Motor importeren Duitsland zonder Zulassungsbescheinigung Teil I

ronajon

MF'er
10 aug 2010
204
5
Apeldoorn
ik ben van plan een motor te importeren vanuit Duitsland.
in het contact met de eigenaar, geeft hij aan dat hij niet meer in het bezit is van Zulassungsbescheinigung Teil I. Wel heeft hij een verklaring dat hij deze kwijt is.
Een nieuwe aanvragen gaat niet omdat ie geen Duits TUV certificaat heeft.

kan ik hiermee de motor importeren, of gaat het straks problemen opleveren bij de RDW ?
 

Welke papieren bij importeren?​

Goed, je hebt in Duitsland een motor gekocht. Welke documenten hoor je daarbij te krijgen? Dat zijn er in de basis twee:

  • Zulassungsbescheinigung Teil 1 (fahrzeugschein)
  • Zulassungsbescheinigung Teil 2 (fahrzeugbrief)
Beide zijn groen van kleur, Teil 1 is vrij klein, Teil 2 heeft een A4-formaat. In het kort kun je stellen dat Teil 1 de voertuiggegevens bevat en dat je op Teil 2 de tenaamstelling kunt vinden.
 
Als u een voertuig koopt zonder papieren, dan dient u er aan te denken dat dit lastig kan zijn om hierop een kenteken te kunnen krijgen. RDW zal proberen gegevens te achterhalen en controleren of het voertuig niet gestolen is. Als het een Nederlands voertuig betreft, dan hoeft dit geen groot probleem te zijn.
 
Wat voor motor is het dan, dat er geen keuring meer op zit? Een HU keuring kost 83,- bij de Dekra, daarmee en dan kan verkoper het e.e.a. alsnog aanvragen in zijn zulassungsberzirk en aan jouw overdragen. Heeft verkoper wat te verbergen of is die bang dat er onderhoudskosten uit de HU voortkomen?
Maakt zijn verkoop niet sterk, bij elke aanmelding in D zal de potentiele koper ook een geldige HU keuring moeten overhandigen. Of toekomstig koper neemt de gok en doet het voor zijn kosten, of niet..
Je mist dus de helft van het kentekenbewijs én elke (duitse) koper moet het alsnog laten uitvoeren om een volledig - en toegelaten - kenteken te verkrijgen..

Wellicht even een belletje naar een RDW keuringsstation of het kan?
 
Wat voor motor is het dan, dat er geen keuring meer op zit? Een HU keuring kost 83,- bij de Dekra, daarmee en dan kan verkoper het e.e.a. alsnog aanvragen in zijn zulassungsberzirk en aan jouw overdragen. Heeft verkoper wat te verbergen of is die bang dat er onderhoudskosten uit de HU voortkomen?
Maakt zijn verkoop niet sterk, bij elke aanmelding in D zal de potentiele koper ook een geldige HU keuring moeten overhandigen. Of toekomstig koper neemt de gok en doet het voor zijn kosten, of niet..
Je mist dus de helft van het kentekenbewijs én elke (duitse) koper moet het alsnog laten uitvoeren om een volledig - en toegelaten - kenteken te verkrijgen..

Wellicht even een belletje naar een RDW keuringsstation of het kan?
het gaat om een moto guzzi uit 1982.
de motor rijdt momenteel niet volgens de verkoper.

is het mogelijk om een ander nederlands frame te kopen en alles om te bouwen ?
 
Als u een voertuig koopt zonder papieren, dan dient u er aan te denken dat dit lastig kan zijn om hierop een kenteken te kunnen krijgen. RDW zal proberen gegevens te achterhalen en controleren of het voertuig niet gestolen is. Als het een Nederlands voertuig betreft, dan hoeft dit geen groot probleem te zijn.

het gaat om een duitse motor

Wat voor motor is het dan, dat er geen keuring meer op zit? Een HU keuring kost 83,- bij de Dekra, daarmee en dan kan verkoper het e.e.a. alsnog aanvragen in zijn zulassungsberzirk en aan jouw overdragen. Heeft verkoper wat te verbergen of is die bang dat er onderhoudskosten uit de HU voortkomen?
Maakt zijn verkoop niet sterk, bij elke aanmelding in D zal de potentiele koper ook een geldige HU keuring moeten overhandigen. Of toekomstig koper neemt de gok en doet het voor zijn kosten, of niet..
Je mist dus de helft van het kentekenbewijs én elke (duitse) koper moet het alsnog laten uitvoeren om een volledig - en toegelaten - kenteken te verkrijgen..

Wellicht even een belletje naar een RDW keuringsstation of het kan?

een oude moto guzzi uit '82.
Zulassungsbescheinigung Teil I heeft ie niet meer. wel een officiele verklaring van de gemeente dat hij dat deel kwijt is.
verder zal hij ook een koop overeenkomst tekenen. ik heb er al 1 als voorbeeld tot mijn beschikking

is het nog een optie om een nederlands frame te kopen en alles tzt om te bouwen ?


ik zal de RDW ook eens bellen
 
Ik zou maar eerst eens bloknummer en alles na vragen bij de duitse politie, of alles wel eerlijk is.
Mijn bullshit meter gaat erg hard af bij de antwoorden van de verkoper.
Deel 1 is met niet al te veel moeite gewoon aan te vragen als die de rechtmatige eigenaar is.
voor een 45 euro max.
 
Ik zou maar eerst eens bloknummer en alles na vragen bij de duitse politie, of alles wel eerlijk is.
Mijn bullshit meter gaat erg hard af bij de antwoorden van de verkoper.
Deel 1 is met niet al te veel moeite gewoon aan te vragen als die de rechtmatige eigenaar is.
voor een 45 euro max.
ook als ie geen Duits TUV certificaat (meer?) heeft ?
 
Deze vraag werd hier een tijdje geleden ook gesteld. Volgens mij is de persoon gewoon naar de RDW gereden en heeft zijn verhaal voor gelegt.
Daar hebben ze gecontroleerd dat er inderdaad alleen Teil 1 afgegeven was. En was het verders geen probleem.
Dus even de zoek functie gebruiken en zoeken op teil 1
 
bij mij gaat het om Teil I dat ontbreekt. Ik heb ondertussen contact gehad met de RDW en ADAC. kunnen er beiden niet heel veel over zeggen.
Ik heb nog even voor de zekerheid fotos van alles opgevraagd bij de verkoper. dan met chassis en motor nummer nog eens de RDW bellen of ze kunnen zien dat de motor "legaal" is. en als laatste alternatief koop ik anders wel een frame met NL kenteken en zet alles over
 
RDW gaat, op jouw kosten een verklaring van geen bezwaar in de heimat aanvragen.
Heb ik ook, of ga ik doen met RD350 frame.

Kost (?) €60.-
Ze doen dan navraag aan de hand van het framenummer in het land van herkomst.
Is het frame/ motor gestolen, heb je pech, geld en motor weg..

Maar Dat kan je ondervangen door er bij de verkoper erop te hameren dat je kosten op hem/ haar gaat verhalen op grond van een Europese wet die niet bestaat.. (Of iets anders wat heel stoer klinkt)

iig, je moet het proberen uit te sluiten dat t illegaal is.
Is er geen probleem, krijg jij gewoon je kenteken.
(Als de rest in orde is)
 
Ik heb een motor geïmporteerd waar ook gedoe met het kenteken was, waar ik achter kwam tijdens het bezoek aan de RDW. Leek een formaliteitje, maar kon 'm niet importeren totdat het kenteken in orde was. Vervolgens moest ik terug naar Duitsland met motor naar het Strassenverkehrsamt waar deze het laatste te naam was gesteld. Was een kleine 200km enkele reis, maar je kunt er dus flink pech mee hebben. Mijn Duits is gelukkig in orde en alles netjes kunnen uitleggen en ook begrepen wat er allemaal officieel moet gebeuren e.d. (procedures zijn daar soms net effe met meer stappen). Uiteindelijk goedkeuringsformulier gekregen van het Strassenvekehrsamt. Vervolgens moest ik naar de TÜV (Dekra) om de boel definitief te laten corrigeren, zodat de papieren in orde waren. Heeft bij elkaar dik een dag gekost en gelukkig kon het worden gecorrigeerd. Anders zit je dus met een motor die je als sloop kunt verkopen.

Overigens heb ik geen hoge muts op van de RDW-telefoon, want in mijn geval gaven ze een compleet verkeerd advies.
 
RDW gaat, op jouw kosten een verklaring van geen bezwaar in de heimat aanvragen.
Heb ik ook, of ga ik doen met RD350 frame.

Kost (?) €60.-
Ze doen dan navraag aan de hand van het framenummer in het land van herkomst.
Is het frame/ motor gestolen, heb je pech, geld en motor weg..

Maar Dat kan je ondervangen door er bij de verkoper erop te hameren dat je kosten op hem/ haar gaat verhalen op grond van een Europese wet die niet bestaat.. (Of iets anders wat heel stoer klinkt)

iig, je moet het proberen uit te sluiten dat t illegaal is.
Is er geen probleem, krijg jij gewoon je kenteken.
(Als de rest in orde is)

ik heb een koop overeenkomst van de ADAC die wordt ingevuld en getekend door de verkoper. met de papieren die ik mee krijg ga ik wel langs de RDW, kijken wat ze er daar van zeggen.

Ik heb een motor geïmporteerd waar ook gedoe met het kenteken was, waar ik achter kwam tijdens het bezoek aan de RDW. Leek een formaliteitje, maar kon 'm niet importeren totdat het kenteken in orde was. Vervolgens moest ik terug naar Duitsland met motor naar het Strassenverkehrsamt waar deze het laatste te naam was gesteld. Was een kleine 200km enkele reis, maar je kunt er dus flink pech mee hebben. Mijn Duits is gelukkig in orde en alles netjes kunnen uitleggen en ook begrepen wat er allemaal officieel moet gebeuren e.d. (procedures zijn daar soms net effe met meer stappen). Uiteindelijk goedkeuringsformulier gekregen van het Strassenvekehrsamt. Vervolgens moest ik naar de TÜV (Dekra) om de boel definitief te laten corrigeren, zodat de papieren in orde waren. Heeft bij elkaar dik een dag gekost en gelukkig kon het worden gecorrigeerd. Anders zit je dus met een motor die je als sloop kunt verkopen.

Overigens heb ik geen hoge muts op van de RDW-telefoon, want in mijn geval gaven ze een compleet verkeerd advies.

een dag valt nog mee.


als de motor gestolen is, is t natuurlijk een ander verhaal. maar gezien de papieren die ik tot nu toe gezien heb, lijkt me dat niet het geval.
ik heb fotos gekregen van deel II, TUV keuringen tot 2020, officiele verklaring dat deel I ontbreekt getekend door een ambtenaar.
 
ik heb een koop overeenkomst van de ADAC die wordt ingevuld en getekend door de verkoper. met de papieren die ik mee krijg ga ik wel langs de RDW, kijken wat ze er daar van zeggen.



een dag valt nog mee.


als de motor gestolen is, is t natuurlijk een ander verhaal. maar gezien de papieren die ik tot nu toe gezien heb, lijkt me dat niet het geval.
ik heb fotos gekregen van deel II, TUV keuringen tot 2020, officiele verklaring dat deel I ontbreekt getekend door een ambtenaar.
Succes met het Nederlandse kenteken. Ik hoor graag hoe het afloopt. Guzzi is altijd leuk natuurlijk en niet echt jat gevoelig
 
Motor is aangeschaft, de verkoper had de wel beschikbare papieren netjes voor elkaar.
binnenkort maar even langs de RDW met de papieren, zien wat ze er van zeggen

16719977-e501-45d5-a6a9-c12a0c7172fe.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan