2 Cilinder... altijd ''chopper'' geluid?

Ragonite

Banned User
6 mrt 2002
673
0
35
Hallo,

Is het zo dat het geluid van een 2 cilinder (ducati, rsv mille enzo) nooit vloeiend is? maar altijd meer ''bap, bap, bap'' stationair dan? Ook met wegrijden trouwens :) Terwijl een 4 cilinder altijd vloeiend is en jankerig, in 1 lijn zeg maar.. hmm moeilijk uit te leggen.. Of ligt dit alleen aan de uitlaat soort?
Bedankt.
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
2
52
Nee hoor, je heb helemaal gelijk, 2 cilinders klinken altijd als een chopper. :} :}


}) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) }) _
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
2
52
Serieus?

Of neem je me in de maling :?
Nou, neem die 2 cilinders in de maling, maar elke 2 cilinder klinkt als een kapotte koffiemolen, een goede uitlaat versterkt het effect.

Op maandag 01 april 2002 21:57 schreef Plastic Power het volgende:
Dat is juist het grote verassingseffect: je denkt dat 't de moeite niet waard is om te kijken en dan komt je ineens een Duc (of ik) je voorbij :+

CAT
En ik kijk echt wel om hoor, als er een chopper is die me bij kan houden, LOL

En Duc's zijn gewoon Italiaanse Harley's })
 
Laatst bewerkt:

Ragonite

Banned User
6 mrt 2002
673
0
35
Dus is het waar dat een 2 cilinder nooit vloeiend klinkt maar als een chopper :)
 

Ragonite

Banned User
6 mrt 2002
673
0
35
Aha.. ikke snap :)

Maar waar komt dat dan door? Dat geluid? Ja door 2 cilinders, maar waarom maken 2 cilinders dan zo'n geluid ;) Is een 2 cilinder trouwens ook langzamer dan 4 cilinders? Of niet, en waar zit 'm dat in?
 

Johan

MF veteraan
17 jan 2002
2.838
0
Aha.. ikke snap :)

Maar waar komt dat dan door? Dat geluid? Ja door 2 cilinders, maar waarom maken 2 cilinders dan zo'n geluid ;) Is een 2 cilinder trouwens ook langzamer dan 4 cilinders? Of niet, en waar zit 'm dat in?
Jaahaa, veel langzamer dan een 4 cilinder :+
(waar blijven die Duc. rijders nou :? )
 

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.255
212
volgens mij komt het hier door, dacht ik tenminste..

een chopper 800 cc heeft 2 zuigers van 600cc, die een grote klap maken, maar niet zo vaak als een 800cc lijnblok met 4 cilinders, ieder 200cc dus klinken minderhard maar sneller echter elkaar...

volgens mij heeft het feit dat je een v vorm hebt tegen een lijn blok er ook nog mee te maken...
 

Boefje

MF veteraan
Donateur
28 jan 2002
8.255
212
volgens mij heeft een 2 cilinder v blok meer kracht onderin en gaat minder hoog in de toeren, terwijl een 4 cilinder lijn blok meer vermogen boven in heeft en hoger in de toeren gaat
 

Ragonite

Banned User
6 mrt 2002
673
0
35
Vinden jullie trouwens de nieuwste R1 (2002) ook niet zo mooi? Mij te futuristisch.. geef mij die normale blauwe maar. De 2e serie geloof ik? In ieder geval die je het meeste ziet rijden :)
 

[email protected]

MF veteraan
14 feb 2002
2.982
1
Ik gebruikte het woord ''chopper'' alleen maar om het geluid te indentificeren :)
In die richting heb je wel gelijk. De basis is het zelfde, sportmotor maakt alleen meer toeren, dus klinkt wat sneller. Klimt ook sneller intoeren.

Als ik rondkijk vinden mensen een Duc mooier klinken dan een 4 cilinder over het algemeen. Alleen de rij-eigenschappen zijn totaal anders. Dus als je gaat kiezen kies dan daar voor en niet voor het geluid!!!
 

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
48
hoensbroek
Jongens, geen ruzie maken om 2 of 4 cilinders: ieredereen weet toch dat als je echt vooruit wil komen een v4 nodig hebt }) }) })
 

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
0
Ik denk dat je in het kort de resultaten van de eerdere discussie als volgt kunt samenvatten:

4 cilinders lopen soepeler en hebben een hoger toerenbereik dan 2-cilinder motoren tgv.
* meer ontbrandingen per krukas omwenteling bij een 4 cilinder motor. Een 2 cilinder heeft slechts 1 ontbranding per omwenteling, een 4 cil. 2, vandaar die ploffen bij een V-twin.
* de slag (verplaatsing van de zuiger) en het gewicht per zuiger zijn lager bij een 4 cilinder.

Het koppel wordt bepaald door oa. de slag van de zuiger. Deze is groter bij een 2 cilinder waardoor deze bij lager toerental al veel koppel kan leveren en de koppel-curve vlakker is dan bij een 4-cilinder. Door het grotere toeren bereik van een 4 cilinder kan deze meer vermogen leveren bij hogere toerentallen en zal deze dus meer geschikt zijn voor hogere snelheden (circuit).
Het feit dan de V-twins opper machtig zijn in de SBK heeft te maken met de restrictie van 750cc voor 4 cil. terwijl 2 cil. motoren ~1000cc mogen hebben.
In de motoGP dit jaar zal blijken wat de beste configuratie is met het aantal cilinders. Waarschijnlijk zal het volgende blijken:
1. 3 cilinder Aprilia zal beter accelereren uit de langzame bochten door het hoge koppel bij lager toeren en het kleine gewichtsvoordeel.
2. de Honda 5 cilinder zal een hogere topsnelheid hebben.
3. de 4 cilinders een compromis van beide?

Ik ben benieuwd :9 nog 1 weekje....
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
2
52
Dus jij ziet het wel zitten met de toekomstige 1000 cc V4 superbike van Honda?
Vertel eens, volgens mij is het een V5, maar Suzuki komt met een V4.

En Ducati ook trouwens, maar ja, die wil niemand natuurlijk ;)


Sorry, niet goed gelezen SuperBike, vertel eens, komt Honda met een V4????
 
Laatst bewerkt:

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.227
0
42
Veghel
www.earracing.nl
Op maandag 01 april 2002 23:08 schreef Gizzmo13 het volgende:Vertel eens, volgens mij is het een V5, maar Suzuki komt met een V4.

En Ducati ook trouwens, maar ja, die wil niemand natuurlijk ;)
Die V5 komt ipv de BB. De V4 voor de Superbikes. Vanaf 2004 worden er 1000 cc 4-cilinders toegelaten.

Op maandag 01 april 2002 23:06 schreef Johnv het volgende:Ze klinken niet allemaal zo, bv Suzuki GS 500

Honda CB1 ?

2 cil in lijn klinken echt niet als eensjopper dacht ik.
Vandaar je ? CB-1 is toch een 4 cilinder?