Het MF NT(V)650(GT) Revere/Hawk/Bros Topic deel 12

Toch maar lekker binnen bezig met de revere, het uitlaatsysteem er onder vandaan en weer in nieuwstaat gebracht . Geen weer om te rijden maar wel lekker warm in het schuurtje bezig met je motor . eind v d week weer monteren, daarna de tank er af en de kleppen en bougies nakijken en zo nodig opnieuw afstellen. En even een blik werpen in de carburateurs, verwacht dat deze gewoon echt schoon zijn door de schone benzine en toegevoegde tweetaktolie.
 

Bijlagen

  • IMG_20210124_171208.jpg
    IMG_20210124_171208.jpg
    137,2 KB · Weergaven: 13
  • IMG_20210128_193346.jpg
    IMG_20210128_193346.jpg
    168,2 KB · Weergaven: 7
  • IMG_20210202_135523.jpg
    IMG_20210202_135523.jpg
    153,2 KB · Weergaven: 8
  • IMG_20210202_192748.jpg
    IMG_20210202_192748.jpg
    179,8 KB · Weergaven: 10
ik heb er nu hittebestendige verf op gedaan, schijn tot 1100 graden goed te blijven. zal op de Revere dus wel blijven zitten.
Bleek toch wel tijd om de boel eens goed onderhanden te nemen.
 
Toch maar lekker binnen bezig met de revere, het uitlaatsysteem er onder vandaan en weer in nieuwstaat gebracht . Geen weer om te rijden maar wel lekker warm in het schuurtje bezig met je motor . eind v d week weer monteren, daarna de tank er af en de kleppen en bougies nakijken en zo nodig opnieuw afstellen. En even een blik werpen in de carburateurs, verwacht dat deze gewoon echt schoon zijn door de schone benzine en toegevoegde tweetakt olie.

Ik wilde de kleppen van de Hawk ook laten controleren / stellen, motor is nog deels ontdaan van onderdelen zoals radiateur en slangen, Heb nu 2 bedrijven benaderd maar men heeft tegenwoordig weinig zin aan oudere motoren.

Gaat de revere niet roken na toevoeging 2takt olie?
 
Het gaat over een halve liter op een volle tank, dat geeft ongeveer 1 op 40 !? niet heel veel dus.
En het is tegenwoordig synthetisch, stinkt niet rookt niet , en verbrand niet ! maar laat hem wel strakker lopen .
Ik heb hier al eerder een verhaal hierover gemaakt. is ontstaan door toepassing in m.n. eerste Norton eencylinder`1974 ongeveer.
sindsdien altijd in elke motor gedaan die ik heb gehad. Bij een eencilinder kun je het het best merken.
 
Het gaat over een halve liter op een volle tank, dat geeft ongeveer 1 op 40 !? niet heel veel dus.
En het is tegenwoordig synthetisch, stinkt niet rookt niet , en verbrand niet ! maar laat hem wel strakker lopen .
Ik heb hier al eerder een verhaal hierover gemaakt. is ontstaan door toepassing in m.n. eerste Norton eencylinder`1974 ongeveer.
sindsdien altijd in elke motor gedaan die ik heb gehad. Bij een eencilinder kun je het het best merken.
1:40 is wel meer olie dan mijn 2-takt brommer uit 1972. Die loopt prima met 1:50 mengsmering
 
Ik wilde de kleppen van de Hawk ook laten controleren / stellen, motor is nog deels ontdaan van onderdelen zoals radiateur en slangen, Heb nu 2 bedrijven benaderd maar men heeft tegenwoordig weinig zin aan oudere motoren.
Bij MotorService Emmen ben je welkom met je Hawk. En het is een tweemansbedrijf dus je bent geen nummer. Leveren goed werk.
 
Kleppen stellen is heel goed zelf te doen. zeker als je het Haynes boek hebt.
Is ( zeker als je al een hoop los hebt ) een klusje van niks.
Zou wel nieuwe klepdekselpakkingen bestellen, die willen wel gaan zweten.
Dat veel motorzaken niet zitten te wachten op oudere motoren is al jaren zo ( ik noem dan wel de grote zaken, niet de kleine motorzaakjes ).
Heb ooit eens getracht om m'n oude BMW R100S voor een hele grote onderhoudsbeurt bij een BMW dealer in Almere getracht af te spreken. kreeg gewoon te horen dat ze die niet wilde.
M'n NTV's zijn altijd in onderhoud geweest bij kleine bedrijfjes en daar kreeg ik vaak ook te horen dat ik bepaalde dingen gewoon lekker zelf moest doen om de kosten te drukken.
 
Dag, inmiddels een kofferrek van hepco&becker op de kop getikt, allen zonder koffers. dus als iemand nog ergens wat heeft liggen ?????
Wel handig met een meerdaagse trip straks. wel de junior koffers van 30 liter.
 
Kleppen stellen is heel goed zelf te doen. zeker als je het Haynes boek hebt.
Is ( zeker als je al een hoop los hebt ) een klusje van niks.
Zou wel nieuwe klepdekselpakkingen bestellen, die willen wel gaan zweten.
Dat veel motorzaken niet zitten te wachten op oudere motoren is al jaren zo ( ik noem dan wel de grote zaken, niet de kleine motorzaakjes ).
Heb ooit eens getracht om m'n oude BMW R100S voor een hele grote onderhoudsbeurt bij een BMW dealer in Almere getracht af te spreken. kreeg gewoon te horen dat ze die niet wilde.
M'n NTV's zijn altijd in onderhoud geweest bij kleine bedrijfjes en daar kreeg ik vaak ook te horen dat ik bepaalde dingen gewoon lekker zelf moest doen om de kosten te drukken.
vergeet dan ook niet de rubbers voor de klepdekselbouten mee te bestellen [4 stuks]
die zorgen voor de goede druk van de klepdekselpakking.
 
Kleppen stellen is heel goed zelf te doen. zeker als je het Haynes boek hebt.
Is ( zeker als je al een hoop los hebt ) een klusje van niks.
Zou wel nieuwe klepdekselpakkingen bestellen, die willen wel gaan zweten.
.............
Mijn NTV is van '97 en ik heb hem nu 3 jaar. Kleppen stellen draai ik normaal mijn hand niet voor om. Waar ik een beetje tegenop zie is al die slangetjes en pakkingen die potentieel kapot gaan als je de boel uit elkaar gaat halen. Vervolgens zit je met besteltijden en staat je motor een tijd half gedemonteerd in de garage. Ik maak een klus het liefst in een keer af. Dus misschien zit er niks anders op, dan al die pakkinkjes en slangetjes maar gewoon al te bestellen en te beginnen als ze binnen zijn. :)
 
Mijn NTV is van '97 en ik heb hem nu 3 jaar. Kleppen stellen draai ik normaal mijn hand niet voor om. Waar ik een beetje tegenop zie is al die slangetjes en pakkingen die potentieel kapot gaan als je de boel uit elkaar gaat halen. Vervolgens zit je met besteltijden en staat je motor een tijd half gedemonteerd in de garage. Ik maak een klus het liefst in een keer af. Dus misschien zit er niks anders op, dan al die pakkinkjes en slangetjes maar gewoon al te bestellen en te beginnen als ze binnen zijn. :)

Niet te druk om maken, het meeste is foolproof. De slangen etc. gaan niet snel stuk, dus het zijn eigenlijk alleen de klepdekselpakkingen die je nodig hebt.
Tip: koop gewoon de originele klepdekselpakkingen, ze zijn weliswaar duur maar de meeste aftermarket exemplaren passen gewoonweg niet goed, is mijn ervaring althans.
 
Je kan zelfs overwegen kleppen te stellen met de huidige pakking. Is een rubber, bedoeld om hergebruikt te worden. Als ie toch droog en hard is en wat gaat zweten kan je best rijden terwijl je op de nieuwe wacht. Moet alleen de tank er nog een 2e keer af.

@SavagePielk Welke is de originele dan? Bij de dealer bestellen bedoel je?
 
Dag, inmiddels een kofferrek van hepco&becker op de kop getikt, allen zonder koffers. dus als iemand nog ergens wat heeft liggen ?????
Wel handig met een meerdaagse trip straks. wel de junior koffers van 30 liter.
Ik heb een set zelf in gebruik, dus helaas. Maar die moeten we te vinden zijn 2e hands lijkt me? Je hebt ze met en zonder Honda logo's op de zijkant, en worden al een eeuwigheid gemaakt en nog steeds geloof ik.

Volgens mij ook in 2 maten die op hetzelfde rek passen
 
Je kan zelfs overwegen kleppen te stellen met de huidige pakking. Is een rubber, bedoeld om hergebruikt te worden. Als ie toch droog en hard is en wat gaat zweten kan je best rijden terwijl je op de nieuwe wacht. Moet alleen de tank er nog een 2e keer af.

@SavagePielk Welke is de originele dan? Bij de dealer bestellen bedoel je?
Yes, de originele van Honda zelf. Niet goedkoop, maar ik heb nog geen aftermarket versie gevonden die ik écht goed vind.

Correctie op je bericht; de rubber pakking is niet bedoeld om hergebruikt te worden, Honda schrijft voor deze bij elke wissel te vervangen. De praktijk wijst uit dat je hem vaker kunt gebruiken, maar hij is niet bedoeld om hergebruikt te worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Ik wilde de kleppen van de Hawk ook laten controleren / stellen, motor is nog deels ontdaan van onderdelen zoals radiateur en slangen, Heb nu 2 bedrijven benaderd maar men heeft tegenwoordig weinig zin aan oudere motoren.

Gaat de revere niet roken na toevoeging 2takt olie?
TK ook niet? Kleppen zou ik eigenlijk ook gewoon zelf doen als die al wat uit mekaar ligt, bijstellen gaat heel makkelijk omdat er gewoon stelschroefjes inzitten ipv shims. Gewoon deksels eraf, kruk in de juiste positie en je kan controleren en evt. bijstellen. Nokkenassen kunnen gewoon blijven zitten.
 
TK ook niet? Kleppen zou ik eigenlijk ook gewoon zelf doen als die al wat uit mekaar ligt, bijstellen gaat heel makkelijk omdat er gewoon stelschroefjes inzitten ipv shims. Gewoon deksels eraf, kruk in de juiste positie en je kan controleren en evt. bijstellen. Nokkenassen kunnen gewoon blijven zitten.

TK ook niet? Kleppen zou ik eigenlijk ook gewoon zelf doen als die al wat uit mekaar ligt, bijstellen gaat heel makkelijk omdat er gewoon stelschroefjes inzitten ipv shims. Gewoon deksels eraf, kruk in de juiste positie en je kan controleren en evt. bijstellen. Nokkenassen kunnen gewoon blijven zitten.
Ik heb niet het vertrouwen in mezelf dat ik zo even ga kleppen stellen, en omdat ik het koelsysteem nog wil schoonmaken is de ruimte al vrij toegankelijk en zit de dealer waarschijnlijk niet op een uurtje werk te wachten.
 
Ik heb niet het vertrouwen in mezelf dat ik zo even ga kleppen stellen, en omdat ik het koelsysteem nog wil schoonmaken is de ruimte al vrij toegankelijk en zit de dealer waarschijnlijk niet op een uurtje werk te wachten.
Er kan niet veel meer verkeerd gaan dan dat je de klepspeling te krap of te los zet, als je het al moet aanpassen. Wil je desnoods ook wel wat bijstaan, Meppel is maar een klein stukje voor mij. :)

 
Eerst verdenk ik de luchtfilterbox. Bij harde zijwind van rechts gaat hij ook moeilijker lopen. Dat komt doordat de snorkel aan die kant onder tank zit. Zou zo maar kunnen dat er daar water in waait bij hevige regen.
En bougies checken kan ook geen kwaad. Als de doppen er niet goed op zitten kan er ook water in komen.
 
Eerst verdenk ik de luchtfilterbox. Bij harde zijwind van rechts gaat hij ook moeilijker lopen. Dat komt doordat de snorkel aan die kant onder tank zit. Zou zo maar kunnen dat er daar water in waait bij hevige regen.
En bougies checken kan ook geen kwaad. Als de doppen er niet goed op zitten kan er ook water in komen.
Thx, goeie 👍
 
zo, uitlaatsysteem weer gemonteerd, meteen een fraaier uiterlijk die gepoetste bochten.
Gister heerlijk even 2 uurtje meters gemaakt in het zonnetje ! hij stonk wel het eerste uurtje door de hittebestendige verf op de collector onder de motor. de onderdelen voor de kleppen en zo komen pas 1 maart binnen dus nu even genieten van deze warme en rustige dagen. Desnoods bakkie koffie mee in de tanktas en er op uit . moet nog even een plaatje maken met mooie uitlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan