Suzuki gs500 2004 loopt niet lekker

hamkaaspizza

MF'er
21 dec 2020
32
3
Dag Allen,

Afgelopen jaar heb ik mijn rijbewijs behaald en direct heb ik van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een motor te kopen. Gezien mijn 35 kw restrictie ben ik gevallen voor een suzuki gs500 uit 2004. Nu heb ik niet erg veel kennis van motoren en dit is dan ook de reden dat ik mij tot jullie richt. Ik loop tegen de volgende zaken aan:

- Nadat ik mijn luchtfilter heb vervangen merk ik dat ik, bij vol gas, verminderd vermogen heb rond de 6-8k toeren. De motor zeurt in die regionen wat en komt maar moeilijk op gang. Merk = HiFlo;
- Mijn motor start, vind ik, niet heel gemakkelijk. Wanneer ik wil rijden moet ik de choke al gauw 3-4 minuten open laten staan om de motor stationair te kunnen laten lopen;
- De choke is maar moeilijk soepel te sturen, ik heb haast het idee dat hij nu als een soort aan/uit-knop functioneert. Dat lijkt mij niet helemaal zoals het heurt ;);
- Ik merk dat de toerenteller wat heen en weer schommelt, het is niet veel, maar toch schommelingen van zon 100-300 toeren;
- De motor valt soms uit bij terugschakelen bij een stoplicht naar de eerste versnelling. Dit probleem doet zich nu vooral voor nadat ik het luchtfilter heb vervangen;
- Ik zit nu vaak wat te klooien met de stelschoef onder de carburateurs om de motor tijdens het rijden niet uit te laten vallen. Ik heb gelezen in het handboek dat de motor, warm, rond de 1200 toeren stationair zou moeten lopen. Echter merk ik nu dat wanneer ik hem warm rond dat aantal toeren zet, hij regelmatig uitvalt bij het stilstaan tijdens het rijden. Ook dit probleem doet zich nu vooral voor nadat ik het luchtfilter heb vervangen.

Ik ben reeds voornemens de motor langs de garage te doen, maar ben toch erg benieuwd wat jullie mij kunnen vertellen.

Graag hoor ik het.

Groet,

Niels
 
Een goed afgestelde klep kan ook lekken. En als de motor olie verbruikt kan er van alles aan de hand zijn.
Ja, eens, maar als een goed afgestelde klep lekt, dan moet sowieso de kop eraf om dat te fixen. En dan is het misschien goedkoper om zekerheid te nemen en een ander blok erin te hangen. Zo lastig is dat ook weer niet bij een GS500.
 
Juist. Dat klinkt allemaal niet geweldig. Heb 2450 voor dit kreng betaald.
Ja, dat klinkt tot nog toe niet als een goede deal -O-

Maar pech kun je altijd hebben.

Ik zou eerst zeker willen weten dat de compressietest klopt als ik jou was. Mocht het zijn dat het echt allemaal ellende is met dit blok laat het even weten, blok van een GS500 wisselen is voor mij niet de eerste keer.
 
🤷‍♂️

Aangezien je bij zwolle woont: Als het ding nog prima rijdt zou ik er mee naar Raalte rijden Boshuizen heet die knakker, heb ik goede ervaringen mee, maar ik ben daar verder in de buurt niet heel bekend met motorzaken.
 
Heb de motor inmiddels teruggebracht naar waar ik de fiets gekocht had. Hij heeft het blok eronder weggehaald en nogmaals een compressietest gedaan. Daar gaven beide cilinders zon 135 psi/9.3 bar aan. Vermoedelijk zit er dus wat in de carburateurs? Ik heb wel besloten er gewoon op te gaan rijden zodra de motor weer in elkaar zit. Het weer is mij te goed ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan