een zeer nuttige bijdrage van een landgenoot
Heel verhaal.....
Mag je ook met een Suzuki rijden?Mijn motor is namelijk wel technisch in orde, of moet je persé een Kawa hebben? stomme vraag misschien... maargoed
Echt niets meer aan toe te voegen
Heb echter nog nooit mee gemaakt dat je met een textielpak de baan op mag (waar dan ook)
Vaak wordt een leren pak wel in de organisatievoorwaarden verplicht gesteld. Zij willen natuurlijk geen claim aan de broek krijgen, mocht jij onverhoopt toch vallen en letsel op lopen. Dus check de organisatievoorwaarden even of bel de organisatie. Het zou zonde zijn als je daar stond en niet mocht rijden.
Mocht het dan toch toegstaan zijn, zou ik je persoonlijk aanraden om toch een leren pak te regelen ergens. Is absoluut veiliger!
Verder sluit ik me helemaal aan bij de antwoorden van Sheldon!
ok.. Wolve mag namelijk opzich wel op mijn motor (mits hji hem heel houdt), maarja.. als hij dan niet kan rijdenGeen domme vraag hoor - maar ik heb begrepen dat de tourrit en de circuitsessies voorbehouden zijn aan Kawasaki rijders.
"In verschillende sessies kun je met jouw Kawasaki-motor het circuit verkennen. Plat door de bocht, knie aan de grond en genieten van het magistrale geluid. Toerentellers die het rode gebied raken, accelereren in recordtijden, kortom adrenaline in optima forma. Er is maximaal plaats voor 200 liefhebbers die vijf sessies van 20 minuten kunnen rijden. Dus schrijf je snel in, want vol is echt vol!
Wie meer houdt van ontspannen toeren, kan tijdens de Kawa Day ook deelnemen aan een toerrit, uitgestippeld door Club Moto 80. Om optimaal van je eigen motor te kunnen genieten, is er een afwisselende en mooie route uitgezet van zo’n 250 kilometer. Wie zich hiervoor aanmeldt, moet wel tussen 11.00 uur en 13.00 uur kunnen vertrekken. Tijdens deze toerrit maak je kans op een mooie prijs."
Je kan wel als niet-Kawa rijder het huidige modellengamma komen testen:
"Ben je bovendien op zoek naar een nieuwe Kawasaki, dan kun je er op de Kawa Day een proefrit mee maken. Stap op een ER-6n of ER-6f, een Versys, een Z750 of Z1000, een Ninja ZX-6R of ZX-10R, een ZZR1400, 1400GTR of VN2000 en maak meteen je keuze!"
ok.. Wolve mag namelijk opzich wel op mijn motor (mits hji hem heel houdt), maarja.. als hij dan niet kan rijden
Zit als het goed is al in mijn jas - of is een bijkomende afzonderlijke rugprotector onontbeerlijk ?
Met dank aan Motorfreaksheb ik tijdens de Kawa-day van 21/04/08 een sessie van 4x25 minuten vrij rijden op het circuit van Zolder (B) gewonnen.
Ter info: Ik heb 14.500 km. straatervaring, opgedaan sinds midden 2006. Twee weken geleden heb ik een basiscursus voortgezette rij-opleiding gevolgd.
Motor is een Kawa ER6f (ABS) van augustus ’06, geschoeid met Bridgestone BT020's (met eveneens 14.500 km achter de kiezen).
Nu heb ik geprobeerd hier op het forum wat info te verzamelen over een eerste circuit-ervaring, maar -as usual- zijn de opinies nogal verdeeld over heel wat onderwerpen. Ik heb nochtans tientallen onderwerpen doorspit…
Daarom dat ik de vragen nog maar eens in een nieuw topic stel:
1) Is het vrij rijden een goede manier om kennis te maken met circuitrijden ?
Volgens sommigen niet omdat het te intimiderend is, volgens anderen wel zolang je je eigen tempo rijdt ?
Uiteraard heb ik niet meer de tijd om in de tussentijd nog een basiscursus circuit te volgen… Maar ik vermoed dat de groepen wel naar ervaring/snelheid zullen worden ingedeeld ?
2) Voldoen de BT020’s voor een 1e circuitervaring ?
Ook weer sommigen die zeggen dat dit geen probleem is, anderen die zeggen dat je deze veel langer warm moet rijden, en ook daarna moet blijven uitkijken qua grip.
3) Open uitlaat toegestaan ?
Ik heb gelezen dat men in Zolder nogal streng is qua geluidseisen, dus ik vervang mijn Scorpion best gewoon door het origineel exemplaar ?
4) Is textiel toegelaten, en zo ja, veilig ?
Volgens sommigen is textiel niet toegelaten, volgens anderen wel toegelaten maar zeker niet aan te raden, volgens nog anderen geen probleem als jas & broek aan elkaar kunnen worden geritst (hetgeen bij mij zo is). De website van het circuit van Zolder zwijgt hierover in alle talen…
5) Nodig/verplicht om je koplamp af te plakken om te vermijden dat er glas op de baan komt bij een schuiver ?
Nummerplaat & spiegels verwijderen, of is dit louter esthetisch ?
6) Handig om de vering achter één klikje harder dan standaard te zetten ? (staat nu op de (standaard) middelste setting, positie 3 van 7)
7) Bandenspanning staat nu zoals voorgeschreven op 2.3 voor en 2.1 achter. Dient deze per se verlaagd te worden ?
8) Nog nuttig tips ?
Ik heb al gelezen dat je als circuit-newbie bij het ingaan van de bocht eerst achterom moet kijken om snellere rijders niet te hinderen, volgens anderen is dit onzin en moeten snellere rijders zelf het nodige doen om er voorbij te geraken…
9) Ga ik na éénmaal circuitrijden hieraan verslaafd geraken ?
* * *
Zo, een hele boterham, maar alle feedback wordt geapprecieerd !
Reacties in de zin van "het gaat allemaal zwaar tegenvallen, geef die prijs maar aan mij" worden vakkundig genegeerd
Merci Sheldon !
Nog even m.b.t. het vrij rijden;
Zoals vermeld vindt deze circuitsessie plaats tijdens de Kawa dag. De andere mogelijkheden (cursussen ingedeeld per niveau) zullen niet worden aangeboden... De circuitsessie is ook beperkt tot Kawa rijders.
Hopelijk komen er nog newbies naartoe...
4. Ik reed toen met textiel, vest en broek aan elkaar geritst. Niet optimaal, maar jah, om het "eens te proberen " kost een lederen pak wat teveel, niet?
Voila, tips van een newbie
Op de site van Motorsportschool Zolder kan je onder de rubriek "FAQ" het antwoord op enkele van jou vragen vinden.
Is een lederen pak verplicht ?
Integraalhelm is ten zeerste aanbevolen. Jethelmen worden geweigerd.
Lederen motorlaarzen aanbevolen. Lage baskets worden geweigerd.
Lederen handschoenen verplicht.
Rugbeschermer ten zeerste aanbevolen. Het is een schande als je zonder rijdt.
Lederen motorpak is ten zeerste aanbevolen. Als je pak uit 2 delen bestaat zorg je er voor dat je de 2 delen aan elkaar kunt vastritsen.
Nylon kledij wordt toegestaan maar er moet wel goede beschermstukken inzitten. Ook hier moet broek en vest aan elkaar worden geritst.
Jeansbroeken, zelfs met verstevigingen, worden geweigerd.
Hoe zit het nu met de uitlaten ?
Motoren moeten voorzien zijn van originele uitlaten of uitlaten met dB-killer.
Tijdens de donderdagen in Zolder zijn open uitlaten toegestaan maar toch vragen we hier ook om het een beetje deftig te houden. Uitlaten type GP-demper zullen ook dan worden geweigerd.
Wat profiel en bandendruk is vereist op circuit ?
Profielbanden moeten een profiel hebben van minimum 1,5mm diepte over het ganse loopvlak. Voor circuitgebruik verminder je je bandendruk naar 2,2b voor en 2,0 achter. Als je met de motor, over de baan terug naar huis rijdt vergeet dan niet de bandendruk terug te verhogen. Er is tijdens de circuitdagen altijd een bandenservice aanwezig. Aankoop van Pirelli banden tegen zeer scherpe prijs is mogelijk.
foute tip
als je 'eens' een goeie schuiver maakt en je vel van je lijf afschuurt leer je dat wel,zeker als je dan lekker de grind doorvliegt na opengeschuurd te zijn
een huid heb je maar 1x , centen kan je bijkweken he
Kan mij eigenlijk moeilijk voorstellen dat een textiel pak met de nodige protectoren zoveel minder veilig is dan een leren pak ? Wat zou dan de reden daarvoor zijn ?
Kan in ieder geval geen ander pak regelen op deze korte termijn...