Is 50 of 60 duizend km veel voor een motor?

hk

MF'er
13 apr 2006
82
1
roden
Hallo,

Ik ben van plan een motor aan te schaffen.
Nu zie je op marktplaats veel motoren met uiteenlopende kilometer standen.
Ik heb een mooie motor gezien maar die heeft 50000 km gelopen.
Nu is mijn vraag of zo'n motor nog een poosje meekan of is het blok dan een eind heen?

gr. henk
 
henb je misschien wat meer info over de motor.
denk hierbij aan merk, model enz enz.
Een 125 cc encilinder heeft over het algemeen wat meer te lijden gehad met zo'n km stand dan een 1800 cc zespitter uit een goldwing.
 
Met zo'n kilometerstand heeft een motor wel een verleden, maar dit zegt niet alles over de toekomst. Als je echt goed bent in een motor afraggen zou je bij die km-stand de motor al op hebben kunnen rijden. (respect!) Maar, wie een beetje netjes met zijn materiaal omgaat en goed verzorgd (servicebeurten ieder jaar) heeft een motor die nog véél langer meegaat dan 50k km.

Zelf heb ik een motor gekocht met 88.000 op de teller. Want dan vooral van belang is, is of de motor goed onderhouden is en hoe erop is gereden. Ik zou persoonlijk geen 88k km motor kopen van een tiener of twintiger met een uitgebouwde Civic voor de deur. Het blijft dus altijd verder kijken dan alleen de km-stand....

Gebruik een checklist om de motor te beoordelen, bijvoorbeeld:
Checklist aanschaf eerste motor

Hier zie je waar je op moet letten bij het kopen van een motor. Als je de motor tijdens een proefrit ofzo naloopt met deze lijst, krijg je al een aardig beeld van de staat van de motor.

En als alles gecheckt is en O.K. , tsja dan blijft het gewoon een gok.
Waar je wel rekening mee moet houden is wat meer regulier onderhoud... wat eerder een lampje moeten vervangen e.d.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
50 / 60 duizend is niet veel voor een motor .... elke motor kan makkelijk 100.000 draaien mits goed onderhouden ...

en er word zoveel gerotzooid met kilomterstanden dat je beter kan afgaan op de uiterelijke staat van de motor waaraan je kan zien hoe de motor verzorgt is als aan een kilometerstand van misschien maar 20.000 maar waarbij de motor eruit ziet alsof die er al 150.000 heeft gereden (wat in werelijkheid misschien ook best zo is)
 
henb je misschien wat meer info over de motor.
denk hierbij aan merk, model enz enz.
Een 125 cc encilinder heeft over het algemeen wat meer te lijden gehad met zo'n km stand dan een 1800 cc zespitter uit een goldwing.

en het soort motor is ook van belang, tour is gebouwd op kilometer-vreten en wordt vaak rustig bereden, supersport wordt anders gereden en motorisch hoger belast........
In principe is de grondregel erg simpel (denk ik): hoe hoger de cylinder-inhoud en hoe lager het vermogen (per cc) hoe lager de mechanische belasting en hoe hoger de levensduur (bij vergelijkbare materialen)

mijn eigen motor is een oudere (1985) 1000cc 2 cylinder sportieve tourfiets die met normaal onderhoud en zonder al te hoge kosten inmiddels tegen de 245.000km aan zit.
teruggebracht tot de grondregel? 1000cc, 75pk (blok "getuned", standaard is 68pk), max ca 8500rpm, krukas, vliegwiel e.d. loeizwaar en lomp uitgevoerd........... blok gaat dus met fatsoenlijk onderhoud rustig nog een paar ton mee; het is namelijk groot en heeft niet al te veel vermogen.......... is een beetje mijn jip en janneke uitleg..... anders zou ik echt niet weten waarom dat ouwe lijk me iedere dag weer zonder gezeik naar mijn werk brengt, als je sommige mensen die een 2e hands motor zoeken moet geloven had mijn motor inmiddels al 5 keer op de schroothoop moeten liggen :Y

dus ja; een goed onderhouden motor die niet afgetrapt is door de vorige eigenaar heeft zeker nog een leven na 50.000km
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor heeft bijna 70k op de teller. nooit problemen mee en alles lijkt nog goed en drinkt geen druppel olie :]

En dat wou ik bij deze (KLOP KLOP KLOP) even afkloppen.
 
Laatst bewerkt:
160.000km op mijn XJ900 en rijdt nog als nieuw. Nou ja, bijna dan :P
Verbruikt alleen een beetje olie...
 
Min MZ 300 tweetakt heeft er al meer dan 50000 opzitten, en rijdt nog fijn. En kostte maar 150 euro.
Km's zeggen niets, proefritje, luisteren, voelen, zegt veel meer. En welke prijs?
Groeten,
Eduard.
 
Leeftijd van de motor lijkt me wel makkelijk om te bepalen of de kmstand raar of normaal is... :+
 
Laatst bewerkt:
een Yamaha XJ600/900 F/S: geen probleem, die blokken halen makkelijk de 300-400 duizend (!)
 
Zal lekker worden dat motoren na 50.000 km`s al afgeschreven zijn. Voor meeste types zijn ze net goed ingereden. :Y

Technisch geen probleem, commercieel wel. Ga maar eens, zoals ik met je supersport naar de dealer voor inruil. Zodra je meer als pak um beet 20.000 km hebt (mijn 2004 R1 heeft meer dan 30.000 km) gaan ze toch een partij moeilijk doen. Dan is ie vlgs hun eigenlijk al afgeschreven. Kan het me van hun kant ook wel voorstellen. De gemiddelde supersport rijder haalt amper de 5000 km per jaar. Als je als dealer al 2 R1 's hebt staan met 10.000 km, wil je er niet nog een naast zetten met 30.000 plus km. Weet je zeker dat je die de niet snel kwijt bent.
 
Eind jaren '80 had ik een Honda XBR500, een eencilinder.
Ik heb er 60.000 km mee gereden, vaak volgas.
Er was geen merkbare slijtage, topsnelheid hetzelfde gebleven, vrijwel geen olieverbruik.
 
Technisch geen probleem, commercieel wel. Ga maar eens, zoals ik met je supersport naar de dealer voor inruil. Zodra je meer als pak um beet 20.000 km hebt (mijn 2004 R1 heeft meer dan 30.000 km) gaan ze toch een partij moeilijk doen. Dan is ie vlgs hun eigenlijk al afgeschreven. Kan het me van hun kant ook wel voorstellen. De gemiddelde supersport rijder haalt amper de 5000 km per jaar. Als je als dealer al 2 R1 's hebt staan met 10.000 km, wil je er niet nog een naast zetten met 30.000 plus km. Weet je zeker dat je die de niet snel kwijt bent.

Ik snap dat verhaal niet, die dingen moeten dan toch als broodjes over de toonbank gaan als ze zo goedkoop zijn :? :?

Volgens mij is het gewoon omdat:
A. De motorzaak dik geld kan verdienen
B. Sportrijders plezier rijders zijn en ze bakken met geld voor een nieuwe uitgeven
C. Tis gewoon niet waar

Ik kan me niet voorstellen dat een R1 met 30k op de teller, die bijna gehalveerd in prijs is dus ook niet als een zoet broodje over de toonbank gaat :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan