GS550E toonbaar maken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Halllo mensen, ik ga weer een stukkie verder.

Ik heb de gietdelen schoon gewassen/beborsteld en kwam narigheid tegen:

full


Het schroefdraad van de aftapplug in het carter is ooit kapotgedraaid en er is toen een zogenaamde Heli Coil gemonteerd.
Nu hoort het schroefdraad, waar de helicoil in gedraaid wordt, goed te zijn.
Dat is hier echter niet het geval, er is nauwelijks schroefdraad aanwezig!
Dit moet anders. Volgende week ga ik in het carter groter schroefdraad in de pan tappen.
Dan lijm ik er een kraagbus in met de juiste schroefdraad.
Ik zal proberen van dit klusje (op de freesmachine) fotoos te maken.

Ik dacht een scheur in het carterpan te zien (rood omcirceld):

full


Bij nadere inspectie bleek het te gaan om een gietstollings-patroon te gaan, gelukkig...

De naaldlagers en lagerbussen vd achtervork zijn in slechte staat en moeten vervangen worden door wat anders (geen naaldlagers meer):

full


Als je goed kijkt, kun je zien dat een zijde van de lagerbussen verroest en ingesleten zijn. De andere zijde is eigenlijk best nog wel goed:

full


full


Dit is goed te verklaren: de lagers en bussen worden op een zijde belast door het
gewicht (massa) vd motorfiets, daar komt bij dat de achtervork maar een beperkte uitslag (draaibeweging) maakt.
Deze belasting zorgt ervoor dat de slijtage op een punt optreedt.
Naaldlagers zijn goed, maar dan moet of de as roteren, of de naaldlagers moeten roteren. Dan is er niets aan het handje.
Ook worden de lagers hier zelden of waarschijnlijk nooit gesmeerd, er is nieteens een smeernippel aanwezig!! |(
Ik kom nog met een oplossing...

Dit weekeinde wou ik de klepspeling bepalen, dat gaat dus niet door.
De binnenschroefmaat die ik geleend had, staat niet goed afgesteld. Inplaats van dat ie 7mm aangeeft, geeft ie 7,5mm aan. Wel heb ik weinig verschil kunnen meten, tussen de boring bij de sealzijde en de nokkenaszijde. Ik denk dat de slijtage nog wel meevalt, maar ik controleer het volgende week alsnog.
De binnenschroefmaat moet ik dus eerst met een instelring kalibreren, had ik eerst moeten doen |( ! En ik ben nog wel assistent kwaliteitsdienst geweest, sukkel die ik ben.
Daarbij komt dat ik de kleppen op mijn werk had laten staan afgelopen Vrijdag |(
Ook had ik een buitenschroefmaat geleend om de klepstelen op te meten.
Hoezo haast om naar huis te komen...!

Nu ben ik bezig met kleine klusjes, wordt vervolgd! :W
HAPO.
 
Hallo RaffelGS,

Bedankt voor het aanbod, maar voor mij is het een klein klusje en ik kan het geld beter besteden
aan dingen die ik niet kan repareren.

Nu ik hier toch weer ben:

Ik heb fotoos gemaakt van het meetgereedschap, dat ik geleend had.
Misschien is het leuk/intressant om er wat over te vertellen.

Dit is een digitale schuifmaat met een meetbereik van 0 tot 150mm:

full


1. dit zijn de meetbekken voor uitwendige diameters of vlakken.
2. dit zijn de meetbekken voor inwendige diameters of vlakken.
3. dit zijn de meetbekken om dieptes van vlakken te meten.
4. dit is het vastzet schroefje, na het meten fixeer je de meting.
5. dit het batterijcompartiment, hier staat IP66 op. Dat wil zeggen dat deze schuifmaat spatwaterdicht (koelvloeistofdicht) is.

Dit is een analoge buiten(beugel)schroefmaat met een meetbereik van 0-25mm. En deze is dus geen micrometer! om de doodeenvoudige reden omdat deze geen duizendste van mm kan meten!

full


1. dit zijn de hardmetalen meetvlakken.
2. dit is het vastzet schroefje.
3. dit is het ''gevoelsknopje''. Met deze draaiknop meet iedereen in principe met de zelfde meetkracht.
4. dit is de nonius, hier lees je de maat af. Op deze nonius staan alleen hondersten van mm's, halve mm's en hele mm's.

Dit is een analoge binnenmicrometer met een meetbereik van 6 tot 8mm.
Dit is wel een micrometer, hij kan dus duizendsten van mm's meten.

full


1. dit zijn de drie meetbekken.
2. dit is de nonius, hier staan de hondersten mm's.
3. dit is het gevoelsknopje.
4. hier staat het meetbereik en de afleesnouwkeurigheid: 0.001mm of wel een micron.
5. hier staan de duizensten mm's. Er boven staan de hele mm's.

Dit laatste meetgereedschap is veruit de duurste van de drie (honderden euroos).
De schroefmaat is het goedkoopste van de drie (tientallen euroos en beslist geen 300euro).

HAPO.
 
Echte vakmannen gebruiken een normale schuifmaat van 2 tientjes en een voetjespasser :-)

Ik heb in ieder geval niet meer in mijn gereedschapskist liggen (ow ja , ook nog een stalen lineaal en een rolmeter van de praxis) :-)
 
Hallo lezers en plaatjeskijkers,

Vandaag de remschijven gedemonteerd, ging goed totdat:

full


Jawel, totdat er een bout afbrak! :( Ik heb nog heen en weer gedraaid en er
Imal op gespoten, echter het mocht niet baten.
Dat wordt dus uitboren, weer een klusje voor op het werk.
De bouten waren droog in de aluminium wielen gedraaid:

full


Ja, en dan krijg je dit. Valt me nog mee dat de rest wel los te krijgen was.
De bijde remschijven voor zijn nog prima, de achterste schijf is krap.
Op de buitendiameter is ie nog dik genoeg, maar verder naar de binnendiameter
toe wordt ie dunner. Moet ik nog bekijken.

Daarna heb ik de zuigers en zuigerveren gedemonteerd en dat ging beter.
Een aantal fotoos natuurlijk:

full


Eerst moet de borgveer uit, dit heb ik gedaan met een kleine seeger-ringtang:

full


Het mooiste gaat dat wanneer je de ring verdraaid naar de uitsparing toe, zie vorige foto.

Nu kan de pen eruit geduwd worden:

full


En de zuiger kan van de drijfstang afgehaald worden:
 
Oeps, er ging iets niet goed. We gaan vrolijk verder.

En de zuiger kan van de drijfstang afgehaald worden:

Hee, ik kan de ducumentenlijst niet meer openen!!??
Even opnieuw inloggen....
 
Nog een keer dan.

En de zuiger kan van de drijfstang afgehaald worden:

full


Nu de zuigerveren er voorzichtig af halen:

full


Dat waren de twee zuigerveren:

full


Nu nog de olieschraapveer (deze bestaat uit drie ringen), die is makkelijker:

full


Zo, alles is gelukkig nog heel! Wat een gepeuter...gelukkig heb ik het vaker gedaan, bij een tweetakt (GT380 en Kawasaki Avenger 350cc), maar dat maakt niet uit.

Even de zuiger merken, zodat ie weer in de goede cilinder terecht komt:

full


Ook nog kijken naar de roetaanslag:

full


Even proberen of ik de aanslag met mijn nagel weg kan krabben:

full


Dat valt gelukkig ook weer mee, kan ik dus makkelijk schoonmaken.
Zou dat kunnen met Antikal? Probeer ik gewoon!

Nu nog kijken hoe het drijfstangoog eruitziet:

full


Ohh, dat valt ook 100% mee! Je kunt, als je goed kijkt, het patroon van het honen nog zien.
Het patroon is overal nagenoeg gelijk...
Dan is de passing ook nog goed. Hoef ik niet na te meten, de pen past er ook mooi strak in.
En zo ging het bij de andere drie zuigers ook.
Nu nog de zuigers opmeten voor de zekerheid.


Goed, dat was het weer even. Tot kijk!
HAPO.
 
Hallo Lotgenoten,

Ik wil jullie laten zien hoe ik mijn carterpan van nieuw schroefdraad heb voorzien.
Om te beginnen laat ik zien welke machine ik heb gebruikt, nl een frees-bank/machine.

full


Dan moet de carterpan opgespannen worden en wel zo dat ie niet vervormd, of erger, gebroken
wordt. Het opspannen gebeurd op het bed vd freesbank met zogenaamde kikkers.
Daarna maak ik het oude aanlegvlak schoon met een frees:

full


Van dichterbij:

full


Daarna kan ik het oude gat groter boren, in dit geval met 16,5 mm:

full


Dan kan ik het gat voorzien van nieuw schroefdraad, dit is nu M18x1.5 geworden.
M18x1,5 is Metrische fijne schroefdraad van 18mm rond, met een spoed van 1,5mm.

full


Het schroefdraad maak ik erin met een draadtap, het zwarte ding dat recht op de pan staat.
Dan draai ik de tap door middel van een wringijzer, door het gat heen. De tap wordt ondersteund
door een pen met een 60graden punt, zodat de tap loodrecht in het gat wordt gedraaid.
Tijdens het tappen wordt snijolie gebruikt, zodat een mooie draad onstaat.
Na het tappen ga ik het draaggat verzinken, dat gebeurd met een verzinkboor van 90graden.

full


En zo ziet het nieuwe draadgat na een half uurtje werk eruit:

full


Wat een verschil met de oude draad! Maar deze nieuwe draad komt niet overeen met het schroefdraad vd aftapplug, dat is nl M12x1,25.
Hoe dat goed komt laat ik de volgende keer zien.

Doei,
HAPO.
 
Goed dat je laat zien hoe eea in z'n werk gaat. Erg leerzaam, hoewel ik dit soort apperatuur niet in m'n schuurtje heb staan :N

Succes met je project!
 
ff aan de favorieten toegevoegd, omdat het een helder topic is. Met name complimenten voor je foto-werk, ik vind het prachtig!
 
Mooi topic hoor HAPO, leest en kijkt lekker weg :Y.

Dat 3e stukje gereedschap kende ik nog niet (zal wel door de prijs komen).

Gelijk een rijtje vragen:

Dat versleten achterbrug lager, zit dat toevallig aan de kant van de ketting die er regelmatig allerlei troep overheen gooit?

En heb je de zuiger-cylinderspeling al opgemeten? (boven, midden, onder en op 4 punten) Het zuigertje ziet eruit alsof het al heel wat meegemaakt heeft -O-.
 
Dat is professioneel getapt! Mooi als je dat soort gereedschap tot je beschikking hebt. Mooi topic om te volgen met mooie foto's. Als je alles zo gaat doen wordt jouw fiets weer als nieuw! :} :}
 
Hallo mensen,

Even reageren op al de reakties!
Jullie maken me helemaal verlegen... :o

JKoehorst:

het derde stukje gereedschap, de binnenmicrometer, is inderdaad een duur stukje meetgereedschap. Komt door zn nauwkeurigheid en het kleine meetbereik van 6-8mm.
Het is een eigen merk van een importeur, dus geen MAHR of Bowens ofzo...die zijn pas echt duur.

Wat het ene versleten naaldlager betreft, ik weet eigenlijk niet waarom de ene er erger aan toe is dan de ander. Misschien dat de ketting ooit te strak heeft gestaan?
Ook kan het zijn dat er meer water bij heeft kunnen komen. Wat ik erg vreemd vind is dat de GS750 wel een smeernippel heeft en de 550 niet.
Ze moeten bij allebei toch gesmeerd kunnen worden? Wat kost dat nu meer, zo'smeernippel?|(
Wat ik wel weet is dat het aangepast wordt.
Ik heb de zuiger/cilinderspeling nog niet gemeten, ben bezig de zuigers schoon te krijgen. Ik heb de indruk dat nog wel eens mee kan vallen.
Eentje is nu schoon, met dank aan de ontkalker vd Edah! Nu de andere drie nog en de zuigerbodem mooi glad polijsten.

Natas,

Dat ik zo handig ben is niet zo verwonderlijk, ik zit nl ruim 25jaar in het metaalvak en heb ook tussentijds een aantal jaren gewerkt als assistent kwaliteitsdienst, dus meten kan ik dacht ik wel. Daarnaast ben ik ook altijd met andere dingen bezig, zoals een verbouwig.
Maar gelukkig kan ik ook niet alles... :N
Mocht je wat hebben, kom er gerust mee. Nee heb je, ja kun je krijgen, toch?

VFAndre,

Ik doe wat in mijn vermogen ligt en de fiets wordt wat mij berteft zo goed als nieuw.
Op sommige punten beter... :r Ik ben nl niet zo gauw tevreden.
Ik vindt het leuk om te doen, het is een goede afleiding en het verslag vind ik eigenlijk net zo leuk. Met dank aan Johan, de vorige eigenaar. Is hier wel bekend...

Ik heb afgelopen week niet veel tijd gehad om wat te doen.
Naast de carterpan, heb ik de carburateur schoon gespoeld en geborsteld, de achteras en vooras met alles wat daar bij hoort, achterketting wiel, het huis waar de schokdempers in zitten voor de secundaire aandrijving.
Ook heb ik de banden vd aluminium velgen af laten halen door Kwik-Fit, kostte me niets!
Ik zal morgen gangmakers halen voor bij de koffie, voor wat hoort wat. Toch?

Binnenkort horen jullie weer meer,
HAPO.
 
Hallo heren (de dames zullen hier vast niet kijken? :N ),

Vandaag bezig geweest met de zuigers. Ik had toch een proef gedaan met ontkalker? :Y

Welnu, dit is het resultaat:

full


full


full


Valt niet tegen, he? *D

Dit bleef achter in het kweekbadje:

full


Niet alles was weg:

full


Dit moet ik dan maar met het handje wegpoetsen en dit is het eindresultaat:

full
8-)

Dit is het gereedschap dat ik gebruikt heb:

full


1. eerst met een grof schuurrolletje het meeste eraf slijpen.
2. dan in de hoeken met een klein rolletje.
3. daarna met een lamellenschijfje het geheel glimmend gemaakt.
4. als laatste, met een schuursponsje opgepoetst.

Het zou nog mooier kunnen, maar ik vind het prima zo!
Het is een stuk gladder dan bij een nieuwe zuiger.
Ik heb wel de pijl weggeschuurd, maar de pijl was gericht op de uitlaatklepzijde.
Dus dat is makkelijk te onthouden.

Ik zou de zuiger maar toch verkeerd om monteren...wordt het dan _O- of zou het uitdraaien op ;( .
Eerst zou ik me een :+ voelen, even flink :N , dan word ik me toch :( , daarna doe ik dit |( en dan is het ;( .
Zoiets?

HAPO.
 
hoi ! dat nwe schroefdraad in je carterpan is wel heel erg fijn gedaan zeg ! ..mijn vraag: ik zit met enige ellende sinds mijn CB550 carterpan besloot het schroefdraad wat de plug vasthield terug te geven aan de eigenaar ;) kortom: geen schroefdraad meer over ! helemaal weg.. zou wel wat hulp kunnen gebruiken, zou jij me verder kunnen helpen ?? groet, rogier
 
Hallo Rogier,

Natuurlijk wil ik je wel verder helpen.
Wanneer je het zelf wilt doen, moet je toch beschikken over een kolomboormachine, iets om de pan mee vast te zetten (bv lijmtangen), een spiraalboor vd goede diameter, een juiste (scherpe)tap, een verzinkboor (of een schraapstaal, kun je zelf maken uit een vijl), een wringijzer of een passende sleutel, een boorkop en een punt die de tap ondersteund (kun je maken uit een botte/kapotte tap).
Heb je dit niet of kun je dit niet lenen, dan kun je de pan en plug naar me opsturen.
Tzt wil ik het wel voor je repareren. Misschien kun jij dan ergens aankomen wat ik kan gebruiken voor mijn GS550E. Je mag me mailen.

Groet,
HAPO.
 
Hallo Rogier,

Natuurlijk wil ik je wel verder helpen.
Wanneer je het zelf wilt doen, moet je toch beschikken over een kolomboormachine, iets om de pan mee vast te zetten (bv lijmtangen), een spiraalboor vd goede diameter, een juiste (scherpe)tap, een verzinkboor (of een schraapstaal, kun je zelf maken uit een vijl), een wringijzer of een passende sleutel, een boorkop en een punt die de tap ondersteund (kun je maken uit een botte/kapotte tap).
Heb je dit niet of kun je dit niet lenen, dan kun je de pan en plug naar me opsturen.
Tzt wil ik het wel voor je repareren. Misschien kun jij dan ergens aankomen wat ik kan gebruiken voor mijn GS550E. Je mag me mailen.

Groet,
HAPO.
:} dat is mooi ! Ik heb alleen net een carterpan van Jochem gekregen, dus ben even voorzien, ..maar omdat ze vaak stuk gaan, wil ik het toch graag 'gedaan hebben' .. voor de fijne wetenschap, dat ze altijd wel weer stuk gaan. met helicoil zijn ze ene stuk sterker, dus ik breng hem wel langs. Volgens mij woon je niet heel ver uit de buurt namelijk !
Om het zelf te doen, mis ik: kolomboor, spiraalboor van de goede diameter,..tap, verzinkboor,..en een schraapstaal ken ik niet eens :)

Wat zoek jij voor je GS550 ?? dan ga ik even voor je navragen (weet één en ander aan onderdelen te liggen)

alvast bedankt !!
 
Wat het ene versleten naaldlager betreft, ik weet eigenlijk niet waarom de ene er erger aan toe is dan de ander. Misschien dat de ketting ooit te strak heeft gestaan?
Ook kan het zijn dat er meer water bij heeft kunnen komen. Wat ik erg vreemd vind is dat de GS750 wel een smeernippel heeft en de 550 niet.
Ze moeten bij allebei toch gesmeerd kunnen worden? Wat kost dat nu meer, zo'smeernippel?|(
...

De 750 wel? Dat wist ik niet.
Aangezien je er glijbussen in zet kun je er misschien ook wel direct een vetnippel in zetten :). Gelijk goed voor elkaar.

Zuigers mogen niet verkeerd om gemonteerd worden, ik dacht dat je dan problemen krijgt met de desaxatie die dan niet meer klopt (de zuigerpen zit nl. niet in het midden voor zover ik weet). Zal wel lawaai en extra slijtage geven.

Zuigertjes zijn wel goed schoon ja! :9
 
Laatst bewerkt:
1
Zuigers mogen niet verkeerd om gemonteerd worden, ik dacht dat je dan problemen krijgt met de desaxatie die dan niet meer klopt (de zuigerpen zit nl. niet in het midden voor zover ik weet). Zal wel lawaai en extra slijtage geven.
2
Zuigertjes zijn wel goed schoon ja! :9

1
Uitsparingen voor de kleppen zijn toch niet gelijkvormig? Denk dat een vd kleppen dan wel eens kan gaan botsen met de zuiger.

2
Da's wel wat anders al bij mij. Ik haal er een keer een koperborstel overheen, om de grofste zooi eraf te wrijven. :X
 
Hoi HAPO,

Ik ben blij aan dit topic te hebben kunnen bijdragen, want je maakt er iets moois van zeg!

En dan bedoel ik zowel de machine (die was 'wel aardig' dacht ik, maar nu ik zie wat jij ervan maken kunt heb ik me bedacht) als dit topic! *O*

Je verslag vind ik errug tof, want zéér helder en volledig, je foto's zijn dat ook! en dat terwijl het toch best wat tijd kost om goede foto's te maken (sprak de ervaringsdeskundige). Al was het alleen maar omdat je steeds je handen moet wassen voordat je aan je digi-reflex gaat zitten :) :Y

Ik ben zeer benieuwd als je straks aan het afregelen van luchtfilters en mengsel toekomt en aan de beste manier om dit te doen! Bij mij in de schuur staat een GS400-tje waaraan dezelfde klus zit en ik mis een stukkie aanpak-ervaring :?

Ik blijf met spanning volgen en hoop je nog es te ontvangen thuis als je een rit met de machine maakt, zou hem graag es van dichtbij zien in alle pracht en praal!

Grtz,

J.
 
Hallo mensen,

Rogier:

De carterpan repareer ik wel voor je, het wordt echter geen HeliCoil maar een kraagbus. Geef je ook de aftapplug erbij? Die heb ik nodig om te bepalen welk schroefdraad in de kraagbus moet.
Wanneer je aan wilt komen, eerst mailen graag. Mailadres is bekend op deze site.

Dit zoek ik:
Voorvorkpoten (van bestaande is de hardchroomlaag te aangetast door roest),
Uitlaatdempers en bochten (liefst orginele, in ieder geval een 4 in 2),
Komplete pakkingset,
Embleem GS550E (of een compleet rechter zijkap),
Accu Yuasa YB 10L-A2 (of vergelijkbaar),
Kettingkap,
Kettingspanners, verchroomd (tenminste een),
Buddyseat (liefst orgineel),
Set goede banden.
Ook nog, set inlaatrubbers( 40mm aansluiting), kapje achterremklauw, kettingset en RVS bouten.

Bedankt alvast!

JKoehorst:

Dat van die 750 stond in het handboek.
Een vetnippel hoeft niet, ik kan er zelfsmerende bronzen bussen in zetten of kunstofbussen.
De zuigers mogen niet verkeerdom gemonteerd worden omdat de klepuitsparingen in de zuigerbodem niet gelijkzijn. Inlaatklep is groter dan de uitlaatklep en van dat andere (desaxatie??) weet ik het niet. Dat de pen uit het midden zit, zou heel goed kunnen. Dat zal dan wel zijn voor de smering (circulatie) en afwisselende slijtage(niet op een plaats). Dit wordt ook toegepast bij de klepstelplaatjes, de nok zit ook niet in het midden vd stelplaat.

Roestendoenze,

Behalve die van mij dan, straks!(roestendoenze) Ahum...
Punt 1 is hierboven beantwoord...
Punt twee: waarom maak je er niet iets meer werk van?

Johan,

de machine was niet ''wel aardig'', maar ''aardig verrot''! Maar het komt allemaal wel weer goed.
Gaat alleen wat lang duren, en kost ook ''aardig'' wat. Maar het hoeft niet allemaal tegelijk, ik heb de tijd...
De motor ga ik weer binnenkort schorsen, ik heb nl al een brief gehad over de verplichte verzekering (ook al rijd je geen mm!) en een wegenbelasting rekening van 60€. Ik kan mn geld wel beter besteden.
Het topic maken is errug leuk, maar er gaat idd veel tijd in zitten. De respons maakt veel goed!

straks aan het afregelen van luchtfilters en mengsel toekomt???
Man, dat duurt nog wel even, hoor! Ik heb nog zooooveeeel te doen, he...

Wanneer de GS klaar is dan kom ik hem graag showen!! Ik mail dan wel, ergens in 2009 ofzo...

Zo, dit was het weer even...
HAPO.
 
Hoi Hans,

zo zie je maar weer: ik heb er te weinig verstand van. Conditie verkeerd ingeschat (maar heb dan ook nooit zelf iets losgetrokken, zoals ik je vertelde), het 'straks' uit mijn vorige post sloeg ook op je tempo in dezen, waarvoor ik grote bewondering heb! Echt, het zou me verbazen als je pas in 2009 op de weg bent hoor!

En al duurt het zo lang, ik blijf mooi meelezen, want vind het erg leuk om te zien!


Suc6 gewenst!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan