1.49m drama met een motor zoeken

Je hoeft helemaal niet aan de grond te kunnen met je voeten ...
Je kan er mee lachen, maar ik ken persoonlijk iemand die als kind bezeten was van motoren, klasgenoten lachten hem uit omdat hij noout zou kunnen motorrijden. Nu rijdt hij een BMW R1200GS op dezelfde manier als in dit filmpje. Is zelfs mede eigenaar van een zeer goede motorzaak, en heeft een mooi huis en een dikke BMW 6-reeks ... wie laatst lacht, lacht best!

Da's potverdorie gewoon 'n held(je) toch, ofwa? De middelvinger die hij opsteekt naar z'n verticale beperking is groter dan hijzelf.
 
Kijk niet alleen naar de motorinhoud eerder naar het gewicht van de motor. De meeste motoren zijn wel te maken dat je net kan balanceren op de bal van je voet, dat komt dan het volgende probleem om de hoek kijken het gewicht en de balans.

Als je heel veel meer gaat verlagen dan 1 tot 2 cm (standaard verlagingskit niet eens meer beschikbaar voor veel nieuwere motoren) dan komen de rijeigenschappen ernstig in het gedrang. Pas hiermee dus op.

Met alle respect vind ik de monkey niet eens een gek advies.

Heb me wel eens laten vertellen dat er in Japan de verplichting bestond om je motorfiets in je eentje overeind te kunnen zetten als deze gevallen is.
 
Ik ben 1.53 (valt me reuze mee dat ik niet eens de kleinste motorrijdster ben zoals ik lang dacht en zeker in een land waar de langste mensen ter wereld wonen) en ik rijd al motor sinds 1993. Ik heb altijd cruisers gereden, de laatste was een Yamaha Dragstar 1100 classic. Daarvan was het zadel verlaagd en middels andere dogbones ook de motor zelf. Echter niet iedereen wil een cruiser rijden (zoals ook degene die dit topic heeft gestart). Ook ikzelf ben pas overgestapt op iets anders. Ik heb gegoogled op 'motoren voor kleine vrouwen' en kwam daarbij op de in 2020 geïntroduceerde Hyosung Aquila Bobber 300cc uit. Ik heb ook naar andere motoren gekeken maar als het zadel hoger is dan 75 cm. dan is het voor mij al een 'no go'.
Gelukkig is de Bobber van 300cc een heerlijk pittige motor die lekker licht is en super makkelijk te balanceren en te manoevreren bij lage snelheden. Hij is ook nog leuk om te zien. Maar smaken verschillen uiteraard. De zadelhoogte is 71cm. en ik kom met beide voeten plat op de grond. Ik heb voor ietwat buiging in de knieën ook nog schoenen met een hak van ongeveer 3cm.
Echter voor een type racemotor zijn schoenen met een hak niet echt handig lijkt mij. De Daytona Lady star zijn uiteraard prima maar is wel ff. een investering.
De breedte van de motor is uiteraard belangrijk, het gewicht maar ook of je dikkere of dunnere benen hebt. Ook dikker de billen/bovenbenen hoe minder het bereik aan de grond.
 
...en kwam daarbij op de in 2020 geïntroduceerde Hyosung Aquila Bobber 300cc uit....

02-hyosung-bobber-300.jpeg


Hyosung_GV300S_Bobber_0067.jpg


 
Kontakt opnemen met MMVG, MotorMobiliteitVoorGehandicapten; die hebben ooit een motor serieus verlaagd voor de fam. Poortenaar, dat zijn zg. kleine mensen.
 
Ik ken het probleem. Ikzelf ben 1.56m en heb moeite om een leuke motor te vinden. Ik heb hier ook veel naar gezocht maar tevergeefs. Ik had een CB500, verlaagd door de achterste veren te vervangen met lagere en ik kon er mee rijden op mijn tenen. Ik heb nu een Yamaha XJ6, niet verlaagd en kan ook net met beide tenen op de grond op de laagste stand, nog niet ideaal. Een Honda MSX125 is goed maar niet krachtig genoeg voor langere ritten of de snelweg.

Met hoge snelheden is een grote motor geen probleem maar ik merk in verkeer als er lage snelheden nodig zijn of snelle uitwijkingen dat een grote motor dan niet ideaal is omdat je dan je voetwerk moet gebruiken.

Wat ik deed is de binnenlengte van de benen meten en op zoek naar een motor met die seat height.

Ik ben bang dat voor de minder lange mensen de keuze zeer beperkt is tot cruisers/choppers :(
 
Zithoogte zegt ook niet alles, een breed zadel kan van een lage motor een gigantisch slagschip maken.

@Willem dat zijn de goedkoopste motoren, past hooguit niet bij een ego :9
 
Ik heb een keer staan kijken bij een rijles. Het schijnt daar gebruikelijk te zijn om de motor voortdurend te laten vallen.
 
Zithoogte zegt ook niet alles, een breed zadel kan van een lage motor een gigantisch slagschip maken.

@Willem dat zijn de goedkoopste motoren, past hooguit niet bij een ego :9
Dat je niet snel met roadkings of panigales gaat lopen gooien snap ik.
Toen ik vroeger brommertjes reed en rondsmeet kon ik wheelies, stoppies en liet ik het gas vast en ging op m’n zadel staan terwijl de brommer door ging en ik heb een paar keer achterstevoren gezet op dat ding op een rechte weg. En dat was de basis voor nog grotere onzin. Dat ik m’n nek niet heb gebroken is dan ook meer geluk dan wijsheid. En een blok van een kreidler was met was simpele handgrepen en vijf tientjes weer helemaal op orde.
Als je me nu ziet rijden dan zoek je dat niet achter me, het is me naast veel te kostbaar, ontbreekt het me ook aan tijd om te oefenen en is er ook geen ruimte voor.
Het is dan ook bullshit om te veronderstellen dat omdat één gefortuneerd wijffie met tijd, geld en mogelijkheden als voorbeeld te stellen dat alle anderen dat ook kunnen.
Alsof iedereen zou kunnen wat ik kan.
 
Zithoogte zegt ook niet alles, een breed zadel kan van een lage motor een gigantisch slagschip maken.

De breedte van het zadel zegt nog minder. Het is de combinatie.
Aangezien de vorm en breedte van een zadel niet gespecificeerd wordt maar de zithoogte wel is zithoogte het startpunt om te zoeken.
Met 1.49 hoef je niet naar motoren te kijken met zithoogtes in de hogere regionen. Een smaller zadeltje compenseert 10-15cm zithoogte niet.
 
De breedte van het zadel zegt nog minder. Het is de combinatie.
Aangezien de vorm en breedte van een zadel niet gespecificeerd wordt maar de zithoogte wel is zithoogte het startpunt om te zoeken.
Met 1.49 hoef je niet naar motoren te kijken met zithoogtes in de hogere regionen. Een smaller zadeltje compenseert 10-15cm zithoogte niet.

Iedereen van 1,93m met vage zitklachten wordt hier serieus genomen, en iemand van 1,49m niet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan