€500 challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400

Zo vandaag naar een mede MF-er geweest. Op de terugweg nog even wat gas gegeven. P de GPS heb ik (illegaal 🤣) de 139 km/h aangetikt. En er zat nog iets meer in. Deze XS400 is visueel brak maar technisch valt het dus best mee 😎

En dan nog een andere vraag, op 1 voorpoot blijft wat olie zitten, maar onder de stofkap is geen olie te vinden. Bij lekke voorvorkkerringen heb ik totnogtoe altijd onder de stofkap een grote zooi aan olietroep aangetroffen. Iemand ook ervaring met deze manier van olie op een voorpoot ?
Vergeet niet dat er ook vettigheid zat tegen je de onderste bevestiging van je voorpoot. De benaming is mij even ontschoten.
 
T-stuk van het balhoofd is de benaming (zover ik weet). Ook daar zat wat olie. Echter onder de kroonplaat en op het stuk tussen de kroonplaat en het T-stuk is de betreffende voorvorkpoot geheel droog (geen olie waar te nemen).

Trouwens net ontdekt dat 1 inbusboutje van een vlotterbak niet goed vast zat ("gevonden" met mijn neus :+ ).
 
Zo er is weer eens wat te melden. Heb vandaag een blauwe envelop ontvangen voor dit brik. Hij heeft op 10 juni zijn veertigste verjaardag gevierd. Het gevolg is dat ik geen motorrijtuigenbelasting meer verschuldigd ben. En wat veel belangrijker is, de ophokplicht vervalt :Y

Enige wat nog wel moet gebeuren, is een keerring van de voorvork vervangen. Hij lekt enigszin en ik moet het contactslot vervangen. Via Internet een goed werkend slot aangeschaft (bij het huidige slot valt de sleutel er namelijk gewoon uit).
 
Hé Wim, tof topic, heb ik tot nu toe blijkbaar gemist! Mooie fiets zo dans son jus... En top dat je na het dalletje hem toch nog aan het lopen hebt gekregen. Klinkt lekker. Maar nét niet zo lekker als een XS750/850 - ben niet zo van Yamaha maar puur op het geluid zou ik geen nee zeggen tegen zo’n 3-pitter. Klinkt net als een luchtgekoelde 911 :9~

Ga je verder nog poetsen? Die chroomdelen krijg je met wat scotch brite en een likje belgom chroom weer proper (met behoud van patina). Als niet snap ik het ook, maar persoonlijk zie ik het altijd als een oude man: rimpels, littekens en grijs haar zijn helemaal prima, maar hij moet niet lopen te meuren met een ongeschoren kop en vies kloffie...
 
Nee, aan deze fiets ga ik qua uiterlijk niets doen. Geen beginnen aan, maar ondertussen moet de fiets technisch goed in orde zijn.

Overigens is de fiets niet echt vuil, maar gezien zijn leeftijd en het feit dat hij jaren buiten gestaan heeft hij/zij een doorleefd uiterlijk verkregen. Als ik het voorspatbord netjes oppoets (zover het lukt) wordt dat een vlag op een modderschuit en dan klopt in mijn ogen het uiterlijke plaatje niet meer.

Het voorspatbord is aan de binnenkant overigens dik in de roestwerend verf gezet (dat wel 😉). En de motor staat gewoon mooi droog in de garage. Frame is trouwens ook gewoon met de kwast van een stevige laag verf voorzien, zodat roest weinig kans maakt.

Van 4 uitlaten de beste uitgezocht en gemonteerd (alleen niet opgepoest).

Je moet maar denken ieder z’n afwijking 🤪
 
Nee, aan deze fiets ga ik qua uiterlijk niets doen. Geen beginnen aan, maar ondertussen moet de fiets technisch goed in orde zijn.

Overigens is de fiets niet echt vuil, maar gezien zijn leeftijd en het feit dat hij jaren buiten gestaan heeft hij/zij een doorleefd uiterlijk verkregen. Als ik het voorspatbord netjes oppoets (zover het lukt) wordt dat een vlag op een modderschuit en dan klopt in mijn ogen het uiterlijke plaatje niet meer.

Het voorspatbord is aan de binnenkant overigens dik in de roestwerend verf gezet (dat wel 😉). En de motor staat gewoon mooi droog in de garage. Frame is trouwens ook gewoon met de kwast van een stevige laag verf voorzien, zodat roest weinig kans maakt.

Van 4 uitlaten de beste uitgezocht en gemonteerd (alleen niet opgepoest).

Je moet maar denken ieder z’n afwijking 🤪
Lekker patina laten,heb ik met mijn Enfield ook.Die ziet er uit alsof hij jaren in een tuin heeft gelegen,soms heb ik wel de zin om delen (primaire kast,tuimelaardeksels) hoogglans te polijsten maar inderdaad,da's een vlag op een strontschuit dus ik doe het lekker niet.:+
 
Na een tijd van stilstand weer opgestart. Stilstand kwam door problemen met de achterrem. Deze lijken opgelost. Blijft een leuke brommer.

Overigens is het nog best fris 😉
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    458,9 KB · Weergaven: 80
Dit project gaat ten einde komen. Hij gaat in de verkoop. Oorzaak gevalletje N + 1. Er is namelijk een GL650 de garage in gerold. En die geeft wat ruimte problemen.

Vanavond even naar Hoek van Holland gereden. Moet zeggen ding rijdt gewoon lekker en leuk :)
 
Motor staat nu te koop.

Visueel is de motor niet aangepakt, doch technisch is de motor in goede staat.
Ondermeer:
- balhoofdlager vernieuwd
- voorvorkpoten vervangen, goede tweedehands met nieuwe keerringen en verse olie
- zekeringenkastje vervangen (nu steekzekeringen)
- stuurschakelaars nagelopen
- goed werkend contactslot geplaatst
- Koni schokdempers gemonteerd
- nieuwe ketting (O-ring) met kettingwielen
- banden (en binnenbanden) nieuw in 2021
- remmen gereviseerd met staalommantelde remleidingen
- voorlicht reflectordeel vernieuwd (nu halogeen H4 lamp)
- olie ververst met vers filter
- twee nieuwe luchtfilters
- Motobatt accu van 2022
- ontstekingsdelen vernieuwd (bougies, bougiekappen, kabel, contactpunten en condensator)
- uitlaten zijn origineel

Motor is wegenbelasting vrij en een oldtimer verzekering kost ongeveer 40 Euro op jaarbasis.
DSC_0196.JPG


Prijs 850 Euro

DSC_0203.JPG
 
Nog wat foto's bijgevoegd.

Daarbij heb ik nog wel wat onderdelen van dit type XS400 liggen. Met de verkoop van mijn project worden deze overbodig. Als de koper via de MF-route bij mij terechtkomt zal het extra bedrag hiervoor beperkt blijven ;) (oa. tank, achterbrug, mooie lakdelen van een buddyseat).


DSC_0199.JPGDSC_0200.JPGDSC_0202.JPGDSC_0204.JPG
 
Aan het avontuur van deze XS400 is voor mij een einde gekomen. Van niet rijdende roestend brik naar een technisch opgeknapte motorfiets.

En zelfs nog wat kilometers gereden. Hij verdwijnt overigens niet helemaal van MF want hij is overgenomen die iemand van hier. En de motor blijft sowieso nog een tijdje in deze staat (niet dat je daar als voormalige eigenaar wat over te zeggen hebt, doch het is best fijn als je weet dat er niet direct de slijptol wordt ingezet).

Hoop dat er nog de nodige plezierkilometers mee gereden gaan worden.
 
Zal ook wel een beetje te maken hebben met het verse balhoofdlager en de banden die nog maar heel weinig kilometers verwerkt hebben.

En leuk om te lezen dat hij lekker rijdt 👍🏻

En toch leuk om een glimmend voorspatbord te zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan