1-Vandaag, over aansprakelijkheid wegbeheerder na ongeval

ynnad

MF veteraan
24 feb 2009
1.070
18
Morgen of Maandag doet een vandaag een item over een jarenlang verwaarloosde weg
waar 2 motorrijders dodelijk verongelukten. :(
Mij benieuwen hoe die gemeente zich daar uit wil lullen :X
Danny :W :]
 
Meer weet ik ook niet , maar ik denk dat het gaat over die weg waar een boomwortel zo door het asfalt was gegroeid dat de motor in kwestie met 2 personen er op letterlijk de lucht in vlogen. :(
Danny :W :]
 
Het gaat hier om een weg in de gemeente Maarssen, waar in een weg met bomen er langs de wortels de weg omhoog gedrukt hadden.
2 mensen op een motor, afkomstig uit Utrecht, reden over deze weg en raakten door het slechte wegdek de macht over het stuur kwijt.
Pijnlijk was dat de gemeente hierop verschillende malen gewezen was dat dit gevaarlijke situaties zou opleveren.
De gemeente gaf niet thuis en bagataliseerde de zaak.
Tot dat deze mensen, niet bekend op deze weg, hieroverheen reden en uiteindelijk tegen een boom kwamen en overleden.
(of in de sloot, die liep er ook langs).
De kwestie is dus: wie is hier aan schuldig.

Kijk ook even hier--> klik
 
Laatst bewerkt:
Het gaat hier om een weg in de gemeente Maarssen, waar in een weg met bomen er langs de wortels de weg omhoog gedrukt hadden.
2 mensen op een motor, afkomstig uit Utrecht, reden over deze weg en raakten door het slechte wegdek de macht over het stuur kwijt.
Pijnlijk was dat de gemeente hierop verschillende malen gewezen was dat dit gevaarlijke situaties zou opleveren.
De gemeente gaf niet thuis en bagataliseerde de zaak.
Tot dat deze mensen, niet bekend op deze weg, hieroverheen reden en uiteindelijk tegen een boom kwamen en overleden.
(of in de sloot, die liep er ook langs).
De kwestie is dus: wie is hier aan schuldig.

Kijk ook even hier--> klik

Ah thanks,

Dat ongeluk staat mij nog wel bij.
Even gegoogled en de uitspraak is op 26 nov 2012



OM mag Stichtse Vecht vervolgen voor bobbelweg
c5f3723009_320.jpg

De bobbelweg in Tienhoven. Beeld: RTV Utrecht

STICHTSE VECHT - Justitie mag de vervolging van de gemeente Stichtse Vecht voor het dodelijke motorongeluk op de Nieuweweg in Maarssen doorzetten. Dat heeft de rechter in Utrecht beslist.

De Utrechtse Mounia Pravisani en haar bijrijder Andjenie Sadhoe uit Nieuwegein kwamen in het voorjaar van 2009 om het leven nadat ze met hun motor door bobbels in de weg ten val waren gekomen.

Justitie wil de voormalige gemeente Maarssen vervolgen voor dood door schuld vanwege slecht wegonderhoud. Stichtse Vecht, waar de gemeente Maarssen in is opgegaan, had een bezwaarschrift tegen de vervolging ingediend.

De gemeente stelde dat zij niet strafrechtelijk vervolgd kan worden, omdat het wegbeheer een exclusieve overheidstaak is. De rechter noemt dat onzin, omdat ook gewone bedrijven de weg hadden kunnen repareren. De zaak nu staat gepland voor 26 november.

De nabestaanden van de slachtoffers van het dodelijke motorongeluk op de Maarssense Nieuweweg, zijn blij dat de gemeente Stichtse Vecht vervolgd mag worden. Dat zegt hun advocaat Tomlow in een reactie.

geplaatst: 10-10-2012 15:54:05
update: 11-10-2012 10:05:53

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/874191
 
Deze zaak herinner ik me een beetje.
Wou men dit niet sussen met 'slechte achter schokbrekers' ... of zo?
(wellicht was dat een andere zaak)
 
Ah thanks,

Dat ongeluk staat mij nog wel bij.
Even gegoogled en de uitspraakzitting is op 26 nov 2012



OM mag Stichtse Vecht vervolgen voor bobbelweg
[afbeelding]
De bobbelweg in Tienhoven. Beeld: RTV Utrecht

STICHTSE VECHT - Justitie mag de vervolging van de gemeente Stichtse Vecht voor het dodelijke motorongeluk op de Nieuweweg in Maarssen doorzetten. Dat heeft de rechter in Utrecht beslist.

De Utrechtse Mounia Pravisani en haar bijrijder Andjenie Sadhoe uit Nieuwegein kwamen in het voorjaar van 2009 om het leven nadat ze met hun motor door bobbels in de weg ten val waren gekomen.

Justitie wil de voormalige gemeente Maarssen vervolgen voor dood door schuld vanwege slecht wegonderhoud. Stichtse Vecht, waar de gemeente Maarssen in is opgegaan, had een bezwaarschrift tegen de vervolging ingediend.

De gemeente stelde dat zij niet strafrechtelijk vervolgd kan worden, omdat het wegbeheer een exclusieve overheidstaak is. De rechter noemt dat onzin, omdat ook gewone bedrijven de weg hadden kunnen repareren. De zaak nu staat gepland voor 26 november.

De nabestaanden van de slachtoffers van het dodelijke motorongeluk op de Maarssense Nieuweweg, zijn blij dat de gemeente Stichtse Vecht vervolgd mag worden. Dat zegt hun advocaat Tomlow in een reactie.

geplaatst: 10-10-2012 15:54:05
update: 11-10-2012 10:05:53

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/874191




;)
 

De gemeente stelde dat zij niet strafrechtelijk vervolgd kan worden, omdat het wegbeheer een exclusieve overheidstaak is.
De rechter noemt dat onzin, omdat ook gewone bedrijven de weg hadden kunnen repareren. De zaak nu staat gepland voor 26 november.
Ah, het bekende vingertje wijzen..
 
Wat die dag gebeurde is de uitkomst van een kwade som.
MAW, twee 'slechte' is altijd raak.
 
Ik ben eens in Kerkrade bijna onderuit gegaan op de rotonde voor Rolduc. Zaten gaten in het wegdek en ben zo geschrokken,dat ik bij thuiskomst meteen een digitale brief aan de gemeente Kerkrade getypt heb, met het verzoek om actie te ondernemen en ze gewezen op het feit, dat ze verantwoordelijk zijn voor de staat van het wegdek en bij ongelukken door slecht wegdek aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Binnen 2 weken was er een nieuw wegdek gelegd op de rotonde(s). *O*

Misschien zat het al in de pijpleiding, maar dat heeft men snel geregeld. :}

Morgenavond met interesse kijken wat de uitkomst van de zitting is bij 1 Vandaag.
 
hier in de buurt heb je ook zo een verwaarloosde hoofdbaan met een gevaarlijk kruispunt zonder lichten, al heel wat ongelukken gebeurd ook rechtszaken en dergelijke aan te pas gekomen...maar nog steeds niets aan gedaan!je kan het algemeen belgisch wegdek echt niet vergelijken met dat van nederland. putjes worden hier gewoon tijdelijk opgevuld met pek...
 
Ben wel benieuwd naar de zitting en de uiteindelijke uitspraak.

Kan me zo voorstellen dat er een deelaansprakelijkheid uit gaat komen.
 
Als de gemeente wordt veroordeeld zou dat wel eens de nodige gevolgen kunnen hebben voor toekomstige gevallen, en mogelijk ook een boost kunnen geven in het wegonderhoud.
 
Ben wel benieuwd naar de zitting en de uiteindelijke uitspraak.

Kan me zo voorstellen dat er een deelaansprakelijkheid uit gaat komen.

hoe bedoel je ,deelaansprakelijkheid?
omdat ze daar reden zijn ze deels zelf schuldig?

als de gemeente eens luistert naar de burgers had dit niet hoeven gebeuren.
 
hier in de buurt heb je ook zo een verwaarloosde hoofdbaan met een gevaarlijk kruispunt zonder lichten, al heel wat ongelukken gebeurd ook rechtszaken en dergelijke aan te pas gekomen...maar nog steeds niets aan gedaan!je kan het algemeen belgisch wegdek echt niet vergelijken met dat van nederland. putjes worden hier gewoon tijdelijk opgevuld met pek...

Zo'n slechte weg hebben we hier ook al jaren. Toen ik de gemeente erop aansprak was het eenvoudige antwoord: " dan wordt er tenminste niet zo hard gereden"
Waarop ik antwoorde: "haal dan de weg meteen weg, kan er helemaal niet gereden worden"
Vond men niet leuk.

Domme gemeente!

Marc
 
Ik heb dat filmpje eens bekeken, maar zo slecht ziet dat wegdek er nou ook weer niet uit. In ieder geval niet zo slecht dat dat de enige oorzaak van een ongeval kan zijn. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat de gemeente eerst het onderzoek naar de oorzaak wil afwachten en voor die tijd niet reageert. Ik snap al die verontwaardiging dan ook niet.
 
hoe bedoel je ,deelaansprakelijkheid?
omdat ze daar reden zijn ze deels zelf schuldig?

als de gemeente eens luistert naar de burgers had dit niet hoeven gebeuren.

Deelaansprakelijkheid, omdat de snelheid die gereden werd misschien niet gepast was voor de daar geldende omstandigheden?

Ik ken de situatie niet en ik weet ook niet of er verder onderzoek is gedaan naar eventuele snelheid die gereden is en of dit voorval voorkomen had kunnen worden door een andere (lees lagere) snelheid te rijden.
 
dat is wel een erg makkelijk/goedkope oplossing,

Tja, je moet wat als je geld net is verdampt in IJsland. :')
Desalniettemin heeft mevrouw dat bord niet gezien/haar snelheid niet genoeg aangepast.

ik heb net via een [bovenstaande] link een motorrijden met duo stapvoets [nouja,bijna dan] over die hobbels zien rijden en dat los je niet op met dat bord.

Heel vreemd, daar gaat het wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan