Eerste keer België

SliQz

Rookie
4 mrt 2021
7
3
Instagram
Beste,

September dit jaar ga ik voor het eerst in België rijden (richting de Franse grens, Ardennen).

Zijn er nog dingen die ik verplicht mee moet nemen? Ik lees nogal conflicterende informatie.

Tevens heeft mijn motor een V&H Pro Pipe met dbkiller. Ik lees dat ze een geluidslimiet van 80db hanteren, in Nederland val ik onder de groep die tot 106db mag produceren (1700cc). Nu wil ik graag zelf even een meting nabootsen maar kan ik niet vinden hoe ze dit in België doen.

Mochten er tevens nog gebieden zijn die ik niet mag skippen hoor ik het graag!

Grt SliQz
 
België is Europa, voldoet je motor aan Europese eisen? Je mag met een motor die hier mag rijden ook in de rest van Europa rijden.
 
In de ardennen tegenwoordig wel door overlast op bepaalde plaatsen,maar als het geen type MotoGp is en er dB killers in zitten komt het wel goed.
 
Goed om te weten, ik woon in de grensstreek en ben dus zeer regelmatig in België te vinden. Dat van dat fluo ding wist ik niet.
Ik weet dat het over België gaat, maar idem voor Luxemburg. Heb er gewoon 1 onder mijn zadel propt in het kontje. 1 altijd goed om bij je te hebben. 2 bij de controles is het weer een + pluspuntje. Ik wil je niet bang maken voor de controles. Maar ik woon hier in de ardennen en werk in Luxemburg. Heb op 7 jaar tijd 5 x controle gehad. Mijne is te luid met db killer. Enige waar ze naar keken was db killer en E-keur.

Ja ik zou het gokken (zeer lage frequentie van controles) , maar er wordt wel degelijk naar E-keur gekeken.
 
Ik weet dat het over België gaat, maar idem voor Luxemburg. Heb er gewoon 1 onder mijn zadel propt in het kontje. 1 altijd goed om bij je te hebben. 2 bij de controles is het weer een + pluspuntje. Ik wil je niet bang maken voor de controles. Maar ik woon hier in de ardennen en werk in Luxemburg. Heb op 7 jaar tijd 5 x controle gehad. Mijne is te luid met db killer. Enige waar ze naar keken was db killer en E-keur.

Ja ik zou het gokken (zeer lage frequentie van controles) , maar er wordt wel degelijk naar E-keur gekeken.
5 x controle in 7 jaar is echt heel erg vaak. Jij noemt het een zeer lage frequentie ik noem het erg vaak.
 
5 x controle in 7 jaar is echt heel erg vaak. Jij noemt het een zeer lage frequentie ik noem het erg vaak.
Met 10.000km pj vind ik het wel mee vallen. Maar dat is aan iedereen zelf om te bepalen uiteraard. De pak kans met de bekende motorweekendjes. Pasen Pinksteren Hemelvaart. Ligt wel hoger....
 
@hills89 Zijn ze dan ook zo erg dat zelfs knipperlichten en spiegels op e-keur worden gekeurd? M.a.w. een totale controle?
Bij mij niet want heb er een setje van rizoma aan de achterkant hangen. Met heel burgerlijk ook de reflector (weer een plus puntje) eronder. Maar zelf lopen er wel altijd even een rondje omheen..
 
Met 10.000km pj vind ik het wel mee vallen. Maar dat is aan iedereen zelf om te bepalen uiteraard. De pak kans met de bekende motorweekendjes. Pasen Pinksteren Hemelvaart. Ligt wel hoger....
Aangezien jij in België woont en een Belgisch kenteken zal hebben moet jouw motor voldoen aan de Belgische eisen.
Volgens mij wordt er in Nederland niet of nauwelijks gekeken naar een E-keur. Ik heb een uitlaat waar ik niet van weet of er ergens een E-keur ingeslagen staat. Maar ik mag daarmee wel in België en Duitsland rijden zolang het geluidsniveau maar voldoet aan de Nederlandse eisen voor mijn motor.
 
Aangezien jij in België woont en een Belgisch kenteken zal hebben moet jouw motor voldoen aan de Belgische eisen.
Volgens mij wordt er in Nederland niet of nauwelijks gekeken naar een E-keur. Ik heb een uitlaat waar ik niet van weet of er ergens een E-keur ingeslagen staat. Maar ik mag daarmee wel in België en Duitsland rijden zolang het geluidsniveau maar voldoet aan de Nederlandse eisen voor mijn motor.
Weet je dat zeker? O-)
 
Rij hier ondertussen toch al 15 jaar rond, wel rond Antwerpen, dagelijks met de moto, nog nooit een controle op uitlaatgeluid gehad, terwijl mijn vorige (KTM 990) toch wel echt te hard was, zelfs daarmee elke dag langs politiecheckpoint voor mijn werk (in de diamantwijk), nooit niks van gezegd. Ben 1* van de baan gehaald, had ook blauwe ledstrips op het blok en de onderkant hangen, die moest ik uit doen, en kon weer doorrijden. Controle op kleding dan weer wel een paar keer, maar daar ben ik toch altijd mee in orde, dus maakt niet uit 🤷
 
Rij hier ondertussen toch al 15 jaar rond, wel rond Antwerpen, dagelijks met de moto, nog nooit een controle op uitlaatgeluid gehad, terwijl mijn vorige (KTM 990) toch wel echt te hard was, zelfs daarmee elke dag langs politiecheckpoint voor mijn werk (in de diamantwijk), nooit niks van gezegd. Ben 1* van de baan gehaald, had ook blauwe ledstrips op het blok en de onderkant hangen, die moest ik uit doen, en kon weer doorrijden. Controle op kleding dan weer wel een paar keer, maar daar ben ik toch altijd mee in orde, dus maakt niet uit 🤷
Voor de nl-ers:
Hoge schoenen
Lange broek
Lange mouwen
Handschoenen
Helm
 
Voor de mensen die in de vroege ochtend met een pyjamabroek op de motor gaan adviseer ik wel om thermo-onderkleding te dragen. Het kan fris zijn. En voor de verstandige mensen, draag een beschermende legging van Pando onder je pyjama.

IMG_7269.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan