Tuono Bastards Deel 21

Vandaag m’n 4v 1100 weer opgehaald bij de Zwart in Weert.
Duidelijke uitleg wat ze allemaal gedaan hebben, zelfs de kleinste onderdelen worden toegelicht.
20k beurt, 4 kleppen zijn gesteld, rest stond nog goed. Kosten ca. € 950.
Ik ben tevreden en de volgende keer breng ik ‘m weer naar de Zwart.
Geen verkeerde prijs !
 
Ben je lekker aan het rijden, opeens melding "SERVICE" op de display, geen vermogen meer en display hield er daarna ook mee op. Sta je dan langs de snelweg... Gelukkig vlakbij een afrit (al is een paar honderd meter met de motor lopen (in volledig pak) toch behoorlijk zwaar...), dus kon veilig wegkomen en de motor stallen op een bedrijventerrein.

Motor op contact laat wel parkeerlicht branden maar display toont geen teken van leven meer, motor starten zit er ook niet in. Toerenteller zit vast op 3K RPM, beweegt ook niet (zoals normaal met op contact zetten).

Eens zien of de ANWB er nog leven in krijgt...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag een v2 stuur gemonteerd op de v4. Vond de zithouding van het v4 stuur niet prettig. V2 stuur vond ik heel erg fijn. Dat goud staat goed bij de gouden wielen en voorvork.
 

Bijlagen

  • 20240414_174708.jpg
    20240414_174708.jpg
    629,6 KB · Weergaven: 0
Ben je lekker aan het rijden, opeens melding "SERVICE" op de display, geen vermogen meer en display hield er daarna ook mee op. Sta je dan langs de snelweg... Gelukkig vlakbij een afrit (al is een paar honderd meter met de motor lopen (in volledig pak) toch behoorlijk zwaar...), dus kon veilig wegkomen en de motor stallen op een bedrijventerrein.

Motor op contact laat wel parkeerlicht branden maar display toont geen teken van leven meer, motor starten zit er ook niet in. Toerenteller zit vast op 3K RPM, beweegt ook niet (zoals normaal met op contact zetten).

Eens zien of de ANWB er nog leven in krijgt...
Laadcircuit?
Dat is het eerste wat in me opkomt.
 
Vandaag een v2 stuur gemonteerd op de v4. Vond de zithouding van het v4 stuur niet prettig. V2 stuur vond ik heel erg fijn. Dat goud staat goed bij de gouden wielen en voorvork.
Hoe is de stuuruitslag? raak je nu niet de tank bij voorledig insturen?
 

Helaas nog geen update. ANWB liet gisteren langer en langer op zich wachten tot het simpelweg te donker was om de afspraak door te laten gaan. Afspraak voor vandaag 10:00-12:00 gemaakt en mezelf op laten halen. Zo met de auto terug naar de motor en wachten op de ANWB. Mochten ze de motor niet aan de praat krijgen laat ik hem nog een dag en nacht staan en mag de garage hem morgen ophalen, kunnen ze meteen doorrijden naar de werkplaats om hem te fixen (en, mits het geen gigantische euvel is, nieuwe banden als hij daar toch weer staat).
 
Lang leve de stator problemen. Ik zou, als het dat is, direct je vliegwiel laten aanpassen door Dominik Schmidtgrabner. Probleem opgelost!
 
Ik gok dat je dynamo is doorgebrand, ik heb dezelfde klachten gehad en dat was de dynamo.

Yep, hars van spoel te heet geworden en sluiting gemaakt en daar kan de accu niet tegen...

Lang leve de stator problemen. Ik zou, als het dat is, direct je vliegwiel laten aanpassen door Dominik Schmidtgrabner. Probleem opgelost!

Bedankt voor de tips. Ik zal deze meegeven als de motor morgen op wordt gehaald door de motorzaak. Van de dynamo had ik gelezen maar ook dat het sinds 2008 op was gelost. Mijn motor staat vanaf 2009 op naam dus had er niet te veel achter gezocht, nummers checken had beter geweest dan globaal op jaar.

ANWB kon vandaag niets voor me betekenen. Kon de motor door hen af laten voeren maar dan zou het vanaf morgen nog zeker 2-3 dagen duren alvorens ik de motor op de locatie heb waar ik zou willen. Dan is morgen direct op laten halen, door de garage waar de motor toch heen moet, makkelijker.

Qua tips/bedenkingen dynamo, hoe matcht het volgende:
Vanmorgen reageerde de motor wel op contact. Toerenteller (die vat zast op 3K RPM) sprong terug naar de 0 en het Tuono-logo verscheen in de display. Daarna wel meteen vervangen door "SERVICE" waarna ik de motor weer van het contact heb gehaald. ANWB heeft wat zekeringen gewisseld/omgedraaid/gecontroleerd maar niets gevonden, alles reageerde correct. Accu die op 12,1 Volt stond hebben ze bijgeladen tot over de 14 Volt maar ook dat bood geen verschil. Gekke is wel dat tijdens het rommelen met de zekeringen de motor opeens display gaf en de toerenteller naar 9K RPM (mijn ingestelde max) ging, zoals het hoort. Dat was het enige teken en konden we niet meer reproduceren. Typische is nu wel dat de motor met het contact af altijd dimlicht laat zien. Om dat op te lossen heeft de ANWB de accu maar losgekoppeld. Op dat vlak voelt het als een stap achteruit. Niets tegen de heren van de ANWB trouwens, was duidelijk dat ze wel wilden maar simpelweg de tijd niet hadden.
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste is dan weer ongebruikelijk en zou misschien op een probleem in de kabelboom kunnen duiden. Overigens geeft de 'stand' van de toerenteller het soort probleem aan als ik mij niet vergis...
 
Dat laatste is dan weer ongebruikelijk en zou misschien op een probleem in de kabelboom kunnen duiden. Overigens geeft de 'stand' van de toerenteller het soort probleem aan als ik mij niet vergis...
Daar heb ik nog nooit wat over gelezen, ook niet in het Amerikaanse AF-1 forum.
Maar als er een servicemelding is in het dashboard zou je dat in het servicemenu terug moeten vinden, de codes die dan zichtbaar zijn kun je dan opzoeken.
 
Overigens geeft de 'stand' van de toerenteller het soort probleem aan als ik mij niet vergis...

Daar heb ik nog nooit wat over gelezen, ook niet in het Amerikaanse AF-1 forum.

Google geeft ook geen specifieke hits op 3000 RPM als foutmelding. Al staat de teller nu weer netjes op 0 RPM...
Ik houd jullie sowieso op de hoogte voor mocht er iets gevonden worden.

Pessimistische mij twijfelt nu wel echt aan alles. Heeft de ANWB mogelijk meer kapot gemaakt dan was? Maar vooral, is een Italiaan wat voor mij? MV Agusta en Triump waren de andere merken waar ik naar keek (maar toch de Aprilia kocht) maar zou ik niet beter af zijn met een standaard Honda, Kawa, etc. Maar gevoel/idee is nu vooral door de stress/onzekerheid hoe het nu gaat.
 
Een Aprilia kopen, is vaak lopen 🤣
Nee geintje. Een Aprilia is niet zo betrouwbaar als de standaard Jap. Een Aprilia heeft karakter, zorgt voor een smile op je gezicht als je erop rijdt en qua design en styling, bloedmooi.

Het komt goed. Wellicht is het iets kleins. Breng hem, als je zelf niet handig bent, wel naar een Aprilia specialist. Niet iedere garage heeft de kennis en kunde op het gebied van Aprilia's!
 
Is iemand er inmiddels achter wat deze guru precies met je vliegwiel doet? Ik heb ergens gelezen “de binnenkant afdraaien” zodat er meer afstand ontstaat tussen stator en rotor. Maar hoeveel mag er dan af?
 
Is iemand er inmiddels achter wat deze guru precies met je vliegwiel doet? Ik heb ergens gelezen “de binnenkant afdraaien” zodat er meer afstand ontstaat tussen stator en rotor. Maar hoeveel mag er dan af?
Met deze "guru" heb ik zaken gedaan. In ee notendop: de beste man werkt bij rotax en heeft een manier gevonden hoe hij vliegwiel kan downgraden naar 370W. Dat doet hij met hitte. Hoe hij dat doet, zegt die niet. Is het geheim van de chef (guru).
Maar het werkt en heeft na zijn "magic" geen enkele klant erbij gehad waarbij een stator nog doorbrande. Zoek contact via FB met de guru en hij staat je met alle liefde te woord.
 
Daar heb ik nog nooit wat over gelezen, ook niet in het Amerikaanse AF-1 forum.
Maar als er een servicemelding is in het dashboard zou je dat in het servicemenu terug moeten vinden, de codes die dan zichtbaar zijn kun je dan opzoeken.
Bij spanningsproblemen of als de accu met aan- of loskoppelen een paar keer wel/niet spanning geeft kan de nulstand van de toerenteller in de war raken. Wellicht is dat hier gebeurd?
 
Bij spanningsproblemen of als de accu met aan- of loskoppelen een paar keer wel/niet spanning geeft kan de nulstand van de toerenteller in de war raken. Wellicht is dat hier gebeurd?
Dat zou zomaar eens kunnen,
Toen mijn zwager met zijn triumph met laadproblemen kwam te staan gebeurde er ook allemaal rare dingen in het dashboard.
 
Een Aprilia kopen, is vaak lopen 🤣
Nee geintje. Een Aprilia is niet zo betrouwbaar als de standaard Jap. Een Aprilia heeft karakter, zorgt voor een smile op je gezicht als je erop rijdt en qua design en styling, bloedmooi.

Het komt goed. Wellicht is het iets kleins. Breng hem, als je zelf niet handig bent, wel naar een Aprilia specialist. Niet iedere garage heeft de kennis en kunde op het gebied van Aprilia's!

En ik altijd zeggen geen Ducati te willen want "Stuk gaat ie...". Karma...

Ik moet zeggen dat ik de nieuwe Honda nakeds ook zeker wat vind hebben qua lijnen, doet gewoon denken aan wat MV Agusta nu doet. Maar dat (en Yamaha, Kawasaki, etc) voelt zo standaard qua merk, beetje dubbel.

Ik doe sowieso niets zelf aan de motor qua onderhoud. Beetje plastic onderdelen vervangen voor carbon of gewone bouten voor RVS is het probleem niet, maar alles wat betrouwbaarheid of veiligheid raakt laat ik doen. Garage waar hij nu staat meldt wel Aprilia te doen maar site van Aprilia geeft hem niet aan als dealer. Dichtstbijzijnde specialist (ik noem geen namen, geen name and shame) heb ik meerdere malen contact mee gezocht maar nooit reactie gehad, die staan met (meer dan) één nul achter. Waarbij die specialist ook stukken verder zit dan de garage waar hij nu staat.

Door de hele gang van zaken zit ik nu hoog in de emotie (heeft ook iets te maken met een hersentumor, maar ander verhaal) wat leidt tot impulsieve gedachten als motor verkopen. Ik wacht rustig af wat de garage ontdekt en wat de eventuele kosten zijn.
 
En ik altijd zeggen geen Ducati te willen want "Stuk gaat ie...". Karma...

Ik moet zeggen dat ik de nieuwe Honda nakeds ook zeker wat vind hebben qua lijnen, doet gewoon denken aan wat MV Agusta nu doet. Maar dat (en Yamaha, Kawasaki, etc) voelt zo standaard qua merk, beetje dubbel.

Ik doe sowieso niets zelf aan de motor qua onderhoud. Beetje plastic onderdelen vervangen voor carbon of gewone bouten voor RVS is het probleem niet, maar alles wat betrouwbaarheid of veiligheid raakt laat ik doen. Garage waar hij nu staat meldt wel Aprilia te doen maar site van Aprilia geeft hem niet aan als dealer. Dichtstbijzijnde specialist (ik noem geen namen, geen name and shame) heb ik meerdere malen contact mee gezocht maar nooit reactie gehad, die staan met (meer dan) één nul achter. Waarbij die specialist ook stukken verder zit dan de garage waar hij nu staat.

Door de hele gang van zaken zit ik nu hoog in de emotie (heeft ook iets te maken met een hersentumor, maar ander verhaal) wat leidt tot impulsieve gedachten als motor verkopen. Ik wacht rustig af wat de garage ontdekt en wat de eventuele kosten zijn.
Inderdaad beter even wachten op uitsluitsel van de garage als ze achterhaald hebben waar het probleem zit. Kan inderdaad ook iets heel eenvoudigs zijn... Maar ik snap die emotie wel als je er net van alles aan hebt gedaan en je er dan mee komt te staan niet wetende wat daar dan de consequenties van zullen zijn maar voor alles is een oplossing! Sterkte met je gezondheid in ieder geval.
 
Ben ik ook wel benieuwd naar!

Aangezien ik in juni weer op de V4 naar de Alpen ga en de stator vroeg of laat gaat bij de eerste generaties heb ik zojuist de deksel er maar afgetrokken om hem te inspecteren. Ik heb overigens geen laadproblemen op het moment. Bij twijfel wilde ik hem vervangen voor het geupgrade model met nieuw vliegwiel en dan is het probleem ook opgelost. Maar tot mijn verbazing zit er in mijn blok nog een uitzondering en het veel betrouwbaardere Mitsibushi type in, die er overigens zeer goed uitzag zonder donkere plekken. Scheelt weer wat Euro's...
 
Terug
Bovenaan Onderaan