2 Cilinder... altijd ''chopper'' geluid?

Ragonite

Banned User
6 mrt 2002
673
0
Hallo,

Is het zo dat het geluid van een 2 cilinder (ducati, rsv mille enzo) nooit vloeiend is? maar altijd meer ''bap, bap, bap'' stationair dan? Ook met wegrijden trouwens :) Terwijl een 4 cilinder altijd vloeiend is en jankerig, in 1 lijn zeg maar.. hmm moeilijk uit te leggen.. Of ligt dit alleen aan de uitlaat soort?
Bedankt.
 
Hoeveel verschillende CB's heeft Honda dan gemaakt? Moeten er ondertussen toch behoorlijk veel zijn dan.
Geloof me, dat wil je helemaal niet weten: er zijn dus inderdaad cb 500 tjes met 4 cilinders die vroeger veel rondreden (nog voor het 550 tijdperk), de cb 500 2 cilinder is van begin/halverwege jaren 90.
 
Hoe een 2cilinderblok klinkt hangt heel erg af van de hoek tussen de cilinders...
BMW (nog niemand over gehoord trouwens) = 180 graden
Ducati = 90 graden
Harley's = 45 graden
Yamaha Drag Star = 75 graden
2 in-lijn = 360 graden

Elk (gierbovengenoemd) blok heeft twee cilinders maar allemaal een andere hoek en dit bepaalt het geluid, samen met de dempers.
 
WAAAAT!!!!!! Mijn 2 cylinder RS250 een beetje gaan vergelijken met chopper geluid!!!!!

Jah, die heb je ook nog, dat klinkt zeker niet als een chopper...

Wat hij bedoelde was waarschijnlijk de 90 graden v-twins. Met enige fantasie kun je de basis inderdaad herkennen vind ik. Maar het gebruik en de opstelling is zo anders dat ik echt wel hoor of er een chopper aankomt of een sportmotor zoals Duc of zo.
 
Jah, die heb je ook nog, dat klinkt zeker niet als een chopper...

Wat hij bedoelde was waarschijnlijk de 90 graden v-twins. Met enige fantasie kun je de basis inderdaad herkennen vind ik. Maar het gebruik en de opstelling is zo anders dat ik echt wel hoor of er een chopper aankomt of een sportmotor zoals Duc of zo.
Tuurlijk hoor je dat, Duc roeleert!!!
 
Hoe een 2cilinderblok klinkt hangt heel erg af van de hoek tussen de cilinders...
BMW (nog niemand over gehoord trouwens) = 180 graden
Ducati = 90 graden
Harley's = 45 graden
Yamaha Drag Star = 75 graden
2 in-lijn = 360 graden

Elk (gierbovengenoemd) blok heeft twee cilinders maar allemaal een andere hoek en dit bepaalt het geluid, samen met de dempers.

Aprilia 60 graden... En dan ook nog 2 of 4-takt...
 
volgens mij komt dat geluid bij de ducati's omdat ze een droge koppeling hebben waardoor ze veel lawaai maken als ze stil staan

Het karakteristieke Ducati geluid wordt veroorzaakt door de blokhoek en de onstekingsvolgorde.

De Ducati supersports klinken mooier dan de Ducati superbikes. De lengte van de uitlaatpijpen is namelijk korter bij de ss modellen.
 
ik had het ook over het geluid bij stilstaan (rammelen/metaalachtig geluid/enz)
is trouwens niet bij alle duc's

het geluid tijdens het rijden is een combinatie van uitlaat/blok
 
Het "gerammel" bij een Duc komt ook door de desmodromische klepaandrijving. De kleppen worden zowel geforceerd geopend als gesloten. Normaal gebeurt het sluiten m.b.v. de klepveren. De desmo-aandrijving is lawaaiiger dan een normale aandrijving.

Verder hebben de meeste Duc's een extreem cool geluid :} :} :} , zal idd. wel een combinatie van blokhoek en uitlaat zijn...
 
Op maandag 01 april 2002 22:16 schreef Boefje het volgende:
volgens mij komt het hier door, dacht ik tenminste..

een chopper 800 cc heeft 2 zuigers van 600cc, die een grote klap maken, maar niet zo vaak als een 800cc lijnblok met 4 cilinders, ...

800 gedeelt door 2 is 400 !

Btw, k zag afgelopen maandag een 2 cilindertje in lijn rijden, met een 2in2 uitlaat, maar daar kwam een rete gaaf geluid uit!! Ikke ga dus echt wel een keer een oude CB250 of 360 2cil. kopen :)
 
Voor alle *&^)^^*% die hier een grote bek hebben over twins: Ga alsjeblieft eens ff naar de superbikes kijken.

Daarbij, luister maar eens goed als b.v een SP-1 jullie bij het stoplichtje zijn achterkant laat zien.

twins = :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Voor alle *&^)^^*% die hier een grote bek hebben over twins: Ga alsjeblieft eens ff naar de superbikes kijken.

Daarbij, luister maar eens goed als b.v een SP-1 jullie bij het stoplichtje zijn achterkant laat zien.

twins = :} :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}

Heb ik al een paar gedaan, en dan springt het op groen, en zien ze mijn achterkantje, stelletje kut-choppers. })
 
Terug
Bovenaan Onderaan