11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

Weet niet of deze link hier al staat maar hier staat een tabel in waar het precies uitgelegd staat:
http://www.rijksoverheid.nl/documen...08/01/nieuwe-regels-voor-het-rijbewijs-a.html

En dus ook dat het niet meer dan 2x35kw mag zijn.
Alle 2etypegoedkeuringen dus niet meer geldig en iedereen die nu met 25kw een sport 600 rijden hun motoren dus niet meer mogen rijden :o

Ben blij dat ik er niet meer aan vast zit want het word er een stuk ingewikkelder op -O-

Het is nu al gedoogbeleid dus ik denk dat na 19 jan 2013 het ook nog steeds gedoogbeleid is. Heb aan mijn verzekering gevraagt of ik na deze nieuwe wetgeving nog steeds verzekerd ben. En dat ben ik gwn :) dus eigenlijk veranderd er niks voor mij.
 
Hallo allemaal,

Na het lezen van diverse topics, waaronder deze, begrijp ik dat ik vanaf 19 jan. van 25kw naar 35kw mag. (Heb een 25 kw Cbr, en moet nog tot 13 aug. 2013, oude regeling) Nu las ik in de OP het volgende stuk;

- Kan iemand achter het volgende komen: Als je van 25 naar 35 kw gaat, en je hebt een begrensde brommer die origineel meer dan 70 kw had, mag je deze dan nog rijden? Dit i.v.m. de nieuwe regel dat de begrensde motor niet meer dan 0,2kw per kilogram.

Nu vroeg ik mij af of hier al meer informatie over is? Want in dat geval zorg ik ervoor dat ik mijn cbr op 35kw krijg.
 
Hallo allemaal,

Na het lezen van diverse topics, waaronder deze, begrijp ik dat ik vanaf 19 jan. van 25kw naar 35kw mag. (Heb een 25 kw Cbr, en moet nog tot 13 aug. 2013, oude regeling) Nu las ik in de OP het volgende stuk;

- Kan iemand achter het volgende komen: Als je van 25 naar 35 kw gaat, en je hebt een begrensde brommer die origineel meer dan 70 kw had, mag je deze dan nog rijden? Dit i.v.m. de nieuwe regel dat de begrensde motor niet meer dan 0,2kw per kilogram.

Nu vroeg ik mij af of hier al meer informatie over is? Want in dat geval zorg ik ervoor dat ik mijn cbr op 35kw krijg.

Omdat het maandag is en ik weer fris en fruitig aan de week begin zal ik even antwoord geven maar volgende keer moet je even een stukje terug lezen :+

Er is over deze vraag een email gestuurd naar de RDW. Deze mensen wisten ook niet precies hoe het zit dus hebben ze ons opgezadeld met een emailtje dat we binnen een maand antwoord krijgen op deze vraag.

Het is op het moment nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren.

Ik zit overigens in hetzelfde schuitje als jij, CBR op 25kw maar met origineel 86kw.
 
Stel dat ik m'n R6 laat begrensen op 35kW. Dat mag officieel niet, omdat de motor origineel meer dan 70kW (88kW) heeft. Nu is mijn motor begrenst op 25kW. En dit mag officieel ook niet, omdat de motor origineel meer dan 75kW heeft, en dus geen 2e typegoedkeuring.
Is dit niet precies dezelfde situatie? Dus zou het rijden met 35kW straks, niet exact hetzelfde zijn als het rijden met 25kW nu zonder 2e typegoedkeuring.
 
Stel dat ik m'n R6 laat begrensen op 35kW. Dat mag officieel niet, omdat de motor origineel meer dan 70kW (88kW) heeft. Nu is mijn motor begrenst op 25kW. En dit mag officieel ook niet, omdat de motor origineel meer dan 75kW heeft, en dus geen 2e typegoedkeuring.
Is dit niet precies dezelfde situatie? Dus zou het rijden met 35kW straks, niet exact hetzelfde zijn als het rijden met 25kW nu zonder 2e typegoedkeuring.

Meer als 75 kw geld toch als je een motor zonder 2e typegoedkeur wilt laten keuren naar 25 kw met een ''IKS'' keuring ?

Er is geen regel dat een 25 kw motor niet meer als 75 kw origineel vermogen mag hebben dus het ligt mijns inziens anders als dat het straks in de 35 kw situatie ligt want daar hebben ze nadrukkelijk een regel dat de motoren niet afgeleid mogen zijn van een motor met meer als het dubbele vermogen.

Bij de 25 kw regel is een maximaal origineel vermogen nergens vermeld, enkel bij de IKS keuring.

Edit: Wellicht word het in de nieuwe situatie ook gedoogd om een motor met een uitdraai te rijden aangezien er, denk ik, nog geen typegoedkeur voor 35kw is. Of iedereen moet zn motor naar de RDW brengen voor een IKS keuring.
 
Laatst bewerkt:
Meer als 75 kw geld toch als je een motor zonder 2e typegoedkeur wilt laten keuren naar 25 kw met een ''IKS'' keuring ?

Er is geen regel dat een 25 kw motor niet meer als 75 kw origineel vermogen mag hebben dus het ligt mijns inziens anders als dat het straks in de 35 kw situatie ligt want daar hebben ze nadrukkelijk een regel dat de motoren niet afgeleid mogen zijn van een motor met meer als het dubbele vermogen.

Bij de 25 kw regel is een maximaal origineel vermogen nergens vermeld, enkel bij de IKS keuring.

Edit: Wellicht word het in de nieuwe situatie ook gedoogd om een motor met een uitdraai te rijden aangezien er, denk ik, nog geen typegoedkeur voor 35kw is. Of iedereen moet zn motor naar de RDW brengen voor een IKS keuring.

Dat laatste stukje wat je zegt bedoelde ik :Y
 
Dat laatste stukje wat je zegt bedoelde ik :Y

Maar als je dat op uitdraai rijd dan staat het originele vermogen natuurlijk nog wel in de papieren en dan kunnen ze direct zien dat je motor origineel wel meer vermogen heeft. Ik bedoelde meer dat je een 70 kw motor kan begrenzen met uitdraai als bewijs.

We wachten nog wel even af totdat de ambtenaren zijn uitvergaderd en een mail terugsturen :+
 
Maar als je dat op uitdraai rijd dan staat het originele vermogen natuurlijk nog wel in de papieren en dan kunnen ze direct zien dat je motor origineel wel meer vermogen heeft. Ik bedoelde meer dat je een 70 kw motor kan begrenzen met uitdraai als bewijs.

We wachten nog wel even af totdat de ambtenaren zijn uitvergaderd en een mail terugsturen :+

Laten we dat maar doen :+
 
Hallo allemaal,

Na het lezen van diverse topics, waaronder deze, begrijp ik dat ik vanaf 19 jan. van 25kw naar 35kw mag. (Heb een 25 kw Cbr, en moet nog tot 13 aug. 2013, oude regeling) Nu las ik in de OP het volgende stuk;

- Kan iemand achter het volgende komen: Als je van 25 naar 35 kw gaat, en je hebt een begrensde brommer die origineel meer dan 70 kw had, mag je deze dan nog rijden? Dit i.v.m. de nieuwe regel dat de begrensde motor niet meer dan 0,2kw per kilogram.

Nu vroeg ik mij af of hier al meer informatie over is? Want in dat geval zorg ik ervoor dat ik mijn cbr op 35kw krijg.

Er is zowiezo een bericht uitgegaan dat de nieuwe regels in geen geval nadeliger zullen zijn dan de huidige regels voor mensen die al een rijbewijs hebben. Lees: je hebt 25KW -> dit wordt geen 11 KW maar 35KW. Je hoefde met 25KW niet opnieuw op examen, en je hebt al 25KW -> Je hoeft nog steeds niet opnieuw op examen.
Dat gezegd hebbende, verwacht ik niet dat alle motoren welke nu op 25KW staan en zijn afgeleid van een motor met meer dan 50KW, opeens illegaal worden in de nieuwe regeling. Echter kan ik me wel voorstellen dat je een motor met origineel (bijvoorbeeld) 90KW die nu 25KW is niet om mag zetten naar 35KW zodra de nieuwe regel is ingetreden. Ook kan ik me voorstellen dat bovenstaande niet klopt en je een 25KW met origineel 90KW wel om mag zetten naar een 35KW, maar dat je een originele 90KW niet terug mag zetten naar 35KW, maar dat blijft voorlopig speculatie.
Over speculaas gesproken, nu ga ik ff eten.
 
Er is zowiezo een bericht uitgegaan dat de nieuwe regels in geen geval nadeliger zullen zijn dan de huidige regels voor mensen die al een rijbewijs hebben. Lees: je hebt 25KW -> dit wordt geen 11 KW maar 35KW. Je hoefde met 25KW niet opnieuw op examen, en je hebt al 25KW -> Je hoeft nog steeds niet opnieuw op examen.
Dat gezegd hebbende, verwacht ik niet dat alle motoren welke nu op 25KW staan en zijn afgeleid van een motor met meer dan 50KW, opeens illegaal worden in de nieuwe regeling. Echter kan ik me wel voorstellen dat je een motor met origineel (bijvoorbeeld) 90KW die nu 25KW is niet om mag zetten naar 35KW zodra de nieuwe regel is ingetreden. Ook kan ik me voorstellen dat bovenstaande niet klopt en je een 25KW met origineel 90KW wel om mag zetten naar een 35KW, maar dat je een originele 90KW niet terug mag zetten naar 35KW, maar dat blijft voorlopig speculatie.
Over speculaas gesproken, nu ga ik ff eten.

Eetsmakelijk O-)
 
Danku,
uiteraard geen bewering zonder onderbouwing, daarom, van de site van het rdw (enigszins vaag):
GroteFoto-IMN7OPQG.jpg
 
Jammer dat in de OP nog steeds foutieve info staat.


ALEEEN degenen die VOOR 19 januari examen licht 'oude stijl' doen en voor wie VOOR 19 januari NOG GEEN rijbewijs is/wordt afgegeven (dus bijv. maandag 21-1 naar het gemeentehuis gaan) , mogen hiermee direct 35 kW rijden (oftewel A2).

Degene voor wie VÓÓR 19 januari een rijbewijs A-licht is afgegeven, moet dus gewoon 25 kw rijden.

Samengevat: de 'escape' van direct 35 kW geldt alleen voor de kleine groep die op een 'ouderwetse' lichte motor examen hebben gedaan voor 19 januari maar het pasje pas op/na 19 januari gaan aanvragen op het gemeentehuis.
Maar die krijgen dan ook niet meer automatisch zwaar, maar moeten daarvoor dan weer opnieuw examen doen.

(het gaat om de datum van besluit van afgifte, zoals die wordt vermeld op je rijbewijs; meestal de dag zelf of de dag nadat je het hebt aangevraagd op het gemeentehuis. Wanneer je hem daadwerkelijk afhaalt, is niet van belang)
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat in de OP nog steeds foutieve info staat.


ALEEEN degenen die VOOR 19 januari examen licht 'oude stijl' doen en voor wie VOOR 19 januari NOG GEEN rijbewijs is/wordt afgegeven (dus bijv. maandag 21-1 naar het gemeentehuis gaan) , mogen hiermee direct 35 kW rijden (oftewel A2).

Degene voor wie VÓÓR 19 januari een rijbewijs A-licht is afgegeven, moet dus gewoon 25 kw rijden.

Samengevat: de 'escape' van direct 35 kW geldt alleen voor de kleine groep die op een 'ouderwetse' lichte motor examen hebben gedaan voor/op 19 januari maar het pasje pas na 19 januari gaan halen op het gemeentehuis.
Maar die krijgen dan ook niet meer automatisch zwaar, maar moeten daarvoor dan weer opnieuw examen doen.

Jammer dat jij het nog niet begrijpt.
Ik zal dit meteen de kop indrukken, voordat mensen het verkeerde idee krijgen. Ook de mensen die al een 25 KW hebben mogen per 19-1 35 KW rijden. Zij krijgen wel automatisch nog het volle rijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat jij het nog niet begrijpt.
Ik zal dit meteen de kop indrukken, voordat mensen het verkeerde idee krijgen. Ook de mensen die al een 25 KW hebben mogen per 19-1 35 KW rijden. Zij krijgen wel automatisch nog het volle rijbewijs.

zie www.rijksoverheid.nl

ik citeer nog maar een keertje:

Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs A? Dan blijven voor u de oude regels van kracht.
 
A-L is ook een A-rijbewijs. Kijk eens achterop je pasje. Daar staat nog helemaal geen A1 A2 of A. Die wordt nl pas vanaf 19 januari afgegeven.
En het is dus niet zo, dat die oude A (licht) automatisch een A2 wordt.

Natuurlijk staat daar geen A1 & A2, dat was toen niet bekend.
Lees nou gvd dat bestand eens, moet ik het echt voorkauwen? eigenwijs is ook wijs

In dat bestand staat het letterlijk, ff wachten, hij komt zo.....
 
GroteFoto-TOKYYBBN.jpg


Zo, geloof je het nu?

Edit: toch maar iets vriendelijker posten *O*
 
Laatst bewerkt:
Vind je dit al een onduidelijk document van de overheid? Haha, dit is hartstikke helder, ik heb veel slechtere gezien, _O- _O- _O-

Nouja.. het blijft een onduidelijk document.

Het zou mooi zijn als de OP aangepast zou kunnen worden dan kan daar alle informatie in die we al hebben uitgepuzzelt en komen er niet steeds tegenstrijdige dingen van forummers die iets hebben gelezen maar niet precies weten hoe en wat.

Alle inbreng is natuurlijk goed, begrijp me niet verkeerd, maar er is al een hoop besproken en verduidelijkt in dit topic en als er dan steeds weer iets word gezegd wat al is uitgesloten dan begrijp ik je frustratie wel een beetje :P
 
Dankje, ik probeer die frustratie binnen te houden, maar helaas, ik ben maar een simpel man :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan