Ketting schoonmaken (Niet weer he?!)

Rutg3r

kloon
24 okt 2007
2.277
0
Hallo,

Ja, het is er weer een: een 'hoe reinig ik mijn ketting'-topic.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kreeg alleen sarcastische opmerkingen zoals 'ik maak mijn ketting nooit schoon, gaat ook prima!' et cetera.

Nu even to the point:
Ik vraag me af hoe (en met wat) en in welke volgorde ik mijn ketting moet schoonmaken.
Zijn er 'geheime middeltjes' die er extra goed voor zijn? Ik ga naar de motorbeurs binnenkort om daar al dat soort spul te kopen en vroeg me af wat ik nodig heb, ook is een uitleg hoe schoon te maken wel handig. Hoorde dat je diesel (?!?) moest gebruiken?

Rutger
 
lekker met een kwast invetten met duckhams vet (motorex heeft hetzelfde vet) en met een doekje de schakels schoonvegen. Dan blijft alles goed vet en schoon.

Ik zie dat je vlakbij woont, dus kom langs dan doe ik het gratis voor je. Reclame service is dat 8-)
 
Laatst bewerkt:
lekker met een kwast invetten met duckhams vet (motorex heeft hetzelfde vet) en met een doekje de schakels schoonvegen. Dan blijft alles goed vet en schoon.

Ik zie dat je vlakbij woont, dus kom langs dan doe ik het gratis voor je. Reclame service is dat 8-)
Oh dat zou wel vet relaxed zijn, kan ik gelijk zien hoe je het doet! Heb je toevallig ook zo'n dynojet in je zaak staan? (moet zaterdag sowieso ff dynorun doen ivm 25 kW voor mn motorverzekering) - was van plan om bij andere zaak in de buurt daarvoor heen te gaan, maar 2 in 1 zou super zijn
 
Laatst bewerkt:
lekker met een kwast invetten met duckhams vet (motorex heeft hetzelfde vet) en met een doekje de schakels schoonvegen. Dan blijft alles goed vet en schoon.

Ik zie dat je vlakbij woont, dus kom langs dan doe ik het gratis voor je. Reclame service is dat 8-)


kan jij nog aan duckhams keenol komen?

mijn pot is voor de helft leeg.
motorex is het alternatief idd maar liever keenol.
 
Oh dat zou wel vet relaxed zijn, kan ik gelijk zien hoe je het doet! Heb je toevallig ook zo'n dynojet in je zaak staan? (moet zaterdag sowieso ff dynorun doen ivm 25 kW voor mn motorverzekering) - was van plan om bij andere zaak in de buurt daarvoor heen te gaan, maar 2 in 1 zou super zijn
Sorry, geen dynobank ;(
 
Sorry, geen dynobank ;(
Ah das minder, ach kan zo'n run voor 40 euro laten doen bij een zaak die er een heeft, klinkt goedkoop! Kom daarna misschien wel met wat maten bij jou langsrijden :P We hebben niet zoveel motorzaken in omgeving houten man! Wist niet dat zeist er eentje had :Y Lekker in de buurt
 
Laatst bewerkt:
Koop gewoon een paar liter petroleum, kwastje erbij en lekker kliederen. Goed laten drogen, en dan weer lekker invetten, brandschoon, onschadelijk voor je rubbers en de viezigheid vliegt eraf :)
Geen onzinige dure merkproducten kopen terwijl dit al 100 jaar ervoor gebruikt wordt.

[img=600,450]http://tweakers.net/ext/f/6f9f138372cb327e387f4bb4e5245650/full.jpg[/img]
 
Laatst bewerkt:
Koop gewoon een paar liter petroleum, kwastje erbij en lekker kliederen. Goed laten drogen, en dan weer lekker invetten, brandschoon, onschadelijk voor je rubbers en de viezigheid vliegt eraf :)
Geen onzinige dure merkproducten kopen terwijl dit al 100 jaar ervoor gebruikt wordt.

[afbeelding]

Dat begrijp ik dus niet ->
Petroleum ONTVET toch? Dan wordt het toch gewoon brandschoon (zonder vet erop) -> krakende ketting/tandwielen? Of doe je nadat hij brandschoon is vet erop oid?
 
Ah das minder, ach kan zo'n run voor 40 euro laten doen bij een zaak die er een heeft, klinkt goedkoop! Kom daarna misschien wel met wat maten bij jou langsrijden :P We hebben niet zoveel motorzaken in omgeving houten man! Wist niet dat zeist er eentje had :Y Lekker in de buurt
40 euro :o

Geen eens reclame/ service :?

Sander jonge -O-
 
Hallo,

Ja, het is er weer een: een 'hoe reinig ik mijn ketting'-topic.
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kreeg alleen sarcastische opmerkingen zoals 'ik maak mijn ketting nooit schoon, gaat ook prima!' et cetera.

Nu even to the point:
Ik vraag me af hoe (en met wat) en in welke volgorde ik mijn ketting moet schoonmaken.
Zijn er 'geheime middeltjes' die er extra goed voor zijn? Ik ga naar de motorbeurs binnenkort om daar al dat soort spul te kopen en vroeg me af wat ik nodig heb, ook is een uitleg hoe schoon te maken wel handig. Hoorde dat je diesel (?!?) moest gebruiken?

Rutger

Ik gebruik zelf altijd bier als ik dat doe
 
Dat begrijp ik dus niet ->
Petroleum ONTVET toch? Dan wordt het toch gewoon brandschoon (zonder vet erop) -> krakende ketting/tandwielen? Of doe je nadat hij brandschoon is vet erop oid?
Met de petroleum maak je hem idd brandschoon. Als dat klaar is kan je hem mooi inspuiten/olieën/vetten met wat je wil.
De ene zweert bij spray, de ander vet noem maar op. Is een kwestie van proberen. Hou zelf niet van die witte spray's, die plakken me teveel. Heb zelf een transparante spray, maar ben het merk even vergeten.
 
Doen sommige zaken zoiets dan gratis? Dat zou wel uitkomst bieden, zit beetje krap bij kas voor benzine hahaha (Motor gekocht -> had nog geen pak, das dure combinatie!)
Was een geintje tegen de dynoman.

Gratis is koffie, ketting smeren, banden pompen, moppen tappen, advies etc.
 
Koop gewoon een paar liter petroleum, kwastje erbij en lekker kliederen. Goed laten drogen, en dan weer lekker invetten, brandschoon, onschadelijk voor je rubbers en de viezigheid vliegt eraf :)
Geen onzinige dure merkproducten kopen terwijl dit al 100 jaar ervoor gebruikt wordt.

[afbeelding]

Das mooi! ik vond laast nog een drum met dat spul in oma's schuur, kan het geen kwaad om daar gewoon je ketting+tandwielen mee schoon temaken?
Ik bedoel moet ik oppassen dat het niet op de lagers, kuipwerk, velgen of banden ofzo komt?
of kan dat allemaal echt geen kwaad?
 
Das mooi! ik vond laast nog een drum met dat spul in oma's schuur, kan het geen kwaad om daar gewoon je ketting+tandwielen mee schoon temaken?
Ik bedoel moet ik oppassen dat het niet op de lagers, kuipwerk, velgen of banden ofzo komt?
of kan dat allemaal echt geen kwaad?
Nou, zou er niet je motor mee gaan wassen natuurlijk. Als er petroleum op vet komt maakt ie het zuiver, dus ook eventueel lagers etc. Banden altijd goed zuiver proberen te houden. Petroleum is wel een beetje vettig. Plasticwerk valt mee, maar altijd even goed schoonmaken. Het is en blijft rotzooi natuurlijk, maar er zal niet meteen een gat invallen oid.

Gewoon zuiver werken, goed opvangen, wat doeken erbij en lukt prima. Het vuil druipt eraf. Dan even met WD-40 je velgen/ achterbrug zuivermaken en je brommer blinkt als een spiegel :)
 
Koop gewoon een paar liter petroleum, kwastje erbij en lekker kliederen. Goed laten drogen, en dan weer lekker invetten, brandschoon, onschadelijk voor je rubbers en de viezigheid vliegt eraf :)
Geen onzinige dure merkproducten kopen terwijl dit al 100 jaar ervoor gebruikt wordt.

[afbeelding]

Ik had juist gehoord dat je niet met petroleum je ketting moet schoonmaken. Zeker niet als je iets anders dan o ringen gebruikt (x/z ringen) omdat het petroleum langs je afdichting zou kunnen komen en alle vet wat in de schakels opgesloten zit zou kunnen oplossen. Dan slijt je ketting nog sneller.

Lampenolie is een grappige, had ik al eens eerder gehoord en lijkt me niet eens een slechte manier om dat schoon te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik had juist gehoord dat je niet met petroleum je ketting moet schoonmaken. Zeker niet als je iets anders dan o ringen gebruikt (x/z ringen) omdat het petroleum langs je afdichting zou kunnen komen en alle vet wat in de schakels opgesloten zit zou kunnen oplossen. Dan slijt je ketting nog sneller.

Lampenolie is een grappige, had ik al eens eerder gehoord en lijkt me niet eens een slechte manier om dat schoon te maken.
Lampolie = petroleum
 
diesel is goed,maar lampolie werkt ook goed,geen wd40!!!

Kul. Ik gebruik al jaren niets anders, en de ketting vindt het prima. Uitsluitend WD40, zowel om schoon te maken als om te smeren. En ja, je moet het vaker doen dan als je vet gebruikt op je ketting. Maar vet plakt en ik wil geen zand aan mijn ketting. Belangrijkste is dat de O-ringen schoon en gesmeerd zijn, dan blijft het vet dat in de ketting zit op zijn plek. WD40 tast geen O-ringen aan. Oja, ik rij op een offroadje, en kom regelmatig in zand, modder en andere rommel, dus vandaar dat ik geen plakkerig vet aan mijn ketting wil.

Dat iedereen zijn eigen manier heeft van schoonmaken en smeren moet'ie zelf weten, maar verkoop geen kul alsof het waarheid is.

De reden dat mensen diesel of lampolie gebruiken (lampolie lijkt me onschuldiger, je weet nooit wat er in diesel zit, maar je kunt net zo goed zonnebloemolie nemen), is dat dunne olie het vet dat op de ketting zit oplost, maar zelf ook vettig is. Het oude vet -en vuil- komt los, maar de ketting wordt niet schraal. Naderhand een beetje schoon en droog vegen en als de olie een beetje uitgewalmd is je favoriete smeermiddel gebruiken.



[ME="Max_Kool"]mompelt nog iets over mensen die zomaar iets brullen.[/ME] B|
 
Laatst bewerkt:
wd40 ligt er met een regenbui af en is niet overdreven goed voor rubbers. tis een honderd in 1 spray maar echt geen smeermiddel voor een ketting. pak dan dunne olie ofzo :W
 
Klopt, het houdt niet lang in de regen. Aan het einde van elke dag opnieuw inspuiten dus. We hadden het dan ook primair over schoonmaken. Dat ik het ook gebruik om te smeren is mijn eigen afwijking.

En dat het slecht is voor de rubbers is klinkklare onzin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan