1ste keer europa met motor

Zeitgeist

Rookie
28 dec 2019
13
1
Hi :)

Vanwege een plotselinge 'wijziging' in relationele sferen heb ik mijn vakantie ineens alleen te besteden. Aanvankelijk zat ik te denken aan een vliegvakantie maar het lijkt me ergens ook wel een tof moment om eens met mijn motor (V-Strom 1000) een mini-vakantie te gaan houden.

De bedoeling is om dit in de week van 25 juli te gaan doen. Dan heb ik 7 tot maximaal 10 dagen de tijd om te gaan en staan waar ik wil. Ik heb de beschikking over een topkoffer, rugzak en een Tomtom rider 500.

Aangezien ik 0 ervaring heb met dergelijke trips kom ik hier om wat tips vragen. De bedoeling is om overdag gewoon een lekker stuk te rijden en 's avonds te overnachten in een hotel (deze wil ik in principe van tevoren allemaal geboekt hebben). Op een eventuele 'eindbestemming' zou ik ook wel graag 1 of 2 dagen willen blijven om even te relaxen (wat zitten in de zon en even rustig een boek lezen).

Wat zouden jullie aanraden in mijn situatie? Hoeveel km is per dag redelijk te doen en wat zou een mooie route zijn? Mijn 'angst' is dat ik van A naar B naar C rijd en onderweg alleen maar grote wegen zie en in files terecht ga komen.. Mijn Tomtom heeft de functie 'plan een spannende route', maar ik weet niet per se of dat de juiste manier is om dergelijke routes te gaan plannen..

Alle tips/adviezen worden gewaardeerd, ik sta werkelijk overal voor open.
 
Ga anders eens via een organisatie zoals bijv. horizon reizen.
Prima om ervaring mee op te doen, mooie wegen en goed hotel.
 
Rugzak zou ik vervangen door een tas op je duozadel, rugzak gaat je irriteren en op een V-Strom heb je ruimte zat voor een extra tas.

Even uitgaande van de maximale 10 dagen, min 2 relaxtdagen, blijven er 8 over. Dat is op zich aardig wat om een eindje weg te gaan, maar aangezien je aangeeft dit nog nooit gedaan te hebben is het lastig inschatten welke afstanden per dag haalbaar zijn. Het scheelt voor de eerste en laatste dag ook aanzienlijk of je in Zuid-Limburg woont of in Noord-Groningen.

Wat je zou kunnen doen is op de eerste dag gewoon via de snelweg NL uit, bijvoorbeeld tot voorbij Luik. Dan pak je een route binnendoor naar Luxemburg of de Eifel. Pak je navigatie, zoom een beetje in op wegen met een hoop kronkels en dan zit je al snel goed.

Vanuit Luxemburg of Eifel kan je door naar het Zwarte Woud, of de Vogezen. Vanuit het Zwarte Woud zit je zo weer in Zwitserland en Oostenrijk, en vanuit de Vogezen via de Jura in de Franse Alpen. Zo kan je per etappe een beetje bekijken hoe de afstanden zijn en of het te doen is, en eventueel afhankelijk van het weer steeds een stapje verder te gaan. Ben je het zat dan ben je in een paar uurtjes snelweg zo weer thuis.

Wat afstanden betreft, als je kronkelroutes binnendoor gaat rijden dan zit je gemiddeld op zo'n 50km/u exclusief stops. Ik zou maximaal zo'n 250 a 300 km per dag aanhouden, dan zit je ex je stops dus al zo'n 5 tot 6 uur op de motor. Natuurlijk kan het meer, zeker als je afwisselend ook wat stukken grote weg pakt, maar het moet wel leuk blijven. Grootste fout die je kan maken is om te grote afstanden te plannen. Zeker als je vooraf hotels wilt boeken dan zit je er aan vast, en dan is het gevaar dat je vooral een wedstrijd tegen de klok aan het rijden bent. Daarvoor ga je niet op vakantie.
 
In 7-10 dagen kun je prima een zeer mooie trip maken.

Je rugzak zou ik inderdaad vervangen door een roltas. Rugzak gaat irriteren en zoals gezegd heb je op een Vstrom toch ruimte genoeg.

Wij zijn net terug van 8 dagen Frankrijk. Vooral veel binnendoor gereden, ik had vooraf wat routes gemaakt. Maar als je je Tomtom instelt op kronkelwegen kun je je daar prima vermaken zonder in files en drukke steden terecht te komen. En dat geldt ook voor Duitsland, UK, Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Heb ik al vaak genoeg gedaan. Lees je vooraf een beetje in over de streken die je wil bezoeken en gaan met die banaan.

Hotels plannen doen wij nooit. Wij gaan gewoon rijden en in de loop van de dag kijken we waar we ongeveer uit gaan komen. Afhankelijk van hoe snel het gaat en hoeveel zin we nog hebben. Als we dat weten zoeken we met Booking.com een hotel op wat daar ongeveer in de buurt ligt. Boeken, adres in de navi en klaar. Hebben we zin om te blijven dan boeken we nog een nachtje erbij, zo niet dan vertrekken we de volgende dag.

Wij zijn dus eigenlijk nooit oververmoeid omdat we perse een bestemming moeten halen want de reis is onze bestemming.

Veel plezier en een fotootje om vast in de stemming te komen.

259A8D70-5FB6-4A53-803F-F6BB5BAE415E.jpeg
 
Ga gezellig naar een van de motorcampings toe (Crest, Dordogne, La Mouche etc...) 's avonds zat aanspraak en gezelligheid en overdag lekker toeren.
Dat zijn voor een beginner behoorlijke stukken reizen. La Mouche, prima, vanaf Utrecht een kilometertje of 600 via de snelste weg. Crest is dan zelfs voor een tweede dag etappe een aardig eindje. Persoonlijk schrik ik niet van 1100 km snelweg, maar dat moet je maar leuk vinden. En na zo'n rit is een hersteldagje wel aan te raden !
 
Laatst bewerkt:
Nog een opmerking: als je alleen op pad gaat is je state of mind wel een belangrijke. Zeker als het gaat over reisdoel per dag en zo. Totdat ik een conflict kreeg met een min of meer vaste reismaat ( Over een klein stukje peage dat in mijn route was opgenomen en "maat"die zijn huis recent cash betaalde en nu moeilijk deed over een paar euro tol) was met twee rijden best wel prima, nu alleen onderweg en dat is echt anders. Ik heb het nu een paar keer alleen gedaan en de wisselende contacten zijn gewoon wel leuk. Zo omtmoette ik dit reisje twee speurhondenbegeleiders, en later een stel Duitsers met een diep motorverleden , zelfs met een aangepast motor omdat de linkerarm het na een ondeluk niet meer deed. Als je dat soort ontmoetingen leuk vindt, dan is alleen reizen echt wel leuk. Maar, deze keer was ik het zat na dagenlang bochten draaien in Zuid Frankrijk op geitenpaadjes, dus na vier dagen de motor naar het noorden gekeerd en 1100 km snelweg afgejakkerd. Dus mijn advies : als je het niet meer leuik vindt , gewoon omdraaien. En , ga ook op de bonnefooi, via booking.com of, leuk alternatief is B&B hotels , vindt je altijd iets in de buurt.
 
Dat zijn voor een beginner behoorlijke stukken reizen. La Mouche, prima, vanaf Utrecht een kilometertje of 600 via de snelste weg. Crest is dan zelfs voor een tweede dag etappe een aardig eindje. Persoonlijk schrik ik niet van 1100 km snelweg, maar dat moet je maar leuk vinden. En na zo'n rit is een hersteldagje wel aan te raden !
Ach ik ging ook als beginner in 2 etappes naar Crest op een veel te kleine ZZR 600 welke geheel volbepakt was. Een V-Strom 1000 is een perfecte motor om heerlijk mee over de N en D wegen van frankrijk te rijden... en verder...
 

Bijlagen

  • 1oBeLBV.jpg
    1oBeLBV.jpg
    380,1 KB · Weergaven: 28
Veel is al gezegd:

- Geen hotels van te voren boeken, want dat maakt je inflexibel en geeft stress, hoe vreemd het misschien ook klinkt. Als het een hele dag regent dat het giet en je moet nog 350 km over binnenwegen dan gaat de lol er snel vanaf. Aan de andere kant, als alles lekker vlotjes loopt, kun je nog eens besluiten om er nog een uurtje achter aan te plakken. Gewoon nemen zoals het komt. Er is altijd iets te vinden, zeker als je alleen reist.

- Rugtas; daar zijn de meningen over verdeeld; ik heb een heel fijne Kriega, die gaar altijd mee op reis en irriteert nooit. Ik doe er alleen de belangrijke en waardevolle zaken in; paspoort, portemonnee, telefoon ,extra setje handschoenen, flesje water. Bij een (tussen) stop heb ik dus alle belangrijke zaken bij de hand hoef ik niets om te pakken en kan ik de rest achterlaten op de motor.

- Ik maak van van te voren wel routes, met MyRouteApp. IK maak er een aantal van ongeveer 300 a 400 km, dat komt ongeveer overeen met een dag, maar de ene keer rijd je een stuk meer, de andere dag een stuk minder. Het is dus niet zo dat ik elke dag exact een route rijd. Maar zo weet ik wel dat ik de wegen/ routes/ streken die ik graag wil bezoeken ook in mn routes heb staan. Overigens is de plan een spannende route van TomTom wel goed, vind ik. MAar wat ik zelf doen is af en toe ook een stukje "iets minder spannend" zodat je weer eens in een ander gebied uitkomt. Dat zijn dus wel binnendoorwegen, maar even iets meer doorgaand.

Tot slot; persoonlijk vind ik alleen reizen niet zo leuk. Ik ga meestal met 1 of 2 maten en alleen viel me echt tegen. Zeker in hotels en de B&Bs is het best lastig contact te krijgen met anderen. Ik vond dat best saai en eenzaam van tijd tot tijd. Ik denk als je dan op een camping zit dat aanspraak een stuk makkelijker is. En sommige mensen vinden het heerlijk om alleen te zijn. Daar ben ik er geen van.

En verder; gewoon gaan. Zien waar het schip strandt. Niet te moeilijk maken.
 
Kronkelroutes, spannende routes op de TomTom zijn meestal heel goed.
Maar als je een stedelijk gebied tegenkomt, zoals bijvoorbeeld Metz, Nancy, Straatsburg, ga er dan met een hele grote boog omheen, of pak een stuk snelweg.
Want zelfs op zondagochtend is het een drama
 
Ik zie dat je "luxe" weg wilt, het ligt een beetje aan de periode wanneer je wilt rijden, maar vooraf boeken van hotels, is vaak niet nodig, je kunt het op de bonnefooi doen. Voor de route, waar wil je naar toe? Mijn broer hebben vorig jaar Tirol gedaan, het eerste hotel hebben wij wel besproken omdat je dan ook de grootste afstand aflegt en dan is het wel lekker dat je zeker bent van een slaapplaats/hotel zonder nog te hoeven zoeken. Behalve de eerste dag en de laatste dag hebben we de dag afstanden rond de 350 km gehouden, dan zit je toch nog zo uurtje of 7 in het zadel, Voor de heen weg hebben we gekozen om naar het Sauerland te rijden en vervolgens die via een "bochtige" route te doorkruizen, in het Sauerland ben je nog wel een keer vanaf hier via de snelweg (ongeveer 3 uur), dan heb je een beetje van beiden én kilometers maken én toch nog een stukje leuke route

Broertjestocht Tirol 2021
 
TS zegt zero ervaring te hebben.
Wil niet kamperen en alles van tevoren boeken. (niet erg avontuurlijk!)

Hierboven al gemeld: Ga mee met een georganiseerde motorreis!
Luxe en iedere avond een prima hotel. Je bedje staat iedere avond al klaar.
Vaak is ook mogelijk om een dagje in het hotel te verblijven voor het leeswerk of iets anders wat je leuk vind.
Ervaring doe je op onderweg en van je medereizigers krijg je de nodige aanwijzingen.

Deze ervaring neem je mee voor de toekomst.
Volgend jaar maak je zelf een vakantie en zie je wel waar je uitkomt................... :9
(en dat is tóch leuker!)
 
Waar je ook op moet letten is hoe de berekening gedaan wordt door je routeplanner. Ik dacht ook een redelijke route gemaakt te hebben over wat alpenpassen maar dat viel vies tegen wbt tijd en afstand. De camping die ik op het oog had heb ik dan ook nooit gehaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan