ervaringen gelaccu'tjes?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.248
Assen
hoi mensen,
ong. 3mnd geleden heb ik een klein gelaccu'tje gekocht bij een brommerzaak voor de enfield.
gezien hij alleen de verlichting hoeft te voeden, hoeft hij niet veel vermogen te hebben(en gezien de gemidd. scooter electr. start heeft, knipperlichten, onst. etc, leek me dit sterk genoeg)
als ik het gas loslaat, wordt de koplamp duidelijk minder fel. de accu houd spanning duidelijk niet vast.
ik vroeg me af of meer mensen deze ervaring hebben?
 
zit er wel een gelijkrichter en/of spanningregelaar aan de dynamo ??

en hoe goed/mooi is de gelijkrichting.
hoe hoog is de spanning uit de spanningregelaar.

da's allemaal in orde..
ik meen dat gelaccu's een wat hogere laadspanning nodig hadden.
typisch genoeg heb ik nu de originele regelaar er op die bij het blok werd geleverd, samen met een grote gelaccu..
ik had eerst de enfieldregelaar erop, maar die nokte er in oostenrijk mee..de 2 aan elkaar geschakelde 6V gelaccu'tjes van 6€/stk stonden bol...

dus verlichting met 2,5V batterijen gefixed en later thuis de chineze regelaar er weer op gezet en tot mijn verrasing(andere mensen hebben er minder goede ervaringen mee) laad hij netjes 14,5V..
 
Loodaccu's hebben een spanningsregelaar nodig met een constante laadspanning! :Y
Gelaccu's hebben een constante laadstroom nodig!!!!!!!! :Y

MIX DIE TWEE SOORTEN ACCU'S EN REGELAARS EN DE BOEL GAAT KAPOT ;(
 
Loodaccu's hebben een spanningsregelaar nodig met een constante laadspanning! :Y
Gelaccu's hebben een constante laadstroom nodig!!!!!!!! :Y

MIX DIE TWEE SOORTEN ACCU'S EN REGELAARS EN DE BOEL GAAT KAPOT ;(

Waarom zit er dan op iedere motor met gel accu een spannings regelaar en geen stroomregelaar?
Denk dat je in de war bent met NICAD accu's.
Het is normaal dat de accuspanning iets lager wordt als de motor stationar draait, de verlichting wordt dan immers alleen door de accu gevoed.
Dit is trouwens ook een makkelijk controlemiddel of je dynamo wel bijlaad, als je gas geeft moet de verlichting iets feller gaan branden.
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik begrijp wel wat je bedoelt maar ik vergis me niet!

Ik wil het echter niet te ingewikkeld maken met laadkarakteristieken enz.
Maar het volgende geldt voor de meeste installaties (motoren) en soms ook laders!
Als een installatie met lader gemaakt is voor een loodzuuraccu is hij niet geschikt voor een gel-accu!!!! :Y

Een gel accu mag nooit meer spanning krijgen tijdens het laden dan 2,38 volt per cel.
Dat is voor een 12volt accu 6x2,38=14,38 volt.
Bij een lood accu schommelt deze laadspanning tussen de 14,1 en 14,6 volt
Als de laadspanning boven de 14,4 volt komt wordt de laadstroom te groot en ontstaat er waterstof gas wat bij een loodaccu geen probleem is, dit kan gewoon ontsnappen!
Bij een gel-accu kan dit niet ontsnappen en de accu kan zelfs ontploffen. Tevens zal door de te grote laadstroom de gel uitdrogen en zal de levensduur en werking van de accu snel minder worden.
 
Laatst bewerkt:
Loodaccu's hebben een spanningsregelaar nodig met een constante laadspanning! :Y
Gelaccu's hebben een constante laadstroom nodig!!!!!!!! :Y

MIX DIE TWEE SOORTEN ACCU'S EN REGELAARS EN DE BOEL GAAT KAPOT ;(

dat heb ik dus niet(!) gedaan en het gaat nog stuk! vooralsnog heb ik misschien met een misproductie te maken?
 
Loodaccu's hebben een spanningsregelaar nodig met een constante laadspanning! :Y
Gelaccu's hebben een constante laadstroom nodig!!!!!!!! :Y

MIX DIE TWEE SOORTEN ACCU'S EN REGELAARS EN DE BOEL GAAT KAPOT ;(
Vreemd dat ze dat bij de grote japanse motorfabrikanten niet weten.

Die stapten bij een aantal modellen gewoon over op gel accu's zonder een andere spanningsregelaar te gebruiken.

Bij auto's lijken mij de huidige vervangings accu's ook allemaal gel accu's en die gaan ook gewoon in oude auto's met regelaar voor lood accu's.
 
nee, heb ik niet gedaan, lees mijn 2de post hieronder effe...

da's allemaal in orde..
ik meen dat gelaccu's een wat hogere laadspanning nodig hadden.
typisch genoeg heb ik nu de originele regelaar er op die bij het blok werd geleverd, samen met een grote gelaccu..
ik had eerst de enfieldregelaar erop, maar die nokte er in oostenrijk mee..de 2 aan elkaar geschakelde 6V gelaccu'tjes van 6€/stk stonden bol...

dus verlichting met 2,5V batterijen gefixed en later thuis de chineze regelaar er weer op gezet en tot mijn verrasing(andere mensen hebben er minder goede ervaringen mee) laad hij netjes 14,5V..
 
Loodaccu's hebben een spanningsregelaar nodig met een constante laadspanning! :Y
Gelaccu's hebben een constante laadstroom nodig!!!!!!!! :Y

vind ik toch wel knap. dus de accu wordt voller dus de inwendige weerstand neemt toe en dan lekker doorpompen met amperes? dan moet die spanning sky high om die amperes erin tepompen.

het is wel dat gel accu's iets minder bestand zijn tegen hoge laadspanningen.

MIX DIE TWEE SOORTEN ACCU'S EN REGELAARS EN DE BOEL GAAT KAPOT ;(
dit geldt zeker voor de tractie-accu's. maar dat zijn dan ook andere accu's tov starter-accu's
 
Nee, ik begrijp wel wat je bedoelt maar ik vergis me niet!

Ik wil het echter niet te ingewikkeld maken met laadkarakteristieken enz.
Maar het volgende geldt voor de meeste installaties (motoren) en soms ook laders!
Als een installatie met lader gemaakt is voor een loodzuuraccu is hij niet geschikt voor een gel-accu!!!! :Y

Een gel accu mag nooit meer spanning krijgen tijdens het laden dan 2,38 volt per cel.
Dat is voor een 12volt accu 6x2,38=14,38 volt.
Bij een lood accu schommelt deze laadspanning tussen de 14,1 en 14,6 volt
Als de laadspanning boven de 14,4 volt komt wordt de laadstroom te groot en ontstaat er waterstof gas wat bij een loodaccu geen probleem is, dit kan gewoon ontsnappen!
Bij een gel-accu kan dit niet ontsnappen en de accu kan zelfs ontploffen. Tevens zal door de te grote laadstroom de gel uitdrogen en zal de levensduur en werking van de accu snel minder worden.

Raar dan dat er bij mijn gel-accu's 14.5 tot 15v laadeindspanning op staat........

Is het ook niet zo dat de hoogte van de spanning van de loodaccu (bijna) recht evenredig is met de lading ?
blabla ,klok klepel bier chips

edit:

Mijn profi-lader van 2 gel accu's regelt de laadstroom langzaam terug naarmate de accu's voller raken . ( lader van een scootmobiel die ik ooit als speeltje voor de kinderen heb gekocht)


F.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een gel-accu in mijn gsxr 1100 zitten, met orrigineel laadsysteem..niks aan de hand tot nog toe, maar rij er ook nog maar net mee.
Fred (Jozef 58 op MF) schijnt al een paar jaar met zo'n accu ook in een 1100 gereden te hebben, ook nooit problemen gehad.. zal dus allemaal wel meevallen..
En ik ken er nog meer verhalen van.. :Y

mijn gel-accu heeft trouwens een overdrukventiel dus ontploffen zal wel meevallen :Z :W
 
Vreemd dat ze dat bij de grote japanse motorfabrikanten niet weten.

Die stapten bij een aantal modellen gewoon over op gel accu's zonder een andere spanningsregelaar te gebruiken.

Bij auto's lijken mij de huidige vervangings accu's ook allemaal gel accu's en die gaan ook gewoon in oude auto's met regelaar voor lood accu's.

En tóch gaat het niet.......
Verwissel de accu's /regelaars zodat ze niet matchen, en je krijgt problemen.
Het kán even duren, maar problemen krijg je, GEHEID!!
En automaterialen zaken, die hebben in de regel alleen verstand van marge's, niet van het produkt wat ze verkopen...., stel ze maar eens een pittige vraag, dan kijken ze je aan alsof ze het in keulen horen donderen.........
 
En tóch gaat het niet.......
Verwissel de accu's /regelaars zodat ze niet matchen, en je krijgt problemen.
Het kán even duren, maar problemen krijg je, GEHEID!!
En automaterialen zaken, die hebben in de regel alleen verstand van marge's, niet van het produkt wat ze verkopen...., stel ze maar eens een pittige vraag, dan kijken ze je aan alsof ze het in keulen horen donderen.........

Hè, hè, eindelijk weer eens iemand met een normaal antwoord.

*O* *O* *O*

In plaats van "Zotte" kreten!
 
En tóch gaat het niet.......
Verwissel de accu's /regelaars zodat ze niet matchen, en je krijgt problemen.
Het kán even duren, maar problemen krijg je, GEHEID!!
En automaterialen zaken, die hebben in de regel alleen verstand van marge's, niet van het produkt wat ze verkopen...., stel ze maar eens een pittige vraag, dan kijken ze je aan alsof ze het in keulen horen donderen.........
Waarom weten bedrijven als carmo dit niet dan?

zie http://www.carmo.nl/models/HONDA/VFR800.htm

de vfr800 is van '01 op '02 overgestapt op gel accu's dacht ik.

Van automateriaal zaken heb ik ook geen hoge pet op. Die kunnen alleen in boekjes iets opzoeken. Het gaat om degenen die die boekjes maakt en dat zijn de leveranciers van o.a. gelaccu's
 
Er zijn staandaard lood accu's en standaard lood/gel accu's.

Hoe die geladen moeten worden is hiervoor al beschreven.

Er zijn ook lood accu's die zich als gel accu's mogen worden gebruikt.
D.w.z. in elke positie mogenn worden geplaatst.
Het zuur in deze accu is opgeborgen in een absorberende mat, die zich tussen de platen bevindt. Er mag dan ook geen vloeistof boven de platen staan.

Ze worden afgevuld met zuur met een s.m. van 1.3 i.p.v. 1.28

Ze worden verkocht als "gel" accu . Het zijn dus gewone lood accu's.

En je kan ze laden als een lood accu. En op elke motor te gebruiken.

Gel accu's zijn aanmerkelijk duurder ca. 5X tot 8 X een staandaard loodaccu.
En worden veel gebruikt in. bv. elektrische rolstoelen.

Lood accu's zijn verboden om in vliegtuigen mee te nemen.
(open vloeistof kontainer, de vloeistof zou kunnen gaan lekken.)
Gel accu zijn wel in een vliegtuig toegestaan.
 
Er zijn staandaard lood accu's en standaard lood/gel accu's.

Hoe die geladen moeten worden is hiervoor al beschreven.

Er zijn ook lood accu's die zich als gel accu's mogen worden gebruikt.
D.w.z. in elke positie mogenn worden geplaatst.
Het zuur in deze accu is opgeborgen in een absorberende mat, die zich tussen de platen bevindt. Er mag dan ook geen vloeistof boven de platen staan.

Ze worden afgevuld met zuur met een s.m. van 1.3 i.p.v. 1.28

Ze worden verkocht als "gel" accu . Het zijn dus gewone lood accu's.

En je kan ze laden als een lood accu. En op elke motor te gebruiken.

Gel accu's zijn aanmerkelijk duurder ca. 5X tot 8 X een staandaard loodaccu.
En worden veel gebruikt in. bv. elektrische rolstoelen.

Lood accu's zijn verboden om in vliegtuigen mee te nemen.
(open vloeistof kontainer, de vloeistof zou kunnen gaan lekken.)
Gel accu zijn wel in een vliegtuig toegestaan.
en is bv een yuasa YTZ12S een echte of een nep gel accu?
 
ym_YT14B-4.gif


is blijkbaar ook een sla accu. Dat verklaard alles.
 
en is bv een yuasa YTZ12S een echte of een nep gel accu?

Kijk dit is nu een vraag, deze zin eindigt ook met een..... ?

Jij hebt hier een AGM-accu (Absorbed Glass Material)

Even ter ondersteuning van het verhaal van Groen {ook hier}

Alle hier genoemde accu's normale, gel en AGM zijn lood accu's
Alle accu's bevatte ook zwavelzuur!
Bij een normale accu in de vorm van een vloeistof
Bij een gel accu opgesloten in een gel
Bij een AGM accu opgesloten in een glasvezelmat (droge cel)

Voordelen AGM accu's;

Levensduur afhankelijk van een goede accu lader langer dan 10 jaar.
AGM accu's, zijn compacter en krachtiger dan traditionele accu's.
Zéér geschikt voor de zware omstandigheden en omgeving.
Behoeven geen aparte laad regeling!!!!!!!!!!
Mogen in zéér korte tijd ontladen en opgeladen worden.
Zijn in elke stand te monteren.
Behoeven géén onderhoud.
Blijven meer dan TWEE jaar in conditie, zonder bijladen.
Cyclisch vermogen is meer dan 500 keer 80 % ontlading.

En dit was mijn antwoord op je vraag ;)
 
Kijk dit is nu een vraag, deze zin eindigt ook met een..... ?

Jij hebt hier een AGM-accu (Absorbed Glass Material)

Even ter ondersteuning van het verhaal van Groen {ook hier}

Alle hier genoemde accu's normale, gel en AGM zijn lood accu's
Alle accu's bevatte ook zwavelzuur!
Bij een normale accu in de vorm van een vloeistof
Bij een gel accu opgesloten in een gel
Bij een AGM accu opgesloten in een glasvezelmat (droge cel)

Voordelen AGM accu's;

Levensduur afhankelijk van een goede accu lader langer dan 10 jaar.
AGM accu's, zijn compacter en krachtiger dan traditionele accu's.
Zéér geschikt voor de zware omstandigheden en omgeving.
Behoeven geen aparte laad regeling!!!!!!!!!!
Mogen in zéér korte tijd ontladen en opgeladen worden.
Zijn in elke stand te monteren.
Behoeven géén onderhoud.
Blijven meer dan TWEE jaar in conditie, zonder bijladen.
Cyclisch vermogen is meer dan 500 keer 80 % ontlading.

En dit was mijn antwoord op je vraag ;)
En welk type accu wordt er dan voor gel accu aangezien maar is het niet schoolmeester?
Is de yuasa YT14B-4 nu een gel accu of niet? Ik heb altijd begrepen dat dat een gelaccu is namelijk.

in jouw geval zou de ondertitel "de schoolmeester" moet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan