteit dus weer een hoofdbreker voor mij. In mijn beleving is de vraag logisch en besef dan niet dat ik het wellicht beter moet toelichten. Voor mij is het logisch dat ik niet naar een setje van 120 euro zoek met weet ik hoeveel delen, ik vergeet te vertellen dat ik eerst even snel wat goedkoop spul nodig was om de boel te regelen wat ik nu wil doen in het schuurtje. Ik besef ook niet op het moment dat ik de vraag stelde in het onderwerp over "basis" gereedschap dat ik dan antwoorden krijg als een koffertje met gereedschap. Er ontstaat bij mij dan wel een vorm van overprikkeling en val dan terug in muziekvideo's ik denk dan in muziek op den duur omdat ik gewoon moe begin te raken van iets proberen uit te leggen. Ik was opzoek naar specifiek basis gereedschap om aan een motor te klussen, antwoorden met standaard sleutels en dergelijke zijn dan niet geheel logisch voor mij.

Ik heb mij voorgenomen om alleen dit draadje nog te gebruiken gezien ik tot nu toe hier de meeste informatie krijg wat ik nodig ben, ik weet welke motor ik wil hebben en dat JIS draaiers van belang zijn wat ik nog niet wist. Verder weet ik nu dat ik geen algemene vragen meer moet stellen maar zeer specifieke vragen om sneller antwoord te krijgen waar ik iets aan heb.

Verder laat ik maar wat dingen rusten als die te koop aangeboden XT, hoewel ik hem wel erg graag wil hebben omdat het een perfect klus project is voor mij in de tussentijd dat ik een rbw ga halen. De doelstelling was dan ook om hem direct helemaal uitklaar te draaien en opnieuw te spuiten en dergelijke. Maar ik laat het maar even rusten op het forum hier voordat er weer allemaal mis communicatie ontstaat of de gedachte bij mensen dat ik hem wou kopen om toch stiekem op te gaan rijden of iets.

Ik zal nog even de berichten bekijken die geplaatst zijn op andere onderwerpen waar ik in gereageerd heb, maar ga er vanuit dat het niet bepaald positief is en trek mij er dan bij voorbaat weinig van aan.
 
Ik begrijp het wel, ik snap de opmerkingen wel en dat men denkt hij heeft geen benul waar hij het over heeft en droomt maar wat. Nat achter de oren en straks is hij er weer flauw van en valt het allemaal tegen..... Ik snap het wel.

Wiha topic geeft mij de antwoorden wat ik ergens wil horen en ben mij bewust dat de moment sleutels verschrikkelijk duur zijn en dat daar de knijp zit dat ik wellicht voor dat specifieke onderdeel naar een goedkoper merk moet overstappen naast Wiha. (heeft lijsten opgezocht van Nm krachten).

XT is dus wel verkocht waar ik ergens wel blij om ben, was er verliefd op en wou hem wel kopen en had al een trailer geregeld.

Goedkoop gereedschap mag misbruikt worden, sleutels waarop je een hefboom zet en schroevendraaiers die je gebruikt waarvoor ze niet bedoelt zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als je vraagt naar basis gereedschap krijg je ook antwoorden over basis gereedschap, bijvoorbeeld een koffer met allerhande doppen en sleutels. Dat zijn namelijk de gereedschappen waar het gros van de thuissleutelaars mee werkt.

Wat jij eigenlijk zoekt is meetgereedschap/testgereedschap en motor/model specifieke gereedschappen.
En daar is niks mis mee, maar dit soort spullen vallen niet onder het basis gereedschap.

Alles van 1 merk lijkt leuk maar is in de praktijk niet altijd handig en of haalbaar.
Elk merk heeft zijn eigen kwaliteiten.
Ik zou me daar niet op blindstaren.

Je bent in ieder geval kritisch, dat is een goede eigenschap als je een motor of gereedschap aan gaat schaffen.;)
 
Altijd die kabels van elektrisch gereedschap over de werkbank die spullen omver werpen, die kabel midden door het schuurtje waarover je struikelt......

IMG_1327.JPG
IMG_1326.JPG


IMG_1331.JPG
 
Ondertussen een afspraak gemaakt om een klus projectje op te halen, een 4tact klonk wel leuk en voor 125 euro kon ik het niet laten.

Het is geen motor, maar een scooter om gewoon wat te doen hebben en weer wat ervaring op te doen. Gezien scooters veel kappen hebben en allemaal electronica wat flink verstopt zit, is het de bedoeling om hem helemaal uit elkaar te draaien en vervolgens weer inklaar te zetten. Er staat net iets meer dan 1000 kilometer op de teller en loopt al een jaren niet meer. Bouwjaar 2011. Het is een fijne gedachte om een onderdeel in handen te hebben en dan ook te weten hoe het heet, dus een perfect beginners project naar mijn idee. Geen wegenbelasting en slechts een paar euro aan verzekering in de maand, en wellicht hou ik hem tijdelijk......

De motor rijles van vandaag heb ik geannuleerd, deze maand maak ik nog veel extra kosten en staat mijn maandelijks te spenderen budget het niet toe. Ik heb nog geen gereedschap gekocht omdat ik door de scooter kan ervaren wat ik het meest ga gebruiken en wat handig is om te hebben (relatief gezien dan).
 
Laatst bewerkt:
Dammm it Red Force! Daar was ik al mee bezig maar wou dat nog niet verklappen. Dat is dan ook de reden dat de al geplaatste stopcontacten al aan de zijkanten zitten en dan aan de voorkant van de werkbank. Onder de werkbank komen dus ook twee stopcontacten aan beide kanten, ook voor de radio die standaard aanwezig is.

Ook de verwarming op stroom hangt al aan de muur met stoomleiding zodat de kabel niet bungelt en er meer vloerruimte over is.

Ik heb de leidingen zo zitten dat ik alsnog het dakje kan isoleren met glaswol/rockwol en gipsplaat, daar had ik dus ook al rekening mee gehouden.


(Brabbelt iets over de kalender met mooie vrouwen aan de muur 8-) )
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger een Derbi Hunter scooter gehad. Mijn grootvader had de accu verkeerd om aangesloten dus we mochten alle elektronica vervangen. Wees er op voorbereid dat onderdelen voor een Derbi over het algemeen lastiger verkrijgbaar zijn dan een meer gangbaar merk. Niet om je te ontmoedigen maar even een heads up. :) Succes met dit projectje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan