Ik denk dat je in het kort de resultaten van de eerdere discussie als volgt kunt samenvatten:
4 cilinders lopen soepeler en hebben een hoger toerenbereik dan 2-cilinder motoren tgv.
* meer ontbrandingen per krukas omwenteling bij een 4 cilinder motor. Een 2 cilinder heeft slechts 1 ontbranding per omwenteling, een 4 cil. 2, vandaar die ploffen bij een V-twin.
* de slag (verplaatsing van de zuiger) en het gewicht per zuiger zijn lager bij een 4 cilinder.
Het koppel wordt bepaald door oa. de slag van de zuiger. Deze is groter bij een 2 cilinder waardoor deze bij lager toerental al veel koppel kan leveren en de koppel-curve vlakker is dan bij een 4-cilinder. Door het grotere toeren bereik van een 4 cilinder kan deze meer vermogen leveren bij hogere toerentallen en zal deze dus meer geschikt zijn voor hogere snelheden (circuit).
Het feit dan de V-twins opper machtig zijn in de SBK heeft te maken met de restrictie van 750cc voor 4 cil. terwijl 2 cil. motoren ~1000cc mogen hebben.
In de motoGP dit jaar zal blijken wat de beste configuratie is met het aantal cilinders. Waarschijnlijk zal het volgende blijken:
1. 3 cilinder Aprilia zal beter accelereren uit de langzame bochten door het hoge koppel bij lager toeren en het kleine gewichtsvoordeel.
2. de Honda 5 cilinder zal een hogere topsnelheid hebben.
3. de 4 cilinders een compromis van beide?
Ik ben benieuwd
nog 1 weekje....